Hoppa till innehåll

Rävracer..?


Hipshot

Recommended Posts

Kanske dags att lära sig peta in fler bilder och varva med text i ett och samma inlägg.. :rolleyes:

Hur som!

Innan skjutningen så justerade jag siktet något, ville ha mer överslag än vad jag hade när jag började. Det gick bra även om jag hade behövt stabilare stöd.. nu vart det lite plottrigt och några fler plugg hade inte varit fel.

När jag var nöjd med träffläget sköt jag 100 bänk med Remingtonhysla och lätta V-maxen. LIte förvirrande, en fin grupp på tre och sen två stänkare 3-4 cm över treklövern. Tar det inte så allvarligt pga stödet ärligt talat, gruppen ligger på rätt ställe och det nöjer jag mej med. Bättre stöd så drar jag ihop den gruppen bättre.

Därefter sköt jag 3 normahylsor i samma laddning i bänk. Träffläget flyttade sig 3 cm ned och någon cm åt vänster via hylsbytet. Hade två normahylsor kvar laddade.

Sen 200 m skyttet.. som sagt, kasst stöd och jag vet att det ser bättre ut om jag får bättre stöd. Mätte på kul, strax över 140 mm dvs i allra högsta grad osäkert om man tar räven med dessa förutsättningar. Dessvärre så är spridningen så galen dessutom att man inte kan säga ett skit om kulbanan. De första två skotten satt påtagligt högt upp åt vänster, hyggligt förvirrande kan jag säga.

En tanke där.. På 200 m såg jag till att ligga helt rakt med kroppen och strävade efter att komma så lågt som möjligt. Sett hur det ser ut när Mr Mauser och grabbarna skjuter och liksom plagierat utan att ha en susning om varför :lol: Rekylupptagningen kom att bli mer direkt, kände av den mer påtagligt.. inbillar mej att det förklarar det höga träffläget på de två första, fick ändra ställning sen några gånger så det vart mest kaos av det.

När jag skjutit gick jag tillbaka till 100 och sköt de två sista normapluggen med benstöden mot samma riktpunkt som de tre ovan beskrivan bänknormaskotten. Harrisstöden är ju för höga så jag tog skjutstödet och använde som stöd under kolven.. kändes jävligt vingligt även det. Tappade då säg 3 cm i höjd på de två skotten, kändes som att den slutsatsen var hyfsat vettig i alla fall.

Vad mer?

Hylsorna!

Har ju efter en massa grubbel åt alla jävla håll bestämt att testa vidare på den heta laddningen på 45,5 gr 140 krut. Efter förra skjutningen så gjorde jag rent pipan *grundligt* med krutborttagare samt kopparlösning. Vad det kan ha påverkat vet jag inte men hur som..

Har erfarenhet av trycktecken på normahylsorna så det var ett skäl till att börja skjuta dem, där ser jag tydligare om de missformas. Osäker på hur bra Remingtonhylsorna är även. Det jag ser när jag studerar är att trycktecknen eller vad det nu var minskat på Remingtonhylsorna. Normahylsorna har troligen tätare tändhattslägen för de ser inte alls lika smetiga ut. Skjutit över 20 skott nu och inget styvt slutstycke eller illa smetade tändhattar.. Noterade dock vid laddningen av dagens skott i hylsor som jag redan laddat en gång att de omladdade hylsorna hade rejält rymliga tändhattsutrymmen!

Ska bli spännade att köra normahylsorna i laddpressen och kolla om tändhattslägena där expanderat något.. det skulle nog kunna tolkas som trycktecken känns det som..

Petar in några usla bilder, någon tändhatt syns på varje tror jag kanske..

post-241-1259761707_thumb.jpg

post-241-1259761721_thumb.jpg

post-241-1259761734_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du koll på vilka skott i ordningen som var de som tog högre?

Inte 100 % men jag är rätt säker på att det var de två första..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur går det?

Själv är jag lite inne på att omprioritera från 22-250 till 243 för det är minst 6 mån leveranstid på en Kimber Montana i 22-250 :excl: men de har en 243 hemma! Ett allternativ är en beg Rem komposit med kolfiberpipa för nästan samma peng men den kan man ju inte förse med dämpare om man vill det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur går det?

Själv är jag lite inne på att omprioritera från 22-250 till 243 för det är minst 6 mån leveranstid på en Kimber Montana i 22-250 :) men de har en 243 hemma! Ett allternativ är en beg Rem komposit med kolfiberpipa för nästan samma peng men den kan man ju inte förse med dämpare om man vill det.

Hittat en Rem Seven SS som verkar lovande bara handlar o jag kommer överens om priset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var in och kollade laddrecepten här, fick någon nojja om att jag rört ihop siffrorna men det stämde.

