Hoppa till innehåll

Mårdhunden


Daniel Ligne

Recommended Posts

Det finns gott om forskning som uppvisar tätheter på flera hundra mårdhundar / 1000 ha. Finska rekordet ligger på 900 mårdhundar / 1000 ha.

För eller emot mårdhunden så tror då inte jag att några marker klarar av att hålla så höga populationer av mårdhund......låter lite som skrämselpropaganda :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Daniel Ligne

    25

  • Foxkiller

    14

  • first_clas

    13

  • KungCocos

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om man ser till hur rädda ni Svenska tycks vara över att ha en elle två mårdhundar på era marker så....visst kan du skylla på mårdhunden att då har en hälspricka och att det är ekonomisk kris i världen! :).................................. :wub:

Oj, det var precis det svar jag inte väntat mig. Om man nu tar en titt så är det x antal mer än ett par individer som vi pratar om. Sen så är dessa inte könsstympade heller. Det har en så pass stor produktivitet att det är ett problem så fort det finns en hona & en hane på din mark. Kommer inte att svara på fler av dessa inlägg med så låg nivå ens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att utrota en art som mårdhunden anser jag vara omöjligt... med tanke på reproduktionstal...men också med tanke på hur svårt det är att jaga mårdhund... fast det är lätt :wub: på sommaren/hösten går de lätt i fällor. Och hundar kan användas.. men på vintern är de mycket svårare att få tag i! Och som med all annan predatorjakt, så lämnar det alltid några enstaka individer som verkar omöjliga att få. Jag skulle också säga att det är nästan omöjligt att lokalt utrota en stam.

Det som skulle klara av att utrota stammen är skabben...

Det går säkert att förlänga invandringen... men aldrig att mårdhunden skulle gå att utrota!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hector: Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Du glömde ordet FULLT. Att vara etablerad och FULLT etablerad är en väsentlig skillnad i biologiska sammanhang. Kaarina Kauhala är den finska mårdhundsforskare som gett det mest kunniga intrycket på mig. Möjligtvis har hon fel men hennes åsikt var solklar, mårdhunden finns visserligen i nästan hela landet men tätheterna ökar stadigt och fortfarande utom i just de sydöstra delarna där den först invaderade. Jag satte mig just och läste mina anteckningar från ett möte med henne. Uppenbarligen var mårdhunden den huvudsakliga agenten vid rabiesepidemin i Finland 1988-89, så att den inte skulle spela en roll i rabiessammanhang håller jag för föga troligt...

Kaarina Kauhala anses av vissa som en mårdhundskramare.. Och hennes forskning i ämnet tycker jag ibland saknar lite objektivitet.. Skall se ifall jag kan hitta av hennes uttalanden som publicerats i tidningar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, det var precis det svar jag inte väntat mig. Om man nu tar en titt så är det x antal mer än ett par individer som vi pratar om. Sen så är dessa inte könsstympade heller. Det har en så pass stor produktivitet att det är ett problem så fort det finns en hona & en hane på din mark. Kommer inte att svara på fler av dessa inlägg med så låg nivå ens.
Kan ju beropå att jag helhjärta jagat mårdhund i snart 20 år tid och har vad jag förstått mer erfarenhet än alla jägare tillsammans i Sverige om mårdhund och jakten på dom.

Ända sedan dom första mårdhundarna kom till våra marker så har jag gått ,sett ,levt för mårdhundar och jakten på dom.

Så därför vågar jag sticka ut hakan då det gäller mårdhund....och ännu (efter 20 år) så har vi väldig liten stam mårdhund och skulle dom vara så produktiva som vissa påstår så hade vi inte haft en chans att hålla efter dom. !

Så jag skriver bara min 20 åriga erfarenhet av vad jag har av mårdhund....men rätta mig gärna om jag har fel !!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju beropå att jag helhjärta jagat mårdhund i snart 20 år tid och har vad jag förstått mer erfarenhet än alla jägare tillsammans i Sverige om mårdhund och jakten på dom.

Ända sedan dom första mårdhundarna kom till våra marker så har jag gått ,sett ,levt för mårdhundar och jakten på dom.

Så därför vågar jag sticka ut hakan då det gäller mårdhund....och ännu (efter 20 år) så har vi väldig liten stam mårdhund och skulle dom vara så produktiva som vissa påstår så hade vi inte haft en chans att hålla efter dom. !

