Hoppa till innehåll

Sportingskytte FAQ


FinHunter

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hector

    21

  • Interbond

    16

  • FinHunter

    12

  • Fitzenstrahl

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tja!!

Jag var och sköt en compactävling som ingår i north sportingcup under lördagen, den tävlingen gick i Sotkamo Finland. Där träffade jag en annan forumist från sydfinland som också har ett genuint skytteintresse detta bör man ha om man kör 700km till en tävling, själv så hade jag endast 430km så är det med avstånden här uppe i norr.

Banorna var ganska krävande inledningsvis första 50 duvorna men jag lyckades med 75 träff och det är väl inte vad jag hade hoppats på men det var hyfsat svårt och jag är ju bara nybörjare till skillnad mot de flesta andra tävlanden om man ska skylla på nått, men skitkul var det nu är det 2st tävlingar kvar i cupen som avgörs om 2 veckor.

Det var ett kommunalråd i Norrbotten som har en bror som är en hells angel, när det uppdagades så skrev hon att hennes bror har ett "genuint" mc intresse. det är ju likadant med oss som har ett genuint skytteintresse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man e' väl den skyldige från sydfinland :lol: . Man e' nog ganska trött idag då man kom hem kl 2 på natten efter 750 km körning, körde en omväg och förde hem veckoslutets överlägset bästa skytt, som sköt 184. Men de va kul tävling med mycket variation på banorna mellan serierna. Fick ihop skrapat 77 på lördagens north cuptävling och 81 på söndagen, så 2 dagars resultatet blev ett nöjsamt 158.

Interbond, hoppas vi ses i Svegeråsen på Nordiska mästerskapen i Fitasc Sporting.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja Hector!

Om 2 veckor så är det ju de 2 sista deltävlingarna i north sportingcup Oulainen och oulu då kommr ni väl???????????????? är man några stycken så är det ju inte sååååå tråkigt att köra. Till dessa tävlingar så har jag "bara" 250km då blir vi nog en 6-7 st från Sverige, det finns bilder på din mail från helgen med dig i action. Var det liknande layouter på söndagen? det var lite annorlunda med den bakgrunden (skog i en grusgrop) mot för vad vi har på våran hemmabana (öpnna ängar) duvorna var lite svåra att se ibland när det var mulet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så hinner och orkar jag inte iom att vi med familjen flyger på måndagen 14 kl 06.25 till Cypern. Där skall jag delta i compak EM. Samma veckoslut 12-13 har dom i estland CompakOPEN, vilken jag snarare skulle ha deltagit i då resan dit e' så kort.

Det blev faktiskt ganska omfattande ändringar till Sö och dessutom igen till eftermiddagen, de va kul då man inte behövde bomma samma duvor ;) .

Ikväll ska man träna på hembanan, ons till Sibbo uttagningstävling i jägartrap, -skeet+ lite sporting, to på egen bana compak, veckoslutet till estland träning på lö och på sö English Sporting tävling.

I den ena "aktionbilden" ser man hur jag gör ett gravt fel då min kind har losnat från kolven ordentligt då jag skjuter miniduvan som kom flygandes mot/över en från kort håll. Men som tur träffa jag på andra skottet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tja!!

Återigen tystnad på denna tråd, hur gick det för "hector" på de sista tävlingarna?? Vi var 8st från SWE som åkte till Finland för de avslutande tävlingarna i north sportingcup, finnarna vann alla klasserna totalt men i B-klassen så hade SWE en 2:a nämligen Jörgen Eliasson Umeå. Bara att ta nya tag till nästa år och försöka träna lite mer nu börjar man att få lite rutin på det här med sporting. Är det inte nån annan som varit ute och tävlat??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Cypern gick det varken bra eller dåligt, ungefär såsom det gått hela vårsommaren, alltså mellan 75-80%.

Det var en verklig upplevelse att skjuta på Cypern med fina banor och temperturer mellan 35-40 grader i skuggan :huh: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Cypern gick det varken bra eller dåligt, ungefär såsom det gått hela vårsommaren, alltså mellan 75-80%.

Det var en verklig upplevelse att skjuta på Cypern med fina banor och temperturer mellan 35-40 grader i skuggan :huh: .

