Hoppa till innehåll

Rävracer..?


Hipshot

Recommended Posts

Hmm lekt lite mer med Normas ballistikprogram.. konstaterat att .222 inte håller måttet. Snodde den hetaste laddningen jag hittade och petade in parametrarna i programmet och trots en utgångshastighet på väl över 1000 m/s så orkade den inte ut till 250 meter.

Samma grej med .223 gav ett mer intressant resultat men då har jag ingen susning om detta var ytterligare en för het laddning.. ;)

Funderat fram och åter som en liten idiot, mitt behov av omedelbar behovstillfredställelse ;) säger att jag ska hugga den bössa jag har hemma och mixtra med laddningarna. Funderat och grubblat på hur det var förr när hade kalibern och listat ut att jag hade höga tryck även då.. med fabriksladdningar och fabriksplugg. Fördelen med handladderiet var att man kunde backa vid trycktecknen.

Iaf dåligt med Vv140 krut nu så vidare tester från vänta.

Mvh!

...och svaret på dina funderingar är en 22-250 (1250m/s med 40gr kula)..... B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handen på hjärtat... hur ofta tänker du ta skott på 250 meter? ;)

20 - 30 meter brukar väl vara vanligt för dig... B)

Jag funderade själv över det här och tänkte ju från början bygga mig en .243 win men blev ju "övertalad" till att gå på en 6 XC. Jag funderade en del fram och tillbaka och tyckte att en sån "långskjutare" var åt helvete för mycket för mig men om den skjuter tätt på 600 meter så lär den ju inte skjuta sämre på 100 meter.

Är tanken med bössan densamma som när tråden startades?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW.. har lite koll på kalibern dock jävligt skeptisk till att köpa begagnad då man aldrig kan veta hur många kulor som gått igenom pipan. Men visst är den intressant och har de egenskapar jag söker.

Dahla.. Tanken är exakt den samma. Nattetid har inte jag några möligheter att pinga rävarna, inte tid heller, då de mest passerar där jag håller hus. Vill alltså ha en kaliber/laddning/kula som gör avståndsbedömningen ointressant. Om jag ser en räv så ska jag i princip även kunna skjuta den. Optiken utgör enda begränsningen i princip. Med .243 och en 58 grains V-max i herrejössesfart så är jag tveklöst i hamn med den målsättningen.

Tappat en räv pga pissig ballistik, oförmåga att bedöma avstånd nattetid. Hade den på ganska precis 200 meter och sköt klart över då jag höll upp en bit. Med .243:an så hade jag inte ens reflekterat över att hålla upp utan lagt punkten mitt i räven då den stod och mumsade vattensork. Sköt även en dubblé med Horneten och då höll jag ca 5 cm över skallen på rävarna, kändes hyfsat obra. Men då hade dag dagsljus och kunde göra en vettig avståndsbedömning vilket sällan fungerar nattetid.

Visst lockar man in en del räv på kanonhåll! Men jag fixar långt ifrån alla, så frustrerande att se räv på 200 och se hur de lyssnar på locket men skiter i det.. då vill jag kunna lägga rödpunkten mitt i under hakan och smeka iväg kulan bergsäker på att räven blir på plats givet att jag sköter själva skjutandet.

Sen har jag några såna där supermysiga skott med .243:an bakom mej som inger ett grundmurat förtroende.. Då var bössan inte ens optimerad laddningsmässigt för de skotten men en killing på 261 meter kändes som ett fullkomligt säkert skott. Därför är jag skitsugen på kalibern igen men nu i annat format dvs varmint träsket ;)

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur mycket tappar 243:an om man skjuter på 300 och har skjutit in den på 200? och hur långt över slår den på 100m då?

för över 300 tänker du väl inte försöka nypa dom? B) lr ja varför inte har du bara rätta grejerna o är säker på din sak. du är ju lite erfarnare skytt än en sj :lol:

lycka till

MVH//Marcus som tycker 222:an är perfekt :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat på 300, optiken räcker inte till för det avståndet känns det som. Har bara x12 i siktet och medförstorande riktmedel skulle tro att en räv försvinner bakom punkten där. Ids inte gå in och rodda i ballistikprogrammet nu men jag gissar på att man tappat knappt 20 cm med 4-5 cm överslag på 100 meter..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat på 300, optiken räcker inte till för det avståndet känns det som. Har bara x12 i siktet och medförstorande riktmedel skulle tro att en räv försvinner bakom punkten där. Ids inte gå in och rodda i ballistikprogrammet nu men jag gissar på att man tappat knappt 20 cm med 4-5 cm överslag på 100 meter..

Mvh!

Kollade på Normas bal.sida. Nu fanns inte några balla kulor men med blyspets så tappar den faktiskt 28cm

Men en bättre kula så kommer man nog ner på lite drygt 20cm.