Så jag skriver bara min 20 åriga erfarenhet av vad jag har av mårdhund....men rätta mig gärna om jag har fel !!!!

Men om du nu har så lång erfarenhet av mårdhund så antar jag att du kan säga hur har ni det med hönsfågel nu? jämfört med innan ni hade mårdhund.. och hur är det med hare? har den minskat mycke den med eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju beropå att jag helhjärta jagat mårdhund i snart 20 år tid och har vad jag förstått mer erfarenhet än alla jägare tillsammans i Sverige om mårdhund och jakten på dom.

Ända sedan dom första mårdhundarna kom till våra marker så har jag gått ,sett ,levt för mårdhundar och jakten på dom.

Så därför vågar jag sticka ut hakan då det gäller mårdhund....och ännu (efter 20 år) så har vi väldig liten stam mårdhund och skulle dom vara så produktiva som vissa påstår så hade vi inte haft en chans att hålla efter dom. !

Så jag skriver bara min 20 åriga erfarenhet av vad jag har av mårdhund....men rätta mig gärna om jag har fel !!!!

i sverige behöver man inte ens jagat eller sett en mårdhund för veta allt och vara expert....står det på en hemsida måste det vara sant... tycker vi börjar få lite nyans i denna debatt som verkar att dom på snart 40 år ännu inte dödat 1000tals av bärplockare eller hunnit rensa alla fågel trots experters domedags ord...

tror inte finns nån som skjuit mer än 20 mårdhund för hund i sverige och eller för den delen över huvudtaget under jakt där man spårat eller dylikt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hector: Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Du glömde ordet FULLT. Att vara etablerad och FULLT etablerad är en väsentlig skillnad i biologiska sammanhang. Kaarina Kauhala är den finska mårdhundsforskare som gett det mest kunniga intrycket på mig. Möjligtvis har hon fel men hennes åsikt var solklar, mårdhunden finns visserligen i nästan hela landet men tätheterna ökar stadigt och fortfarande utom i just de sydöstra delarna där den först invaderade. Jag satte mig just och läste mina anteckningar från ett möte med henne. Uppenbarligen var mårdhunden den huvudsakliga agenten vid rabiesepidemin i Finland 1988-89, så att den inte skulle spela en roll i rabiessammanhang håller jag för föga troligt...

Att sedan ingen beryktad grytjägare i Finland fått rabies eller dvärgbandmask beror med stor sannolikhet på att varken rabies eller dvärgbandmask finns i Finland just nu. Betyder det också då att de aldrig kommer att finnas? Dylika diskussioner gör mig mörkrädd. Att envist hålla emot åtgärder bara för att något aldrig inträffat förr är det vanligaste misstaget historiskt sett i viltförvaltningen. Jag skulle antagligen kunna räkna upp ett hundratal misslyckade inplateringar eller "onaturliga" spridningar av arter som varit förkastliga, jag kommer nog bara på ett par som faktiskt varit lyckade...

Det känns faktiskt mycket annorlunda att vara den oroade domedagsprofeten i en diskussion. 99 gånger av hundra får jag försöka lugna uppskrämda jägare eller allmänhet...

Du ser vad jag markerat i din text. Ifall du stödjer dina uppfattningar på vad hon Kauhala sagt, så kan jag sluta denna "debatt" med dig. Bland en stordel av finska småpredatorjägare uppfattas hon på grund av sina subjektiva och löjliga åsikter om tex mårdhunden, som fullständigt skrattretande forskare. Och mig veterligen har hon inte undersökt hur mycket det finns mårdhund i mina hemknutar. Fattar inte vad som krävs ännu för att den skall bli FULLT ETABLERAT här, när man en dag kan få uppemot 20 mårdhundar med grythundar eller mer än 50 på 5 dagar. Dessutom skjuts enheldel för spetsar, vid åtel, i fällor och körs över med bilar och ändå räcker dom till hur "bra" som helst.

Har inget emot att ni försöker bromsa mårdhunden framfart fastän den kommer att sprida sig ändå och gissar att ni har den första kullen av mårdhundar nere i skåne inom 15 år. Men fastnade för din Linkis lite fanatiska stil och sedan kom du slutligen fram med forskarrön som kommer från en av jägare ifrågasatt forskare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur var det med skogsfågel och hare.. finns det kvar några i din skog när ni har så gott om mårdhund?

