Hoppa till innehåll

Orrjakt med bulvaner.


Beretta

Recommended Posts

Någon som hört något spel ännu?

Älgjaktsmorgonen den 2 sep i år hörde jag ett orrspel som på gick i ungefär 30 min :lol:

Blev överaskad att de började spela så tidigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 304
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Nils l

    55

  • Beretta

    51

  • Fredde_piteå

    39

  • Hallen

    31

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sköt 3st på myren förra helgen.....finns att läsa om i min jaktdagbok för den som är intresserad :D

Dom hann dock aldrig börja spela, var ute i god tid (dvs före dom på myren)....så dom hann bara landa så small det :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt 3st på myren förra helgen.....finns att läsa om i min jaktdagbok för den som är intresserad :D

Dom hann dock aldrig börja spela, var ute i god tid (dvs före dom på myren)....så dom hann bara landa så small det :D

Grattis Fredde! Var det 22-250:in som fick jobba?

Ska själv iår försöka mig på denna jaktform. Har ju dock bara 22 bulvaner som ska upp ;)

Mvh//J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Fredde! Var det 22-250:in som fick jobba?

Ska själv iår försöka mig på denna jaktform. Har ju dock bara 22 bulvaner som ska upp :D

Mvh//J

hej på er

testade att göra några bulvaner enligt Krillebergs tips om att göra dom i skumgummi. Dom blev nog lite för bra!!! :o:D

/m

post-1158-1221466102_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej på er

testade att göra några bulvaner enligt Krillebergs tips om att göra dom i skumgummi. Dom blev nog lite för bra!!! :D:o

/m

Är det månne duvhöken som varit i farten eller såg du vad det var?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det månne duvhöken som varit i farten eller såg du vad det var?

skulle tro det men vet ej. Hade satt upp fem bulvaner men endast 1 satt kvar uppe när jag kom på morgonen. Samtliga fem hade märken efter rovfågelnäbb, även den som satt kvar uppe på sin pinne.

Jag antar att rovisen haft en slitsam stund med dålig belöning. Belöning fick dock undertecknad i form av några tuppar med hem i säcken

/m

post-1158-1221477661_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Fredde! Var det 22-250:in som fick jobba?

Ska själv iår försöka mig på denna jaktform. Har ju dock bara 22 bulvaner som ska upp :D

Mvh//J

Tackar! :rolleyes:

Japp, gamle trofast fick jobba :D ...älskar den bössan B) ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej på er

testade att göra några bulvaner enligt Krillebergs tips om att göra dom i skumgummi. Dom blev nog lite för bra!!! :D:)

/m

Kan inte sluta le av skadeglädje, inte mot dig då förtås utan mot höken, har kunnat gett en miljon för att få veta vad han tänkte när han höll på med den... :);)B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte sluta le av skadeglädje, inte mot dig då förtås utan mot höken, har kunnat gett en miljon för att få veta vad han tänkte när han höll på med den... :D:):)

jag garvar själv än. " Var f-n är köttet"?? eller kanske "har det varit rea på HM nu igen"!! eller kanske "nej en veg-orre"!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med hur ofta bulvanerna blir slagna av duvhöken säger en del vilken stor predator den är på vuxenfågel :) Senast i förrgår slog höken på ett ståndskall för mig men missade denna gång och jag har hittat åtskilliga slagna fåglar i skogen det är väl ändå bara en droppe i havet som man hittar så nog tar höken rätt mycket fågel. Just detta hur ofta dem slår på bulvaner ger mig vissa idéer om hur man skulle kunna jaga höken på ett effektivt sätt med fällor om det var lagligt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det händer mig regelbundet att höken slår mot bulvanerna. Det enda jag sett idag är två hökar och en falk. Kompisen hade örn som landade 25 meter från honom idag. Han var lite orolig för settern! Fick se en bild på en totalt uräten tjäder förra veckan, bara skelettet kvar och helt intakt, hökarna är effektiva som tusan. Hörde att ett duhökspar behöver ca 175 vilt för att klara häckningen och sett ur det perspektivet så inser man hur kass man är på att jaga även om höken jagar 365 dagar om året 24 timmar om dygnet. Vi får hoppas på en kall vinter med mycket lössnö så att rovfåglarna fryser bort i vinter för nu är det mer hök och annat löst än vad det finns skogshöns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så var det dax för första svängen på orr myren :(

Soligt väder och inte mycke vind så vad kan gå fel :D

Vi är fyra st som ska ut och testa dom svarta det var sjukt mycke fågel där i fjol så är det bara hälften i år så blir jag nöjd

Rapport kommer på måndag em

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har dom inte börjat spela ännu. Såg en höna och en ungtupp som passerade ovanför huvudet igår. Verkar vara sent det här året då allt löv sitter kvar ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då var premiären av klarad en bra start på orr jakten

