Hoppa till innehåll

Argument och tankar kring bågjakt


CrilleMatsson

Recommended Posts

Hej Roger, kul att du har vaknat. Kanske inte på rätt sida men ändå. :P

Mina jaktformer är den av allmänheten accepterade att förvalta våra viltstammar med, din föreslagna är det inte ännu. Förstår du då skillnaden i våra contributions till jaktförvaltningen?

Jag är halvtysk, och har fått en hel del av min jaktliga fostran i just det landet. Tyska jägare som är ca 3 miljoner till antal surfar inte på samma positiva våg som vi gör i Sverige, dom har det jäkligt tufft och är ständigt påpassade. Men det finns ett bågjägarförbund i tyskland också som lobbat i många år för en legalisering, även dom hänvisar till grannar som Frankrike.(enda gången det sker tror jag) Tyska jägarförbundet har nog också gjort sina risk/nytta värderingar men anser inte att man vågar riskera det lilla förtroende allmänheten har för jägarna. Värderingen i Sverige är förmodligen gjord på samma sätt men med bakgrund att vi har mer förtroendekapital i utgångsläget - rätt eller fel? Vad jag tycker är nog väl känt vid det här laget.

Då vi nu dras med kommande slitningar gentemot allmänheten (i första hand rovdjursfrågan) men som HELA jaktsverige står bakom känns detta bara jäkligt onödigt.

Men jag har läst ett vettigt argument om det stämmer vilket det säkert kan göra, och det är bågjaktens förmåga att attrahera nya och oerfarna jägare, måste vara det som förbunden tänkte på när dom tillstyrkte. För något annat vettigt argument som gagnar kollektivet har jag inte läst.

Vaknat ? har inte somnat än, det är vad 2 veckor av icke accepterad jaktmetod gör med kroppen :rolleyes:

Jo jag förstår vad det är du menar, men hävdar fortfarande att detta inte kommer att mötas av de reaktioner du

målar upp, MEN om så vore fallet, tror du verkligen att jakt som sådan skulle förbjudas eller möta ett sådant motstånd att du blir Äggad bara för att du äger en grön jakt jacka med bruna skinlappar ?

Naturligtvis kommer bågjakt och jakt debateras i media, men den stormen blåser förbi precis som allt annat, och inte kommer det att påverka din jakt i morgon heller. Sen kan man leka med tanken att jaägarkåren skulla alla ställa sig bakom bågjakt emot publikum, ja då skulle bilden se annorlunda ut.

Inte blev jakten i sverige särkillt granskad eller hotad då Naturvårdsverket gav dispens till jakt på rådjur med hagelvapen, eller ?

På ett sätt tror jag att de jägare som är emot bågjakt ( det är ok för mig) och som kommer att ventilerar detta i media också gör sig själva en okänst vad generell jakt anbefangar, men det e bara min teori.

Jag är helt öppen för ide och förslag på hur man skulle kunna sammverka mot/med media och andra publikum så att samtliga parter är nöjda vad beträffar jakt som sådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Roger_P

    29

  • J S

    10

  • Gabriel

    8

  • Sax

    7

Top Posters In This Topic

Jag är mycket kritiskt till bågjakten, inte bara för att den riskerar att öka jaktmotståndet utan även för att jag inte gillar tanken på att välja ett vapen som ger mindre marginaler.

Jag säger absolut inte att bågen dödar sämre än en kula vid en bra träff, jag menar att man medvetet väljer ett vapen som är svårare att bemästra enbart för att höja upplevelsen vid skottillfället.

Bågjägarna menar att det är OK så länge man har tränat ordentligt. Jag menar att vi är inne i ett gränsland för vad som är oetiskt.

Ta några exempel:

Är det OK att endast skjuta på djur i rörelse för att få en större utmaning?

Är det OK att enbart skjuta hals/huvudskott för att få större utmaning?

Är det OK att skjuta på frihand trots att det finns stöd för att få en större utmaning?

Enligt bågjägarna så är bör det vara OK så länge man har tränat ordentligt.

Jag anser att vi som jägare har som skyldighet att sträva efter att lossa skott under bästa möjliga förutsättningar för att minska riskerna för en dålig träff. Utmaningen ska ligga i jakten inte i själva skottet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag var med?

Jag har jobbat på elmia mässan sedan mitten på 90 talet.

Och då i Bågjägareförbundets regi.

De första åren så var vi nästan tvungna att ha hjälm på oss.

