Hoppa till innehåll

Skytte hjälp i Luleå


Johan_85

Recommended Posts

Jag söker som ämnestiteln antyder någon i närheten av Luleå som skulle kunna hjälpa mig med mitt liggande skytte med benstöd.

Jag har testat det jag kan komma på för att undvika att jag tappar målet i siktet i rekylen. Ibland lyckas jag och ibland inte och jag kan inte komma på vad jag gör fel.

Mitt skytte har hamnat på en platå och jag kommer inte därifrån.

Så finns det någon i närheten av Luleå med vana av att skjuta liggande från benstöd som skulle vara intresserad så skriv gärna i tråden eller PM:a.

Ni som har idéer om vad jag kan göra för fel får gärna skriva också.

Såhär kasst skjuter jag på 100m så finns det någon som är bättre så hör gärna av er :rolleyes:

gallery_3287_71_15585.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Johan_85

    29

  • exabit

    10

  • Henrik

    8

  • Lars

    5

Top Posters In This Topic

Jag söker som ämnestiteln antyder någon i närheten av Luleå som skulle kunna hjälpa mig med mitt liggande skytte med benstöd.

Jag har testat det jag kan komma på för att undvika att jag tappar målet i siktet i rekylen. Ibland lyckas jag och ibland inte och jag kan inte komma på vad jag gör fel.

Mitt skytte har hamnat på en platå och jag kommer inte därifrån.

Så finns det någon i närheten av Luleå med vana av att skjuta liggande från benstöd som skulle vara intresserad så skriv gärna i tråden eller PM:a.

Ni som har idéer om vad jag kan göra för fel får gärna skriva också.

Såhär kasst skjuter jag så finns det någon som är bättre så hör gärna av er :D

gallery_3287_71_15585.jpg

Vad skjuter du med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men vi skulle ju kunna träffas på banan och skjuta nån gång. Vart skjuter du? Knöppelåsen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alfie: Jag skjuter med en .308Win och jag har skjutit det där på 100m.

eskimo1: Jo det skulle vara skoj med sällskap på banan, svårt att se sina egna fel också. Jag skjuter på knöppelåsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Johan-

det är helt ok att vara självkritisk och vilja utvecklas och det respekterar jag dig för, har samma vilja till utveckling.

Men, ett stort men, det finns skyttar här inne som är otroligt duktiga, dedikerade och drivna som lägger kanske 2-3 000 skott om året på banan och i skogen.

Det är inte rättvist mot dig själv eller mig heller för den delen att jämföra oss med dem, det ger oss bara ont i magen och gör att man tänker mörka tankar.

Om du lägger samman dina 10 skott så tar de alla inom 45 mm, det kan låta stort och du kanske inte är nöjd men vänd på det så här,

med undantag för ett av dina skott är de alla mindre än 18 mm från din riktpunkt, det är inte dåligt alls, jag lovar det är inte det.

Då vi sen inte vet vad du skjuter med, hur du skjuter och hur mycket du har skjutit så vill jag avsluta med att du har alla möjligheter att skjuta bättre men att du redan nu är bra,

du måste bara känna det själv med.

För egen del bor jag för långt bort för att vara med och träna med dig, om nu jag hade kunnat vara till hjälp.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är sådan som person och har vad jag vet alltid varit det, dvs extremt självkritisk.

Jag jämför mig inte så speciellt mycket med andra men jag ser ju såklart vad andra gör. Mitt mål är att kunna sätta kulan i en sådan svart prick som är på luftgevärstavlorna och den är 30mm.

Jag skjuter med en helt standard Tikka T3 supervarmint i kaliber .308 Win toppat med ett Nikon Monarch X 4-16x50. Den träff som sitter längst bort från riktpunkt på de 25 skott jag sköt vid det tillfället de två tavlor jag fotat är ifrån satt 33mm ifrån. Det är skjutet liggande med benstöd på 100m. Mitt huvudproblem är att bössan hoppar till vänster i rekylen hur jag än medvetet förändrar min skjutställning.