Bössan är iaf klar med dämparen nu och två-tre rävar har fått smisk. Dessvärre lyckats bomma två rävar med varav den ena är jävligt sur, tillskriver kolven och SKB det dåliga skottet. Höjt kolvkammen med liggunderlag och lämplig tejp, skulle behöva förlänga kolven även men inte hittat ngn bra lösning där ännu. Det lite tråkiga är att bössans smidighet lite granna dog när jag fick dämparen monterad, den bygger runt 10 cm och då är det plötsligt en standardbössa.. Men jag nöter vidare med den iaf, vi blir nog sams snart. Med dämparen monterad så är det iaf helt underbar att skjuta med :D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu blir det till att lusläsa denna tråd igen, har för mej att det fanns en hel del tips kring Sako Vixen..

Den som sladdat förbi min jaktdagbok vet att jag och rävarna inte fungerat alls denna säsong.. På 6 påskjutna med .243:an och Remingtonbössan så har endast 2 rävar blivit på plats. Var in till handlaren i annat ärende och gjorde en snabbkoll bland bössorna. Hittar en helsunkig Vixen för 4500 pix.. kände på den bara för att få lite mer begrepp om Vixenmodellen, var ett tag sedan jag greppade någon dylik.

Avfärdar iaf bössan, skabbig och skadad och div skumheter.. Då knallar Jensa in och kommer ut med en riktigt fin Vixen som precis blivit inbytt! Wow liksom.. men skicket var på tok för fint för att detta skulle kunna sluta lyckligt, sunkbössan skulle de ha 4500 för och denna lär då gå på ytterligare två lax tänkte jag.

Så kom Staffan.. frågade vad han skulle ha och fick beskedet.. 4500.. Ha ha sa jag, denna går på 4500 och den ännu ej prissatta är VÄLDIGT mycket finare.. men han stod på sig, 4500 pix.

Hepp!

Hipshot har alltså blivit med vixen :(

Inser att det kan bli lite livat.. "-Tänk om du gjort som vi sa från början?"

Hmm ;)

Hur som!

Nu blir det till att börja leta tillbehör och laddningar. Ett samtal m Skurebo lärde mej att nu är det andra tändhattar och 200 krut som gäller, 201 går tydligen med men jag avser ev korta pipan så då är väl ett snabbare krut att föredra?

V-Max eller Ballistic Shit?

Såg att pipan låg på lite, bäddning? Aldrig gjort något liknande så vad kostar det att leja bort det? Hur mycket ska man fimpa pipan då? Min tanke är att fimpa så lite som möjligt dvs så mycket som dämparen bygger enbart.

Sen var det väl apersson69 som hade ngn *riktigt* mysig laddning till .222.. den måste jag leta upp :(

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen var det väl apersson69 som hade ngn *riktigt* mysig laddning till .222.. den måste jag leta upp ;)

Mvh!

ALLA har mysiga laddningar till .222, det skall mycket till innan du hittar en laddning som skjuter illa. 20 gr Norma200 till en 50 gr Sierra Varminter eller BallisticShit ger imponerande effekter. Behöver du lite kulor att leka med kan jag ordna en gott&blandat, kommer inte att skjuta så mycket .224 framöver eftersom .221Fireball-pipan knappast kommer att gå så mycket i min Remington700...

Bäddningsexpertis har du i Rimbo, du vet vem...

MVH!

/HerrBerg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir det till att lusläsa denna tråd igen, har för mej att det fanns en hel del tips kring Sako Vixen..

Den som sladdat förbi min jaktdagbok vet att jag och rävarna inte fungerat alls denna säsong.. På 6 påskjutna med .243:an och Remingtonbössan så har endast 2 rävar blivit på plats. Var in till handlaren i annat ärende och gjorde en snabbkoll bland bössorna. Hittar en helsunkig Vixen för 4500 pix.. kände på den bara för att få lite mer begrepp om Vixenmodellen, var ett tag sedan jag greppade någon dylik.

Avfärdar iaf bössan, skabbig och skadad och div skumheter.. Då knallar Jensa in och kommer ut med en riktigt fin Vixen som precis blivit inbytt! Wow liksom.. men skicket var på tok för fint för att detta skulle kunna sluta lyckligt, sunkbössan skulle de ha 4500 för och denna lär då gå på ytterligare två lax tänkte jag.

Så kom Staffan.. frågade vad han skulle ha och fick beskedet.. 4500.. Ha ha sa jag, denna går på 4500 och den ännu ej prissatta är VÄLDIGT mycket finare.. men han stod på sig, 4500 pix.

Hepp!

Hipshot har alltså blivit med vixen B)

Inser att det kan bli lite livat.. "-Tänk om du gjort som vi sa från början?"

Hmm ;)

Hur som!

Nu blir det till att börja leta tillbehör och laddningar. Ett samtal m Skurebo lärde mej att nu är det andra tändhattar och 200 krut som gäller, 201 går tydligen med men jag avser ev korta pipan så då är väl ett snabbare krut att föredra?

V-Max eller Ballistic Shit?

Såg att pipan låg på lite, bäddning? Aldrig gjort något liknande så vad kostar det att leja bort det? Hur mycket ska man fimpa pipan då? Min tanke är att fimpa så lite som möjligt dvs så mycket som dämparen bygger enbart.