Frågan var inte ställd till mig, men jag tänkte svara ändå då vi har ganska gott om mårdhund här.

Vi har bra med hare, och sisådär med skogsfågel... för ett par år sedan var mårdhundstammen låg pga skabb.. men jag skulle inte säga att det var varken bättre eller sämre med hare och skogsfågel då.

Däremot fanns det riktigt gott om hare här på 2 små öar i fjol... i sommar var det en mårdhundskull på en av dem.. där fanns inga harungar kvar på hösten.. bara ett par gammalharar... men på den andra ön fanns det gott om harungar också i år. Fast skulle det ha varit en rävkull där så tror jag knappast det hade varit så många harungar kvar heller.

Mårdhunden är ingen värre predator än de som vi redan har... och då anser jag minken vara värst!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan var inte ställd till mig, men jag tänkte svara ändå då vi har ganska gott om mårdhund här.

Vi har bra med hare, och sisådär med skogsfågel... för ett par år sedan var mårdhundstammen låg pga skabb.. men jag skulle inte säga att det var varken bättre eller sämre med hare och skogsfågel då.

Däremot fanns det riktigt gott om hare här på 2 små öar i fjol... i sommar var det en mårdhundskull på en av dem.. där fanns inga harungar kvar på hösten.. bara ett par gammalharar... men på den andra ön fanns det gott om harungar. Fast skulle det ha varit en rävkull där så tror jag knappast det hade varit så många harungar kvar heller.

Mårdhunden är ingen värre predator än de som vi redan har... och då anser jag minken vara värst!

Ja det var det svaret jag ville ha.. så dom tar harungar men dom klarar inte av vuxen hare och samma med skogsfågel?

Har jag förstått det rätt då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med all respekt mina finska vänner, en forskare med en hel del internationellt erkända publikationer smäller betydligt högre i alla instanser än 20 års erferenhet. Jag har träffat rätt många jägare som jagat mårdhund mer än 20 år och de har i de allra flesta fall varit av en annan åsikt än den ni torgför. Ni får tycka vad ni vill och jag får tycka vad jag vill. Att forskare ifrågasätts av etablerade jägare tillhör vardagen. Se bara på rovdjursfrågan... Vi kan dock omöjligt gå på enskilda personers erfarenheter, de är på tok för begränsade och ofta väldigt skilda mellan enskilda jägare.

Hector: Vi kan lägga ned den här debatten. Av det tiotal forskare jag läst av eller träffat som studerat mårdhund så har ingen förkastat Kaarina. Givetvis kan vi inte enbart stödja oss på en persons uppgifter men jag kan bara konstatera att ingen sagt emot henne. Har du någon annan kunnig att rekommendera som är bättre? Jag ber om ursäkt om du uppfattat min stil som fanatisk men jag har 39 graders feber och är uppriktigt oroad av utvecklingen när det gäller mårdhunden. Tyvärr måste jag också säga att jag har mycket dåliga erfarenheter av våra kontakter med Finland i denna fråga. Jag uppfattar det som att ni anser loppet kört, vilket det också är för er del, men det hade onekligen varit bra om vi gemensamt kunde jaga hårt i gränsälvsomrtådet. Vilket faktiskt Finland är skldig att göra enligt ett par stora internationella konventioner. Din text visar väl bara med all önskvärd tydlighet att mårdhunden kan uppvisa högre tätheter än räven. Vidare behöver man väl inte besöka varenda buske i landet för att göra en vetenskaplig bedömning att antalet mårdhundar fortfarande ökar? Vi har såväl avskjtuningsstatistik som inventeringar och en del trafikolycksstatistik att stödja oss på. Vad jag försöker säga är alltså att jag inte tror du saknar mårdhud, men jag tror de kommer att bli ännu fler även hemma hos dig.

FC: Om alla experter skulle vara bästa jägaren för aktuell art så skulle vi ha en fullständigt havererad viltförvaltning. Det där argumentet har jag hört varenda dag i mina 3 år på förbundet, främst i rovdjursfrågan. Det finns inget som säger att man är en bättre viltförvaltare eller forskare bara för att man råkar vara en duktig jägare. Erfarenhet kan i vissa fall vara bra men i andra fall en ren belastning om man ska forska... För övrigt lär jag enligt din utsago vara en av de mest erfarna mårdhundsjägarna i det här landet. Jag har varit med och skjutit betydligt mer än 20 mårdhundar i mina dar. Därmed inte sagt att jag kan ett dugg om mårdhundar...