Och det berodde till 99% på okunskap.

Alla (nästan) såg sin barndoms enebåge framför ögonen när man började att prata bågjakt.

Senaste mässan, den som var nu i maj, så pratade jag med 1 (en) kille, i 35-40 års åldern, han var mycket skeptisk till bågjakt.

Jag började att förklara för honom hur det fungerade, och han fick även prova min båge.

Hur som helst, så erkände hanm att hans motstånd till bågjakt berodde helt på okunskap, han är idag medlem i förbundet.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det finns plats för oss alla.

En del gillar spinnfiske, andra gillar flugfiske, två olika vägar till samma mål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var oklar i vad jag skrev ovan,

det är tonen och sättet att vägra att lyssna på omgivningen som gör att i varje fall jag svalnar inför tanken på bågjakt i Sverige.

Att vara avvägd och resonlig betyder inte att man avstår från att framföra sin sak,

men jag tror att jag redan genom svaren i denna tråd har fått det förklarat för mig att det är skitsamma vad vi andra tycker, bara ni får er bågjakt så blir allt bra.

För allt vad jag vet så kanske det är så som blir fallet, en liten, duktig grupp med motiverade jägare, men det är inte det jag ens talar om här utan det är vägen dit.

Så återigen snubbla inte på målsnöret.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket kritiskt till bågjakten, inte bara för att den riskerar att öka jaktmotståndet utan även för att jag inte gillar tanken på att välja ett vapen som ger mindre marginaler.

Jag säger absolut inte att bågen dödar sämre än en kula vid en bra träff, jag menar att man medvetet väljer ett vapen som är svårare att bemästra enbart för att höja upplevelsen vid skottillfället.

Bågjägarna menar att det är OK så länge man har tränat ordentligt. Jag menar att vi är inne i ett gränsland för vad som är oetiskt.

Ta några exempel:

Är det OK att endast skjuta på djur i rörelse för att få en större utmaning?

Är det OK att enbart skjuta hals/huvudskott för att få större utmaning?

Är det OK att skjuta på frihand trots att det finns stöd för att få en större utmaning?

Enligt bågjägarna så är bör det vara OK så länge man har tränat ordentligt.

Jag anser att vi som jägare har som skyldighet att sträva efter att lossa skott under bästa möjliga förutsättningar för att minska riskerna för en dålig träff. Utmaningen ska ligga i jakten inte i själva skottet.

Sax, nej det är inte enbart skottögonblicket som är vad en bågjägare söker, om det vpre så skulle vi alla dött i tristess, för skottchanserna är väldigt få. Mycket av grejen med bågjakt är arbetet FÖRE skottögonblicket. Om du läst några av mina jaktberättelser så visar de lite om mängden tid och arbete som ligger bakom en lyckad jakt, för varje timma av lyckad jakt du gör lägger jag säker 50-100 timmar i arbete, det är det som är charmen att jobba hårt för att lyckas.

*bågjägare*

Nej, bågjägare skjuter inte på rörliga mål, detta är något vi inte pysslar med

Nej, man sjuter inte hals/huvud för att pilen inte har samma effekt som kulan, vi måste hitta vitala organ och stor blödning, inte explosiv verkan som vid huvudskott. detta är det första man lär sig som bågjägare!

Båge går inte att skjuta med stöd

*jag som trad jägare*

Ja, med hagel, aldrig med kula

Nej, jag undviker den typen av skott men vet att andra jägare gör det

Nej, om jag skjuter kula

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina exempel var menade vid jakt med konventionella vapen.

Vill du ha utmaningen att ta dig nära viltet så kan du ju smygjaga med hagelbössan(Har för mig att jag har gett det tipset förut :rolleyes: )

Jag undrar vart gränsen för det oetiska går?

Är det OK att skjuta med bågen på 40, 60 eller 80 meter? Den är ju dödande om man träffar och har man bara tränat tillräckligt så....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var oklar i vad jag skrev ovan,

det är tonen och sättet att vägra att lyssna på omgivningen som gör att i varje fall jag svalnar inför tanken på bågjakt i Sverige.

Att vara avvägd och resonlig betyder inte att man avstår från att framföra sin sak,

men jag tror att jag redan genom svaren i denna tråd har fått det förklarat för mig att det är skitsamma vad vi andra tycker, bara ni får er bågjakt så blir allt bra.

För allt vad jag vet så kanske det är så som blir fallet, en liten, duktig grupp med motiverade jägare, men det är inte det jag ens talar om här utan det är vägen dit.

