Hoppa till innehåll

Väntetiden på licens är för jävlig


peterHBG

Recommended Posts

Jobbigt sånt där. oppas dom inte dröjer för länge bara.

Ja, det hoppas jag med att de inte gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vbet jag varför åran licenstant har fått flytta till Luleå och jobbar på polisstationen där. Det är bara för att öka arbetstakten på licenstanterna för dom klagade på mycket att göra och gjorde inte för mycket. Maktbegär och att det tog lång tid att kolla uppgifterna. Den förklaringen har kag fått idag av en polis som jag är bekant med. :P Bra med sådana bekantar! :blink:

Handläggs inte "våra" licenser i Gällivare det har jag för mig iaf

// JägarNNNNNN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två dagar i dalarna på senaste licensen :blink:

//

Gabbe

Hejsan Gabbe

Det är stor skillnad på var man bor i dalarna, i Borlänge finns det inte längre någon vapen handläggare.

Våra papper handläggs i Falun, men det brukar gå ganska bra ändå. Det kan ta lite längre tid under sommaren då tjejerna har semester. Men vi har tur ändå tycker jag för vi har turen att ha väldigt bra och trevliga handläggare.

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan Gabbe

Det är stor skillnad på var man bor i dalarna, i Borlänge finns det inte längre någon vapen handläggare.

Våra papper handläggs i Falun, men det brukar gå ganska bra ändå. Det kan ta lite längre tid under sommaren då tjejerna har semester. Men vi har tur ändå tycker jag för vi har turen att ha väldigt bra och trevliga handläggare.

Mvh Jocke

Dom vi har i falun är fantastiska!!!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det hoppas jag med att de inte gör.

Klackarna kom idag! :D Så vapnet blir "färdigt" i morgon, får se om jag hinner hämta det i veckan eller om det blir nästa vecka...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur brukar det se ut i Piteå då? Jag tänkte ansöka strax och tänkte få licens före sjöfågeljakten 25/8

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med tillstånd Stockholm idag. De jobbade med ansökningar inkomna 2 juni idag. Min ansökan på Horneten registrerades 12 juni så inom två veckor är det nog klart.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handläggs inte "våra" licenser i Gällivare det har jag för mig iaf

// JägarNNNNNN

Jag vet inte hur det ser ut i G-vare, men här i Kalix har dom iaf förflyttat henne till Luleå för att få dom andra effektivare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senaste licensen lämnade jag in på eftermiddagen på en tisdag och hade den i brevlådan på onsdag morgon. Ganska så imponerande.

Det värsta jag varit med om är 6 månaders väntetid. Då skrev jag till rikspolisens licensansvarige och klagade. Gissa vem jag fick svar av. Jo den tanten som satt i vapenavdelningen på min lokala polisstation. Han delegerade tydlligen ner uppgiften att svara på mitt mitt klagomål till henne som jag klagade på.

Sen flyttade jag och nu så var det som sagt ca 18 timmars väntetid inklusive postgång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ca. 35 min till Finland för att handla på ALCO, och där har dom sänkt skatten rejält. ;)

Det stavas faktiskt ALKO.

jag bor på åland så jag vet :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stavas faktiskt ALKO.

jag bor på åland så jag vet :P

Ja, det är det kanske ja! :P Nu är då skatten höjd hos Er! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på när man skall lämna in licens på älgbössan jag blivit lovad.. Har inget vapenskåp än och det kommer dröja över en månad innan jag har ett sådant. :lol:

Vet förresten inte om jag ens behöver lämna in en ansökan då morbrorn som jag skall få klenoden av fått ett par papper av Polisen när han var där senast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen: vet du vilken modell av vapenskåp det blir? För du måste kunna skriva det på ansökan. När du vet det, ja då kan du skicka in licensansökan. Sedan om du får licensen så kan du ju hämta ut vapenskåpet och sedan vapnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen: vet du vilken modell av vapenskåp det blir? För du måste kunna skriva det på ansökan. När du vet det, ja då kan du skicka in licensansökan. Sedan om du får licensen så kan du ju hämta ut vapenskåpet och sedan vapnet?

Går det göra så? -_-

Tack! :P:blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick vapenlicensen i torsdags och hämta ut bössan idag :D 6 veckor tog det:/ fast det kanske är snabbt för sthlm? iaf jävligt skönt iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att se vilken tid det tar för min licens att bli klar. Lämnade in ansökan på senaste Pangen i går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att se vilken tid det tar för min licens att bli klar. Lämnade in ansökan på senaste Pangen i går.

Kom hem efter några dagars resa då låg Licensen i lådan och var utskriven den 24:e :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen: vet du vilken modell av vapenskåp det blir? För du måste kunna skriva det på ansökan. När du vet det, ja då kan du skicka in licensansökan. Sedan om du får licensen så kan du ju hämta ut vapenskåpet och sedan vapnet?

Jag har då bara fyllt i "SS 3492" i mina ansökningspapper, de har aldrig frågat efter märke och modell.

Men jag hade nog i dunderklumpens fall väntat tills skåpet varit hemma, för att undvika jobbiga situationer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen licens än, ringde stationen och då sa dom minst en vecka till och det var förra veckan.

Alla andra licenser har gått på under en vecka men nu e det ju semestertider så det e bara att vänta :D:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kapten Krok: Om man har en "säker källa". Alltså att man vet att man får ut vapenskåpet och vet modellen, ja då finns det väl inget som säger att man måste ha skåpet för att söka licens? Själv jagade jag begagnat så jag visste inte.

Nu har jag fått hem ett Nor-Lyx8 och igår skickade jag in mina ansökningar.

Dunderklumpen: Nyckeln är väl att lagen säger att du inte får förvara vapnet utan vapenskåp som är godkänt. Om du har ett vapenskåp hemmavid när du får hem bössan, då fyller du kraven. Om vapenskåpet anländer ca 5min före vapnet så räcker det :wub:

Sedan är det väl ingen som anmäler till polisen att man byter vapenskåp om man gör det? Så om du skrev Nor-Lyx i ansökan och sen råkar ha ett Zugil om lagens långa arm hälsar på, så säger väl inget något negativt om det fyller kraven?

Miss Winchester: Sitter din handläggare i Luleå då?

Jag lämnade in min ansökan igår, vi gick igenom allt så inget skulle saknas och han sade att det skulle ta två veckor för min. Visserligen är jag en förstagångssökande, så det kan påverka. Han sade dock att de var underbemannade och överlastade just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[quote name='Jakob Lundgren' date='Jul 30 2009, 22:47 ' post='328224'

Miss Winchester: Sitter din handläggare i Luleå då?

Jag lämnade in min ansökan igår, vi gick igenom allt så inget skulle saknas och han sade att det skulle ta två veckor för min. Visserligen är jag en förstagångssökande, så det kan påverka. Han sade dock att de var underbemannade och överlastade just nu.

o nej hon sitter i storuman men hon hade väl semester så dom har nån vikarie som ska sköta allt och då blir dom lite efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Någon som vet hur lång väntetiden kan vara i stockholm runt 1 sep. Kan tänka mig att det är rätt segt då eftersom alla vill ha nya bössor innan älgjakten.?

Tacksam för svar.

/MÅ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...