Foxkiller: Du tror inte att dina obefintliga problem med mårdhunden har något med din jakt att göra?

Foxstrott: Du får tro vad du vill för min del. Men jag har sett rätt täta populationer med egna ögon och jag tycker det räcker med att läsa Hectors senaste inlägg för att förstå att de kan bli många på en liten yta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om du nu har så lång erfarenhet av mårdhund så antar jag att du kan säga hur har ni det med hönsfågel nu? jämfört med innan ni hade mårdhund.. och hur är det med hare? har den minskat mycke den med eller?
På vara marker så har jag då aldrig sett så mycket orre och även tjäder som den senaste hösten och harar har vi i massor och har haft ända sen jag började jaga.

Före mårdhunden fanns här så dikades alla träsk ut och med det försvann även tjäder och då jag började med jakten så fanns det inga tjädrar alls...nu ser man tjäder rätt ofta och även järpe finns rätt bra här orrarna är väl på ungefär lika nivå som före mårdhunden och det samma gäller hare.

Så här kan man inte säga att dessa djur påverkats något negativt pga mårdhunden.

Då det gäller änder så där har vi en stor minskning men då har gässen i stället blivit mera.

Men vi tror att det är dom igenväxta infjärdarna(vass) som är boven till änderns minskning...för vi har sett att där vi hållt efter vass så har ändkullar födds.

Även rådjuren och vitsvanshjortar har ökat betydligt dom senaste åren oc där se vi inte heller att mårdhunden har någon inverkan. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju beropå att jag helhjärta jagat mårdhund i snart 20 år tid och har vad jag förstått mer erfarenhet än alla jägare tillsammans i Sverige om mårdhund och jakten på dom.

Så därför vågar jag sticka ut hakan då det gäller mårdhund....och ännu (efter 20 år) så har vi väldig liten stam mårdhund och skulle dom vara så produktiva som vissa påstår så hade vi inte haft en chans att hålla efter dom. !

Så jag skriver bara min 20 åriga erfarenhet av vad jag har av mårdhund....men rätta mig gärna om jag har fel !!!!

där finns några skillnader tror jag jämfört med södra (kusten) delarna av finland ...

i era trakter vill jag påstå att jakten på små rovdjur är idkad i en stor utsträckning !! betydligt mera än i våra trakter (går ej att jämföra heller). därtill tror jag att miljön,klimatet o placering längre norrut i landet har en betydelse för mårdhundarnas framgång, vilket igen gör det "lättare att hålla efter" dem..

i våra trakter finns stora områden som det inte idkas (effektiv) jakt på dem vilket gör att oberoende hur man går an så fyller dett alltid på från nåt håll...

men bra är att ni agerar i sverige mot mårdhunden redan nu !! inget fel i det !!

och på tal om stammar av hare o skogsfågel i våra trakter så kan man lugnt säga att det är relativt glest av dem.... vad det beror på är säkert en summa av många faktorer, varav mårdhunden säkert en av dem..

intressant tråd ...

joo, just det... precis som linkis skriver "Foxkiller: Du tror inte att dina obefintliga problem med mårdhunden har något med din jakt att göra?"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det var det svaret jag ville ha.. så dom tar harungar men dom klarar inte av vuxen hare och samma med skogsfågel?

Har jag förstått det rätt då?

Klarar av och klarar av.. svårt att säga..potentialen finns ju, men snabbheten räcker väl inte till.. någon som undrade här om de går på rådjur :rolleyes: men det är väl lite att ta i...

