Hoppa till innehåll

Hur många här jagar med pilpåge?


crowfear

Recommended Posts

En liten undran bara, vet inte om det kanske redan avhandlats här, men jag hittar inget i alla fall..

Det vekar ju finnas en och annan aktiv bågjägare här, men det skulle vara kul att få lite reda på hur många det är egentligen.

Samtidigt så skulle det vara intressant att veta hur många av oss som inte har jagat med båge förr, men nu då vi anar ljuset i tunneln vad gäller bågjakt i Sverige, funderar på/har bestämt sej för, att testa på detta med bågjakt. Jag själv kan räknas in i den sista kategorin.

Alltså:

Hur många jagar redan med båge, och hur många funderar på att börja?

OBS: Låt oss slippa diskutionen om bågjaktens vara eller inte vara i denna tråden, det kan diskuteras i en annan tråd! :D

/ Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fettdrift

Tog oxå IBEP ifjol, har skjutit och övat sedan mitten på 80 talet i hopp om att det ska bli jakt med båge i Sverige.

Var iväg en gång till Finland i början på 90 talet men inget sedan dess.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir nog ingen tid till att ta IBEP i år för mig, men det kommer att ske så fort som det bara är möjligt.

Skjuter gör jag så fort tillfälle ges på rasterna på jobbet.

Jaga kommer jag göra så fort det blir lagligt.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har provat bågskytte för länge sedan och det är kul, jakten är dock inget för mig då jag till fullo föredrar krutvapen.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har provat bågskytte för länge sedan och det är kul, jakten är dock inget för mig då jag till fullo föredrar krutvapen.

MVH

Full respekt för det! :rolleyes:

/ Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat lite varje år sedan 2003 i Sydafrika, i år blir första gången som jag kommer att focusera på bågjakt under en längre period där nere.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska ta IBEP så fort det blir passande tillfälle , tog jägarexamen princip enbart för att det är ett krav (naturligtvis är det de ) för bågjakt. :huh:

All annan jakt blir ju kul på köpet så att säga :blink::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

samma som MossboRobbin!.... har inte tatt IBEP än!... väntar på att se vilka regler som kommer till SWE.... så ja får nöja mej med att öva så länge!... :blink:

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har jagat med gevär sen 1980 och började skjuta båge 1986-87. Mitt första vilt fällde jag 1989-90 nån gång.

Sen har det blivit många jakter till Finland, Danmark, USA, Åland, Sydafrika.

Får vi jakt här i Sverige så är det stor risk att mina krutvapen får damma i skåpet. Det är båge som gäller för mig fullt ut.

Som ni förstår så är inte skottlistan med båge mer än kanske 35-40 vilt genom åren. Men det är inte skottlistan som egentligen räknas. Jag räknar jakten. Med båge blir det så mycket mer av den varan än med gevär.

Är ganska ointresserad av älgjakten. Den bedrivs många gånger som en militärmanöver (Förståeligt av säkerhetsskäl).

Men smyg/vak jakten på egen hand är det som tjusar mig mest. Då passar bågen perfekt.

Min IBEP utbildning tog jag redan 1991-92.

Drar iväg till sydafrika i september igen. I höstas var jag så nära man kan vara att få skjuta en vitsvanshjort i Michigan, USA.

Mina polare sköt varsin bock och dom kallade mig för Buckless hela vägen hem. Penalismen visste inga gränser.

Har börjat spåna på en björnjakt till Kanada 2009 eller 2010.

Men närmast står afrika igen och då är jag inriktad på zebra, oryx, babian och eventuellt eland. Lite tveksam till eland då de är så stora. Tjurar kan väga uppåt 1000 kg. Jag är dock inte tveksam för att inte pilen skulle klara av att fälla den. Det gör den med råge. Men var ska jag placera bogmontaget när jag får hem det? Eland står ju ut 1,5 meter från väggen.

Men nu ska det bli intressant att se när vi får gå ut och jaga med båge i Sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Började jaga vid 8-10 års åldern(tillsammans med morfar) och har hunnit bli 57 år gammal.

Tog pilbågarna(både compound och recurv) till vapengarderoben ca 20 år sedan. Detta innebär att ett och annat jaktskott har jag avlossat med och utan krut i vapnet under årens lopp.

Förra året i december sköt min jägarkompis Christer en vattenbuffel med sin recurvbåge från hästryggen(an argentinsk Criollo häst). Denna händelse var en stark upplevelse även för mig som var med på resan och ett nytt kapitel i mitt jägarliv fick sin början.

Jag håller på för fullt med westernridningen och börjar med skyttemomentet efter sommaren. Bufflarna får det svettigt nästa år i mars, resan är redan bokad så det är ingen återvändo.

