Hoppa till innehåll

Avfångningskniv -Handlarnas påhitt.


Gabriel

Recommended Posts

jag har för mej att jag har sett nångång en "sai" liknade "kniv" som var ihålig och jag har för mej att den var till för att sticka/avliva skadat vilt

nån som har sett nått liknade

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • N S

    10

  • lsjonsson

    8

  • Musköt

    4

  • RW

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hett ämne detta verkar det som. Om man nu behöver stora knivar anser jag man bör bära dolt då de har en förmåga att väcka uppseénde hos Svenssons, eftersök givetvis undantaget.

Jag personligen tycker att nackstick på ffa rådjur ser bra mycket trevligare ut än ett rådjur med halvt bortblåst huvud men det är ju jag det :( . De andra argumenten som hundar i viltets närhet som riskerar både fysiska- samt hörselskador är även de till fördel för knivarna (dock inte nödvändigtvis riddarsvärd :D ).

Ofta tror jag oviljan att sticka skadat vilt grundar sig på okunskap att hantera kniven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hett ämne detta verkar det som. Om man nu behöver stora knivar anser jag man bör bära dolt då de har en förmåga att väcka uppseénde hos Svenssons, eftersök givetvis undantaget.

Tror inte Svensson bryr sig. Verkar mest vara andra jägare. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hett ämne detta verkar det som. Om man nu behöver stora knivar anser jag man bör bära dolt då de har en förmåga att väcka uppseénde hos Svenssons, eftersök givetvis undantaget.

Jag personligen tycker att nackstick på ffa rådjur ser bra mycket trevligare ut än ett rådjur med halvt bortblåst huvud men det är ju jag det :( . De andra argumenten som hundar i viltets närhet som riskerar både fysiska- samt hörselskador är även de till fördel för knivarna (dock inte nödvändigtvis riddarsvärd :D ).

Ofta tror jag oviljan att sticka skadat vilt grundar sig på okunskap att hantera kniven.

Håller med fullständigt.

När det väl finns befog så är det väl bätter att ha en bra stick knive som gör jobbet bra och smärtfritt för djuret. Inte tycker jag heller att det set dumt ut om en jägare har en stick kniv med sig. Bra utrustat är väl bättre än sämre även om jag inte menar att alla jägare behöver det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va det gäller kondom så är det ju roligare om man får användning för den... :D:(;)

Jo men jag menade att det är ungefär lika jobbigt att behöva men inte ha med sig, man kan lösa uppgiften men det blir både riskablare och jobbigare...

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte Svensson bryr sig. Verkar mest vara andra jägare. :angry:

Det är möjligt & isf beror nog även det på okunskap om vilka situationer som kan uppstå. Hundförare som du själv som ofta går på grisjakter med flera hundar lösa i samma område bör väll ha en lämplig kniv OM nu olyckan skulle vara framme och några hundar håller en mindre gris eller en skadeskjutning inträffar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag går som hundförare på älgjakt och har alltid en FINSKA ARMÉNS ÖVERLEVNADSKNIV FRÅN FISKARS, J-P PELTONEN M.95/L med mig, den funkar fint att avfånga älg med om hunden är på älgen när den ligger, vill dock inte prova på stående älgar B) . Det går att göra små jobb med stora knivar men är svårt att göra stora jobb med små knivar.

post-4534-1260225102_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte Svensson bryr sig. Verkar mest vara andra jägare. B)

vet inte om ni säger såhär i sverige, men i finland brukas det tala om att jägarens värsta fiende är en annan jägare.

detta beteende har kommit fram lite tät på detta forumet senaste dagarna :F

live and let daj liksom grabbar, vi sitter alla i samma skitbrun så bästa att vi alla gräver åt samma hål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen här uppe i vårat vvo har någon avfångningskniv vad jag vet och ingen i övrig bekantskapskrets heller. Dom lägger ett skott i skallen/halsen om det behövs ist! :P Ingen normal människa går fram till en skadad vuxen älg och försöker driva in en kniv. :D Jag skulle vilja se påhittaren till denna kniv göra det på en björn! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen här uppe i vårat vvo har någon avfångningskniv vad jag vet och ingen i övrig bekantskapskrets heller. Dom lägger ett skott i skallen/halsen om det behövs ist! :P Ingen normal människa går fram till en skadad vuxen älg och försöker driva in en kniv. :D Jag skulle vilja se påhittaren till denna kniv göra det på en björn! B)

Jepp så sant så.

