Hoppa till innehåll

Mårdhunden


Daniel Ligne

Recommended Posts

Jag såg på annan plats i forumet en del synpunkter på hur vi hanterar, eller i vissas ögon inte hanterar, mårdhundens invasion av norra delen av vårt land.

Jag vill därför passa på att dels visa en färsk bild av läget... Som ni ser är det ganska oroande... Rabies och dvärgbandmask lär komma med på köpet och ett antal fågelarter lär få stryka på foten... Vill ni läsa mer så finns det här:

http://www.jagareforbundet.se/lan/norrbott...jek/default.asp

post-2903-1229721291_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Daniel Ligne

    25

  • Foxkiller

    14

  • first_clas

    13

  • KungCocos

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Misstänker att det var en på våran rävåtel ifjol. Kompisen såg den men trodde det var en räv, han sa det var en STOR räv. Var väl svårt att se i mörkret vad det egentligen var men tassarna var ca 4-5 cm breda. Stämmer det med mårdhundens tassar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg på annan plats i forumet en del synpunkter på hur vi hanterar, eller i vissas ögon inte hanterar, mårdhundens invasion av norra delen av vårt land.

Jag vill därför passa på att dels visa en färsk bild av läget... Som ni ser är det ganska oroande... Rabies och dvärgbandmask lär komma med på köpet och ett antal fågelarter lär få stryka på foten... Vill ni läsa mer så finns det här:

http://www.jagareforbundet.se/lan/norrbott...jek/default.asp

Ytterligare en tråd om hur farliga sjukdommar mårdhunden sprider, i finland sköts förra året om jag inte minns helt fel 147.000 st. Hur många har dom hittat rabies eller dvärgbandmask på? Eller hur många har blivit smittade av sjukdommarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rabies och mask är ju en risk, men vad säger finnarna som finns här på forumet? Är det ett problem i Finland, med tanke på hur mycket mårdhund ni har?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rabies och mask är ju en risk, men vad säger finnarna som finns här på forumet? Är det ett problem i Finland, med tanke på hur mycket mårdhund ni har?

risken är nästan mer än minimal om ens det, är min egen åsikt. men klart den finns det kan man ju inte förneka. aldrig skall man säga aldrig.....

oroa er för småviltet o fåglar av olika slag.... där kan det slå hårt med gott om mårdhund i markerna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha mårdhund, räcker inte det som argument?

Känns dock lite som Saddams påstådda kärnvapen när Bush ville ha oljan när man snackar om allt skit "sjubbarna" kan ha med sig.

Har sett på nära håll förödelsen av småviltstammarna hos mina kusiner i tyskland. Får dom fäste är det kört så håll efter i norr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite ute på hal is, eftersom jag inte är vare sig veterinär eller särskilt kunnig i viltets sjukdomar och dess spridning.

Vad som gör mårdhunden så farlig är dock att den bildar helt andra tätheter än vad vi är vana vid från våra "normala" landlevande små rovdjur. En normal täthet av räv i norra Sverige torde ligga mellan 1 och 5 rävar / 1000 ha. Mårdhunden visar i bra habitat det tiodubbla och sprider den sig till t ex vassrika områden längs kusten eller söderut så lär vi se tätheter på några hundra mårdhundar / 1000 ha lokalt.

För endast 10 år sedan kunde den ryska populationen av räv och därmed rabies inte sprida sig in i Finland eftersom det helt enkelt inte fanns födounderlag i form av åkersork i den oskördade taigan. Nu hugger man rätt friskt även på den ryska sidan av den karleska gränsen och därmed så lär åkersorken och rävpopulationen öka snabbt och rabiesen komma som ett brev på posten. Frågan är nog tyvärr inte OM finland får rabies, snarare NÄR finland får ett nytt rabiesnagrepp. Hade vi då som tidigare haft enbart en "normal" rävpopulation så hade rabiesen inte orkat spria sig runt Bottenviken då rävarna helt enkelt varit för få, de hinner dö innan de smittar grannen. Med mårdhunden som spridare, eller agent som det kallas, så blir bilden en helt annan.

Samma sak gäller egentligen för Dvärgbandmasken, vi har den redan här med invandrande hundar och vargar men Mårdhunden är den som kan sprida den och göra den vanlig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är illa nog med rabies och dvärgbandmask men jag oroar mej nog mer den skada på fågellivet och småviltet som fölger i mårdhundens spår. Med den mårdhundspopulationen du beskriver så kommer det att bli helt tomt i markerna på fågel och småvilt.

Jagar mårdhunden vuxna rådjur och smaldjur också eller tar han "bara" kidden?

