Hoppa till innehåll

Bågjakt i massmedia


J S

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • J S

    12

  • Roger_P

    10

  • ThomasMamre

    8

  • crowfear

    7

Top Posters In This Topic

Nja

Nog är han bra optimistisk om han tror att det är klart redan till nästa jaktsäsong.

Inte för att jag skulle ha något emot det. Tvärtom. Men vi skall nog inte vara allt för besvikna om våren/hösten går åt till att försöka komma överens om hur en Svensk bågjägarexamen skall utformas och vilka regler krav vi skall ställa på utrustningen. Sedan skall vi utse och examinera examinatorer som sedan kan examinera övriga jägare.

Men hoppas kan vi ju alltid göra...

MVH // Henrik

(Som nu åker hem och strängar om gamla bettan som inte använts på 10år...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja

Nog är han bra optimistisk om han tror att det är klart redan till nästa jaktsäsong.

Inte för att jag skulle ha något emot det. Tvärtom. Men vi skall nog inte vara allt för besvikna om våren/hösten går åt till att försöka komma överens om hur en Svensk bågjägarexamen skall utformas och vilka regler krav vi skall ställa på utrustningen. Sedan skall vi utse och examinera examinatorer som sedan kan examinera övriga jägare.

Men hoppas kan vi ju alltid göra...

MVH // Henrik

(Som nu åker hem och strängar om gamla bettan som inte använts på 10år...)

Va inte "Gammla Bettan" ett armborst ?? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man försökt få bågjakt under mer än 20 år så spelar några månader hit eller dit ingen större roll. Sen vad det blir för djur och andra regler är inte riktigt klart. Ej heller vilka krav det kommer att ställas på utrustningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol: hoppet är de sissta som lämnar en säjs de!.. :lol: ...

den dagen de blir klart öppnar jag en flaska skumpa! tar ledigt från jobbet en vecka och sätter mej i skogen å väntar!.. :wub:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:huh: hoppet är de sissta som lämnar en säjs de!.. :P ...

den dagen de blir klart öppnar jag en flaska skumpa! tar ledigt från jobbet en vecka och sätter mej i skogen å väntar!.. ;)

Mvh

samma hära :huh: tar ledigt från skolan en vecka och sätter mej i skogen och väntar.. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Som tur är blev man aldrig fotad i kalsonger ner i afrika. B)

hmmf!.. har för mej jag sett en bild på dej i de!... :o .... men eftersom vi måste tänka på känsliga tittare på denna sida så uteblir publikationen av den bilden!... :P

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmmf!.. har för mej jag sett en bild på dej i de!... :lol: .... men eftersom vi måste tänka på känsliga tittare på denna sida så uteblir publikationen av den bilden!... ;)

MVh Mamre!..

Ja jag har fingret på raderaknappen, bara så ni vet ! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg finns på www.jaktojagare.se och jag har redan skickat in en kommentar på den. Det brukar ta ett tag innan de publicerar inläggen.

Jaktlärare säger nej till bågjakt

Av Dan Törnström 2009-01-30

Alf Andersson, lärare på Vildmarksgymnasiet i Unnaryd, anser att det är ett steg tillbaka att tillåta bågjakt eftersom han befarar fler skadskjutningar.

Både Jägarnas Riksförbund och Jägareförbundet har ställt sig bakom förslaget att tillåta en begränsad bågjakt i Sverige. Om förslaget går igenom kan de första rådjuren skjutas med pil redan i augusti. Men det finns också kritiska röster inom jägarkåren.

Alf Andersson kommer inte att lära ut jaktmetoden på Vildmarksgymnasiet, berättar han för Hallandsposten:

– Nej, vi ska fostra eleverna i god etisk anda. Min bestämda uppfattning är att en väl inskjuten studsare är ett långt mer effektivt vapen än en pilbåge. Hade det inte varit så hade vi fortfarande jagat med pilbåge, spjut och träklubba.

Personlig åsikt

Alf Andersson påpekar att detta är hans personliga åsikt, eftersom han sitter med i Jägareförbundets lokala styrelse. Där röstades hans motion om att säga nej till bågjakten ned.

– Jag kommer att driva mina principer vidare. Jag tror att de flesta jägarna är motståndare till pilbågsjakt. Hur avancerade pilbågarna än är så blir de inte effektivare än en studsare. Risken för skadskjutningar skulle öka. Och då binder jägarkåren ris åt egen rygg, säger Alf Andersson.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg finns på www.jaktojagare.se och jag har redan skickat in en kommentar på den. Det brukar ta ett tag innan de publicerar inläggen.

Jaktlärare säger nej till bågjakt

Av Dan Törnström 2009-01-30

Alf Andersson, lärare på Vildmarksgymnasiet i Unnaryd, anser att det är ett steg tillbaka att tillåta bågjakt eftersom han befarar fler skadskjutningar.

