Hoppa till innehåll

DUVJAKT 2009, uppdaterad


Radium

Recommended Posts

japp, och nu börjar vårt ärtlager ta slut, som jag fruktade...

vilka frön gilla duvor ?

Havre brukar funka, annars är jag rätt dåig på sädesslag som duvorna gillar.

Jag körde ärt/harve blandning köpt på granngården.

Nu vet jag inte om jag vågar i år pga grisarna.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Radium

    31

  • Jörgen 69

    5

  • swinxs

    5

  • erik2

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Havre brukar funka, annars är jag rätt dåig på sädesslag som duvorna gillar.

Jag körde ärt/harve blandning köpt på granngården.

Nu vet jag inte om jag vågar i år pga grisarna.

/Lasse

vi har haft havre men det har inte riktigt gått åt :/ på åkern växer det som bara den havre :mad: tack vare all oätet havre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

idag kom mina swiwel bukkits :lol:;) dom var lite mindre än jag trodde men fungerar gör dom! ;) får se vad slut priset åker på, fick besked att jag måste betalla tull och skatt and whatever på dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut i helgen på skyddsjakt i ärt/havre-åker. Blev ett tiotal duvor på mååånga fler skott, blir till att nöta mer på skeeten framöver :D

Det blev iaf så att vi fick ihop till en middag med färskpotatis och duvbröst.

Btw, är detta den "riktiga" duvtråden eller finns det någon mer aktiv som jag inte hittar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut i helgen på skyddsjakt i ärt/havre-åker. Blev ett tiotal duvor på mååånga fler skott, blir till att nöta mer på skeeten framöver :D

Det blev iaf så att vi fick ihop till en middag med färskpotatis och duvbröst.

Btw, är detta den "riktiga" duvtråden eller finns det någon mer aktiv som jag inte hittar?

jag har inte hittat en duvtråd därför startade jag denna. kom just hem från en fiasko premiär...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har inte hittat en duvtråd därför startade jag denna. kom just hem från en fiasko premiär...

Okej döp om den til Duvjakt 2009 då, så håller vi samma linje för alla trådar :D

Var det inga duvor ute eller var det skit bakom kolven? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej döp om den til Duvjakt 2009 då, så håller vi samma linje för alla trådar :D

Var det inga duvor ute eller var det skit bakom kolven? :D

skit bakom alla 5 kolvar + min pump strulade, fick av bara ett skott i gången sedan manuellt mata in ett skott i kammarn, kommer nog bara använda bocken nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skit bakom alla 5 kolvar + min pump strulade, fick av bara ett skott i gången sedan manuellt mata in ett skott i kammarn, kommer nog bara använda bocken nu.

Okej okej, jo det underlättar ju om man kan få iväg 2 snabba på dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips..

Låt bli att rodda med skydd nu! Den dagen ni ska jaga så ska ni ha vinden i ryggen när ni sätter ut bulvanerna och det är lite svårt att redan nu förutse hur det blåser då.

Duvorna är lätta att göma sig för, 6 stycken elstängselstolpar, ett eller två camonät samt 3-5 slyträd nedtryckta i bakskydd så räcker det. Man kan riva lite gräs och hänga på skyddets framkant även.. Sen är det bara att kliva in och jaga!

Sitter du med vinden i ryggen och rätt nära till bulvanerna, 4-5 meter till den närmsta, så får du bättre håll och lättare skott vilket gör att då får fler fåglar per lossade skott. Får du dessutom in fler än en fågel åt gången så har du större möjligheter att ta fågel nr 2 efter att du skjutit den första i ett lätt motskott på bra håll.

När de kastar i skottet så behöver de en sekund eller tre innan de har en ny rak bana så tokskjut inte andra smällen så fort som möjligt utan invänta att duvan fått en vettlig linje i flykten.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips..

Låt bli att rodda med skydd nu! Den dagen ni ska jaga så ska ni ha vinden i ryggen när ni sätter ut bulvanerna och det är lite svårt att redan nu förutse hur det blåser då.

Duvorna är lätta att göma sig för, 6 stycken elstängselstolpar, ett eller två camonät samt 3-5 slyträd nedtryckta i bakskydd så räcker det. Man kan riva lite gräs och hänga på skyddets framkant även.. Sen är det bara att kliva in och jaga!

Sitter du med vinden i ryggen och rätt nära till bulvanerna, 4-5 meter till den närmsta, så får du bättre håll och lättare skott vilket gör att då får fler fåglar per lossade skott. Får du dessutom in fler än en fågel åt gången så har du större möjligheter att ta fågel nr 2 efter att du skjutit den första i ett lätt motskott på bra håll.

När de kastar i skottet så behöver de en sekund eller tre innan de har en ny rak bana så tokskjut inte andra smällen så fort som möjligt utan invänta att duvan fått en vettlig linje i flykten.

Mvh!

tack för tipsen =),

hade några megairon duvor idag satt i passet med kompisen. 2 skott perfekt träff 2 fjäder moln, 2 plastkoppar och en massa hagel kommer rakt ner mot oss. men duvan fortsatt sin färd so ingenting ... :S visst det var lite högt 30-35 m men man skulle tro att de skulle falla för dom också :S

men nu tillbaka till duvparadiset och se om vi får mera duvor än 10! :D adios muchachos från en sjuk radium!

:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och då är man 1 duva rikare igen :(

Grattis till den spräckta nollan :) 35 meter med 6or bör inte vara några problem alls, håll långt framför bara!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till den spräckta nollan :rolleyes: 35 meter med 6or bör inte vara några problem alls, håll långt framför bara!

tack tack :P nu ut igen och testa swingen B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack tack :rolleyes: nu ut igen och testa swingen B)

AAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! såklart skall murphy komma på besök 2 GÅNGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!

först är allt som det skall åker och tankar bilen sedan just när man lämmnar stan så pajar inte växellådan på automatbilen så den inte får in växeln ordentligt, lunkar sakta tillbaka hem. tänke ahaa! jag tar start kablar och startar volvon! och tror inte ni att dom inte gick sönder av nån underligt orsak. varenda gång man fösökte starta bilen så slutat dom skicka el till volvon... så inte var det heller nåt mycket, jag skulle ha haft bättre tur att startkoppla bilen med en ficklampa..........

dit gick dagens jakt.

hoppas på riktig skit jakt åt dom andra som inte vill komma och hämta mig :P hittills 0 dufva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske var bra att bilen havererade?

Grejen är att det är ruskigt lätt att skjuta sönder en bra duvjakt, jaga för ofta och duvorna söker föda på annan plats rätt snart..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske var bra att bilen havererade?

Grejen är att det är ruskigt lätt att skjuta sönder en bra duvjakt, jaga för ofta och duvorna söker föda på annan plats rätt snart..

Mvh!

vi har planerat att ha lågt jaktryck, vi skulle bara jaga idag morgon sedan ha en paus. nå grabbarna fick inget eller så ljuger dom att dom inte fick och vill inte dela med sig.

har tittat på desperat housewives hela morgonen tack vare ingen hunt :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaaa nu har jag fåt rapport om att det var bra med duvor på den till tänkta ärt åkern så i morgon blir det ett ryck B)

Lite synd bara att jag måste vara hemma till kl 08 30 dottra ska på läger men ska vara på plats kl 05 00 så det blir tre tim drygt i gömslet :)

// Jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då var det in i kol gruvan i gen jakten gick väl inte som det var tänkt

Först så var väl skyttet så där så första tre duvorna vi sköt efter flög glatt vidare men sen så släppte det

Så innan det var dax för hem färd så blev det tolv st som fick bita i gräset och två måsar

Men antal skott törs man inte skriva här för då får vi nog skämas lite men kul att det är på g med jakten och gässen var det bra fart på så bar dom blir lovliga så ska dom få :D

// Jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men antal skott törs man inte skriva här för då får vi nog skämas lite men kul att det är på g med jakten och gässen var det bra fart på så bar dom blir lovliga så ska dom få :P

// Jörgen

lite ungerfär samma här :D hur många skyttar var det ? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi var tre st men lite ringrostig är man ju :D

V bättrade på oss som sagt det kom in tre duvor och alla damp i backen för ett skott var så det kändes ju som vi var på rätt väg :lol:

Får se om det blir en sväng till veckan om dom har sammlat i hop sig mer för det var dåligt med fågel i luften och en snurra så ska nog antalet upp några snäpp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saknar duvjakten som fan eftersom jag blev av med min gamla mark som hade gott om duvor. Sitter nu med en mark som inte håller så mycket duva. Lägger ut en blänkare och ser om det finns något intresse:

Undrar ifall någon vill byta en/ett par dagars duvjakt mot det jag kan erbjuda, vilket är pyrsch på rå, vak på gris eller drevjakt på klövvilt (dov, kron, rå, gris, älg). Har även tillgång till bäverjakt i vår. Allt i Stockholmsområdet. Jag skulle gärna haka på någon av er ut på duvjakt och bjuda igen när det passar sig. Hör av er via PM om ni är sugna! :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi var tre st men lite ringrostig är man ju ;)

V bättrade på oss som sagt det kom in tre duvor och alla damp i backen för ett skott var så det kändes ju som vi var på rätt väg :D

Får se om det blir en sväng till veckan om dom har sammlat i hop sig mer för det var dåligt med fågel i luften och en snurra så ska nog antalet upp några snäpp

det var ju riktigt trevligt att höra =)

vi hade lite likadant med det var 2 duvor, båda föll fint, men endå tappade vi bort ena :P

men en snurra skulle nog vara roligt att ha! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det var ju riktigt trevligt att höra =)

vi hade lite likadant med det var 2 duvor, båda föll fint, men endå tappade vi bort ena ;)

men en snurra skulle nog vara roligt att ha! :P

Vi testade en annan åker i måndags med snurra och det funkade kanon men då var det bara det att det var så dåligt med duvor

Det kom sju duvor och vi fick in sex st och alla gick i backen med 8 skott så det sen så blev det två skator oxå med två skott

Synd att det inte var mer duvor i luften bara nu när skyttet funkade

Men snurran drog ner dom så det blev enkla skott oxå

Nya tag bara det kommer fågel så

//Jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ute och provat lite på olika åkrar men bönderna tröskar för bra :lol: Blir inget spill kvar på backen efter tröskan.

Hittade ett ärt gärde i ett område det alltid brukar vara mycket duvor men efter att han tröskat igår har vi inte sett en enda duva där :lol:

Men jakten har ju gått ganska så bra ändå. Fick 43 duvor i måndags och måste säga att duvmagneten fungerar ruskigt bra på duvor också och inte bara på Kajor ;)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...