Så återigen snubbla inte på målsnöret.

/Christian

Nej det är inte "skit samma" vad andra tycker, men då ska det vara lika åt båda hållen då!

och båge som jaktvapen är väl inte avhängt av vad andra tycker, tycker du att bågen inte är lika spännande bara

för att vi argumenterar för bågjakt och besvara kritik är nog bågjakt inget för dig endå.

För debatten blir lätt enkelriktad, vi ska som minoritet accepterar att majoriteten e rädda för något och där med säga

Yes Sir och gå till sängs, Nej Christian så funkar inte jag och jag kommer att debatera bågjakt baserat på min erfarenhet av vapnet/jaktformen och min kunskap om hur allmänheten tolkar/tycker om jakt rent genrellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina exempel var menade vid jakt med konventionella vapen.

Vill du ha utmaningen att ta dig nära viltet så kan du ju smygjaga med hagelbössan(Har för mig att jag har gett det tipset förut :rolleyes: )

Jag undrar vart gränsen för det oetiska går?

Är det OK att skjuta med bågen på 40, 60 eller 80 meter? Den är ju dödande om man träffar och har man bara tränat tillräckligt så....

Jo jag förstod vad du menade, där av mina två olika svar.

Visst kan man smyga med hagel med, dock med några stora skillnader, med hagel kan du skrämma upp ett djur

och skjuta i flykt, dett går INTE med båge, dvs du ska smyga dig inpå och djuret skall vara omedvetet om din närvaro.

Avståndet avgör skytten, inte vapnet eller jaktformen, i snitt kan man säga att bågjägare har ett max avstånd på 25 meter

men det finns de som skjutit på långa håll med, Amerikaner, men deras inställning skiljer sig ganska mycket mot vår scandinaviska etik gör, jag känner,träffar och jagar med många bågjägare , ingen av dem skulle skjuta på mer en 30 meter.

Men detta ser du även vid trad jakt, folk som överskrider sin etiska/moraliska gräns och försöker skjuta på 300 meter eller mer, men detta kan man aldrig förhindra eller ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag var med?

Jag har jobbat på elmia mässan sedan mitten på 90 talet.

Och då i Bågjägareförbundets regi.

De första åren så var vi nästan tvungna att ha hjälm på oss.

Och det berodde till 99% på okunskap.

Alla (nästan) såg sin barndoms enebåge framför ögonen när man började att prata bågjakt.

Senaste mässan, den som var nu i maj, så pratade jag med 1 (en) kille, i 35-40 års åldern, han var mycket skeptisk till bågjakt.

Jag började att förklara för honom hur det fungerade, och han fick även prova min båge.

Hur som helst, så erkände hanm att hans motstånd till bågjakt berodde helt på okunskap, han är idag medlem i förbundet.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det finns plats för oss alla.

En del gillar spinnfiske, andra gillar flugfiske, två olika vägar till samma mål.

Jo detta är min erfarenhet med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget som säger att du måste skjuta på ett djur i flykt??? Det bestämmer ju du själv eller? Dessutom kan ju bågjägaren skjuta i det läget också, har man bara tränat tillräckligt så....

Men om någon av dessa bågjägare skulle flytta sin maxlängd till 40 meter, självklart har han tränat massor på det avståndet, är det OK? Kan man säga att allt är OK bara man har tränat tillräckligt på det? Det verkar ju vara ditt sätt att se på saken.

Det finns många "vanliga" jägare som skjuter över sina gränser och jag har aldrig påstått nåt annat. Tycker inte att det är bättre än bågjakten, det är lika illa i mina ögon. Tror dock inte att det finns folk som bara skjuter på extrema avstånd bara för utmaningens skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var oklar i vad jag skrev ovan,

det är tonen och sättet att vägra att lyssna på omgivningen som gör att i varje fall jag svalnar inför tanken på bågjakt i Sverige.

Att vara avvägd och resonlig betyder inte att man avstår från att framföra sin sak,

men jag tror att jag redan genom svaren i denna tråd har fått det förklarat för mig att det är skitsamma vad vi andra tycker, bara ni får er bågjakt så blir allt bra.

För allt vad jag vet så kanske det är så som blir fallet, en liten, duktig grupp med motiverade jägare, men det är inte det jag ens talar om här utan det är vägen dit.

Så återigen snubbla inte på målsnöret.