Jag började med skytte när jag var 8 år och det är 16 år sedan. Jag har inte varit super aktiv under alla år givetvis men skytte har alltid funnits med. Det var seriöst luftgevärsskytte som jag började med när jag var 8 och höll på 2-3 år och kom då upp i stående vilket inte gick bra eftersom jag inte orkade geväret. Jag tröttnade då och har inte hållt på i en klubb sedan dess. När jag sedan fyllde 18 så skaffade jag en egen bössa och sedan dess har jag skjutit rätt mycket. Jag har nog legat på 2-3000 skott per år i 3-4 år nu. Med ovan nämnda Tikka skjuter jag i snitt 35-40 skott i månaden om man räknar på antal skott avlossade och när jag införskaffade den. Vissa månader är det mer och vissa mindre men det är snittet.

Det är ju också en fördel om man inte skjuter helt själv att man kan jämföra sig på liknande övningar, då inser man nog bättre vad man kan och inte kan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man,

har du kollar på de youtube klipp som ligger ute med Jason och frank aka Lowlight från Rifles Only?

Där har man enormt mycket att lära.

Om inte annat för att återgå till grunden och träna upp från rätt form igen.

sök på Hidetraining,

sedan har du helt rätt i det att det finns inget som slår lite sällskap på banan för att utvecklas.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag har kikat på klippen och jag prenumererar även på deras online träning.

Jag är enligt mig själv och min sambo rakt bakom geväret. Benstöden är förbelastade men likafullt så hoppar bössan till vänster i rekylen.

Jag har provat att belasta benstöden mer och ändra min egen vinkel till geväret och det hjälper inte. Ibland så fungerar det dock och riktmedlet återgår på målet efter rekylen men jag kan inte säga vad jag har gjort då som jag inte gör när bössan hoppar. Detta är rätt frustrerande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

nu har jag en bit att åka till Luleå men några tankar som kanske kan hjälpa dig har jag.

För det första så tycker jag att du skall ställa frågan direkt på SH online training, där finns det gott om kompetenta människor som kan hjälpa dig.

För egen del så tror jag att problemet är att du möter kolven med axeln, d v s att du trycker fram alternativt spänner axeln när du förbelastar benstöden. Det är väldigt viktigt att du förbelastar med tårna och att hela kroppen är avslappnad både under siktfasen och när skottet går. Om du spänner dig under siktesfasen kommer du att slappna av när skotten skall gå med förflyttning av träffläget som följd.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Benstöden är förbelastade men likafullt så hoppar bössan till vänster i rekylen.

Välkommen i klubben :lol: Har själv haft detta problem sen jag började skjuta liggande i fjol.

Jag ska prova Henriks recept ovan och se hur det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt kännt att på vissa skott så har jag varit spänd i axeln. Detta tror jag kan bero lite grann på att kolven inte riktigt passar mig så det är svårt att slappna av och för att jag inte tränat nog.

Det ska bli kul när den nya stocken kommer och känna om det blir någon skillnad. Jag känner att handledens vinkel är väldigt obekväm i liggande skjutställning när man har en stock med sluttande pistolgrepp så på ny kolven kanske det blir bekvämare iallafall.

Jag ska ställa frågan på SH online training och se vad dom säger. I värsta fall får någon filma mig när jag skjuter så att jag kan visa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu strular det med min beställning av stocken, pengarna är inte reserverade något mer.

Jag råkade lägga två beställningar pga att roedales webshop är lite konstig och skrev att dom skulle avbryta ena och skicka mig en stock. Nu är bägge avbrutna.

Bara ge upp och beställa en AIAW på en gång <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tips härifrån och från SH online training så gick mitt skytte bättre idag. För att undvika att bössan hoppar till vänster i skottet så behövde jag göra följande.

