Hoppa till innehåll

Sportingskytte FAQ


FinHunter

Recommended Posts

Tänkte starta denna tråd, pga att jag har märkt att det finns mycket know-how på detta forum. Just denna årstid när jakten inte går som hetast så tillbringar jag personligen största delen av min fritid till att skjuta lerduvor. På senare tid så har all min hagelträning bara haft ett mål. Att kunna förbättra mina resultat i sporting (även bli säkrare skytt i jaktsammanhang). Skjuter några tävlingar om året, både sporting och compak-sporting som gäller. Roligaste är dock att i ett gott kompissällskap kunna gå runt en sportingbana(eller skjuta compak), med glimten i ögat, men på samma gång är man ju där att lära sig nya tricks och förbättra sina praktiska kunskaper.

Här på forumet har vi hagelskyttar som har olika nivåer i praktiska skyttekunskaper i sporting(praktik), sen finns det olika skyttetekniker(teori), sportinganläggningar runtom världen, vapen, ammunition, klädsel, prylar, sporting-DVD:en, tidsskifter, böcker, internät(sportinglänkar) etc etc. Massor att diskutera och byta tankar omkring alltså . Tänkte man kunde som exempel gå igenom sportingen som ett fenomen. F.I.T.A.S.C, English-sporting,Sporting-Clays, reda ut ämnena och få en insyn hur sporting scenerna ser ut tex i England, Sverige och Finland..

Är själv intresserad av den engelska sporting-scenen, men den enda kontakten hittills är en britt som som bor i Finland och tävlar här. Har antastat honom endel på tävlingar gällandes skyttet osv. :lol:

Tråden är öppnad.Ordet är fritt. Hoppas alla intresserade anmäler sig och kommer med tankar kring detta. Skulle vara roligt att samla på sig nya knep även från detta kunniga forum gällandes sportingskyttet..

Mvh,

FinHunter, sportingtokig... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hector

    21

  • Interbond

    16

  • FinHunter

    12

  • Fitzenstrahl

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Oj...

Kortfattad (mer kommer). För min del, så länge:

Bästa sporting banna jag skjutit på: Nimrod, Uddevalla (trännar där Mån / Ons så ofta jag kan :blink:)

Böcker: "You're behind it !" --- Peter Blakeley; "Successful Shotgunning" -- Peter Blakeley; "Move, mount, shoot" -- John Bidwell;

DVDer: "Unit Lead System" -- Peter Blakeley; "Timed to win" -- Anthony Matarese ; "Take your best shot" -- Bruce Scott & Chris Batha;

Bästa pryl: En bössa som _riktigt_ passar.

Ammunition: Gyttorp Steel Max.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj...

Kortfattad (mer kommer). För min del, så länge:

Bästa sporting banna jag skjutit på: Nimrod, Uddevalla (trännar där Mån / Ons så ofta jag kan :blink:)

Böcker: "You're behind it !" --- Peter Blakeley; "Successful Shotgunning" -- Peter Blakeley; "Move, mount, shoot" -- John Bidwell;

DVDer: "Unit Lead System" -- Peter Blakeley; "Timed to win" -- Anthony Matarese ; "Take your best shot" -- Bruce Scott & Chris Batha;

Bästa pryl: En bössa som _riktigt_ passar.

Ammunition: Gyttorp Steel Max.

Här hemma (södra Finland) så har vi en sportinganbana på 150km:s avstånd. På SSG:s bana finns även 2 st compak banor. Håller som bäst på att bygga igång en compak-bana på vår lokala hagelbana. Det finns 2 skeet å en trap kastare till förfogande. Nu har vi även skaffat 3 st kastare från England, modell Acorn vi har ett gäng som e ganska entusiastiska och hoppas även på att få nya skyttar och jägare engagerade för skyttet.

Peter Blakeley e jag bekant med, har en bok och kompisen har hans nya DVD, Unit Lead System. Skoj att höra nya tankar kring ämnet även i form av video. Fast vissa greijer kan vara svåra att få att fastna genom att titta på tv:en, men alltid hjälper det lite.

Hur är Anthony Matareses DVD, kvalitet osv. Lätt att komma på knepen som de lär ut? Beställde just en DVD fårn USA av Championvideosonline.com, tog den med Will Fennel. Borde handla mest om FITASC-sporting.