I värsta fall så blir det bara att parkera hagelbössan i vapenskåpet när man inte har den på skjutbanan, hemska tanke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar mårdhunden vuxna rådjur också eller tar han "bara" kidden?

I värsta fall så blir det bara att parkera hagelbössan i vapenskåpet när man inte har den på skjutbanan, hemska tanke.

Har ingen erfarenhet av mårdhund, men jag tror inte de normalt tar rådjur, inte ens kid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av mårdhund, men jag tror inte de normalt tar rådjur, inte ens kid.

vill påstå att det finns ingen chans att den tar vuxna rådjur o knappast heller kid... eventuellt nyfödda sådana men inte nåt mer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mårdhunden tar nog vilt upp till harungar kanske, ett rå mäktar den inte med, däremot far den runt likt en dammsugar i markerna, äter i princip allt den hittar, lite som en kombinerad grävling och tvättbjörn, snabbare än grävlingen, inte lika aggresiv vid press, äter allt, anpassningsbar som tvättbjörnen, när jägarbröder och systrar, upp till kamp...gör en drive under nästa år och försök hålla rent i era marker, om alla tar ansvar för sin jaktmark så borde det gå att pressa tillbaka denna objudna gäst.

Fällor, åteljakt för att inte tala om grytjakt är det som är effektivt om jag fattat det hela rätt.

Vi misstänker mårdhund på våra marker, kommer att göra en sattsning nästa år på rovdjur i allmänhet och mårdhund i synnerhet då.....

Upp till kamp!!......kregah boudolo!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finland har efter att mårdhunden fullbordat sin invasion klassificerats ner till ett rabies-fritt land. Dvärgbandmasken kan jag inte uttala mig säkert om, men inte upplevs mårdhunden som en sjukdomsspridare här (inte mer än t.ex. räv då).

DÄREMOT så kan mårdhunden ställa till med skada i klass med minken, då den förökar sig i ett våldsamt tempo och äter det mesta. Rådjuren tror jag nog är lite väl stora, men fågelpopulationerna lider nog.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rabies och mask är ju en risk, men vad säger finnarna som finns här på forumet? Är det ett problem i Finland, med tanke på hur mycket mårdhund ni har?
Jag ser då inga problem med våran mårdhundsstam annat än att den kunde vara betydligt större än vad vi har nu !!!!... och jag känner ännu inte till någon som har blivit smittad av mårdhund.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vill påstå att det finns ingen chans att den tar vuxna rådjur o knappast heller kid... eventuellt nyfödda sådana men inte nåt mer...
Håller helt med dig..mårdhunden är en ursel jägare själv och den lever mest på andras avfall och växter mm...
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg den där kartan i en jakt-tidning för ett tag sedan. Jag vill bara upprepa den klassiska sport-floskeln av Arne Hägerfors; Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk! Det är inte kul att se detta som just fågeljägare, som en del av er sagt så har vi haft hyfsat sparsamt med tom räven. Men under sista 2 åren har det kommit mycket räv i de marker jag jagar & det har i sin tur redan drabbat fågel livet. Under en & samma dag påträffade jag 3 spel-orrar slagna av räv & en tjädertupp som troligen blivit tagen av Kungsörn, då vi även har den i marken. Kanske är detta ett vanligt "predator år"?

Men man bävar ju hur det än är om vi kommer att få leva med detta åbäke här vid bottenviken.

Är det så att mård-hunden får jagas året runt? Om så är fallet så får vi helt enkelt göra en insats! Vad finns annars för regler för jakten på monstret, får man åtla osv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känns juh som det är lite sent att börja och slå på stor trumman idag,dom håller sig nog rätt lågt med all dess snö,tror snare man får lägg på ett kol runt barmarken,,annars får juh ni ett nytt roligt vilt att jaga,för visst blir man less på äta fågel mest hela dagarna,, :)

övrigt kan man juh tycka vad som helst om mårdhunden,men jag tycker det är onödigt och via aftonblandets/expressen mane väcka oro hos så många, tittar man på finland som tror jag man kan lungna sig väldigt mycket...tror jag sett nån som har lyckats skjuta en fågel trots dom har några fler mårdhundar där TROR JAG(alla norrbottens komuner har nog nån som "sett" en drös ^_^ )

att ett rovdjur äter tycker jag inte behövs nämnas, men tittar vi på religöst heliga vargar som kommer gärna från ryssland har det inte nämnts nått om med sjukdomar eller så, kanske äre så vi inte kan acceptera mårdhunden som invandrare men vargen har vi juh haft en gång.....

sen att jaga mårdhunden under yngeltid i sverige och gryt tycker jag man verkligen kan fråga sätta då man inte kan spåra av gryten eller veta säkert vad som ligger där i, ska man lyssna på dom som inte tycker räven grävlingen eller mårdhundens liv är värt nått kommer det jagas lika väl på våren som på hösten vilket måste anses som djurplågeri!!!

vet finland gör det, men sverige får vi leva med våra enkelskottare och hålla oss till våra regler!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet finland gör det, men sverige får vi leva med våra enkelskottare och hålla oss till våra regler!!

