Hoppa till innehåll

Avfångningskniv -Handlarnas påhitt.


Gabriel

Recommended Posts

Ok, nu när alla fått sagt sitt om stickknivarnnas vara eller icke vara, kan de som anväder dylika komma med rekomedationer?

Mina egna upplevelser och idéer ger en idealbild på hur stickkniven bör de ut och då bör den vara spetsig (inte tantostil) med egg på båda sidorna, ha rejäl parerskydd så handen inte kan glida fram så man skär sig, helst ha gummihandtag för bra grepp och lättdiskat, bladet vara kraftigt (3-4mm tjockt) och ca 17-20cm långt.

Andras tankar och idéer???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • N S

    10

  • lsjonsson

    8

  • Musköt

    4

  • RW

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ok, nu när alla fått sagt sitt om stickknivarnnas vara eller icke vara, kan de som anväder dylika komma med rekomedationer?

Mina egna upplevelser och idéer ger en idealbild på hur stickkniven bör de ut och då bör den vara spetsig (inte tantostil) med egg på båda sidorna, ha rejäl parerskydd så handen inte kan glida fram så man skär sig, helst ha gummihandtag för bra grepp och lättdiskat, bladet vara kraftigt (3-4mm tjockt) och ca 17-20cm långt.

Andras tankar och idéer???

Jag använder min Mora 2000 brukar funka för det mesta. Kan sakna ett längre blad på större grisar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man sticker en älg är ju som jag fått lära mig att tömma den på blod men då måste det ske ganska fort efter att du skjutit den annars fungerar det inte, blodet koagulerar ju som sagt.

Ja, det vet jag väl att man tömmer den på blod meddetsamma men jag tar allt på ett bräde. Alltså tar ut den på en gång också så rinner allt ut när man vänder den upp och ned. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad alla verkar ha fastnat över avfångning med kniv förutom ett inlägg som berör det kort.

Skott i huvud eller halskotpelare (inget jag rekommenderar) men som händer ibland, där djuret inte avblodas på ett bra sätt men ändå inte behöver avlivas kräver för att köttkvaliteten ska behållas att djuret avblodas. En stickkniv löser detta bättre en en liten flåkniv. Sen har machoattityden stigit vissa över huvudet inget snack om saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Siktar du på halskotpelaren med kniven el. var sticker du då? Ja, det är väl ett skäl till att anv. kniv ist!

Nä, det är rätt j-vligt att böja ner en älgs huvud för att få in en kniv mellan altaskotan och skallen.

Den kvigan stack/skärde jag där man siktar... altså hjärt/lungan vilket på älg kräver en rätt lång kniv...

Då hade jag en som var någon cm längre än denna som jag numera har.

post-348-1260365972_thumb.jpg

Denna ser inte så förbenat lång ut att den "sticker" i ögonen på folk..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man sticker en älg är ju som jag fått lära mig att tömma den på blod men då måste det ske ganska fort efter att du skjutit den annars fungerar det inte, blodet koagulerar ju som sagt.

Njae

Som någon skrev så kan det ju hända att ett skott har immobiliserat älgen. Den kalven jag skrev om tidigare hade pumpen i full gång. Och det är itne helt ovanligt vid kotpelar/ryggrads träff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, det är rätt j-vligt att böja ner en älgs huvud för att få in en kniv mellan altaskotan och skallen.

Den kvigan stack/skärde jag där man siktar... altså hjärt/lungan vilket på älg kräver en rätt lång kniv...

Då hade jag en som var någon cm längre än denna som jag numera har.

post-348-1260365972_thumb.jpg

Denna ser inte så förbenat lång ut att den "sticker" i ögonen på folk..

Ser bra ut förutom att jag hade föredragit gummi på handtaget. Vad är det för en?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en stor kniv till mina eftersök. Flatsida i huvudet på fågel. Natteftersöken på trafikvilt inne i byn är de bra att ha avfångningskniv.

Blad som e 20cm å dubbelleggat längst ut gärna brett å tungt så den kan tjäna som yxa också, så ser min idealkniv ut.

Min stora kniv e fördemesta bara med när jag jagar själv vilket e 95 % av tiden. Övriga jakter så ligger den i ryggsäcken för å inte störa mej med gammelgubbarna :huh: som för de mesta kommer med ovassa gamla knivar med dålig stål

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, nu när alla fått sagt sitt om stickknivarnnas vara eller icke vara, kan de som anväder dylika komma med rekomedationer?

Mina egna upplevelser och idéer ger en idealbild på hur stickkniven bör de ut och då bör den vara spetsig (inte tantostil) med egg på båda sidorna, ha rejäl parerskydd så handen inte kan glida fram så man skär sig, helst ha gummihandtag för bra grepp och lättdiskat, bladet vara kraftigt (3-4mm tjockt) och ca 17-20cm långt.

Andras tankar och idéer???

Låter som min kniv som funkar i alla väder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en stor kniv till mina eftersök. Flatsida i huvudet på fågel. Natteftersöken på trafikvilt inne i byn är de bra att ha avfångningskniv.

Blad som e 20cm å dubbelleggat längst ut gärna brett å tungt så den kan tjäna som yxa också, så ser min idealkniv ut.

Min stora kniv e fördemesta bara med när jag jagar själv vilket e 95 % av tiden. Övriga jakter så ligger den i ryggsäcken för å inte störa mej med gammelgubbarna ;) som för de mesta kommer med ovassa gamla knivar med dålig stål

I lördags var det en gammelgubbe som sköt ett rå. Först sköt han av bakbenet och rådjuret stöp men började försöka komma iväg igen. Då sköt han av frambenen så rådjuret for omkull igen men det försökte kravla sig vidare ändå. Då går gubben fram i lugn takt, laddar om och skjuter av huvudet vilket i o f s avlivade djuret snabbt men det såg inte speciellt snyggt ut efteråt... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följde den med hunden? :D^_^

Nä... men ett vettigt pris ändå... B)

Med hunden hade det behövt följa ett styck tankkort som gällt på alla bensin mackar o så obregränsad kapital..... ;)

Har ju lixom blivit så att man inte direkt kollar vädret om man ska ut o släppa idioten... snarare kollar man om man har fulltankat.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä... men ett vettigt pris ändå... :D

Med hunden hade det behövt följa ett styck tankkort som gällt på alla bensin mackar o så obregränsad kapital..... ;)

Har ju lixom blivit så att man inte direkt kollar vädret om man ska ut o släppa idioten... snarare kollar man om man har fulltankat.... ;)

kanske följer ett par Peltor också. B)^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det vet jag väl att man tömmer den på blod meddetsamma men jag tar allt på ett bräde. Alltså tar ut den på en gång också så rinner allt ut när man vänder den upp och ned. :D

Precis så gör jag oxå!

Glömde bara tillägga det :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, det är rätt j-vligt att böja ner en älgs huvud för att få in en kniv mellan altaskotan och skallen.

Den kvigan stack/skärde jag där man siktar... altså hjärt/lungan vilket på älg kräver en rätt lång kniv...

Då hade jag en som var någon cm längre än denna som jag numera har.

post-348-1260365972_thumb.jpg

Denna ser inte så förbenat lång ut att den "sticker" i ögonen på folk..

Det är ju en synd att förstöra ett hjärta på en älg när det är en norrbottnings delikatess att röka eller torka och ha med sig till skogs under nästa år.

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=19399

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=19400

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=19401

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ihop med kokkaffe! :) !

Jag skjuter precis bakom bogen för att inte skada hjärtat och det gör många också för att vara rädda om hjärtat! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...