Var på plats vid fem tiden satte upp tre bulivaner bättrade på gömslet

Vi fick väll sitta en timme sen kom det en tupp satte sig på sjuti meter johan sköt den han hann inte mer än resa sig så får jag se ett tjugo tal

Två går in för landning dubble täkte jag första slår runt söker den andra lägger två flat bommar :blush:

Flocken flyger över mot fränö och anders dom får en ur flocken sen kommer dom mot oss i gen men viker och sätter sig på 180 m johan bommar och dom drar i väg

Det blir kaffe och lite lungnare en stund sen hör vi hur dom börjar spela johan ska gå och kolla hinner inte mer än resa sig så kommer det en tupp hans tur att skjuta men hagel bösan klickar för han hör en svordom jag får i väg två snabba skott och tuppen går backen :blush:

Johan smyger i väg efter flocken som spelade men dom har tystnat

Så helt plötsligt en tupp som är på väg mot mig två skott och han går ner

Byter gömsle med fränö dom får in några fåglar till så det blev sju tuppar til slut en kannon morgon trots att vädret var lite i mot oss med vind och lite regn :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nollan är spräckt. Det var fullt spel när jag kom fram men jag lyckades inte komma åt dom utan skrämde iväg ett trettiotal. Lyssnade en stund och kunde då höra ytterligre spel i andra ändan av myren. Efter en lång ansmygning kunde jag höra orre som satt ganska nära. Fick spana en lång stund innan jag upptäckte flera som satt mitt i en tall. Fick trixa ett tag innan jag fick bra stöd, lasern 213m. Grovrikta,andning, krama -- PANG! orre åt alla håll men en blev kvar. Har fyllt släpet för femte gången med ved och sedan fick vorstehn bekänna färg. Tre ripor en orre och en kubikmeter ved idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i landets ända jagar du? tänkte bara mer på hur snabbt spelen kommer igång! lockar ni nåt med pipa?

En bit utaför hudiksvall jagar jag

Jag lockar utan lock pipa så gott det går det funkar ju i bland i alla fall :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute i dag en sväng på morgonen, -1 och klart.

fick jobba mycket för att överhuvudtaget få upp dom till myren, tillslut kom det en flock på 10st och satte sig i en liten dunge. Lade .222:an till rätta och vred upp kikarn på 20x, hittade en orrtupp som satt snett mot mig i en låg liten myrtall. Kramade skottet och orren föll till marken med ett par flax ;)

allt blev återigen lugnt, dimman kom smygandes, men så kommer det en ensam (tror jag) orrtupp och sätter sig i topp på ca 200meter. Jag och kompisen planerar en smygrutt och så småningom kom han i skottläge på ca 140meter. Pang sa det och orren vet inte vad som träffade honom.

Fin morgon och en härlig jakt! :o

Bilder kommer!

IMG_1241.jpg

EDIT: lade in en bild.

//

Gabbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp lock pipa tycker jag det är ett ganska lätt och funkar.

Det funkar rätt så bra ändå

Vi var på plats kvart över fem fyra bulivaner upp i topp

Ser ut att bli en kanon morgon lätt dimma och någon plus grad

Obligatoriska koppen kaffe :D hör en fågel landa men ser den inte i dimman den gick ner backen

Sitter och lockar efter en stund så får jag svar från andra sidan myren går väl en kvart så kommer den första tuppen

Kompisen har första tjing så han drar på en hagel smäll och tuppen går i backen fler tuppar på g två slår i trädet vi sitter under :D

Kompisen får börja i gen så han reser sig upp den ena tuppen drar i väg efter första skottet drar min tupp i väg lite för het med första skottet

så det blir en bom men andra tar bra

Kollar ut på myren ser en till tupp som kommer in för landning den stupar för första kärven

Frågar kompisen hur det gick för han :D

Han bara ruskar på huvudet och svär

Sen blir det lungt en timme

Hör några fåglar kackla på andra sidan myren i gen så plötsligt kommer det en tupp och slår backom oss en smäll sen var den klar

Såg väl ett tiotal till med tuppar så om man ska jämnföra med hur det såg ut i fjol så har det minska med fågel såg säkert hundra tuppar på samma myr i fjol men då var det något senare på sesången

Summan av karde mumman är en lyckad morgon med fyra tuppar med hem i säcken :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt en orre som exploderade. Fick bara stylet med mig hem sedan sköt jag på två till som flög. Kontrollskjutning visade 5 cm lågt och ca 4 till höger. Att man aldrig lär sig men man är ju hänvisad att skjuta in efter någon grusväg då gällivare kommun tydligen inte anser att jägare behöver träna på längre håll än 80 meter. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...