Mårdhunden är ju som sagt en snokare... tar för sig av det som finns. Så små harungar som är 10cm långa och skriker med ett häpnansväckande högt ljud är ju inget svårt byte.. samma sak med kycklingar. Mårdhunden är inte så snabb att den hinner ikapp en fullvuxen hare.. man springer ganska lätt ikapp en mårdhund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

där finns några skillnader tror jag jämfört med södra (kusten) delarna av finland ...

i era trakter vill jag påstå att jakten på små rovdjur är idkad i en stor utsträckning !! betydligt mera än i våra trakter (går ej att jämföra heller). därtill tror jag att miljön,klimatet o placering längre norrut i landet har en betydelse för mårdhundarnas framgång, vilket igen gör det "lättare att hålla efter" dem..

i våra trakter finns stora områden som det inte idkas (effektiv) jakt på dem vilket gör att oberoende hur man går an så fyller dett alltid på från nåt håll...

men bra är att ni agerar i sverige mot mårdhunden redan nu !! inget fel i det !!

och på tal om stammar av hare o skogsfågel i våra trakter så kan man lugnt säga att det är relativt glest av dem.... vad det beror på är säkert en summa av många faktorer, varav mårdhunden säkert en av dem..

intressant tråd ...

Helt rätt....här finns jaktmarker och här finns predatorjägare... så här finns ingen möjlighet för mårdhunden att ta över.

Har förstått att det är mera "gröna" där nere som inte tillåter jakt på sina marker som gör att dom invandrar därifrån till andra marker...så är inte fallet här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller så här nya arter så florerar myter och man fastnar lätt för extremer, inte minst i media. Nu kan det i vissa fall finnas fördelar med att skrämma folk lite via media men jag tror man vinner på en sansad hållning i längden. Jag har mycket säkra uppgifter på att mårdhund tagit vuxen skogsfågel och till och med vinterklena och utmärglade rådjur fram på vårkanten. Jag tror dock det är extremt ovanligt.

Samma sak med tätheten. Mårdhunden är egentligen en vattenräv och därför kan tätheterna bli kusliga i t ex vassrika slättsjöar. Ser vi till normal skogsmark så blir populationen givetvis tätare än rävens men inte några hundratals / 1000 ha.

Mårdhunden är heller inte övermagisk på något sätt. Relativt lättjagad men extremt produktiv. Som med all predatorjakt så är det dock stor skillnad på marker där det jagas regelbundet motför "vanliga" marker. Det är heller inte i norrland som vi kommer få problem med mårdhunden, snarare i söder.

Jag tror också det blir svårt att stoppa mårdhunden med de projekt vi nu driver, men det är värt ett försök. Drömmen hade varit en riktigt lång vinter. Det hade tryckt tillbaka mårdhunden rejält, även på den finska sidan. Vi ska komma ihåg att det inte var så länge sedan som grävlingen inte fanns norr om Hudiksvall. En riktigt lång vinter så har vi dem där igen. Jag har dock klent hopp i dessa uppvärmningstider...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan var inte ställd till mig, men jag tänkte svara ändå då vi har ganska gott om mårdhund här.

Vi har bra med hare, och sisådär med skogsfågel... för ett par år sedan var mårdhundstammen låg pga skabb.. men jag skulle inte säga att det var varken bättre eller sämre med hare och skogsfågel då.

Däremot fanns det riktigt gott om hare här på 2 små öar i fjol... i sommar var det en mårdhundskull på en av dem.. där fanns inga harungar kvar på hösten.. bara ett par gammalharar... men på den andra ön fanns det gott om harungar också i år. Fast skulle det ha varit en rävkull där så tror jag knappast det hade varit så många harungar kvar heller.

Mårdhunden är ingen värre predator än de som vi redan har... och då anser jag minken vara värst!

Då vill jag inflika igen! Nej, den kanske inte är "värre" än räven. Men får vi lika många mårdhundar som rävar här i bottenviken så har vi ändå dubbelt så mycke bortfall än vi hade innan vi hade mårdhunden? Eller har jag fel?

Sen en orsak till. Du säger att den bar skapp, då får vi skabb på räven med... Hipps vipps så har vi dubbelt så mycke bärare av skabb med.

Det jag vill ha sagt, om det inte vid detta tillfälle är förstått; Jag vill inte ha fler predatorer eller smittobärare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med all respekt mina finska vänner, en forskare med en hel del internationellt erkända publikationer smäller betydligt högre i alla instanser än 20 års erferenhet. Jag har träffat rätt många jägare som jagat mårdhund mer än 20 år och de har i de allra flesta fall varit av en annan åsikt än den ni torgför. Ni får tycka vad ni vill och jag får tycka vad jag vill. Att forskare ifrågasätts av etablerade jägare tillhör vardagen. Se bara på rovdjursfrågan... Vi kan dock omöjligt gå på enskilda personers erfarenheter, de är på tok för begränsade och ofta väldigt skilda mellan enskilda jägare.