/Christian

jag känner mycket som dig christian, jag är en ja sägare för det mesta men jag tycker ofta att det är något som känns fanatiskt i bågjakts diskussionerna.

vi som jagar med gevär bråkar ofta om olika saker inom jakten och är inte sen att skälla ut någon som gjort något dåligt.

i bågjaktsvärlden verkar allt vara underbart och inget avviker, en bågjagare tränar väl och moralen står självklart på topp och är det någon gör något illa då måste det ju vara en jägare med gevär.

fördelarna med pilar radas upp i det oändliga men jag blir fundersam när allt verkar perfekt.

det är nästan så man väntar på den dagen någon hoppar av sekten och pratar ut (självklart med förvrängd röst och dolt ansikte) :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det finns många åsikter om detta, jag gillar bågjakten precis som jag gillar jakten med gevär, men som det ser ut nu så tror jag inte att det är lycket med bågjakt i Sverige pga den ganska stora opinionen mot jakt....bågjakten kommer inte göra det bättre.

Men som många bågjägare skriver här på forumet så är det ju tillåtet på många platser runt om i världen & då kan vi ju åka dit o jaga med våra bågar :rolleyes:

För ni jagar ju åxå med gevär & måste åxå vilja ha allmänheten med er?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget som säger att du måste skjuta på ett djur i flykt??? Det bestämmer ju du själv eller?

* Nej naturligtvis är det så, och här kommer naturligtvis utmaningen in, att klara att skjuta båge under andra omständigheter*

Dessutom kan ju bågjägaren skjuta i det läget också, har man bara tränat tillräckligt så....

Det är ytterst få som kan det, om man skjutit båge så förstår man hur svårt det är, men med träning går allt

Men om någon av dessa bågjägare skulle flytta sin maxlängd till 40 meter, självklart har han tränat massor på det avståndet, är det OK? Kan man säga att allt är OK bara man har tränat tillräckligt på det? Det verkar ju vara ditt sätt att se på saken.

Ja naturligtvis så länge han/hon behärskar det, men bågjägare vet också att på långa/längre håll och pilens låga hastighet undviker man det men det är alltid skytten som sätter sin gräns

Det finns många "vanliga" jägare som skjuter över sina gränser och jag har aldrig påstått nåt annat. Tycker inte att det är bättre än bågjakten, det är lika illa i mina ögon. Tror dock inte att det finns folk som bara skjuter på extrema avstånd bara för utmaningens skull.

Jo du det finns det, men jag gillar inte heller folk som skjuter på för långa håll, jag anser det onödigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej naturligtvis är det så, och här kommer naturligtvis utmaningen in, att klara att skjuta båge under andra omständigheter

Vart kommer utmaningen in och hur??

Måste vara skönt att aldrig behöva ta ställning om att nån gör rätt eller fel, har man bara tränat ordentligt så....

Ordet sekt känns inte långt borta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart kommer utmaningen in och hur??

Måste vara skönt att aldrig behöva ta ställning om att nån gör rätt eller fel, har man bara tränat ordentligt så....

Ordet sekt känns inte långt borta...

Utmaningen ligger i att kunna skjuta en båge under förhållanden som inte är optimala, som tex vid tavelskytte

på plan mark utan störande moment, en bågjägare har många faktorer som ska stämma innan skottet går

Om du vill ha en snabbkurs i bågskytte så kan jag fixa det, då tror jag du förstår bättre vad jag menar.

Jag har tagit ställning många gånger till vad som är rätt eller fel, både självkritik och kritik mot andra bågjägare

så nu förstår jag inte vad du menar med det, vill du att jag ska säga att det är oetiskt att skjuta på 40 meter om man behärskar detta ? eller söker du en etisk avståndsgräns för alla bågjägare ? då får du nog vara lite klarare i din frågeställning så ska jag svara.

Sekt får stå för dig, men vill du börja kasta pajer så ös på bara!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det e nog ganska mycket sekt över oss bågjägare tror jag <_<

Men det blir nog så när vi så gärna vill utöva vår jaktform.

Vet att mina inlägg kanske e konstiga, bågjägare som tycker att vi ska vänta med bågjakt i Sverige....men jag ser långsiktigt på det & vi kan utöva vår sport i andra länder, grannländer tom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det e nog ganska mycket sekt över oss bågjägare tror jag <_<

Men det blir nog så när vi så gärna vill utöva vår jaktform.

