Hoppa till innehåll

Säljakten 2009


sealhunter

Recommended Posts

Här fortsätter gårdagens jakt.

Fick besök av Mats och Pikehunter sent på em.

Mats hade i en tidigare tråd sökt säljakt.

Säljakt sökes.

Vi kom ut vid ca 20:30 och vattnet var i det närmaste blankt men kvällen var inte den bästa i antalet observationer, vi såg kanske 10 sälar innan kvällen var slut.

Strax för tio såg jag i allafall en säl på håll som vi styrde kosan mot.

Den kom upp alldeles intill båten och jag såg direkt att den var stor då den såg ut som en häst i huvudet.

Vi satt iland Mats på en sten och han fick ganska omgående sin chans att skjuta.

Ett perfekt skott och en lyckad krokning gav denna.

gallery_764_88_2745856.jpg

En 200kg tung gråsälshanne.

vilket monster:) Kul att ni fotar mkt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svar 101
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • sealhunter

    34

  • Ehnebom

    13

  • Markus Almroth

    12

  • PinkMist

    5

Ytterligare en forumist som kan kalla sig "sälskytt"

gallery_764_88_245754.jpg

L-B är den glada skytten.

Han fick även prova på grillad sälfilé.

gallery_764_112_402968.jpg

Mer finns att läsa i min jaktdagbok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Näe, vi ska ta å prata ihop oss. Jag har haft så jäkla krångligt med jobb nu på sistonde. Mycket resor å skit

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så är det ibland, mycket kaniner har vi iaf, men det är lite svårjagat. man skulle ha en iller, kan bli lite bättre i höst när de skördar, då brukar vi kunna gå på åkrarna och trampa upp dom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehnebom och jag var ut en sväng i morse och gjorde en L-B.

Vi åkte iväg strax efter 6 och första skottet gick 6.37 och andra 6.44.

Detta är också samma sten som L-B sköt en säl på.

Vi hade denna gång fel vind så därför var det lite svårare att komma till skott.

post-764-1249311992_thumb.jpg

post-764-1249312003_thumb.jpg

Vi filmade också en snutt som kan ses här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehnebom och jag var ut en sväng i morse och gjorde en L-B.

Detta är också samma sten som L-B sköt en säl på.

Kul att få en jakt metod uppkallad efter sig. :)

Då kan ni döpa stenenen till L-B sten så vet vi vad vi pratar om i fortsättningen snälla, -_-

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att få en jakt metod uppkallad efter sig. :)

Då kan ni döpa stenenen till L-B sten så vet vi vad vi pratar om i fortsättningen snälla, -_-

Lasse

Jag ska höra med lantmäteriet om det går att införa på mer permanent basis. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska höra med lantmäteriet om det går att införa på mer permanent basis. ;)

Låter lysande med tanke på landhöjningen så kan det bli en ö till slut. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens resultat, inte mycket att säga, annat än att sälarna sköts på den här stenen.

gallery_764_112_4516175.jpg

Ni som tycker att det ser nära ut till land ska veta att det är 5km dit.

Sjöbrisen kom snabbt och började slå över stenarna så vi vågade inte gå ut med båten för att hämta sälarna.

Vi valde att lägga oss i lä och drog på oss våtdräkt, cyklop och fenor.

Bärgningen gick smärtfritt om än lite guppigt.

gallery_764_112_2198958.jpg

Här syns det bättre hur långt det är till land.

gallery_764_112_4218383.jpg

Min säl närmast i bild och Ehneboms den bakre.

gallery_764_112_2111625.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste ändra min jakt topp 10 till säljakt trots att jag aldrig jagar säl men det verkar vara grymt spännande! Å vilka klupar sen!

Grymt!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha! vilka bebis sälar... Eller hur Matte :D)

//Pikehunter

Ehnebom och jag var ut en sväng i morse och gjorde en L-B.

Vi åkte iväg strax efter 6 och första skottet gick 6.37 och andra 6.44.

Detta är också samma sten som L-B sköt en säl på.

Vi hade denna gång fel vind så därför var det lite svårare att komma till skott.

post-764-1249311992_thumb.jpg

post-764-1249312003_thumb.jpg

Vi filmade också en snutt som kan ses här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite kort om gårdags kvällen.

Vinden var lite för stark för att vara bra sälväder, men eftersom det blåste från land var det inga vågor.

När vi kom ut till öarna såg vi snart att det låg ett antal sälar uppe och ett ännu större antal i vattnet.

Vinden gjorde det lite svårare än normalt att gå iland.

När vi kom iland så hade vi sälarna på den sidan av ön som är lägst och inget att gömma oss bakom när vi försökte komma närmre, vinden blåste också äver ön så dom gick ganska snabbt ner i vattnet.

Det la sig 20-30 sälar på säkert avstånd utanför ön och spanade på oss, vi satt oss mitt på ön och fick på så sätt sälarna att närma sig igen.

Jag fick till slut skjuta en och såg att det var en perfekt träff så vi gjorde oss ingen brådska.

Efter att ha märkt ut skottlinjen med brädor på land för att lättare hitta och bärga sälen åkte vi ut.

Det tog säkert 10 min innan vi var ute med båten, när vi skulle ankra upp så höll jag på att kasta ankaret rakt på sälen som fortfarande flöt.