Med detta vill jag bara säga: Ge bågen en chans,det är aldrig för sent att börja med någonting nytt och vi lever bara en gång (tror dom flesta i Sverige i alla fall)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då blir ju min nästa fråga, får man jaga med båge om man har IBEP? Vad är det som gäller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många jagar redan med båge, och hur många funderar på att börja?

Jag har jagat sen 2001-2002 och började skjuta båge några år innan. Mitt första vilt fällde jag i Danmark.

Sen har det blivit en del jakter i Finland, Danmark och USA. Sydafrika blir det i sommar och till hösten en helg på Åland.

Smygjakt...... då passar bågen perfekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men i Sverige är det väl fortfarande förbud?

rätt!... men de ligger för behandling på NV och de ser ljust ut för tillfället!.. :wacko: så snart kanske man kan få fälla ett rå med bågen på hemma markerna!.. :D

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara att det blir inte som med införandet av järnvägen i England för länge,länge sedan(risken finns).

-på båda sidorna av rälsen skulle sättas upp ett 2 meter högt staket.

-Framför loket skulle promenera en man med en röd flagga för att varna för det annalkande tåget

Direkt översatt till detta ämne

- ett skjutprov anpassad för elitskyttar(danskarna har lyckats utesluta instinktivskyttar med orimliga skjutavtånd för bågtypen)

- en licenstvång på klass II vapen(det ryktas om det)

Men eftersom vi lever i ett "lagom land" har jag ett stort hopp att det blir "lagom" vad gäller kraven efersom oavsett inträdeskraven är det jägarens etik som avgör i slutändan

:wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara att det blir inte som med införandet av järnvägen i England för länge,länge sedan(risken finns).

-på båda sidorna av rälsen skulle sättas upp ett 2 meter högt staket.

-Framför loket skulle promenera en man med en röd flagga för att varna för det annalkande tåget

Direkt översatt till detta ämne

- ett skjutprov anpassad för elitskyttar(danskarna har lyckats utesluta instinktivskyttar med orimliga skjutavtånd för bågtypen)

- en licenstvång på klass II vapen(det ryktas om det)

Men eftersom vi lever i ett "lagom land" har jag ett stort hopp att det blir "lagom" vad gäller kraven efersom oavsett inträdeskraven är det jägarens etik som avgör i slutändan

:P

Jag skulle tro (utan att veta 100%) att ett svenskt prov kommer att till stora delar efterlikna det danska och åländskaprovet. Man skjuter 6 figurer och måste prestera 5 träff.

Har skjutit båda provet och tycker de var ganska enkla. Huvudsaken man kommer dit med grejorna inskjutna och mycket träning så är inte provet något problem. Man behöver inte vara någon elitskytt för att klara dessa prov.

Kan inte hålla med dig om att man skulle ha diskvalificerat instinktivskyttarna i vare sig Danmark eller Åland genom detta prov. En handfull instinktivskyttar har klarat provet i båda länder, så det är ju ett bevis på att det inte är någon omöjlighet med långbåge/rekurv att skjuta godkänt.

Resten som inte klarar provet duger helt enkelt inte till att jaga med sina grejor. De behöver bli bättre på att träffa och träna mer på sitt instinktiv skytte. Helt klart träffar man bättre med en compoundbåge och sikte. Instinktivskytte med båge är svårare. Det kräver mer träning.

Bättre att skadskjuta en "figur" under träning på banan än att träna på levande vilt under jakt.

Men vi får väl se vad naturvårdsverket beslutar. Inget är ju ännu klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutit ett hyfsat gäng lekgäddor med båge i tonåren, helt sjukt kul faktiskt och inte på något sätt så enkelt som man kan tro.

Kommer dock aldrig att bli bågjägare.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick redan svar på frågan om elitskyttet: En handfull har klarat sig, dvs 5-10 skyttar (max 10 om man räknar båda händerna)

För mig låter det lite elitistiskt nästan som en kamel genom nålsögat.

Själv jagar jag med båda bågtyperna och kan inte ens i min vildaste fantasi tänka skjuta på ett rådjur från 25 meters håll med en båge utan siktmedel(dvs med en äkta pilbåge somdet har varit tusentals år) och då förstår jag inte varför man måste göra det i ett skjutprov.

Man tränar inte ens skytte från dom hållen utan tränar upp sina färdigheter inom rimliga egna jaktavstånd i mitt fall upp till 20 meter.

När man går ut och jagar rådjur med hagelbössan och väljer att ha med sig en 20 istället för en 12 då minskar man skjutavståndet helt naturligt med 5 meter och det är inget konstigt med det.

Dvs varje vapen har inbyggda begränsingar i användandet och har vissa fördelar och vissa nackdelar.

Det är faktiskt så att det är ofta mycket lättare att förklara skillnaden med bågtyperna till en eldvapenjägare än för en compoundbågsjägare,dom har faktiskt ganska ofta fördomar mot tradjägare, precis som gevärsjägare har mot bågjägare.