Mvh,

F

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag försöker att få igång sportingskyttet i Norra Sverige, vi har en egen compacbana och ingår i någonting som heter Northsporting cup. Vi har ett samarbete med 4 finska klubbar Tornio,Sotkamo, Oulainen och Oulu. Vid de 5olika deltävlingárna så är det blandat sporting och compac. Se även www.sunderbyskytte.com, sporting är i min mening den bästa träningen för jakt. skriv mer nu börjar jag att bli trött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag försöker att få igång sportingskyttet i Norra Sverige, vi har en egen compacbana och ingår i någonting som heter Northsporting cup. Vi har ett samarbete med 4 finska klubbar Tornio,Sotkamo, Oulainen och Oulu. Vid de 5olika deltävlingárna så är det blandat sporting och compac. Se även www.sunderbyskytte.com, sporting är i min mening den bästa träningen för jakt. skriv mer nu börjar jag att bli trött.

Hej!

Har hört om denna North Sporting Cup. Det är fint att det ordnas samarbete över gränserna. Viktigt för sportens utveckling tycker jag. Bor själv dock i Finlands sydligaste spets. Så redan geografin och jobb & annat tråkigt lägger för tillfället stopp på att delta i NS-cup.

Lägger in en bild på min senaste sporting-DVD. Guldvärd för ALLA som skjuter pull-away och är intresserade av FITASC. Bra råd även för nationella sportinggrenar oxå. Hittills bästa undervisnings DVD:en jag sett. PUNKT ;):D

post-86-1244538242_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en kul kväll på banan idag. Vi sköt lite compak-sporting, 5 pers a´25 duvor. La en Larsen cognac på bordet och sa att vinnaren kammar hem flaskan. Då blev det förstås lite fiiling hos alla.

Slutade dock dystert för alla cognacs törstiga skyttar. Då man själv deltog och kammade hem vinsten med endast 3 tappade duvor. Men tyckte lite synd om 2:an (min personliga coach) så jag hamnade ge honom flaskan, eftersom han hade näst "bäst" resultat. Hoppas han läser detta, lär svida länge i såret ;):lol::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd att man hamna att sticka tidigare på jakt- och skytteföreningens styrelsemöte, konjaken skulle ha smakat senare i sommar då min strikta diet e' slut :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Imorgon åker jag till Tornio på en sportingtävling som heter "Midnight open sporting" tvådagar och 200 duvor skitroligt. Kul om det skulle kunna komma fler från norrbotten och delta i sportingtävlingar i nordfinland och nordsverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hitta troligen några bilder från evenemanget ifjol..

Skjutstationen i tornet verkar intressant !!

http://www.torsa.fi/webgalleries/IVMidnigh...Sport/index.htm

Det ser jäkligt fint ut där i norr. Och ideen att skjuta tävlingen som en "midnigth-special" e ju ganska kul oxå. Ända negativa måste ju vara att man själv inte har bokat dit sig :rolleyes:

Skall försöka få fram en länkt till flere finska sportingtävlingar, var man kan kolla på bilder.. Om någon e intresserad. (har för tillfället länken borttappad)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här hemma (södra Finland) så har vi en sportinganbana på 150km:s avstånd. På SSG:s bana finns även 2 st compak banor.

F

Väldigt länge sen jag besökte Sibbobanan och ännu längre sen jag gick nåra rundor på sportingbanan där, men kul de var det... :rolleyes:

...Lär ju även finnas nån sorts sportingbana i Jakobstad; ( http://www.jsf.cc/ ), knappast lika mångsidig som SSG:s men ändå.... Borde ta mig dit i sommar och testa... (Konstigt nog så har jag aldrig skjutit sportingbanan i J:stad, fast jag förr besökte skjutbanan ett tiotal ggr/sommar; blev endast trap då detta var grenen som jag tävlade aktivt i ...)

I brist på närliggande (sporting) banor så pangar jag compak på skjutbanan i Vasa, tyvärr inte alltför ofta då (ledig) tid numera är en bristvara :)

Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt länge sen jag besökte Sibbobanan och ännu längre sen jag gick nåra rundor på sportingbanan där, men kul de var det... :rolleyes:

...Lär ju även finnas nån sorts sportingbana i Jakobstad; ( http://www.jsf.cc/ ), knappast lika mångsidig som SSG:s men ändå.... Borde ta mig dit i sommar och testa... (Konstigt nog så har jag aldrig skjutit sportingbanan i J:stad, fast jag förr besökte skjutbanan ett tiotal ggr/sommar; blev endast trap då detta var grenen som jag tävlade aktivt i ...)