Hector: Vi kan lägga ned den här debatten. Av det tiotal forskare jag läst av eller träffat som studerat mårdhund så har ingen förkastat Kaarina. Givetvis kan vi inte enbart stödja oss på en persons uppgifter men jag kan bara konstatera att ingen sagt emot henne. Har du någon annan kunnig att rekommendera som är bättre? Jag ber om ursäkt om du uppfattat min stil som fanatisk men jag har 39 graders feber och är uppriktigt oroad av utvecklingen när det gäller mårdhunden. Tyvärr måste jag också säga att jag har mycket dåliga erfarenheter av våra kontakter med Finland i denna fråga. Jag uppfattar det som att ni anser loppet kört, vilket det också är för er del, men det hade onekligen varit bra om vi gemensamt kunde jaga hårt i gränsälvsomrtådet. Vilket faktiskt Finland är skldig att göra enligt ett par stora internationella konventioner. Din text visar väl bara med all önskvärd tydlighet att mårdhunden kan uppvisa högre tätheter än räven. Vidare behöver man väl inte besöka varenda buske i landet för att göra en vetenskaplig bedömning att antalet mårdhundar fortfarande ökar? Vi har såväl avskjtuningsstatistik som inventeringar och en del trafikolycksstatistik att stödja oss på. Vad jag försöker säga är alltså att jag inte tror du saknar mårdhud, men jag tror de kommer att bli ännu fler även hemma hos dig.

FC: Om alla experter skulle vara bästa jägaren för aktuell art så skulle vi ha en fullständigt havererad viltförvaltning. Det där argumentet har jag hört varenda dag i mina 3 år på förbundet, främst i rovdjursfrågan. Det finns inget som säger att man är en bättre viltförvaltare eller forskare bara för att man råkar vara en duktig jägare. Erfarenhet kan i vissa fall vara bra men i andra fall en ren belastning om man ska forska... För övrigt lär jag enligt din utsago vara en av de mest erfarna mårdhundsjägarna i det här landet. Jag har varit med och skjutit betydligt mer än 20 mårdhundar i mina dar. Därmed inte sagt att jag kan ett dugg om mårdhundar...

Foxkiller: Du tror inte att dina obefintliga problem med mårdhunden har något med din jakt att göra?

Foxstrott: Du får tro vad du vill för min del. Men jag har sett rätt täta populationer med egna ögon och jag tycker det räcker med att läsa Hectors senaste inlägg för att förstå att de kan bli många på en liten yta...

jag brukar ställa dom 3 v:na som min lärare lärde oss,vem,varför och var, ställer man den om huvudpersonen i denna "utrotning" tror jag inte ett dugg på det!!!!

sen tror jag iaf mer på en med 20års erfarenhet än en som läst och suttit på några informations träffar ang deras syn på saken..

helt plötsligt målas för mig som inte har nån kundskap om mårdhunden upp,att dom inte bedriver nån utrotning av småviltet,inte heller nån smittohärd verkar det som...

smaken är som baken och vem kunde gissa att det skulle komma nått sånt här fakta ifrån en välutbildad jägare och person från jägareförbundet..seriöst får du nog ta till dig lite från folket som bor omkring mårdhunden och lyssna på deras kundskap då du bor ca 100mil ifrån händelse centrum och inte kanske vet allt som pågår dära...bara ett tips...jag gör det iaf..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror också det blir svårt att stoppa mårdhunden med de projekt vi nu driver, men det är värt ett försök. Drömmen hade varit en riktigt lång vinter. Det hade tryckt tillbaka mårdhunden rejält, även på den finska sidan. Vi ska komma ihåg att det inte var så länge sedan som grävlingen inte fanns norr om Hudiksvall. En riktigt lång vinter så har vi dem där igen. Jag har dock klent hopp i dessa uppvärmningstider...

tja det där om uppvärmning vet jag inte.. har för närvarande både kallt och mycke snö, och kallt blev det tidigt i år.. även om det var varmt förra veckan,, så håller kylan i sig lika länge i vår som den kom tidigt i höst så har du din dröm... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till BoJo, kunde inte citera??