Medans en blyspets på 22-250 tappar 17cm. Hippen!! :wub: Tänk då en varmint kula på den :P framför allt smäller den betydligt mindre än 243. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ja ja.. du ska veta att jag haft dina tankar med i detta :wub:

Har dessutom en kompis som är smått fanatisk med sin 22-250.. Enda problemet med den kalibern är att jag inte funnit ngn bössa här och nu typ som man vågat titta på, så nojjig på detta med utskjutna pipor.. Men visst är den optimal!

Dags att väcka P :P

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ja ja.. du ska veta att jag haft dina tankar med i detta :wub:

Har dessutom en kompis som är smått fanatisk med sin 22-250.. Enda problemet med den kalibern är att jag inte funnit ngn bössa här och nu typ som man vågat titta på, så nojjig på detta med utskjutna pipor.. Men visst är den optimal!

Dags att väcka P :P

Mvh!

Håller med dig om utskjutna pipor så det blir nytt för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade på Normas bal.sida. Nu fanns inte några balla kulor men med blyspets så tappar den faktiskt 28cm

Men en bättre kula så kommer man nog ner på lite drygt 20cm.

Medans en blyspets på 22-250 tappar 17cm. Hippen!! :P Tänk då en varmint kula på den :D framför allt smäller den betydligt mindre än 243. :D

Satt o kollade på en 22-250 med en Balistickshit kula. Fart 1250m/s, kulvikt 40g, BC 0,221 ger vid inskjutning på 225 m ett överslag på 5,3mm på 50 m, 32,5mm på 100m, 38,6mm på 150m, 19,8mm på 200m.

Underslag på 28mm på 250m, 109mm på 300m & 229mm på 350m.

Skjuter du in på 250m så får du ett överslag på 55mm på 150m men ett underslag på 76mm på 300m. Huvudskott på 300m är teoretiskt möjligt. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt o kollade på en 22-250 med en Balistickshit kula. Fart 1250m/s, kulvikt 40g, BC 0,221 ger vid inskjutning på 225 m ett överslag på 5,3mm på 50 m, 32,5mm på 100m, 38,6mm på 150m, 19,8mm på 200m.

Underslag på 28mm på 250m, 109mm på 300m & 229mm på 350m.

Skjuter du in på 250m så får du ett överslag på 55mm på 150m men ett underslag på 76mm på 300m. Huvudskott på 300m är teoretiskt möjligt. :wub:

Bra skit! :P första gången som jag sköt in min 22-250 så låg jag på ca 5cm överslag och då jag skulle prova den på en räv för första gången som satt och tittade mot mig på 265 meter. Jag höll i halsen för att ha hela kroppen att falla på. du tror man blev snopen när kulan satt precis där jag höll korset.

Efter det insåg jag att man inte behöver ha så mycket överslag på den då den praktiska gränsen sällan överskrider 200. 2,5cm cirka på 100 så nollar den på 200.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch... kalibern är klockren :mad:

Men nej, det är för mycket pengar för en ny bössa som jag ser det speciellt då den enbart ska dräpa räv nattetid.

Tror faktiskt inte att den jag har hemma nu ligger så där värst långt efter 22-250 med rätt laddning men efter är den iaf.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär ja!

Stod i Uppsala och höll i en Winchester Featherweight 22-250. Ringde Mr Mauser och Mr Berg, inget svar.. noll koll på bössan som sådan. Ställde tillbaka den, tror det var helt rätt, och sökte sedan licens på Remingtonbössan jag har hemma.

Vet att den skjuter, tricket blir att finna en acceptabel laddning. Formatet är helt rätt och allt annat så what the fuck!

Halvmåne nu, blir nog en sväng ikväll om det inte blir allt för molnigt ^_^

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

trevligt att de vart klart vilken bössa du ska ha nu iaf.

sj är man ju storfrälst på kaliber 22 patroner. satt o räknade lite på 222. med varmintkulan jag laddade ihop ett 20 tal av nyss blir det överslag på 5,7mm på 100 meter och 0:ad på 200m och på 300m är underslaget endast 24cm. det är inte så farligt.

vad är det för kula du ska använda mest i 243:an hade du tänkt? o vet du vilken hastighet den kommer ha på ett ca? roligt o se hur de skiljer mellan olika patroner.

Happy Hunting//Marcus ( som jag förstått att du haft inatt :( )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hornady V-max 58 grain i herrejösses fart, har inte en susning. Ska labba mer med detta och kolla om jag kan sänka trycket tex genom att ladda den tyngre kulan lite snällare och få den att skjuta i lägre hastighet.