Jag själv använder båda bågtyperna och tränar mycket eftersom det är så kul att skjuta med pilbåge och man kan göra det hemma på tomten.Bågvalet för jaktresan beror på var vi ska jaga,hur vi ska jaga och vad vi ska jaga.

Man kan säga att compoundjakt är som spinnfiske och traditionell bågjakt är som flugfiske. Det är klart att man får oftast mera fisk med spinn men när man får en stor baddare med ett flugspö det ger trots allt lite extra.

Men man behöver inte göra lika långa kast som med spinnspö för att kvalificera sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite till om "det lätta danska provet"

Ni kan läsa en intressant dansk artikel om en långbågsskytt som gjorde det danska provet(om ni orkar).

http://www.bueogpil.dk/index.php?name=News...icle&sid=57

Han behövde 80 träningsskott med compound och klarade provet men det tog honom 7 år och otaliga försök för att klara samma prov med långbågen. Och då håller jag med att provet är tämligen enkelt för compound om han nu inte är en elitskytt(som ändå behövde 7 år med långbågen).

Det är någonting som inte stämmer.

Dvs det är fråga om två olika typen av vapen som kräver olika prov. Instinktivprovet ska vara kortare håll eftersom man i praktisk jakt skjuter kortare håll.(jag vet det faktiskt av egen erfarenhet med många,många bågjaktdagar i bagaget)

Eller om vi ska ha bara ett prov varför inte förenkla det hela ytterligare: Alla ska skjuta vårt befintligt älgprov, då är vi på samma villkor allihopa oavsett vapnet och svårighetsgraden börjar likna något även för comp-skyttarna(välkommen till 7-års klubben).

Skadeskjutningsfrekvensen är förresten lika låg för tradjägarna än för compoundjägarna och om man nu kan se någon skillnad är det faktiskt lite lägre för tradjägarna eftersom dom verkligen vet vilka begränsningar vapnet har.

Och så här i slutet: I Finland finns det inga prov alls och det har inte varit några problem med varesig comp eller trad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på dej!.. har lite svårt att hålla med dej om att de skulle behövas två olika prov för bågskyttar!.. att skilja på dom som skjuter långbåge eller compund har fått äran att lära känna två st långbågs skyttar i dag!.. å dom sköt inte ett dugg sämre än någon av oss som sköt med compundbåge!.. som jag ser det så hadlar allt om att öva!.. å de gäller allt skytte!..

visst de var svårt att skjuta långbåge! men bara efter några timmars övning så började de nörma sej et rätt ok skytte!.. inte så bra så ja skulle våga gå ut å jaga med det!.. men är övertygad om att om jag nu går å köper mej en långbåge vilket ja planerar som ett komplement så kommer jag med lite mer övning kunna skuta så pass bra me den att ja snart kommer kunna jaga me den oxå!..

personligen annser jag att vi ska ha en egen å samma examen för bågskyttar!.. å ja ställer mej gärna bakom idén att ha en obligatorisk uppskjutning varje år!.. klarar man ej skjut provet!.. ja då tycker jag att man inte har något i skogen å göra!.. utan då får man öva mer och gå ut senare!..

Mvh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på dej!.. har lite svårt att hålla med dej om att de skulle behövas två olika prov för bågskyttar!.. att skilja på dom som skjuter långbåge eller compund har fått äran att lära känna två st långbågs skyttar i dag!.. å dom sköt inte ett dugg sämre än någon av oss som sköt med compundbåge!.. som jag ser det så hadlar allt om att öva!.. å de gäller allt skytte!..

visst de var svårt att skjuta långbåge! men bara efter några timmars övning så började de nörma sej et rätt ok skytte!.. inte så bra så ja skulle våga gå ut å jaga med det!.. men är övertygad om att om jag nu går å köper mej en långbåge vilket ja planerar som ett komplement så kommer jag med lite mer övning kunna skuta så pass bra me den att ja snart kommer kunna jaga me den oxå!..

personligen annser jag att vi ska ha en egen å samma examen för bågskyttar!.. å ja ställer mej gärna bakom idén att ha en obligatorisk uppskjutning varje år!.. klarar man ej skjut provet!.. ja då tycker jag att man inte har något i skogen å göra!.. utan då får man öva mer och gå ut senare!..

Mvh Mamre

Måste hålla med dig här Mamre, de skyttarna bevisade att "gammal är äldst", ( i detta fallet gäller det både bågar och skyttar! :D )

Fullt förtroende för att dessa herrar är fullt kapabla att nedlägga vilt med sina träbågar!

Och den penetration som deras pilar presterade var imponerande, likaså träffbilderna, klockrena "dödskott"!

Tycker också att ett obligatoriskt årligt skjutprov skulle funka, bara man kan lösa det på en smidig lokal nivå.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...