Hoppa till innehåll

Säljakten 2009


sealhunter

Recommended Posts

Tjena har det blivit någon mer säl då?

Vi knep en hanne på 170 cm i förrgår...

Den var god. Ingen bismak alls.

Jag körde båten och blev totallurad av en säl som var 150 m från den beskjutna, för den plaskade till precis som vid en träff, med resultatet att jag körde åt fel håll.

Efter en hel del vrål och skrik i radioörat hittade jag till slut på rätt säl, som fortfarande flöt.

Jag fick dock inte trekrokskvastskaftet att funka alls ngt bra, antagligen en för klen trekrok, och eller för slöa spetsar. Men de känns vassa. Hmm.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 101
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • sealhunter

    34

  • Ehnebom

    13

  • Markus Almroth

    12

  • L-B

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är det förresten ngn här som har en effektiv säldragg som man kan få se bilder på!?

Jag har lite idéer om hur en bra skulle kunna se ut, men verklig erfarenhet är ju a och o i jaktsammanhang.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det förresten ngn här som har en effektiv säldragg som man kan få se bilder på!?

Jag har lite idéer om hur en bra skulle kunna se ut, men verklig erfarenhet är ju a och o i jaktsammanhang.

/M

Jag har en axelstump ca 40-50cm och på den sitter det 3st trekrokar på mitten av modell större och 3 st högst upp.

Man ska inte att ha krokarna för långt ner, det för att minska risken att fastna i botten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en axelstump ca 40-50cm och på den sitter det 3st trekrokar på mitten av modell större och 3 st högst upp.

Man ska inte att ha krokarna för långt ner, det för att minska risken att fastna i botten.

Och den funkar bra?

Diameter ungefär?

Det blir bra vikt i den med andra ord. Vi har provat med draggar av armeringsjärn med en stump kätting längst ner som vikt. Det funkade väl sådär.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och den funkar bra?

Diameter ungefär?

Det blir bra vikt i den med andra ord. Vi har provat med draggar av armeringsjärn med en stump kätting längst ner som vikt. Det funkade väl sådär.

/M

Jag tror den är 40mm i dia, vikt vet jag inte men den får inte vara för lätt. ´

Jag kan försöka fixa en bild i helgen om du vill.

Det bästa för sälbärjning jag har är ett kvastskaft med en stor trekrok i ena änden och ett snabbfäste för en teleskopiskt lampbytare (sådan man byter lampor från marken i gatulyset) i andra änden.

Kvasttrekroken är suverän att ta sälen i farten då man ska kroka den efter skott.

Du får väl ta och göra ett studiebesök, jag finns ju bara en knapp timme från S-vall, och min båt ligger fortfarande i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror den är 40mm i dia, vikt vet jag inte men den får inte vara för lätt. ´

Jag kan försöka fixa en bild i helgen om du vill.

Det bästa för sälbärjning jag har är ett kvastskaft med en stor trekrok i ena änden och ett snabbfäste för en teleskopiskt lampbytare (sådan man byter lampor från marken i gatulyset) i andra änden.

Kvasttrekroken är suverän att ta sälen i farten då man ska kroka den efter skott.

Du får väl ta och göra ett studiebesök, jag finns ju bara en knapp timme från S-vall, och min båt ligger fortfarande i.

Kanske det. Säsongen är ju inte slut förrän isen ligger. Jag har min sälräcer på släpvagn och sjösätter så nära jaktplatsen som möjligt.

Vi har problem med otroligt dålig sikt i vattnet. Det kommer så mycket sediment och elände från både industrierna och Selångersån, att det är lögn att se ngt alls.

Vi har tom funderat på att bygga en vattentät låda för videokamera att montera på en trekrokspinne med förlängare. Det borde inte vara ngt problem att plocka upp sälar från 10m med en sådan anordning :-) Det svåra ligger nog i att göra monitorn tillräckligt ruggad.

Om någon här har en lämplig monitor (svartvit husvagnstv t.ex.) hojta till :-)

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske det. Säsongen är ju inte slut förrän isen ligger. Jag har min sälräcer på släpvagn och sjösätter så nära jaktplatsen som möjligt.

Vi har problem med otroligt dålig sikt i vattnet. Det kommer så mycket sediment och elände från både industrierna och Selångersån, att det är lögn att se ngt alls.

Vi har tom funderat på att bygga en vattentät låda för videokamera att montera på en trekrokspinne med förlängare. Det borde inte vara ngt problem att plocka upp sälar från 10m med en sådan anordning :-) Det svåra ligger nog i att göra monitorn tillräckligt ruggad.