Fan du vart ju inte sist heller, så det va positivt. Jag behöver inte skämmas för att vara din kompis :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Återigen tystnad på denna tråd, hur gick det för "hector" på de sista tävlingarna?? Vi var 8st från SWE som åkte till Finland för de avslutande tävlingarna i north sportingcup, finnarna vann alla klasserna totalt men i B-klassen så hade SWE en 2:a nämligen Jörgen Eliasson Umeå. Bara att ta nya tag till nästa år och försöka träna lite mer nu börjar man att få lite rutin på det här med sporting. Är det inte nån annan som varit ute och tävlat??

Jorå, jag sköt en öppen DM-tävling i Eskilstuna för ett litet tag sedan. 64/100. Inte så höga poäng direkt men jag lyckades knipa andraplatsen (första pallplatsen någonsin för min del, började tävla tidigare i år) i C-klassen efter en helt knäpp särskjutning.

Jag stod för det knäppa! ;)

/Fitz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Kolla skyttesport.se där finns ett litet reportage om North sportingcup. Det skulle vara riktigt häftigt att som Hector åka till ex vis Cypern och tävla och se hur de lägger banorna 75-80% är väl inte så jäkla dåligt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Kolla skyttesport.se där finns ett litet reportage om North sportingcup. Det skulle vara riktigt häftigt att som Hector åka till ex vis Cypern och tävla och se hur de lägger banorna 75-80% är väl inte så jäkla dåligt?

Inte dåligt men inte egentligen värst bra heller, iom att jag bedömde att tex i Sotkamo var det svårare mål i medeltal och där sköt jag bättre än på cypern. Visserligen var det ju 35-40 grader i skuggan på banan och man var lite mera nervös än vanligt etc. ^_^

På cypern hade dom 3 banor med 1 enkel+ 2 dubleer per pall, varav en bana av dom hade alla simultana. Den sköt jag 20. Förresten sköt jag såkallade dublee banorna med högre % än såkallade singelbanorna :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Imorgon (Söndag 4/7) är det jägarduvan(sporting) i Hjortkvarn. Kom dit!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorgon (Söndag 4/7) är det jägarduvan(sporting) i Hjortkvarn. Kom dit!!

Trodde att tävlingarna i jägarduvan var slut för säsongen. Hur kan jag ha missat det?

Vart liggger egentligen Hjortkvarn?

Edit: Typ 3-4 mil söder om Örebro tydligen. Blir lite för långt för mig tyvärr.

Lycka till!

//F

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det börjar närma sig, ska åka till Italien (Toscana Laterina) på måndag för att delta i Fitasc Sporting VM. Ca. 1000 deltagare.

Skyttet har börjat stämma på sista tiden så man har förhoppningar om att kunna njuta av fina layouts och duvor. Långkalsongerna kan man lämna hem :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag är inte alls............... avundsjuk nej nej inte alls. Hoppas att det går bra du kan ju uppdatera här på sidan om hur det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag är inte alls............... avundsjuk nej nej inte alls. Hoppas att det går bra du kan ju uppdatera här på sidan om hur det går.

Vet inte hur det gått, men igår va Hectors VM- eld dop... Man hoppas på det bästa -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Hectors placering efter dag:1, 378 och med 37 trasiga duvor Digweed 1:a med 50 duvor alltså 0st bommar imponerande eller vad ska man säga, med tornedalska mått mätt inte så dåligt skjutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Hectors placering efter dag:1, 378 och med 37 trasiga duvor Digweed 1:a med 50 duvor alltså 0st bommar imponerande eller vad ska man säga, med tornedalska mått mätt inte så dåligt skjutet.

Finska topparna ligger på 44,43 osv... 37 e inte illa i den värmen de skjuter tror jag :D... Kollade du Interbond in någo bekanta svenskar på VM ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så va den Italien resan o VM-tävlingen avverkad. 37+40+39+44=160 blev det sist o slutet. Helt godkännt för en nybörjare som jag. E' dock inte riktigt nöjd. Borde ha skjutit alla dagar som den sista då man hade hade sån press/kämpatag, då jag visste att jag måste skjuta minst 22+22 för att komma till 80%. Känslan då sista dubleen lyckades var otrolig :D .

Lärde mig en massa tekniskt och mentalt om mig själv, vilket ju var pointen med att delta i ett VM.

Att också klämma bästa dagsresultatet på sista dagen i den värmen gav tro på ens ork ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...