Hoppa till innehåll

Skytte hjälp i Luleå


Johan_85

Recommended Posts

Kommer riktmedlet tillbaka till riktpunkt på målet där det låg före skottet?

Givetvis inte exakt men jag ser målet hela tiden i kikaren och kan som exabit nämner oftast följa kulans turbulens när avståndet överstiger 200 och vädret tillåter detta, jag tycker det är ett bra sett att hitta rätt genom att man koncentrerar sig att försöka följa kulla i kikaren då det ger en avslappnad uppföljning av skottet och mindre blinkningar och ryckningar. Denna ahha upplevelse fick jag då benstöden började belastas framåt låg plötsligt bössan stilla i skottet och man kunde följa kulans turbulens fram till tavlan likt i en båge som liknar dart pilar när avstånden blir 500 och längre är det riktigt häftigt man hinner tänka att det ska gå över innan kulan "ramlar" ned i tavlan :D

Här har du ett exempel på vad du ska söka i kikaren detta är filmat med en sunkig kamera men kulornas turbulens syns rätt väl ändå.

http://s299.photobucket.com/albums/mm300/j...nt=500meter.flv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Johan_85

    29

  • exabit

    10

  • Henrik

    8

  • Lars

    5

Top Posters In This Topic

Det här är ett synnerligen fascinerande ämne speciellt mtp att jag i allra högsta grad lider av samma fenomen. Jag hade piphopp i sidled även med den 7,5 kg tunga 6,5x47:an vilken genererade dryga 3160 Joule vid mynningen (vilket är mindre än 308:an iaf). Då trodde jag att det delvis berodde på framstocken på den bössan som inte var riktigt styv, men eftersom fenomenet kvarstår med TRG:n med mynningsbroms så har det inte med framstocken att göra iaf.

Dock har det inte alltid varit nattsvart på denna front. När vi sköt en fältskjutning på Kabusa i våras så såg jag tracen från mina egna kulor för första och sista gången i mitt liv. Det borde ju inneburit att siktet (på 22x) låg någorlunda i målet efter rekylen.

Jag fick en flashback nu imorse från skyttet i FSR som jag pysslade med från -94 till -97 ungefär. När jag tänker efter så är jag väldigt tveksam till att jag skulle ha haft en avslappnad högeraxel på den tiden. Jag är 1,93 och kolvlängden på en CG63 är inte direkt gjord för vem som helst (men ska väl passa för majoriteten av kanonmaten). Det är troligt att jag spände högeraxeln när jag sköt, för annars tror jag att jag hade fått ögat i dioptern. Kanske är det x antal tusen skott i denna disciplin med spänd axel som satt sina spår? :D

Ska testa vidare med TRG:n och återkommer givetvis om jag kommer fram till nåt banbrytande :ph34r:

Det har fungerat ett par gånger för mig och det är ju helt fantastisk när bössan ligger still i målet. Det sjuka är att jag inte vet vad jag gjorde då som jag inte gör när den hoppar.

Skriv gärna några rader om vad du testar och vilka resultat det ger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag testade en del grejer idag. Det som ger bäst resultat för mig är bra press på benstöden och ett fast drag bakåt med skjuthanden. Hoppandet slutar inte men jag hinner iaf se träffarna i siktet när jag skjuter lerduvor på 300 meter. Laborerade en del med bakkappans höjd, men jag återkom till min vanliga inställning där bakkappans överdel är nästan i höjd med kindstödet, och toppen på bakkappan sitter i "fickan" i axeln.

Tror jag ger upp försöken att få hårkorset att landa i målet, och fortsätter skjuta så här, för det är jäkligt knäckande att hela tiden ha inställningen att det är nåt som är fel i skjutställningen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kom ihåg den mentala biten också, slappna av och tänk inte så mycket på att varje kula ska sitta perfekt.

känn dig för i lugn och ro och köp ett 1000 pack och ställ för dig så du inte behöver skicka efter kulor när du börjar få flyt.

fokusera på en sak i taget gärna med torrklick så du inte försöker allt på en gång och förlorar tålamodet.

ett exempel, jag var på banan med en kille förra veckan och tränade inför sista tävlingen.

han har med sig en laddning som blivit över för att han hittat en annan bättre, mosa iväg den för att värma pipan säger jag och karln får riktigt grymma resultat när han utan vidare drog iväg dom.

sen när han matade iväg tävlingsladdningen stämde det inte riktigt alls.

killen kan skjuta men ibland kan man spänna sig när man vill mycket och det är klart att man vill att tävlingsammon ska gå bra dagen före tävling.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

exabit,

Jag har märkt att när jag skjuter från 100m vallen på min bana så går det oftare bra med tanke på hoppandet. På den vallen är det typ makadam och då kan jag få bättre press på benstöden utan att dom glider framåt. på 300m vallen så är det någon sorts gummerat grus som ger rätt hyffsat grepp men inte lika bra som makadamet. Jag kanske laddar benstöden för mycket så dom släpper och "avladdar" sig själv.

maddog,

Jo jag har köpt ett tusenpack och har för närvarande 700 kulor kvar så jag klarar mig nog detta år. Det är lite svårt att släppa tänket att varje skott, varje serie ska vara bra. Torrklick blir det ett ganska stort antal av i veckan dock är det ju ett problem med dessa och det är att man känner ju inte om bössan ska hoppa vänster när man torrklickar. Det stämmer det du skriver att det går sämre när man försöker för mycket. När mitt skytte går som på räls utan tankeverksamhet så ser jag lite lätt "disigt" i siktet och alla tankar är borta och allt bara fungerar. Man är som i en egen värld.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att när jag skjuter från 100m vallen på min bana så går det oftare bra med tanke på hoppandet. På den vallen är det typ makadam och då kan jag få bättre press på benstöden utan att dom glider framåt. på 300m vallen så är det någon sorts gummerat grus som ger rätt hyffsat grepp men inte lika bra som makadamet. Jag kanske laddar benstöden för mycket så dom släpper och "avladdar" sig själv.

