Hoppa till innehåll

Orrjakt med bulvaner.


Beretta

Recommended Posts

Vi lockar med pipa.

har en likadann pipa men tycker jag får inte ljudet att låta bra :S kan du ge några bra instruktioner eller ladda upp en ljudfi som jag kan höra på eller något ? :blush: skulle vara tacksamm -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 304
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Nils l

    55

  • Beretta

    51

  • Fredde_piteå

    39

  • Hallen

    31

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

Tröttare än vanligt, men tvingar mig upp ur sängen, hundarna tittar förvånat på mig och jag kan liksom se hur dom tänker att nu har husse fått en knäpp. Visst tänker jag, jag är antagligen knäpp som utsätter mig för detta. Veckan som gått har inte bjudit mycket av vila eller fritid, men jag vet av erfarenhet att jag kommer att somna i gömslet så det känns ok att stiga upp ändå, och vilken fritidssysselsättning blir bättre en dag som denna, -2 grader Celsius, vindstilla och stjärnklart.

Sätter mig i bilen och väntar på att rutorna ska tina, mycket går an men att skrapa rutorna kl. 05.00 en Lördag känns helt enkelt inte motiverat.

På väg ut till spelmyren konstaterar jag att jag utan vidare kan köra en halv km längre efter vägen nu då V70n bytts ut mot en Honda CR-V, och genast känns det lite mindre jobbigt :D

Börjar gå genom skogen till gömslet vid myren, det är som väntat tyst då jag är tidigt ute. Rullar ut liggunderlaget som gömts under en gran vid gömslet och lägger vinterjackan ovanpå, en stor Helly Hansen-jacka med samma stuk som försvarets gamla överdragsrock, den blir ett perfekt täcke. Lyfter lite på Camouflagenätet och sticker ut studsaren efter att ha öppnat skyddet för ljuddämparen och den främre kikarsikteslinsen. En snabb titt på klockan, en halvtimme kvar till soluppgången och kanske ytterligare en halvtimme tills solen ligger mot träden på andra sidan myren och orrarna kommer flygandes (förhoppningsvis).

En snabb promenad till den motsatta sidan av den lilla myren och jag tar fram två orrbulvaner från ytterligare en gran. Det skymmer fortfarande och jag hittar bara den ena stolpen till bulvanerna varför jag sätter den andra i myrkanten på toppen av en liten (1 1/2 m) myrtall. Just som jag kommer i skydd av gömslet ser jag en stor mörk fågel glida fram mellan träden vid det lilla berget, jag hajar till när hjärnan för ett ögonblick luras med mig genom att tänka "Orre!", bara för att dra slutsatsen att med den profilen så var det nog en korp. Det skall snart visa sig hur fel jag har.

Jag lägger mig ned på liggunderlaget drar jackan över överkroppen, det kommer bli minst en halvtimmes väntan tänker jag och sluter ögonen.

PANG! Jag gör nästan på mig av förskräckelse och min nyvakna hjärna drar ytterligare en felaktig slutsats, "Fan, nu har nån i laget skjutit hål på min Orrbulvan. Nog är det väl fan att man inte kan se skilln.....". Där fastnar tanken, för i det ögonblicket ser jag hur en kungsörn svävar förbi platsen för min ena bulvan, samt hur stolpen med bulvanen tippar ut över myren. Dj-vla, s-tans, h-vete vilken otur, en Kungsörn, nu är väl chansen att få se Orrar vid myren borta. Örnen svävar osäkert över bulvanen och gör ett halvhjärtat utfall, stackarn, han är väl lika nyvaken som jag och antagligen lika förvirrad.

Jag reser mig upp vinkar och säger högt att plastbulvaner antagligen är otjänliga som föda. Örnen får väldigt bråttom.

Nu har jag ett problem, ena bulvanen ligger på marken i myrkanten och jag vet inte vilken effekt detta kan få på eventuellt inflygande Orrar. Jag fattar ett snabbt (så snabbt det går den tiden på dygnet) beslut om att chansa och låta den ligga kvar.

Jag misstänker nu att om Orrarna kommer så kommer dom sent då det just varit en Kungsörn i farten. Jag lutar mig bakåt och låter John Blund välkomna mig in i sömnens rike.

Vaknar med ett ryck, solen har redan nått trädtopparna på andra sidan myren och jag skyndar mig ta fram kikaren. Förhoppningen är att man triggat på något ljud i sömnen, men det visar sig vara en falsk förhoppning. Jag tänker i detta skeende att det blir nog inga Orrar, Örnen har antagligen skrämt bort dom. Men, nu är det ju en morgon av felaktiga slutsatser, och jag ser hur en Orre svävar in från höger för att sätta sig lite bortom den vanliga platsen. Snabbt upp med avståndsmätaren, 121 m. 2 klick på kulbanekompensatorn och jag är redo att skjuta. 243:an snärtar till och jag ser i kikarsiktet hur fågeln tumlar ner ur trädet, det gick bra. En ensam Orre, så perfekt, nu kanske det finns chans till fler skottillfällen. 5 minuter passerar och jag ser hur två Orrar kommer inflygande, denna gång från vänster. Inte heller dessa Orrar verkar vilja sätta sig på den vanliga platsen. Jag mäter in den ena med avståndsmätaren (ser nämligen inte den andra), 121 meter igen, vilka är oddsen på det? Nytt skott och än en gång ser jag hur fågeln tumlar ur trädet. Coolt, det blev i alla fall två. Men, vart tog den tredje vägen? Jag har inte sett den flyga ;) . Ska just ta fram handkikaren igen när jag ser en rörelse i ett träd 10 meter till höger om det jag just skjutit en Orre i. Snabbt ner i skjutställning och in med kikarsiktet mot trädet. Jo, mycket riktigt, där sitter den tredje Orren. Den är lite illa placerad, med ryggen mot mig, och jag får lägga hårkorset vid halsroten för att slippa att skjuta sönder bröstfiléerna. Klatsch, och jag ser hur Orre nummer tre tumlar ner mot markern. Nu händer det som inte får hända, även om Orren faller mot marken som att "jag-är-död-och-försöker-inte-på-något-sätt-hejda-nerfarten" så ser jag i samma ögonblick som jag tittar upp hur en fågel startar från trädets rot. Grrmpfff! :D En skadskjutning!?

Det är därmed dags att packa ihop och ta sig över till andra sidan myren. Min vana trogen så har jag studerat träden där skotten föll och hittar snabbt Orre nummer ett och två. När jag sedan kommer fram till träd nummer tre så hittar jag mängder med fjädrar och faktiskt också blod, men ingen Orre. Nåväl, jag har hundarna i bilen så det löns inte söka på egen hand. Sagt och gjort, jag vandrar tillbaka mot bilen och hör i det skedet hur det spelar på hygget där bilen står. Nej, inte idag, inte med en skadskjuten Orrtupp vid myren. Framme vid bilen tar jag en snabb bild med mobilkameran:

Orrtuppar.JPG

Jag går tillbaka till myren och släpper Emmi (den bruna) nedanför trädet där jag skjutit samt pekar i riktningen mot där fågeln flög. SÖK!

Redan efter 15 meter tar Emmi upp en löpa och hittar fågeln (som fortfarande lever) under en gran. Tuppen drar iväg, men kan näppeligen flyga och det är bara sekunder innan den sitter fast i munnen på min fyrbenta vän.

Slutet gott, allt gott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...