Hoppa till innehåll

DUVJAKT 2009, uppdaterad


Radium

Recommended Posts

Har varit ute och provat lite på olika åkrar men bönderna tröskar för bra :lol: Blir inget spill kvar på backen efter tröskan.

Hittade ett ärt gärde i ett område det alltid brukar vara mycket duvor men efter att han tröskat igår har vi inte sett en enda duva där :lol:

Men jakten har ju gått ganska så bra ändå. Fick 43 duvor i måndags och måste säga att duvmagneten fungerar ruskigt bra på duvor också och inte bara på Kajor ;)

Mvh

Det är då duvjakt är som bäst :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Radium

    31

  • Jörgen 69

    5

  • swinxs

    5

  • erik2

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har varit ute och provat lite på olika åkrar men bönderna tröskar för bra :lol: Blir inget spill kvar på backen efter tröskan.

Hittade ett ärt gärde i ett område det alltid brukar vara mycket duvor men efter att han tröskat igår har vi inte sett en enda duva där :lol:

Men jakten har ju gått ganska så bra ändå. Fick 43 duvor i måndags och måste säga att duvmagneten fungerar ruskigt bra på duvor också och inte bara på Kajor ;)

Mvh

grattis! låter som en lyckad duvjakt!, inte som vår fiasko :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

än är inte duvjakten över :P

fick en liten duva idag då jag satt på andsträcket :P

post-2515-1250848602_thumb.jpg

Vi kan väl ha denna tråd att snacka duvjakt i? Så slipper vi få en massa andra små trådar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vart ute på första duvjakten med bulvaner och snurra. lyckades rätt bra för att vara första gången. <_< Nöjd med skyttet med vilket alltid är kul.

Det man kallar kvalitetstid!

post-1638-1251547981_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va ut på duvjakt förra veckan, 34st blev det.

post-782-1251568719_thumb.jpg

post-782-1251568757_thumb.jpg

post-782-1251568817_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som ny på forumet var det intressant att läsa lite angående Duvjakten och hur det har gått för er.

Har jagat länge men duvor är ganska nytt för mig, har inte haft tillgång till

duvor på min förra mark.

Använder min gamla hagelbrakare (sida- sida) och US 6 , denna är min ordinarie bössa som

jag jagar det mesta med . Är nu lite sugen på att införskaffa mig en fågelbössa.

Vilka choker används vid duvjakt ? vilken borrning är optimal ?

Mvh Bjuffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duvorna är lättskjutna, fungerande bulvaner/snurra så cylinder i första pipan och kvart eller halv i andra?

Mvh!

Ok, tack för svar.

Angående snurran kontra bulvaner :

Vart ska man sätta snurran i förhållande till bulvanernas U - form ?

Mvh Bjuffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har satt snurran på en kant av uet så dom kan gå ner i mitten av uet oftast närmast där vi sitter Grytjägarn lånade snurran och drog ner ett tretti tal duvor för snurran funkar kannon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va ute efter gäss men de uteblev.

Men duvorna fölg hyfsat satt en timme med tio skal.

Vart 17st.

gratulerar är väl bara att säga, (viss avundsjuka) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I augusti gjorde jag mitt första duvjaktsförsök någonsin, och detta resulterade i endast duva. Det flög betydligt mindre den dagen än innan för de hade tröskat på hos grannen min inte hos mig. Det skumma är att detta ändå var ett av mina finare jaktminnen och jag är ruggigt sugen på nytt försök. Nu sitter jag på studieorten och kan inte jaga något mer på ett tag. Jag ska dock hem till mor och far (och jaktmarken) mot slutet av september.

Hur länge är det meningsfullt att jaga Ringduva med bulvaner? ed. På hösten och inte på dagen alltså. Kan jag se fram emot en jakt till i år?

Det vore ju roligt att få ihopp till en eller ett par portioner duvbröst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...