Hoppa till innehåll

Argument och tankar kring bågjakt


CrilleMatsson

Recommended Posts

KA, det var inte menat i en negativ term, mera att synsättet skiljer sig åt mellan USA och scandinavien

rent generellt. Detta är baserat i olika jaktkulturer och tänkande. I Amerika är det vanligt med långa håll/skott

mer så än här vill jag påstå.

Jag ser inte det där jag bor. Dom jag känner här skjuter ingen över 30 yards på vitsvans vilt och det är ett mycket större träff område än ett rådjur. Och när det gäller amerika så ser jag hellre att man nämner staten eller regionen. För det är stora skilnader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Roger_P

    29

  • J S

    10

  • Gabriel

    8

  • Sax

    7

Top Posters In This Topic

Jag ser inte det där jag bor. Dom jag känner här skjuter ingen över 30 yards på vitsvans vilt och det är ett mycket större träff område än ett rådjur. Och när det gäller amerika så ser jag hellre att man nämner staten eller regionen. För det är stora skilnader.

Natuligtvis, och jag sa inte heller att alla gör det, men att det är vanligare med långa håll, och ja det hänger

naturligtvis ihop med större träffområden och mer jägare/tillfällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ett exempel kanske, jag gillar inte dom som kör för fort oavsätt skicklighet men jag bryr mig inte om dom och vill inte ta av dom körkortet

Men det vill jag..och gärna högerfoten också, eller handen på en mc-dåre.. :rolleyes:B)

Åter till ämnet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett det några gånger nu detta med bågjakten i tätort.. I den miljön får man rusta vapnen med dämpare så det fungerar rätt ok ändå. Sen är acceptansen för jakt förvånande stor när man är inne i städerna och jagar..

För min personliga del så bryr jag mej inte speciellt mycket. De fåtal bågjägare som vill jaga med sina bågar är så pass seriösa att de tveklöst lär sköta det exemplariskt.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett det några gånger nu detta med bågjakten i tätort.. I den miljön får man rusta vapnen med dämpare så det fungerar rätt ok ändå. Sen är acceptansen för jakt förvånande stor när man är inne i städerna och jagar..

För min personliga del så bryr jag mej inte speciellt mycket. De fåtal bågjägare som vill jaga med sina bågar är så pass seriösa att de tveklöst lär sköta det exemplariskt.

Mvh!

Tack för förtroendet! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag försöka analysera varför vi jägare tänker så olika.

I grunden bottnar det nog i att vi jägare upplever jakten så olika.

En del är resultatinriktade och som till stor del känner tillfredställelse när dom nedlagt vilt.

Andra får sin tillfredställelse under själva utövandet och där resultatet bara är en mindre del i det stora hela.

Jag tror att de jägarna i första gruppen har svårare att förstå vår vilja att så att säga krångla till det med pilbågen, därav all denna fientlighet.

Eller så är det den gamla hederliga svenska avundsjukheten, att vi hittat något som vi verkligen gillar och vi ska ju fan inte få ha det roligare när vi jagar än dom andra! :rolleyes:

Eller så känner dom sig förminskade som jägare när vi kommer och säger hur svårt det är att jaga med båge, det klarar dom inte av trots att dom införskaffat det största muskedunder som kan köpas för pengar så är dom inte längre den fränaste jägaren i skogen! B)

Med tanke på den enorma köttmängden som vi bär till frysen, så måste vi vara världsmästare i fika, eller hur ther!? ;)

För mig handlar det inte om att fylla frysen snabbast o bäst, utan det är hela konceptet, jakt!

Men som sagt tidigare, jag vill välja vapen efter tillfälle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Hippen!..

visst de kommer finnas "dårar" även som jagar med båge! men de gör inte den stora massan till oseriösa bågjägare! jag själv tillhör den skaran som vill ha de lite svårare! och gillar utmaningen med pil och båge!

tror att dom flesta som inte brinner för denna jaktform kommer trötna rätt snabbt när dom kommer till insikt över hur svårt det är att komma till en skjutchans!

läste någon stanns i denna tråd om glädje att fälla ett vilt, jag blir nog lika glad över en lite gråsparrv som jag fällt med båge, som jag skulle bli om jag fällde en älg med bössa!

för min del är det jakten på att lyckas som är kicken. nu levar jag på marker där vilt tillgången är extremt god! vilket gör att jagkt med bössa är nästan fusk, detta gör att med pilbåge skulle jakten bli betydligt mer spännande, och precis som med mina bössor skulle jag aldrig skjuta om jag inte vet träffen blir bra!

fast jag blir dock lite förvånad över att vi i SWE skulle ha svårare att jaga med pilbåge? vad är det som gör att vi svenskar inte kan det? varför ska inte vi som gillar denna jaktform få utöva den? precis som ni som älskar att jaga med bössa!

självklar kommer det att ske skadesjutningar, att påstå något annat är att ljuga! men jag tror att om vi alla hjälps åt att utbilda och visa folk hur man skjuter så får vi en betydligt duktigare skytt och då med en bättre jägare! övning ger färdighet har man juh hört talas om!..

nog om detta nu!.. skit jakt på er!.. ovaset vilken jaktform ni väljer.... vi får inte glömma en sak! vi är alla jägare ovasett vilken jakt form vi väljer!..

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Hippen!..

visst de kommer finnas "dårar" även som jagar med båge! men de gör inte den stora massan till oseriösa bågjägare! jag själv tillhör den skaran som vill ha de lite svårare! och gillar utmaningen med pil och båge!

tror att dom flesta som inte brinner för denna jaktform kommer trötna rätt snabbt när dom kommer till insikt över hur svårt det är att komma till en skjutchans!

läste någon stanns i denna tråd om glädje att fälla ett vilt, jag blir nog lika glad över en lite gråsparrv som jag fällt med båge, som jag skulle bli om jag fällde en älg med bössa!

för min del är det jakten på att lyckas som är kicken. nu levar jag på marker där vilt tillgången är extremt god! vilket gör att jagkt med bössa är nästan fusk, detta gör att med pilbåge skulle jakten bli betydligt mer spännande, och precis som med mina bössor skulle jag aldrig skjuta om jag inte vet träffen blir bra!

fast jag blir dock lite förvånad över att vi i SWE skulle ha svårare att jaga med pilbåge? vad är det som gör att vi svenskar inte kan det? varför ska inte vi som gillar denna jaktform få utöva den? precis som ni som älskar att jaga med bössa!

självklar kommer det att ske skadesjutningar, att påstå något annat är att ljuga! men jag tror att om vi alla hjälps åt att utbilda och visa folk hur man skjuter så får vi en betydligt duktigare skytt och då med en bättre jägare! övning ger färdighet har man juh hört talas om!..

nog om detta nu!.. skit jakt på er!.. ovaset vilken jaktform ni väljer.... vi får inte glömma en sak! vi är alla jägare ovasett vilken jakt form vi väljer!..

MVh Mamre!..

dagens bästa inlägg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas,

för ett inlägg som andas balans och lyhördhet.

Jag är tämligen säker på att jakten kommer att tillåtas, med tanke på hur långt det har gått nu i beredningen och då är det skönt att se att det finns dem som inte arbetar upp sig över att ta en diskurs.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...