^_^

Nu får du förklara dig, påstår du att vi i Finland jagar mårdhund och räv året runt!?!

Det finns säkert nåt rötägg nånstans som gör det, men allmänt är det inte.

Vi har accepterat mårdhunden som en del av vår fauna, alla tycker inte nödvändigtvis om det, och många försöker hålla stammen nere, men det görs genom precis samma system som vid jakt på andra predatorer: jakt och fällfångst från början av augusti tills dess att djuren börjar föröka sig.

Citat från JCO:s websida:

"Mink-, mårdhunds-, räv-, grävlings- och illerhonor med ungar är fredade under tiden 1.5 – 31.7. I praktiken innebär det att ingen fångst av små rovdjur kan ske under den tiden, för det är omöjligt att bestämma djurets kön i fångstredskapet."

Om jag har förstått dig fel ber jag så mycket om ursäkt, men man ska inte komma och "tycka" med såna anklagelser utan att veta säkert. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:mad:

Nu får du förklara dig, påstår du att vi i Finland jagar mårdhund och räv året runt!?!

Det finns säkert nåt rötägg nånstans som gör det, men allmänt är det inte.

Vi har accepterat mårdhunden som en del av vår fauna, alla tycker inte nödvändigtvis om det, och många försöker hålla stammen nere, men det görs genom precis samma system som vid jakt på andra predatorer: jakt och fällfångst från början av augusti tills dess att djuren börjar föröka sig.

Citat från JCO:s websida:

"Mink-, mårdhunds-, räv-, grävlings- och illerhonor med ungar är fredade under tiden 1.5 – 31.7. I praktiken innebär det att ingen fångst av små rovdjur kan ske under den tiden, för det är omöjligt att bestämma djurets kön i fångstredskapet."

Om jag har förstått dig fel ber jag så mycket om ursäkt, men man ska inte komma och "tycka" med såna anklagelser utan att veta säkert. :mad:

Svenskarna har väl jakttid till 15:e april på räv, mink... och mitten av februari på grävling?! om jag inte minns helt fel...

Vi i Finland har jakttid till sista april... i april så har ju en stor del, kanske alla, honor foster i magen... så fast man är laglig då så kan man ju nog säga att man jagar i föryngringstider. Jag fick en vår ett par grävlingar i sjubbfällorna... tror det var i mitten av mars. Redan då hade grävlingshonan foster i magen. Sverige har om man tänker på föryngringen, bättre jakttider.

Sen är det ju upp till var och en om man vill jaga till slutet av april...

Sen allt det här snacket om mårdhundens spridning av sjukdomar är ju nästan löjligt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att dra paralleller med Varg tycker jag är lite befängt. Visst, båda är predatorer, men jag som småviltsjägare är ute efter den som "snor åt sig" det vilt jag jagar. Har inte hört så många vargar som jagar/äter ägg eller kycklingar. Men det förekommer säkert det med. Sen att vi här i BD är väldigt förskonade av varg. Vi som inte har "problemet" med varg har svårt att uttala mig om det problemet, medan jag som bor i Bottenviken kan uttala mig om "mitt" problem.

Sen så är det sant som nån har sagt, Finnarnas småviltsjägare verkar ju finnas kvar, så vi kanske inte ska oroa oss alldeles för mycket över vårt bestånd heller. Vi är många som är rädda för nya saker som förändrar vår tillvaro på ett eller annat sätt.

Kanske vi ska hälsa mård-hunden välkommen...?

-Hej, jag heter Daniel, det här är Lapua! :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske vi ska hälsa mård-hunden välkommen...?

-Hej, jag heter Daniel, det här är Lapua! :mad:

:mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:mad:

Nu får du förklara dig, påstår du att vi i Finland jagar mårdhund och räv året runt!?!

Det finns säkert nåt rötägg nånstans som gör det, men allmänt är det inte.

