Hoppa till innehåll

Hur många här jagar med pilpåge?


crowfear

Recommended Posts

Varför inte likvärdiga regler med båge som med bössa, jägarexamen och skjutprov

Årligt prov med bössa ja då ska det vara lika med bågen.

Det är vår skyldighet att träna oavsett vapen för att så långt möjligt undvika skadskjutningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte likvärdiga regler med båge som med bössa, jägarexamen och skjutprov

Årligt prov med bössa ja då ska det vara lika med bågen.

Det är vår skyldighet att träna oavsett vapen för att så långt möjligt undvika skadskjutningar.

huvudet på spiken!.... precis min åsikt!.. . :lol:

Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker börja jaga, men har bara provskjutit ca 20-25 pilar till dags dato, går nu i köp tankar....

Så trevligt!.. hoppas du finner något nice!... har du funderingar på va du köper så finns de flera här på sidan som kan sina saker!...

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker börja jaga, men har bara provskjutit ca 20-25 pilar till dags dato, går nu i köp tankar....

Du är välkommen att komma ner till Södehamn och testa min Bladerunner efter den 10 Maj, får hem den då.

Frugans Darton finns också att tillgå för för test, om det finns någon fru eller junior som vill prova på.

Det är bara att höra av sig, det är ju inte långt att åka hit från Näsviken. :D

Sen blir det väl en träff till hösten igen i Månkarbo (om nu grabbarna inte vart avskräckta efter den vi hade för några veckor sen.. :D ), och då är det ju läge att hänga på ner, mycket kunnigt och trevligt folk där, ( ja, åsså Mamre också då förstås... :D ) jag, frun och Samme här på forumet trillade då dit direkt efter den träffen.

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen blir det väl en träff till hösten igen i Månkarbo (om nu grabbarna inte vart avskräckta efter den vi hade för några veckor sen.. :D ), och då är det ju läge att hänga på ner, mycket kunnigt och trevligt folk där, ( ja, åsså Mamre också då förstås... :D ) jag, frun och Samme här på forumet trillade då dit direkt efter den träffen.

Mvh Janne

:D du e snäll å go som vanligt du vännen!.. ;) ..... klart de blir en träff till inför vintern!.. prell så har vi bokat i sep efter jag å JS kommer hem från Afrika jakten. så vi kanske kan få visa lite bilder å film där ifrån!...

Mvh Mamre!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har jagat med pilbåge i Finland och Polen men det var ett tag sen.

Nu väntar jag bara på beslutet om svensk jakt i höst!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bor i Madison, Wisconsin och jagar med båge här men även i Ontario, Kanada.

Jagar mest vitsvans hjort men även björn och småvilt med min båge. Jag tar även fram studsaren när nivåerna i frysen ligger på kritiska nivåer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor i Madison, Wisconsin och jagar med båge här men även i Ontario, Kanada.

Jagar mest vitsvans hjort men även björn och småvilt med min båge. Jag tar även fram studsaren när nivåerna i frysen ligger på kritiska nivåer.

Låter inte helt fel! :rolleyes:

Du har händelsvis inte lite bilder att dela med dig av?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då har man fått ett nytt mål man kan tänka sej besöka då!... man får väll börja tänka på det när man kommer hem från Afrika!.....

:huh:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny på forumet.

Tog IBEP förra året.

Har redan hunnit iväg på två fanatastiska resor till Nordamerika.

Först svartbjörnsjakt i Ontario, Kanada. Sköt en hanbjörn på 14 meter. Andra jakten i Wisconsin, USA.

Åker tillbaka till wisconsin i höst för en andra vända...

Bra forum, nu hoppas vi på tillstånd för bågjakt i höst!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej Hopp, gick IBEP kurs i höstas men misslyckades med provet, skjöt 4/6 i mörker (Bara billyktor som lyste upp figurerna) Har tränat och ska skjuta om det så fort tillfälle ges. Som det tidigare togs upp så är det lite lurt med de 25 metrarna med primitiv båge eftersom det är låångt utanför ansvarsfullt skotthåll, men det går att fixa med träning, lite flyt på sistaskottet och jag hade fxat det (missade med 2mm).