Vet att mina inlägg kanske e konstiga, bågjägare som tycker att vi ska vänta med bågjakt i Sverige....men jag ser långsiktigt på det & vi kan utöva vår sport i andra länder, grannländer tom.

Vänta, har ni inte väntat i snart 15 år redan ?? <_<

det e klart man ska vara tålmodig :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget som säger att du måste skjuta på ett djur i flykt??? Det bestämmer ju du själv eller? Dessutom kan ju bågjägaren skjuta i det läget också, har man bara tränat tillräckligt så....

Det där är ett konstruerat problem - när skulle det inte vara jägarens skyldighet att bedöma varje skott för sig självt oaktat vilket vapen som används? SJÄLVKLART skall varje skott bedömas för sig självt. När vi dessutom har en separat provdel så finns det liksom inte mer man kan göra för att säkerställa att jägarna har en realistisk uppfattning om vad vapnet kan göra.

Jag vidhåller att den typiske bågjägaren kommer att skadskjuta färre djur än den genomsnittlige taxjägaren med hagelbössa.

Men hur som helst, jag är förvånad över att det finns så litet utrymme för konstruktiva förslag? Det skulle vara spännande att se Sax mfl föreslå att man skall ha haft vapenlicens i 5 år för att få bågjägarlicens, eller något annat som gör att vi slipper får IÖPar (Indiankulturellt Överintresserade Personer) springande med bågar i skogarna om nu det är något som är dåligt <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett om jag nu tränar flera gånger i veckan så kommer jag aldrig att skjuta med bågen på ett djur som rör sig fortare än långsamt gående och betandes. Så är det bara.. Det kallas etik!

Att en bågjägare frestas att skjuta på 40, 60 och 80 meter kommer säkert att finnas, det finns avarter i alla led!

Men att skjuta på 80 meter med båge är som att skjuta på 400 meter med bössa.

Hur många av er skulle skjuta älg på det avståndet??

I Sverige kommer vi garanterat få en gräns på 30 meter som längsta avstånd för jakt med bågen!

Det finns dem som inte alls lyssnar utan bara trycker ut fakta.

Ibland måste man lära sig att vara tyst och lyssna, man kan faktiskt lära sig saker på det viset me. <_<

Vart kommer utmaningen in och hur??

Måste vara skönt att aldrig behöva ta ställning om att nån gör rätt eller fel, har man bara tränat ordentligt så....

Ordet sekt känns inte långt borta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utmaningen ligger i att kunna skjuta en båge under förhållanden som inte är optimala, som tex vid tavelskytte

på plan mark utan störande moment, en bågjägare har många faktorer som ska stämma innan skottet går

Om du vill ha en snabbkurs i bågskytte så kan jag fixa det, då tror jag du förstår bättre vad jag menar.

Det behövs inga kurser, jag vet precis vad du pratar om och det är just det jag vänder mig mot. Du väljer bågen för att den ger än större upplevelse än hagelbössan eftersom skottet blir svårare. Du gör ett aktivt val i att försvåra skottet och det är inte etisk jakt i mina ögon.

Dessutom så är det något som utan tvekan riskerar att öka jaktmotståndet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart så står gevärsjägarna åxå för skadeskjutningar...speciellt med hagel.

Jag är en sådan som tycker att man skulle förbjuda rådjursjakt med hagelvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behövs inga kurser, jag vet precis vad du pratar om och det är just det jag vänder mig mot. Du väljer bågen för att den ger än större upplevelse än hagelbössan eftersom skottet blir svårare. Du gör ett aktivt val i att försvåra skottet och det är inte etisk jakt i mina ögon.

Dessutom så är det något som utan tvekan riskerar att öka jaktmotståndet.

Läggner Sax, det enda du lyckas med är att reta upp mig, så tillvida det inte är ditt syfte förstås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behövs inga kurser, jag vet precis vad du pratar om och det är just det jag vänder mig mot. Du väljer bågen för att den ger än större upplevelse än hagelbössan eftersom skottet blir svårare. Du gör ett aktivt val i att försvåra skottet och det är inte etisk jakt i mina ögon.

Dessutom så är det något som utan tvekan riskerar att öka jaktmotståndet.

Nja, det är inte själva skottet som är svårare..

Det är vägen fram till skottet som är betydligt mer omständigt!

Sen själva skjutandet är inte så svårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope, har inte för avsikt att reta upp nån. Jag för en saklig diskussion. Blir du uppretad av det så ligger problemet hos dig...

Du får gärna utveckla vad det är jag ska lägga ner...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...