Vi har tror jag något mera fågel och hare iom att vi "tömmer" våra" områden på mårdhund innan vårens häckning, än om det inte alls jagades dom. Vi gör flere raider till alla kända gryt under säsongen för att inget nytt mårdhundspar skall kunna etablera sig på våra marker till sommaren. Men sen kommer det in nya unga mårdhundar (ibland fullvuxna) på hösten från områden där vi inte har möjlighet att jaga eller det finns något okänt gryt, så jobbet tar inte slut som tur :rolleyes: .

Kan väl berätta att när jag för 14 år sedan flyttade hit så fanns det i min åsikt glest med hare och skogsfågel, men efter några år av systematiskt grytjagande på samma gång som andra använt fällor och stövare, så blev det mera hare och skogsfågel. Faktiskt minns jag när jag första gången var och jagade på ett ca 2000 ha:s område så såg jag inte ett ända harspår fastän snön var en vecka gammal. På detta område fanns det gott om mårdhund och varenda litet gryt hyste dem. Men nuförtiden får vi bara några mårdhundar per säsong där, så vi måste jaga på större områden för att komma upp till 3-siffriga tal.

Edit: såklart var det inte bara mårdhunden som tagit ner har och fågelstammarna, utan en kombination av en rätt kraftig rävstam + andra predatorer och jägarens andel, då för 14 år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FC: Jag förstår inte riktigt vad du menar med de 3 v:na men jag tror jag förstår vad du menar i stort. För det första finns det mig veterligen ingen huvudperson i detta projekt, som för övrigt är flera projekt. Naturvårdsverket har delat ut en del pengar och uppdrag och jag förstår ärligt talat inte vem du menar.

Nu har jag nog skrivit det 3 gånger men jag gör det ännu en gång. Mårdhunden kommer inte att utrota småviltet, men den påverkar helt klart. Särskilt då de söderut bildar riktigt täta populationer. Mårdhunden har idag ingen smitta med sig i Finland, men jag är övertygad om att den kommer att kunna få och därmed sprida. Jag ser inte vad 20 års erfarenhet säger emot mig här? Om du väljer att tro mer på en jägare med erfarenhet från en begränsad del av landet så ska inte jag dömma dig. Men ta dig en funderare på om du suttit i samma situation för 10, 20 eller 30 år sedan. Visst har det hänt en hel del i vår fauna? Det enda vi kan vara säkra på är att världen förändrar sig och jag tror att mårdhunden kan vara en ganska allvarlig spridare av sjukdomar i framtiden, där är vi möjligtvis oense med den 20-åriga erfarenheten men jag stöder mig på betydligt mer erfarenhet än så, därmed inte sagt att jag har den själv. Jag stöter dagligen på massor av jägare som anser sig veta bättre än forskare och myndigheter, vilket de ibland gör. Det kommer dock aldrig att hända att en myndighet eller ett verk eller någon annan i maktposition lyssnar mer på en enskild jägare än en etablerad forskare. Som du ser så är inte ens våra finska jägare helt överens i frågan vilket jag märkt vid samtliga fall då jag besökt finland eller träffat finska jägare. I det läget måste vi tro på forskarna, annars blir det helt absurt. Visst kan vi gräva ner oss i en grop och envist hävda att vi vet bäst men ingen kommer att lyssna på oss i slutet av veckan... Kort sagt, vi tror på samma informationsvägar. Skillnaden är att du tror på en uppgift, jag har hört säkert hundra vittnesmål och dragit mina slutsatser av det. Det hemska är att jag kan ha fel i alla fall. Att jag sedan bor 100 mil bort hör väl ändå inte hit? Om du nu bor i norrbotten så ska du då inte få uttala dig eller ha åsikter om saker som inte råkar finnas just där?

Dina anklagelser mot mig är ganska allvarliga och vi kanske ska lägga ned den här diskussionen om du inte vill specifiera var jag har fel eller var jag vilselett dig eller någon annan... Jag förstår helt ärligt heller inte vad som är så anmärkningsvärt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FC: Jag förstår inte riktigt vad du menar med de 3 v:na men jag tror jag förstår vad du menar i stort. För det första finns det mig veterligen ingen huvudperson i detta projekt, som för övrigt är flera projekt. Naturvårdsverket har delat ut en del pengar och uppdrag och jag förstår ärligt talat inte vem du menar.