Har sedan dess jagat på Nya Zealand, fällde 3 kalkoner, en possum och en vildget, allt med hemmabyggd 55# "långbåge"(Egentligen en flatbåge av holmegårdsmodell om man ska vara kinkig). Skotthållen varierade mellan 1,8-6 meter för kalkon, 10m för possum och 9 meter för vildget. Allt vilt fälldes efter smygjakt, utom possumen som satt i ett träd, så det behövdes inte smygas så mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Hopp, gick IBEP kurs i höstas men misslyckades med provet, skjöt 4/6 i mörker (Bara billyktor som lyste upp figurerna) Har tränat och ska skjuta om det så fort tillfälle ges. Som det tidigare togs upp så är det lite lurt med de 25 metrarna med primitiv båge eftersom det är låångt utanför ansvarsfullt skotthåll, men det går att fixa med träning, lite flyt på sistaskottet och jag hade fxat det (missade med 2mm).

Har sedan dess jagat på Nya Zealand, fällde 3 kalkoner, en possum och en vildget, allt med hemmabyggd 55# "långbåge"(Egentligen en flatbåge av holmegårdsmodell om man ska vara kinkig). Skotthållen varierade mellan 1,8-6 meter för kalkon, 10m för possum och 9 meter för vildget. Allt vilt fälldes efter smygjakt, utom possumen som satt i ett träd, så det behövdes inte smygas så mycket.

Hej och välkommen Fundin! :blink:

Roligt med fler bågjägare här på forumet, trevligt att läsa om din jakt på NZ, den får du gärna skriva mer om. för oss stackare som inte varit där....än. :lol:

Gå gärna in under kategorin "Medlemmar-vem är....., och skriv några rader om dej själv, alltid trevligt att läsa.

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Hopp, gick IBEP kurs i höstas men misslyckades med provet, skjöt 4/6 i mörker (Bara billyktor som lyste upp figurerna) Har tränat och ska skjuta om det så fort tillfälle ges. Som det tidigare togs upp så är det lite lurt med de 25 metrarna med primitiv båge eftersom det är låångt utanför ansvarsfullt skotthåll, men det går att fixa med träning, lite flyt på sistaskottet och jag hade fxat det (missade med 2mm).

Har sedan dess jagat på Nya Zealand, fällde 3 kalkoner, en possum och en vildget, allt med hemmabyggd 55# "långbåge"(Egentligen en flatbåge av holmegårdsmodell om man ska vara kinkig). Skotthållen varierade mellan 1,8-6 meter för kalkon, 10m för possum och 9 meter för vildget. Allt vilt fälldes efter smygjakt, utom possumen som satt i ett träd, så det behövdes inte smygas så mycket.

'

trevligt!.... skriv gärna med om din jakt!...

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi måste ju fan ha träff på Åland i höst! Borde börja planeras nu. Roger P borde delta i planerandet så att ni som reser hit får bra ordnat med priser osv. Han finns ju här på forumet nu.

Så se till att fixa era tillstånd o ha allt klart o samla ihop gäng! så har vi jaktsnacksjakt i höst!

thomasmamre, det är på gång sen så du vet. fixade i morse. Kan ta några dagar. och summan kanske inte är exakt då jag inte vet vad din bank tar för mottagarpeng..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi måste ju fan ha träff på Åland i höst! Borde börja planeras nu. Roger P borde delta i planerandet så att ni som reser hit får bra ordnat med priser osv. Han finns ju här på forumet nu.

Så se till att fixa era tillstånd o ha allt klart o samla ihop gäng! så har vi jaktsnacksjakt i höst!

thomasmamre, det är på gång sen så du vet. fixade i morse. Kan ta några dagar. och summan kanske inte är exakt då jag inte vet vad din bank tar för mottagarpeng..

tycke din idé låter toppen!.... kolla med några på "ön" om de går att rodda ihop!.... sedan drar vi igång en separat tråd om just den träffen!... försökt å inte lägga den i sep... eftersom både jag å JS är i Afrika då!...

ja hör av men när pengarna kommer!.. så får vi se hur de blir!...

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...