Om någon här har en lämplig monitor (svartvit husvagnstv t.ex.) hojta till :-)

/Markus

Vi har använt en sån här kamera för någon säl som legat på tolv meter.

camera.jpg

Länk till hemsidan.

Problemet är att man inte vet åt vilken håll man ska flytta båten då man ser sälen för kameran snurrar runt på sin kabel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har använt en sån här kamera för någon säl som legat på tolv meter.

camera.jpg

Länk till hemsidan.

Problemet är att man inte vet åt vilken håll man ska flytta båten då man ser sälen för kameran snurrar runt på sin kabel.

Den ser ju toppen ut!!

Hur mycket kostar en sån!?

Lite gaffatejp på långpinne bara :-) Då snurrar ju inte kameran mer och man ser precis vars kroken är.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,,

man måste nog ringa några samtal och se om man får åka ut till havet och jaga säl. (har5-7Km till havet)

och jag känner några yrkesfiskare så dom blir nog bara glad om man skjuter bort några.

Jag har redan 3kut skin i frysen, och dom har drunknat i fiske nät. så det har varit lite jobb för att få dom.(förutom att flå dom)

när jag har skin så det räcker så blir det nog att sy upp en jacka eller liknande,,

MVH Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har fått bilder från två av mina gäster så här kommer några.

29827441.jpg

Jag lägger också in en länk till en filmsnutt.

Filmen.

Fler bilder.

29827448.jpg

[En nöjd jägare.

29827449.jpg

Här är det dags för näste man att prova.

29827472.jpg

Och resultatet.

29827475.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha fiint.

Vilken lyxjakt ni har!

Jag skall ut i dag efter lunch tänkte jag. Har fått låna en UV-kamera av ett proffs. Vi får se om kvaliteten duger, i så fall blir det nog att bygga en sälbärgar-rigg med kamera.

Det känns lite väl hi-tech egentligen, men man skulle spara väldigt mycket besvär.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyx å lyx, ska vara det man ser på bilderna då. Resten av jakten och arbetet ikring jakten är väl mindre lyxigt. :rolleyes:

När tänkte du skaffa en vanlig kamera så vi får se nått från dina jakter då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyx å lyx, ska vara det man ser på bilderna då. Resten av jakten och arbetet ikring jakten är väl mindre lyxigt. :rolleyes:

När tänkte du skaffa en vanlig kamera så vi får se nått från dina jakter då?

Nja. Jag tänkte mest bara på att de ju ligger på land, jag har inte hittat ett enda sälskär här inom skjuthåll från något rimligt ställe, så det blir alltid jakt i vattnet.

post-4498-1257880594_thumb.jpg

En säl vi sköt i Indalsälven och som ni ser sitter sälspjutet, eller harpunen rakt igenom. De sjunker fort som tusan i det strömmande vattnet och man måste vara snabb. Det finns inget utrymme för finlir, så där kör vi gärna med harpunen. Sjunker sälen är den hopplöst förlorad pga strömmen också. Det är en ren skyddsjakt egentligen, annars skulle jag inte velat vara delaktig, men vi ser det som att det är bättre att vi jagar, som åtminstone försöker ta rätt på dem. Vi har hygglig statistik åtminstone även om vi inte bärgat alla.

post-4498-1257880658_thumb.jpg

Här är undertecknad som börjat med tillvaratagandet. Jag är inte riktigt sådär vansinnig egentligen ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja. Jag tänkte mest bara på att de ju ligger på land, jag har inte hittat ett enda sälskär här inom skjuthåll från något rimligt ställe, så det blir alltid jakt i vattnet.

Jag skulle tro att dom ligger på någon sten i närheten, det kan vara så att ni skrämmer i dom innan ni är på plats.

Det tog säkert tre år innan vi kunde på håll säga att nu ligger det säl uppe och då välja en annan väg in till ön.

En säl vi sköt i Indalsälven och som ni ser sitter sälspjutet, eller harpunen rakt igenom. De sjunker fort som tusan i det strömmande vattnet och man måste vara snabb. Det finns inget utrymme för finlir, så där kör vi gärna med harpunen. Sjunker sälen är den hopplöst förlorad pga strömmen också. Det är en ren skyddsjakt egentligen, annars skulle jag inte velat vara delaktig, men vi ser det som att det är bättre att vi jagar, som åtminstone försöker ta rätt på dem. Vi har hygglig statistik åtminstone även om vi inte bärgat alla.