Provade bössan under praktiska förhållanden i natt.. gick bra :(

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

låter fin fint de! måste va en riktig långhållspang för rävarna de där! 222 har ju sin begränsning i kulvikterna. skotthållen är väldigt svåra över 300m. men sen hur ofta skjuter man på de :(

såg något om de Skurebo hade skrivit något i dagboken. Grattis o upp med någon bild/flera bilder o text såklart.

lycka till med laddandet. de är en jäkla soppa allt ihop ibland känns de som.

happy hunting//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

V-max var hyfsat effektiv så jag vet inte om bilder gör sig i forumet :)

Ska kolla lite..

Mvh!

Jag har skjutet några rävar med Nosler BT 55g och de har sällan varit sönderskjutna, åtminstånde inte på utsidan! Däremot rasar de oftast rakt ner i träffen. Hastigheten är dock inte av "herrejösses" model utan måttliga ca 910m/s. Vill ha en tyngre kula därav 55g, för jag använder samma ammo till rådjuren samt att lättare kulor är mer sidvindskänsliga och det blåser oftast i Skåne.

Kommer nog att uppgradera till 22-250 vad det lider så man kan gå upp till 60-62g och till 1000m/s.

Såg att Sierra har en GK kula på 65g med BC på 0,303. Borde vara en perfekt kula till 22-250, nån som provat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagen innehåller mer provskjutningar av laddningar. Har en teori om att försöka lista ut utgångshastighet genom att mäta överslag på 100 m vid skott på 200 meter. Fan vet om det funkar men jag måste iaf oavsett prova från 200. Ska som sagt försöka fixa det idag tänkte jag.

Ska även provköra normahylsor, skjutit Remington innan så jag har backat lite och laddat normahylsor för att smyga uppåt och se om allt går bra.

Måste fixa dämpare med, jävla respekt för den här smällen..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagen innehåller mer provskjutningar av laddningar. Har en teori om att försöka lista ut utgångshastighet genom att mäta överslag på 100 m vid skott på 200 meter. Fan vet om det funkar men jag måste iaf oavsett prova från 200. Ska som sagt försöka fixa det idag tänkte jag.

Skit i det, har du ingen kronograf kan du inte gå tillväga som du säger eftersom du inte har fungerande BC att leka med. BC är högre vid hög hastighet - så kultillverkarna mäter BC i haubitsar som man neckat ner till 6mm och laddat med taktiska kärnvapen som drivladdning, nästan i alla fall...

Skjut en träffbild på 100, en på 200 och en på 300Du kan ändå inte lita på tillverkarnas angivna BC eftersom det atttid är glädjekalkyler. Rita en kulbana som ser vettig ut och som går in i alla dessa träffpunkter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv börjat spana runt efter en 22-250. Hittade en 22-250AI på blocket idag men det var en Sako (urk ;) ).

Det står även en Rem 700 kompositbössa m Nikonsikte på Blocket. Lite intresserad men priset är möjligen något högt dessutom vet jag inget om bössan. Kanske en höjdare men sen måste jag ju göra av med 222:an och det är ju lite bökigt.

Kollade lite med en firma om de kan ta hem en Kimber så får vi se vart det leder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha hur gick det här då..

Förutsättningarna var både bra och dåliga, ingen vind och allmänt mysigt. Det sura var att det var rejäl rimfrost på skjutbänken så skjutstödet seglade runt lite som det ville på bänken och jag tror att detta påverkade resultatet hårt!

Första bilden, 5 skott med den heta laddningen i bänk är lite svårtolkad tycker jag..

post-241-1259759485_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen ville jag testa att byta hylsor till Norma för jag har bättre tillgång till dem. Att bara byta rakt av vågar jag inte så det blev till att testa.

Först tre skott i skjutstöd och sen två skott med hjälp av benstöd mot samma riktpunkt.. Lite suddig bild men jag hoppas det funkar..

post-241-1259759678_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen knallade jag ut på en plöjd åker med benstöd monterade och jag tror jag sköt på uppskattningsvis 210-220 meter..

Hitta vettig skjutställning var bara att glömma, trasslade som FAN! Målsättningen var att komma ned så lågt som möjligt men mina Harris stöd är galet höga för just det. Sen börjar jag inse att hela konceptet med avfyrningar och liggställning plötsligt blir noga, inte för att det gör varken till eller från då skjutställningen suger men det är iaf något att tänka på.

post-241-1259759873_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha hur gick det här då..

Förutsättningarna var både bra och dåliga, ingen vind och allmänt mysigt. Det sura var att det var rejäl rimfrost på skjutbänken så skjutstödet seglade runt lite som det ville på bänken och jag tror att detta påverkade resultatet hårt!

Första bilden, 5 skott med den heta laddningen i bänk är lite svårtolkad tycker jag..

Har du koll på vilka skott i ordningen som var de som tog högre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...