Jag skjuter liggande på asfalt, men har ett liggunderlag under dragbagen, så benstöden kan förbelastas trots asfalten då de står på liggunderlaget.

En sak som slog mig var att när jag skjuter på 100 meter på den banan så skjuter jag mera neråt i vinkel. Eftersom inte benstöden går att sänka mer så innebär det att kolven kommer högre från marken och jag får en lite mer "upprätt" skjutställning i liggande. Jag funderar på om det är bra eller dåligt. Man "ska" ju komma ner så lågt som möjligt, men det kanske funkar bättre att komma upp en liten bit från marken istället :)

Och jag tycker liksom du att torrklickningar i all ära, men jag har inget att sikta på hemma som kan komma i fokus, så jag kan inte se om siktbilden rör sig när jag trycker av. Ibland när jag torrklickar på banan så rör sig hårkorset lite till vänster, men de gånger det inte gör det så blir oxå det efterföljande skyttet bättre.

Men det ligger som vanligt mycket i maddogs skriverier. Gäller att fortsätta mata plugg och gå framåt med skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

exabit,

Jag har märkt att när jag skjuter från 100m vallen på min bana så går det oftare bra med tanke på hoppandet. På den vallen är det typ makadam och då kan jag få bättre press på benstöden utan att dom glider framåt. på 300m vallen så är det någon sorts gummerat grus som ger rätt hyffsat grepp men inte lika bra som makadamet. Jag kanske laddar benstöden för mycket så dom släpper och "avladdar" sig själv.

maddog,

Jo jag har köpt ett tusenpack och har för närvarande 700 kulor kvar så jag klarar mig nog detta år. Det är lite svårt att släppa tänket att varje skott, varje serie ska vara bra. Torrklick blir det ett ganska stort antal av i veckan dock är det ju ett problem med dessa och det är att man känner ju inte om bössan ska hoppa vänster när man torrklickar. Det stämmer det du skriver att det går sämre när man försöker för mycket. När mitt skytte går som på räls utan tankeverksamhet så ser jag lite lätt "disigt" i siktet och alla tankar är borta och allt bara fungerar. Man är som i en egen värld.

det är just lite av det jag menar, skit i att bössan inte hoppar ta det på banan senare.

ett exempel, tänk om du gör allt rätt förutom tex avfyrningsfel då ser det lika skit ut på tavlan som om du hade gjort fel med tex axelkontakten och det är svårt att sätta fingret exakt på vad man gör fel, på tävling i måndags missade jag flera poäng pga dålig kindkontakt.

jag kände mig glad att jag förstod att det var där det spökade ganska direkt ryckte på axlarna åt missarna och avslutade med en av mina bästa totalpoäng på tävling.

tycker själv skytte är svinsvårt och har egentligen ingen skyttetalang det ända jag kan bra är att jag älskar att lära mig och behärska olika saker.

ibland kan man även ha en dålig dag tex är stressad eller har bråkat med frugan , är man bra skytt då så vet man att man inte behöver felsöka och tvivla för mycket utan man bara leker lite och tar nya tag en annan dag.

om man tar det lugnt men målmedvetet så lovar jag dig att du kommer att bli förvånad över hur bekväm man kan känna sig inför en serie på långt avstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är just lite av det jag menar, skit i att bössan inte hoppar ta det på banan senare.

ett exempel, tänk om du gör allt rätt förutom tex avfyrningsfel då ser det lika skit ut på tavlan som om du hade gjort fel med tex axelkontakten och det är svårt att sätta fingret exakt på vad man gör fel, på tävling i måndags missade jag flera poäng pga dålig kindkontakt.

jag kände mig glad att jag förstod att det var där det spökade ganska direkt ryckte på axlarna åt missarna och avslutade med en av mina bästa totalpoäng på tävling.

tycker själv skytte är svinsvårt och har egentligen ingen skyttetalang det ända jag kan bra är att jag älskar att lära mig och behärska olika saker.

ibland kan man även ha en dålig dag tex är stressad eller har bråkat med frugan , är man bra skytt då så vet man att man inte behöver felsöka och tvivla för mycket utan man bara leker lite och tar nya tag en annan dag.

om man tar det lugnt men målmedvetet så lovar jag dig att du kommer att bli förvånad över hur bekväm man kan känna sig inför en serie på långt avstånd.

Det är svårt att balansera mängden analyserande av skyttet tycker jag. Jag kommer ofta på mig själv att ligga och fundera på skyttet när jag ska sova och ibland vandrar tankarna iväg när man skjuter.

Synd att jag inte lyckades beställa en ny kolv till bössan från Roedale Precision och nu svarar dom inte på mail heller. Jag tror att det blir lättare med fokus på rätt saker om man inte har en oergonomisk kolv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit och pangat med .308:an på 300m nyss. Det gick rätt hyffsat en serie är jag dock ruskigt nöjd med, 5 skott 35mm spridning och absolut helt centrerad på tavlan. Snittade 82mm på 5st 5-skottare. Jag har dock varierande träffläge men det är bara att nöta på.

Bössan hoppar fortfarande men det var lite mindre idag nu var det mellan 2-3 tavelställ den skuttade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått svar från Roedale och även lyckats beställa kolven. De hade tydligen haft något fel i webshopen och hade nu uppgraderat denna.

Hoppas kolven är bra men jag känner på mig att den kommer passa mig betydligt bättre för liggande skytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...