Fast ni har väl inte hundar som håller björnen eller älgen heller? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast ni har väl inte hundar som håller björnen eller älgen heller? ;)

Haha! Jodå, nog har vi dugliga hundar inom vårat vvo. :D Någon riktig björnhund har vi inte vårat vvo men det finns inom kommunen som har plotthundar. Direktimporterade från Kanada. :D Sedan finns det väl några jämtar och grållor som gör det också. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt man kan göra med en liten kniv kan man också göra med en stor kniv. Men inte tvärt om ;)

Nja, marginalerna blir i vilket fall som helst mindre med en liten enkeleggad kniv jämförd med en lite större dubbeleggad.

Det börjar lukta 6,5 diskusion :D .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha! Jodå, nog har vi dugliga hundar inom vårat vvo. :D Någon riktig björnhund har vi inte vårat vvo men det finns inom kommunen som har plotthundar. Direktimporterade från Kanada. :D Sedan finns det väl några jämtar och grållor som gör det också. :D

Biter sig fast och håller i en björn eller älg ;)

Skämtar bara.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det många olika skolor i världen.

En del använder kniv vid avfångst, andra bössan... (vet även de som använder revolver)

Så länge man inte orsakar mer lidande och har full koll på hunden och allt annat omkring sig finns det inget som är rätt eller fel.

Personligen har jag bara använt kniv vid trafikskadat vilt men föredrar bössan. Har aldrig haft problemet med att en hund är i vägen dock.

Vid grisjakt verkar det vara vanligast med avfångstkniv av den modellen som diskuteras i denna tråden, och det har nog sin anledning till att den är utformad på det sättet. Vidare tenderar hundarna att tämligen ihärdigt hålla grisen på plats och får man dem att släppa grisen lär den nog dra ganska snabbt och då kanske kniven är ett bra redskap om man vet vad man gör.

Så vad är rätt eller fel? Tja, smaken är som baken... Bara det får jobbet gjort som sagt.

Dock vidhåller jag att om man skall använda kniv vid avfångst så skall man nog träna på ett redan avlivat djur under översyn av någon som verkligen kan detta innan man ger sig ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Biter sig fast och håller i en björn eller älg ;)

Skämtar bara.. B)

Ja visst, trodde du något annat! :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det många olika skolor i världen.

En del använder kniv vid avfångst, andra bössan... (vet även de som använder revolver)

Så länge man inte orsakar mer lidande och har full koll på hunden och allt annat omkring sig finns det inget som är rätt eller fel.

Personligen har jag bara använt kniv vid trafikskadat vilt men föredrar bössan. Har aldrig haft problemet med att en hund är i vägen dock.

Vid grisjakt verkar det vara vanligast med avfångstkniv av den modellen som diskuteras i denna tråden, och det har nog sin anledning till att den är utformad på det sättet. Vidare tenderar hundarna att tämligen ihärdigt hålla grisen på plats och får man dem att släppa grisen lär den nog dra ganska snabbt och då kanske kniven är ett bra redskap om man vet vad man gör.

Så vad är rätt eller fel? Tja, smaken är som baken... Bara det får jobbet gjort som sagt.

Dock vidhåller jag att om man skall använda kniv vid avfångst så skall man nog träna på ett redan avlivat djur under översyn av någon som verkligen kan detta innan man ger sig ut.

Enda gångerna som jag har anv. kniv är på rådjur som har legat skadat i ett dike efter påkörning. 4 gånger har jag dräpt rådjur med kniv och då har jag stuckit rakt in i halsen med en vanlig jaktkniv och det har gått bra.

Inte 17 går man fram till en älg och försöker dräpa den med kniv om den ligger och sparkar el. slå med skallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enda gångerna som jag har anv. kniv är på rådjur som har legat skadat i ett dike efter påkörning. 4 gånger har jag dräpt rådjur med kniv och då har jag stuckit rakt in i halsen med en vanlig jaktkniv och det har gått bra.

Inte 17 går man fram till en älg och försöker dräpa den med kniv om den ligger och sparkar el. slå med skallen.

Älgkalv som ligger och sparkar går alldeles utmärkt.

Har provat själv efter ett lite misslyckat skott på kalv.

Den föll ihop mitt på landsvägen (Kotpelaren var av men det visste jag ju inte då.) Lade sig på sidan och sparkade villt.

Jag tvekade någon sekund om hurvida jag skulle dra ett avfångningsskott på avstånd eller gå fram. Innan jag han besluta mig kom det en bil. Som stannade. Inte f-n vågar man skjuta då...

Det blev till att gå fram till kalven (från ryggsidan) och sticka med normal jaktkniv. (tror ca 12cm blad)

Enda problemet blev den stora blodpölen mitt på landsvägen...