I brist på närliggande (sporting) banor så pangar jag compak på skjutbanan i Vasa, tyvärr inte alltför ofta då (ledig) tid numera är en bristvara :)

Anders

Skulle vilja påsto att Jakobstadsbanan e' minst lika utmanande som i Sibbo :lol: Har skjutit på båda iår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Det var några skyttar från SSG med på Midnight open sporting. Jag har lagt in några bilder från den tävlingen på www.sunderbyskytte.com, svår bana men skitroligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Ska väcka tråden lite. Jag och 3 andra ska åka över till Sverige under nästa helg och delta på en English sporting 100 duvors tävling i Trosa. E' de någon annan på denna forum som skall dit också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska väcka tråden lite. Jag och 3 andra ska åka över till Sverige under nästa helg och delta på en English sporting 100 duvors tävling i Trosa. E' de någon annan på denna forum som skall dit också?

låter trevligt :D skulle gärna komma ifall jag inte skulle vara en usel skytt och ha en valp som måste ta hands om :D

nån som tänkt besöka jakobstads skjutbana i sommar ? skulle vara sugen att skjuta lite sporting

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Lördagen den 13/2 så ska vi ha en träff i Oulu med de övriga klubbarna som ordnar Northsporting cup, då blir det sportingskytte,vildsvinsmiddag och bastu. Det låter som en bra dag, bara det inte blir -30 då stannar jag hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska väcka tråden lite. Jag och 3 andra ska åka över till Sverige under nästa helg och delta på en English sporting 100 duvors tävling i Trosa. E' de någon annan på denna forum som skall dit också?

Vilka regler kör de med? Engelska eller swengelska...

Jag har varit på så kallade "English Sporting" tävlingar där de har kört med helt konstiga regler...

English Sporting tillåter pre-mount (bössan vid axeln när man ropar pull) medans detta är förbjudet i FITASC t ex.

En tävling jag kom till i sverige innan jag lade ner tillät inte att jag använde min egen ammunition (jag hade med mig stål!) utan krävde att alla använde samma... Behöver nog inte skriva här vad jag sade till dem innan jag packade ner bössan i bilen och åkte hem igen.

Nej, de få tävlingarna jag var på i sverige innan jag bestämde mig för att lerduveskyttet suger här var inte mycket att hänga i julgranen!

Hoppas att denna tävlingen inte är en typisk compak som kallas för sporting utan är en riktig layout med 10 separata stands med 5 riktiga pairs per stand.

Lycka till :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det inte e' compak, men tror att det inte e' riktigt english heller utan kan vara mera frågan om swenglish. Det lär vara 6 stationer med 50 duvor som skjuts 2x. På söndagen ser man va det är. För mig e' det ingen skillnad vad det heter bara det presenteras intressanta mål. Skjuter oftast med kolven nere i färdigställning fast man i english o compak får ha färdigt oppe, men såklart endel duvor såsom typ trapduvor håller man färdigt oppe.

I Finland skjuts det egentligen inte alls english, utan fitasc Compak och Sporting. Sportingen skjuts som en sorts nationel fitasc, varvid kolven inte behöver vara så lågt som det krävs på fitasctävlingar. Var till Lettland på hösten på en Fitasc GP-tävling och det som kanske var mest ovant för en nybörjare var domarnas sätt att stå och kolla att kolven var tillräckligt lågt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I sommar e' de FM i Jakobstad, så åtmisntone då kommer jag att vara där.

måste man vara medlem i SAL för att delta ? eller öppen för alla? :rolleyes: blev lite intresserad nu :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska väcka tråden lite. Jag och 3 andra ska åka över till Sverige under nästa helg och delta på en English sporting 100 duvors tävling i Trosa. E' de någon annan på denna forum som skall dit också?

Tjena Hector.

Vad är det för tävling, måste man vara kvalificerad på något sätt eller får vem som helst delta. Jag är rätt grön på sporting men tycker att det är överjävligt kul. Vore tacksam om du kan berätta mer om detta eller klistra in nån länk.

Mvh. Fitzo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

måste man vara medlem i SAL för att delta ? eller öppen för alla? :D blev lite intresserad nu ^_^

Man måste vara medlem och dessutom skall man ha domarkort. För att gå kurs för domarkort skall man vara medlem i en förening som e' i SAL:s regi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Hector.

Vad är det för tävling, måste man vara kvalificerad på något sätt eller får vem som helst delta. Jag är rätt grön på sporting men tycker att det är överjävligt kul. Vore tacksam om du kan berätta mer om detta eller klistra in nån länk.

Mvh. Fitzo

E' inte säker men jag tror att man inte behöver vara kvalificierad. Du borde hitta info i dessa linkar. Någotslags aktivitetskort/förbundslicens behöver man säkert för försäkring etc.

http://iof3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=471

http://iof3.idrottonline.se/ImageVault/Ima...ultHandler.aspx

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

E' inte säker men jag tror att man inte behöver vara kvalificierad. Du borde hitta info i dessa linkar. Någotslags aktivitetskort/förbundslicens behöver man säkert för försäkring etc.

http://iof3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=471

http://iof3.idrottonline.se/ImageVault/Ima...ultHandler.aspx

Tack för hjälpen Hector. Är numera anmäld till tävlingen. Ska bli skitkul!

Mvh. Fitzo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...