Både Jägarnas Riksförbund och Jägareförbundet har ställt sig bakom förslaget att tillåta en begränsad bågjakt i Sverige. Om förslaget går igenom kan de första rådjuren skjutas med pil redan i augusti. Men det finns också kritiska röster inom jägarkåren.

Alf Andersson kommer inte att lära ut jaktmetoden på Vildmarksgymnasiet, berättar han för Hallandsposten:

– Nej, vi ska fostra eleverna i god etisk anda. Min bestämda uppfattning är att en väl inskjuten studsare är ett långt mer effektivt vapen än en pilbåge. Hade det inte varit så hade vi fortfarande jagat med pilbåge, spjut och träklubba.

Personlig åsikt

Alf Andersson påpekar att detta är hans personliga åsikt, eftersom han sitter med i Jägareförbundets lokala styrelse. Där röstades hans motion om att säga nej till bågjakten ned.

– Jag kommer att driva mina principer vidare. Jag tror att de flesta jägarna är motståndare till pilbågsjakt. Hur avancerade pilbågarna än är så blir de inte effektivare än en studsare. Risken för skadskjutningar skulle öka. Och då binder jägarkåren ris åt egen rygg, säger Alf Andersson.

Tror de där är något vi får leva med!.. kommer alltid finns personer som e så fyrkantiga!.. att dom bara vägrar att ha en annan åsikt!...

men jag kan tycka i detta fall att de är lite extra fel! eftersom han e lärare och då kan jag iaf tycka han ska vara lite mer opartisk!.. för eleverna måste juh själva få välja!..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror de där är något vi får leva med!.. kommer alltid finns personer som e så fyrkantiga!.. att dom bara vägrar att ha en annan åsikt!...

men jag kan tycka i detta fall att de är lite extra fel! eftersom han e lärare och då kan jag iaf tycka han ska vara lite mer opartisk!.. för eleverna måste juh själva få välja!..

Mvh

Det som får mig att reagera är, att här har vi alltså en lärare i jakt, som framför argument mot bågjakten som har bevisats vara felaktiga gång på gång, och dessutom av ganska tunga instanser som NV i olika skandinaviska länder, undrar vad han vet som ingen annan vet när det gäller skadeskjutningar och etik.

Och man kan fråga sig hur han egentligen bedriver sin utbildning, och vad hans elever får sig till livs, när det gäller fördomar inom jakten.

När nu bågjakten blir en godkänd jaktform i landet, så vore det ytterst märkligt om inte den skulle vara ett inslag på en skola som har jakt som huvudtema, och följer han inte studieplanen som fastställs, så förutsätter man ju att skolledningen tar en diskution med vederbörande.

Som privatperson får han ha vilken åsikt han vill om vilken jaktform han vill, men som lärare och mentor för ett antal elever, så ska han hålla sig opartisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar bli ganska less på detta tugg nu B)

Personer uttalar sig vitt o brett till höger o vänster.

Missförstå mig rätt, man får gärna tycka vad man vill, men då ska man banne mig få fakta rätt speciellt om man har med media att göra!

Är man sedan LÄRARE så gäller ovanstående i dubbel bemärkelse.

Tänk om en lärare i en svensk skola lär ut något som är fel, fast motsatsen är bevisad gång på gång.

Hur skulle det se ut? skulle nog bli ett himla liv!

Sedan kan vi ju diskutera hur PERSONLIG en åsikt är om den vädras i media?

Undrar om han kommer att driva på sina personliga åsikter i klassrummet oxå? Det är jag övertygad över! B)

//Sicko

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan föresten inte SBJF annordna en press konferance där man svara på frågor samt VISAR för engångs skull

hur det fungerar, inbjudna reportrar kan få prov skjuta, köp en hel gris från ett slakteri och visa genom trängning av jakt pil så får ju folk se själva då.

Just nu jobbar vi alla i Defence läge istället för att bli lite sakligt Offence så att säga, i bland är anfall bästa försvar tror jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan föresten inte SBJF annordna en press konferance där man svara på frågor samt VISAR för engångs skull

hur det fungerar, inbjudna reportrar kan få prov skjuta, köp en hel gris från ett slakteri och visa genom trängning av jakt pil så får ju folk se själva då.

Just nu jobbar vi alla i Defence läge istället för att bli lite sakligt Offence så att säga, i bland är anfall bästa försvar tror jag

Strålande ide Roger!

Du är inte alls så dum som jag ser ut! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte hårig och gillar myror då ? ^_^

Jaja..även jag har skrivit ett inlägg på Jakt&Jägares hemsida.

Får se om dom godkänner det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte hårig och gillar myror då ? ^_^

Jaja..även jag har skrivit ett inlägg på Jakt&Jägares hemsida.

Får se om dom godkänner det.

Förbaskat bra skrivet Janne!, men det visste du ju redan;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...