Hade det varit en vuxen älg vet jag inte riktigt hur jag gjort. Då hade det nog varit bra med en lite större avfångningskniv.

Men inte så bra att jag skulle orka bära med mig den ut...

Däremot skulle jag gärna ha en riktigt bra machete. Inte för jakten utan för att röjja passen...

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs. ingen erfarenhet av just avfångning på vildsvin och björn..

Men dock så tycker jag att det är lättare med en lite större kniv, när det gäller "avblodning" på hjort.

Det går naturligtvis med en mindre kniv, men märkte själv (med önskvärd tydlighet) att det går betydligt lättare med en lite större tveeggad kniv en sk."avfångningskniv".

Det kan dessutom underlätta med en större kniv om man står på pass och fryser..

Det kan va lite bökigt att "samla" ihop granris med en liten fällkniv, å andra sidan blir man ju varm av det me.. (been there, done that) B)

Vill man inte bära med sig en kniv (nåt hekto) extra så är väl det upp till var och en..

Jag har dock lite svårt att se varför någon retar sig på det.

Men vill "folk" ha synpunkter, så kommer de att ha det vare det gäller Camo kläder eller större knivar..

"För stor kniv är alltid bättre än alternativet" ;)

OBS :excl:

med glimten i ögat...

B.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vid ett eventuellt eftersök oavsett anledning ska man ju förkorta djurets lidande på snabbast och bästa sätt. i många fall sparar man ju både kasserat kött och eventuell kostnad av kula, vilket jag tycker är ett argument för att avsluta med en kniv oavsett modell.

det jag däremot är emot är att många hundar tillsammans tar grisarna och hundföraren avslutar med kniv, är helt fel. har sett hundförare som enbart går med kniv och pistol. Då vet man att hundarna är för skarpa och bör ej därför jaga med dem.

men det är en annan diskussion.

visst blossar handlarna upp med att sälja allt som har med vildsvin att göra, det håller jag till fullo med om. jag tycker jakten rent allmänt börjar präglas av mer och mer prylar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgkalv som ligger och sparkar går alldeles utmärkt.

Har provat själv efter ett lite misslyckat skott på kalv.

Den föll ihop mitt på landsvägen (Kotpelaren var av men det visste jag ju inte då.) Lade sig på sidan och sparkade villt.

Jag tvekade någon sekund om hurvida jag skulle dra ett avfångningsskott på avstånd eller gå fram. Innan jag han besluta mig kom det en bil. Som stannade. Inte f-n vågar man skjuta då...

Det blev till att gå fram till kalven (från ryggsidan) och sticka med normal jaktkniv. (tror ca 12cm blad)

Enda problemet blev den stora blodpölen mitt på landsvägen...

Hade det varit en vuxen älg vet jag inte riktigt hur jag gjort. Då hade det nog varit bra med en lite större avfångningskniv.

Men inte så bra att jag skulle orka bära med mig den ut...

Däremot skulle jag gärna ha en riktigt bra machete. Inte för jakten utan för att röjja passen...

MVH // Henrik

Ja, på en sept.kalv kan det säkert göra men en i nov. vet jag inte. Då har dom vuxit till sig bra här uppe.

En vuxen älg vet jag inte hur man skulle göra. Det blev nog ett skott i skallen/nacken. Inte går man fram och försöker sticka en kniv i en 20-taggare som ligger ner och slår med skallen. :ph34r: Bara ett ex. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte provat på 20taggare, men större än november kalv har jag avfångat med kniv, men dom måste vara i dåligt skick om man ska kunna smyga sig på dom bakifrån när dom ligger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kviga är väl det största jag avlivat med kniv o hon va rätt dålig.

Sen va den hunden lite skottberörd och henns första älg o då försöker man ju undvika allt för många skott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte provat på 20taggare, men större än november kalv har jag avfångat med kniv, men dom måste vara i dåligt skick om man ska kunna smyga sig på dom bakifrån när dom ligger.

Jag vet inte om någon här uppe heller som har försköt att göra det. Ja, dom ska vara väldigt dåliga om man ska kunna göra det.

NS Postat Idag, 07:38 Kviga är väl det största jag avlivat med kniv o hon va rätt dålig.

Sen va den hunden lite skottberörd och henns första älg o då försöker man ju undvika allt för många skott.

Ok! Siktar du på halskotpelaren med kniven el. var sticker du då? Ja, det är väl ett skäl till att anv. kniv ist!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man sticker en älg är ju som jag fått lära mig att tömma den på blod men då måste det ske ganska fort efter att du skjutit den annars fungerar det inte, blodet koagulerar ju som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...