Vi har accepterat mårdhunden som en del av vår fauna, alla tycker inte nödvändigtvis om det, och många försöker hålla stammen nere, men det görs genom precis samma system som vid jakt på andra predatorer: jakt och fällfångst från början av augusti tills dess att djuren börjar föröka sig.

Citat från JCO:s websida:

"Mink-, mårdhunds-, räv-, grävlings- och illerhonor med ungar är fredade under tiden 1.5 – 31.7. I praktiken innebär det att ingen fångst av små rovdjur kan ske under den tiden, för det är omöjligt att bestämma djurets kön i fångstredskapet."

Om jag har förstått dig fel ber jag så mycket om ursäkt, men man ska inte komma och "tycka" med såna anklagelser utan att veta säkert. :mad:

okej nu ska jag förklara lite närmare vad jag mena, tror inte finland har mer rötägg snare tvärtom, utan ni har bra mycket längre tid jakt tid på era småvilt,men tänker främst grytjakten så äre luddigt visst.. sorry om det blev kansigt

I Sverige är det jakttid på mårdhund hela året.

sen var väl själva saken rätt emot att slu tror dom ska jaga på våren så alla ungar försvinner bort....saxat ur mårdhundsrapport från slu

Daglegor och gryt som hittas med hjälp

av judassändaren vittjas med hjälp av grythundar. Under vår och försommar kan man

på detta viset effektivt hitta och terminera eventuella föryngringar och hitta

följeslagande individer till den man fångat

tycker det är fel och jaga djuret även om den kommer bli jagade som nya adis vaccinet...

Att dra paralleller med Varg tycker jag är lite befängt. Visst, båda är predatorer, men jag som småviltsjägare är ute efter den som "snor åt sig" det vilt jag jagar. Har inte hört så många vargar som jagar/äter ägg eller kycklingar. Men det förekommer säkert det med. Sen att vi här i BD är väldigt förskonade av varg. Vi som inte har "problemet" med varg har svårt att uttala mig om det problemet, medan jag som bor i Bottenviken kan uttala mig om "mitt" problem.

Sen så är det sant som nån har sagt, Finnarnas småviltsjägare verkar ju finnas kvar, så vi kanske inte ska oroa oss alldeles för mycket över vårt bestånd heller. Vi är många som är rädda för nya saker som förändrar vår tillvaro på ett eller annat sätt.

nå låter det dära konstigt, jag var just på en före läsning om varför fåglarna var så nåra i år, visst regn och dålig kläkning pga av sena våren,men jag frågade rakt ur till den värsta skrik halsen hur många mårdar eller rävar han skjutit närmaste året och inte var det många,så börja skylla på nått innan man själv gör nått för bidra till kakan och inte bara äta av den känns misströstande....

varg är väl samma källa till spridare eller hur och ett mycket bra exempel hur svenska dubbel moralen lyser igenom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig..mårdhunden är en ursel jägare själv och den lever mest på andras avfall och växter mm...

Tror den är på samma nivå som en räv, nyfödda upp till ett par veckor sen är det lugnt, men dom gör rätt rent när dom går fram. Värst är det nog för fälthönsen dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror den är på samma nivå som en räv, nyfödda upp till ett par veckor sen är det lugnt, men dom gör rätt rent när dom går fram. Värst är det nog för fälthönsen dock.

Synd bara att det är i norr som mårdhunden sprider sig, vi har inga fälthöns vid bottenviken. Skulle tro att det är skogshönsen som får sig kängan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

visst borde det finnas nån statestik att tillgå från finland hur mycket det drabbar skogsfågeln,skulle tänka mig sjöfågel är det riktigt illa för, tänker mer skogs fågel är bättre överlevare än tex en bullanka, för låter som att all skogs fågel skulle försvinna och när till och med finhunter lyckas ta bild på en fullt levande tjäder på sin hemma mark,och tänker man att folk drömmer att få komma till han för jaga mårdhund pga beståndet känns det rätt krokigt att säga dom rensar rent,men på holmar osv tror jag nog dom kan göra rent hus likaså minken...

sen att mårdhunden verkar vara väldigt känslig för snö så tror jag nog dom kommer leva godare i södra sverige så vi norrläningar får mer inbokade resor ner ;)

skämt å sido tror jag det borde vara ganska lokalt vars förödelsen är total och var den är mindre,men har man mård,räv,duvhök och mårdhund på samma mark så tror jag vilket djur som helst skulle få det svårt,sen vem som skulle få skulden är juh en annan femma...

jag ser absolut mårdhunden som en tillgång,fler som jagar i gryt och köper grythundar brukar generera fler duktiga hundar och nya kompisar för oss arma grytjägare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...