Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sprängd Sako

Featured Replies

Publicerat

Jösses! Den är ju så trasig att man knappt ser att det är en blaser längre!! :o

;)

Publicerat
7 hours ago 2fast4u sa:

Jösses! Den är ju så trasig att man knappt ser att det är en blaser längre!! :o

;)

Den var ju riktigt vitsig:yes:.

Publicerat

Visade bilderna för en gubbe på jobbet utan att säga så mycket mer - hans kommentar löd:

"Är det en sån däringa jävla blajser?"

Mitt gensvar:

"Nej det är en såndär jävla Sako" 

;)

Publicerat

Eftersom den exploderat så är det väll en Husqvarna M96. :P

Publicerat

han har garanterat laddat för hårt . legat på gränsen å det har hållit ett tag men sen small det uta fan.

å han skulle aldrig erkänna att han laddat för hårt å skyller på att det är fel på bössan .

å skulle han erkänna att han laddat för hårt så skulle väll inga försäkringar gälla el har jag fel?

Publicerat
2 hours ago furiren sa:

han har garanterat laddat för hårt . legat på gränsen å det har hållit ett tag men sen small det uta fan.

å han skulle aldrig erkänna att han laddat för hårt å skyller på att det är fel på bössan .

å skulle han erkänna att han laddat för hårt så skulle väll inga försäkringar gälla el har jag fel?

Han har laddat själv - det räcker imponerande långt sett tilL Sakos förmåga att förneka allt ansvar.

Sett till specarna så är det ganska enkelt - ligger du under Pmax SKA bössan hålla även flera pipors livstid oavsett vem som laddat. Ligger du över Pmax så gäller inget alls.

Så han kan ju om han har några pilar kvar lämna dem till provningsanstalten så får de se vad puppan ger för tryck. I just detta fall tvivlar jag på att det är för hårt laddat - all fabriksammunition ligger ju en bit under maximalt tillåtet arbetstryck, den sk "fuzzy factorn" så som handladdare kan man som regel komma en bra bit till givet att man känner sin bössa medan fabriksladdarna måste ladda för "sämsta pipan på marknaden".

Antingen ryker hylsan för att det är fel i den eller ett hysteriskt övertryck, ELLER så ryker hylsan för att patronläget eller slutstycket inte håller emot längre.

Jag är böjd till att hävda det senare i detta fall. Och då är det per definition bössan som fallerat, inte hylsan. Och hur som - muttern ska inte ge upp på det viset oavsett vad.

/T

Publicerat

En sådan bössa har jag. Den är bra!

Publicerat

Kan det vara att hylsan inte tätat och att gastrycket har gått bakåt till utrymmet där låsklackarna låser? Arean som gastrycket verkar på är betydligt större där.

Tyckte att dom snackade om låg laddning med dålig fyllnadsgrad i hylsan, frågan är om det är frågan om en övertändning.

Indlægaf Kleth » torsdag, 12. maj 2016 09:51

Tak for at du deler historien :respekt: 
Jeg er glad for at du ikke har fået men af ulykken :razz: og ikke kom alvorligt til skade.

Jeg rendte lige din ladning gennem QL, den er på 3566Bar (CIP PMax 4300Bar) og med en fyldningsgrad på 74,7%
Selv med Explosia' ladedata til 7mm Rem Mag ,med et S&B 173gr SPCE, så er der en ret lav fyldningsgrad og et endnu højere tryk.

I min bog, når jeg lige studerer ladedata til 7mm Rem Mag, er Lovex D073.6 uegnet til denne kaliber, hvad der sætter det lidt i perspektiv når Explosia opgiver ladedata til kaliberen. Jeg ville tage fat i Explosia og fortælle dem din historie, så de måske genovervejer om der skal være Lovex D073.6 ladata på 7mm Rem Mag.

Puh-ha en omgang du var igennem der, godt det gik som det gik!! :thumbup:
Publicerat

det är nog inte säkert att det varit övertryck öht. rostfritt i fel kvalitet han bli sprött i processen med många skott och så småningom ge fullständigt vika och det ser otäckt ut. Man ser detta på brottytorna lärde jag mig i konversation med en brittisk haveriutredare för vapen när vi hade ett hagelvapenshaveri i vår förening med allvarliga skador på skytten som följd. ifall SP kollar hårdheten och sedan haveriutredaren kontrollerar brottytornas beskaffenhet kan de dra nödvändiga slutsatser.

• 3 months later...
Publicerat

Har ju varit lite "problem" med sprängningar på Sakos rostfria 75 modell. Glad att jag har vanligt stål i mina Sako. :)