Vinkla min kropp något till vänster i förhållande till hur jag låg. Använda stödhanden till att stödja kolven vid baksäcken samt att slappna av i axeln. Jag är ju absolut inte hundra procentigt hemma än det återstår extremt mycket träning och här på bilden ser ni den vänstra serien där jag har problem och den högra där jag inte har problem.

Varför skotten tar uppe till höger tror jag beror på att jag spänner axeln och i skottet så slappnar jag av och trycker ner kolven baktill. Kan det stämma tror ni? Det skott som stack iväg mest ligger 35mm från riktpunkt.

gallery_3287_71_28149.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är ingen auktoritet på dessa saker, men tavlorna kunde lika gärna vara skjuta av mig :(

Min analys av mitt skytte, både med långhållsbössan och 22:an, är att när det ser ut som det gör för dig så är jag inkonsekvent i skjutställningen. Vad jag menar med det är att rekylupptagningen är olika från skott till skott, eller att förutsättningarna för varje skott är olika. Då tänker jag bl.a. på hur "spänd" beanbag jag har. Du kan ju själv tänka dig vad som kan gå snett under den lilla sträcka som vapnet flyttas bakåt innan kulan lämnar loppet. Är beanbagen mjukare för ett skott så kanske kolven dippar lite extra och skottet tar högre på tavlan. Det finns så många saker som kan variera mellan skotten beroende på hur man bär sig åt, och det är klart att en sån sak som en "spänd axel" måste vara väldigt svår att ha lika spänd varje gång.

Höjdspridning kan också bero på andningen, alltså att du har olika mycket luft i lungorna när du skjuter. Men det vet du redan från SH online training.

Utöver detta har vi avfyrningen som Jacob förklarar mycket bra i klippen, och som kan ge spridning i diagonal- och sidled.

Själv beställde jag såna här i veckan (khaki såklart!) för att bli en bättre skytt :)

Bild6.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju mycket som spelar in. Det som jag tror jag gör med axeln är att när jag har den spänd så är den lite högre och sen vid skottet så slappnar jag av och "tynger" ner kolven och då höjs pipan. Om det nu är så vet jag inte men det känns så.

Jag är rätt nöjd att jag fick lite koll på vänsterhoppet och att jag lyckades avsluta med en serie där alla skott satt bra.

Det har dock kommit ett nytt problem. Senaste 3ggr jag skjutit samt torrklickat hemma så känns det som när man får för lite blod till handen. Måste vara någon nerv som kommer i kläm någonstans. Jag var ju och sköt igår kväll och handen är inte bra än. Det sticker i fingrarna och så är känseln inte riktigt hundra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FiveFinger-sandalerna kom iaf idag och jag kan rapportera att de är sjukt sköna att gå i! <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FiveFinger-sandalerna kom iaf idag och jag kan rapportera att de är sjukt sköna att gå i! :D

Vet ingen som är mer pervers en du exabit <_<:D

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men de är så jäkla coola! Jacob hade rätt! Löp och köp <_<

http://www.northsport.se/category.html/sko...or/five-fingers

Nja jag lägger den slanten på 500bulor istället för säsongen för dessa är rätt kort här eller egentligen obefintlig för den korta stund det är varmt nog skulle myggorna göra det obehagligt istället Muckboots funkar längre tid av året :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja jag lägger den slanten på 500bulor istället för säsongen för dessa är rätt kort här eller egentligen obefintlig för den korta stund det är varmt nog skulle myggorna göra det obehagligt istället Muckboots funkar längre tid av året <_<

Du får köpa ett par myggjagare =)

myggjagare-black-white.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

det ser utan tvekan ut som om du spänner axeln och "möter" bössan med axeln.

Prova att sätt dig på knä och lägg dig sedan bakom bössan såpass långt fram att axeln hamnar ett par cm "in på kolven".

Sedan pressar du tillbaka axeln så att du får ned den bakom kolven och sedan slappnar du av.

KLART!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...