Här är undertecknad som börjat med tillvaratagandet. Jag är inte riktigt sådär vansinnig egentligen ;-)

Jag tycker att ni gör ett toppen arbete med era sälar och stor heder till er som tar rätt på det ni skjuter.

Jag har för tillfället lite sälkött liggande i saltlag för rökning nästa vecka och det ska bli ölgodis på min Tysklandsresa.

Om det skulle vara så att ni skjuter någon liten säl (under 100kg) så är jag i behov av 6 st till vårens sälutbildningar.

Jag har själv 3 st i frysen för gävleborgs kurs men fick i dagarna info om att det kanske skulle bli två till i stockholmsområdet och till dom saknas det sälar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att dom ligger på någon sten i närheten, det kan vara så att ni skrämmer i dom innan ni är på plats.

Det tog säkert tre år innan vi kunde på håll säga att nu ligger det säl uppe och då välja en annan väg in till ön.

Det finns helt enkelt inga "sälstenar" inom skotthåll från land.

Vi ser dem ofta ligga på några ställen, men närmaste skottplats är runt 500m.

Det kan hända att det finns bättre på kuststräckor som vi inte utforskat. Det är så förbannat dyrt med soppa bara, och det blir rätt långa körningar.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns helt enkelt inga "sälstenar" inom skotthåll från land.

Vi ser dem ofta ligga på några ställen, men närmaste skottplats är runt 500m.

Det kan hända att det finns bättre på kuststräckor som vi inte utforskat. Det är så förbannat dyrt med soppa bara, och det blir rätt långa körningar.

/M

Då får ni göra som så att, åk till dom stenarna ni ser sälen på och låt dom gå i vattnet och sätt iland skytten på stenen.

Det brukar inte ta lång stund innan dom visar sig.

Lite av en attackjakt, vi har några platser där detta är det enda som fungerar.

Kolla in den här stenen, det är ett av dom ställen där endast attackjakt fungerar, närmsta ö är ca 600m bort.

Kvart över tolv en lördagsnatt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får ni göra som så att, åk till dom stenarna ni ser sälen på och låt dom gå i vattnet och sätt iland skytten på stenen.

Det brukar inte ta lång stund innan dom visar sig.

Lite av en attackjakt, vi har några platser där detta är det enda som fungerar.

Kolla in den här stenen, det är ett av dom ställen där endast attackjakt fungerar, närmsta ö är ca 600m bort.

Kvart över tolv en lördagsnatt.

Ja, det är så vi brukar göra. Men då har vi problemet att det är rätt djupt, så då måste man skjuta dem när de simmar "bröstsim".. Eller om de är väldigt nära båten.

Jag har fått lov att låna en proffersionel UV-kamera och skall göra lite experiment, får se om vi kan få till ngn bra bärgningsanordning.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast det borde vara grundare i närheten av stenen, det är bara att kolla sjökortet och sedan åka å reka när det är klart i vattnet.

Sedan kan man märka ut djupkanterna med bojar eller liknande om man vill det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast det borde vara grundare i närheten av stenen, det är bara att kolla sjökortet och sedan åka å reka när det är klart i vattnet.

Sedan kan man märka ut djupkanterna med bojar eller liknande om man vill det

Riktigt så nära stenen går de inte gärna. Åtminstone inte när båten är ute.

Det finns en sten som det är lite grundare runt, men den ligger längre ut och är känsligare för väder. Och så skall man ju hinna dit innan det blir mörkt också :-)

Det är egentligen rätt dassigt ur säljaktsynvinkel häromkring :-( ... Men vi filar på tekniken varje gång :-)

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag var ut en sväng igår, kyligt och dimma stoppar en inte, plotter och garmin som backup så går det bra.

Det ger jakten en annan upplevelse att vara ute då vädret börjar bli lite kärvt och man vet aldrig om stenarna är täckta med is.

Dimman gjorde också att jag bara kunde ana att det låg säl på en sten, efter att ha smygit halvvägs så såg jag att det vara flera sälar på två stenar.

Jag tog mig närmare och valde ut det som såg fetast ut då dom flyter längre.

I skottet såg det ut som den skulle bli kvar på stenen, men icke, den tippade i så det var bara att åka ut och bärja den flytande sälen.

post-764-1260434016_thumb.jpg

post-764-1260434163_thumb.jpg

Nu tar jag en fika sen blir det havet idag också i jakten på den 23:e sälen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...