Sen var det väl apersson69 som hade ngn *riktigt* mysig laddning till .222.. den måste jag leta upp B)

Mvh!

:(:(:D

Du e inte klok!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.222a is da shit, Vixen rocks

Tänk att du äntligen har sett ljuset ;)

Är du snällkan jag mäta på min o se hur mycket jag skulle vilja kapa min så kan du få ett riktvärde.

Någon insatt kan ju gärna komentera hur mycket man tappar i hastighet vid kapning, har för mig att det rör sig om ca 10m/s per cm......låter mycket om man kapar 15cm = 150m/s

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga 3 m/s per centimeter? Hippen lär nog fylla på så mycket krut han kan i alla fall, han börjar inte på fjösladdningarna så det lär nog gå undan i alla fall ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga 3 m/s per centimeter? Hippen lär nog fylla på så mycket krut han kan i alla fall, han börjar inte på fjösladdningarna så det lär nog gå undan i alla fall :rolleyes:

Det var bättre.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ALLA har mysiga laddningar till .222, det skall mycket till innan du hittar en laddning som skjuter illa. 20 gr Norma200 till en 50 gr Sierra Varminter eller BallisticShit ger imponerande effekter. Behöver du lite kulor att leka med kan jag ordna en gott&blandat, kommer inte att skjuta så mycket .224 framöver eftersom .221Fireball-pipan knappast kommer att gå så mycket i min Remington700...

Bäddningsexpertis har du i Rimbo, du vet vem...

Tar gärna en gott och blandat påse.. eller inte, jag vill ha en billig elak lätt kula som det går i mycket krut bakom :D Ska ju ha fram en brukspatron som skjuter ok och givet det ids jag laborera så mycket. Någon som har ett färdigt hett recept till Vixen? Ballistick Shit, Sierra eller Vmax modell lätt. Har inte hunnit kolla kulvikterna ännu, 40 grain?

:lol::lol::lol:

Du e inte klok!

Vaddårå :D

Lasse.. tror jag läste någonstans att runt 50 cm pipa är ok.. har inte kollat noga ännu men något sådant blir det.. Lurade ett tag på att skita i dämparen för viktens skull men orkar inte böka med hörselskydd så dämpare får det bli speciellt då jag tror att jag kan få den gängad och klar för inga pengar alls.

Måste raida Vapex och kolla utbudet :rolleyes:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollat Midway, Vapex verkar ligga nere.

Kör vidare med V-maxen, vettigast pris. Sierran var billigare tror jag men jag inbillar mej att plastspetsen skjuter bättre än sierrans hålspets. Fanns även en Sierra Varminter med blyspets.. samma lika??

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, snacka om vapeneufori :rolleyes:

16:00 "Skall surfa in på vapex"

16:09 "Vapex var nere, kollar midway"

Ska vara kollaDE midway :lol:

Kul ju!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligen att en rävbom förklarades av pissig inskjutning men jag tror mer på kombinationen SKb - pissig (kort) kolv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligen att en rävbom förklarades av pissig inskjutning men jag tror mer på kombinationen SKb - pissig (kort) kolv.

hehehe ok ett helvete när vapnet inte passar med andra ord SKB :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligen att en rävbom förklarades av pissig inskjutning men jag tror mer på kombinationen SKb - pissig (kort) kolv.

Böt du in den eller sålde den? Har du den kvar kan du väl ta med den till Lasse så man får känna på den. Jag har ju suktat efter en något vassare klass 2:a..... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollat Midway, Vapex verkar ligga nere.

Kör vidare med V-maxen, vettigast pris. Sierran var billigare tror jag men jag inbillar mej att plastspetsen skjuter bättre än sierrans hålspets. Fanns även en Sierra Varminter med blyspets.. samma lika??

Mvh!

Ballshit 40 gr och Blitzshit 40gr går bra i min bössa. Ballshit får bättre betyg av de som tar reda på pälsen då det mycket sällan blir genomslag. Testa dom med högst BC först, det är extra viktigt på lite håll i en 222.

Nu blir det ÄNTLIGEN skare här efter 70 dagars puder så nu skall det lockas hungriga rödpälsar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hungriga rödpälsar!

Och pilska.. :o

Hör dom skrika uppe i skogen varenda kväll nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på ett specialbygge Howa 6xc som jag har ett bud på

vad tror ni om det märket samt den kalibern? Hört att 6xc skjuter ganska väl.

Märket Howa har jag ingen koll på alls

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligen att en rävbom förklarades av pissig inskjutning men jag tror mer på kombinationen SKb - pissig (kort) kolv.

Du bjuder på denna straff och jag måste ta den, det kan möjligen inte ha varit pga SBK, dvs skit bakom kolven? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bjuder på denna straff och jag måste ta den, det kan möjligen inte ha varit pga SBK, dvs skit bakom kolven? ;)

Kaxig nu då du tagit körkort? :rolleyes:

Helt givet så går inte att snacka bort SKB.. dock, två av bommarna hade jag tagit tex med gamla Sakon utan bekymmer.. Nu får de vara i fred ngr dagar sen jävlar!!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...