Nu har jag nog skrivit det 3 gånger men jag gör det ännu en gång. Mårdhunden kommer inte att utrota småviltet, men den påverkar helt klart. Särskilt då de söderut bildar riktigt täta populationer. Mårdhunden har idag ingen smitta med sig i Finland, men jag är övertygad om att den kommer att kunna få och därmed sprida. Jag ser inte vad 20 års erfarenhet säger emot mig här? Om du väljer att tro mer på en jägare med erfarenhet från en begränsad del av landet så ska inte jag dömma dig. Men ta dig en funderare på om du suttit i samma situation för 10, 20 eller 30 år sedan. Visst har det hänt en hel del i vår fauna? Det enda vi kan vara säkra på är att världen förändrar sig och jag tror att mårdhunden kan vara en ganska allvarlig spridare av sjukdomar i framtiden, där är vi möjligtvis oense med den 20-åriga erfarenheten men jag stöder mig på betydligt mer erfarenhet än så, därmed inte sagt att jag har den själv. eta bättre än forskare och myndigheter, vilket de ibland gör. Det kommer dock aldrig att hända att en myndighet eller ett verk eller någon annan i maktposition lyssnar mer på en enskild jägare än en etablerad jägare. Som du ser så är inte ens våra finska jägare helt överens i frågan vilket jag märkt vid samtliga fall då jag besökt finland eller träffat finska jägare. I det läget måste vi tro på forskarna, annars blir det helt absurt. Visst kan vi gräva ner oss i en grop och envist hävda att vi vet bäst men ingen kommer att lyssna på oss i slutet av veckan...

Jag stöter dagligen på massor av jägare som anser sig v

Dina anklagelser mot mig är ganska allvarliga och vi kanske ska lägga ned den här diskussionen om du inte vill specifiera var jag har fel eller var jag vilselett dig eller någon annan...

Tror att folk utan att tänka på det "väljer" att missförstå. Tror att mitt förra inlägg visar lite på ett enkelt sätt vad vi "motståndare" tänker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BoJo: Vad vi behöver är alltså inte en kall vinter, det är ungefär lika varmt eller kallt under jord ändå. Vi behöver en lång vinter. Skidor till kyrkan på midsommar hade varit något...

Hector: Precis som för Foxkiller så tror jag att du representerar en extrem. Och precis som med mårdhundar och rådjur och tätheterna så tror jag att vi ska vara försiktiga med att dra en massa erfarenhet av era exempel. Jag har själv jagat i såväl gryt som ovan mark med många extremt duktiga jägare i Finland och jag vet hur effektiva ni kan vara. På de stora arealerna i södra och mellersta sverige kan vi dock bara drömma om en predatorjakt av era mått. Således blir mårdhunden ett helt annat problem för oss här nere.

Det finns massor av studier på hur kusligt bra effekter man får av en systematisk och enveten predatorjakt, problemet är bara att vi inte har särskilt många som är beredda att satsa på denna jakt... Här spelar det egentligen ingen roll om vi har mårdhund eller inte, att skjuta predatorer systematiskt år efter år ger effekt. Det är det enda vi kan vara säkra på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bilden som utmålas är ljus år ifrån vad som skrivs här....... iaf du inte vet huvudpersonen bakom prodjektet så is jag inte gå in närmare på saken och låter det vara,jag tycker jag sagt mitt och tycker det bra vi får lite nyans på det hela,, nu har man en annan bild än vad man hade igår tror jag...

när du kommit upp till nog många inlägg kommer du se hur mycket våra mårdhunds vänner vet <_< förstår att man inte tar en på allvar som man inte vet hur mycket tid i skogen som sätts....

jag är glad iaf för man försöker stoppa mårdhunden men tycker övrigt lite larvig då även du säger det bara förskjuter den,bättre hade det varit om man lärde ut älgjägare lite mer att spåra osv,,

även dra nytta av minskat intresse hos ungdomen,vem fan gillar sitta på pass när man kan få vara med och gräva upp en mårdhund/grävling??? vara med hela tiden med action,synd det finns för mycket älgjägare och för lite grytjägare då hade trenden vänt tror jag....lättre på så sätt att tända 20st samtidigt för jakten istället för max en per gång som tex älgjakt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...