Jag har aldrig varit med om en säl som flytit så länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite kort om gårdags kvällen.

Vinden var lite för stark för att vara bra sälväder, men eftersom det blåste från land var det inga vågor.

När vi kom ut till öarna såg vi snart att det låg ett antal sälar uppe och ett ännu större antal i vattnet.

Vinden gjorde det lite svårare än normalt att gå iland.

När vi kom iland så hade vi sälarna på den sidan av ön som är lägst och inget att gömma oss bakom när vi försökte komma närmre, vinden blåste också äver ön så dom gick ganska snabbt ner i vattnet.

Det la sig 20-30 sälar på säkert avstånd utanför ön och spanade på oss, vi satt oss mitt på ön och fick på så sätt sälarna att närma sig igen.

Jag fick till slut skjuta en och såg att det var en perfekt träff så vi gjorde oss ingen brådska.

Efter att ha märkt ut skottlinjen med brädor på land för att lättare hitta och bärga sälen åkte vi ut.

Det tog säkert 10 min innan vi var ute med båten, när vi skulle ankra upp så höll jag på att kasta ankaret rakt på sälen som fortfarande flöt.

Jag har aldrig varit med om en säl som flytit så länge.

Det är det som kallas att ha flyt :rolleyes: . Tur att den inte hann driva iväg innan ni kom ut.

Gratulerar blir sugen igen.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag lyckades jag äntligen guida en reporter som varit med några ggr till skott.

Han har haft all den oflyt man kan ha, fått säl och sol i kikaren, smygit på säl på land och inte sett den som låg bakom en sten så när den gick i vattnet gick också den han smög på i.

För stora dyningar så han inte kunnat gå iland, soppatorsk i gropigt hav, jag har säkert glömt något.

Jag har själv inte kunnat varit med alla gånger så då har Ehnebom och en annan jaktkompis ställt upp.

Så ni som har en tidning där det står lite om både fiske och jakt kommer nog att få läsa mer om detta äventyr.

Det blev i alla fall massor med bilder tagna dom gånger vi kom ut, så vi får hoppas på ett bra reportage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kunde inte låta låta bli att åka ut en sväng igår kväll efter jobbet.

Ehnebom var inte sen att hänga på, vi stack ut vid 18.45 och en halvtimme senare hade jag skjutit årets minsta säl.

post-764-1252304921_thumb.jpg

Sälen ligger nu i frysen för att användas på vårens säljaktsutbildning, är det någon som känner för att vara med så kan ni skicka PM så förmedlar jag det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta låta bli att åka ut en sväng igår kväll efter jobbet.

Ehnebom var inte sen att hänga på, vi stack ut vid 18.45 och en halvtimme senare hade jag skjutit årets minsta säl.

post-764-1252304921_thumb.jpg

Sälen ligger nu i frysen för att användas på vårens säljaktsutbildning, är det någon som känner för att vara med så kan ni skicka PM så förmedlar jag det.

Godt du har fjernet sutteflasken inden du tog billedet :P

Og pæn kasket :P

Olsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag lyckades jag äntligen guida en reporter som varit med några ggr till skott.

Han har haft all den oflyt man kan ha, fått säl och sol i kikaren, smygit på säl på land och inte sett den som låg bakom en sten så när den gick i vattnet gick också den han smög på i.

För stora dyningar så han inte kunnat gå iland, soppatorsk i gropigt hav, jag har säkert glömt något.

Jag har själv inte kunnat varit med alla gånger så då har Ehnebom och en annan jaktkompis ställt upp.

Så ni som har en tidning där det står lite om både fiske och jakt kommer nog att få läsa mer om detta äventyr.

Det blev i alla fall massor med bilder tagna dom gånger vi kom ut, så vi får hoppas på ett bra reportage.

Intressant!

Jag antar att du menar "JoF"? Den får jag i lådan, ser fram emot artikeln...

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Börjar med att rapportera att jag hade besök av i sverige jobbande tyskar som på vinst och förlust åkte upp för två dagar.

Vi var ut och såg några på onsdagkväll och torsdag morgon men fick inte skjuta någon, torsdag kväll var det perfekt väder och dom fick efter lite ansmygnng skjuta varsin säl.

Film och bilder kommer när jag fått dom av gästerna.

Jag och Ehnebom drog ut i morse och detta var vad som väntade oss.

post-764-1253377881_thumb.jpg

post-764-1253377961_thumb.jpg

Ser ut att vara minst 15st sälar och resultatet blev 3st.

Ifrån min sälmobil har det i år blivit 20st sälar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får tacka för båtturen i sälmobilen och pratstunden alltid kul att träffa folk som kan sin sak :D

Till våren så kommer en ny säljaktsutbildning och jag hoppas att jag får se dig då.

Du såg ju själv att utbilningsmaterialet redan är fixat.

Jag svarar nog för både mig och båtägaren om jag skriver att det är roligt att kunna lära ut. Synd att vi hade lite otur med vädret bara

Du får sprida ut att vår kurs går till våren så att vi kan lära ut till fler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Till våren så kommer en ny säljaktsutbildning och jag hoppas att jag får se dig då.

Du såg ju själv att utbilningsmaterialet redan är fixat.

Du får sprida ut att vår kurs går till våren så att vi kan lära ut till fler.

Tjena har det blivit någon mer säl då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...