Hoppa till innehåll

förankra vapenskåp


swecul

Recommended Posts

Har hört att tjuvarna en gång inte lyckades få loss skåpet. De våldförde sig så mycket på skåpet att de fick upp dörren, men skåpet satt fast.

Vad tror ni hände med vapenägaren? jo, det ifrågasattes och utreddes huruvida han verkligen skulle bulta fast det så bra. :lol:

Givetvis ledde det inte till någonting men allt kan vändas mot ens nackdel.

Hur har jag det då själv?

Ett 250 kg skåp på övervåningen som det säkert är grejer på mellan 50 och 100 kg i för jämnan. jag tänker inte bulta det, och skulle jag göra det skulle det vara för att det inte ska tippa. Om det kommer ett gäng personer med pirra så får de ta skiten, hellre det än att förstöra kåken.

Sverige har som vanligt bland de strängaste lagarna i världen om vapenförvaring, det måste väl ändå nånstans räcka med att följa det. Så mycket vapen stjäls det väl ändå inte. För bara 10 år sen var det väl helt okej med delad förvaring. Det är då betydligt viktigare att se till att alla bössor står i skåpet och att det är låst och de inte kommer över nyckeln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

flyttar dom Cardic ditt skåp så lovar jag säga dagens tjuvar inte är några narkomaner utan snarare tungdlyftare :P

skulle man vilja skulle man helt enkelt ta med en gas svets och då spelar inget så stor roll,men tror inte det är så vanligt utan mest skrönor om skåp som försvinner ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

flyttar dom Cardic ditt skåp så lovar jag säga dagens tjuvar inte är några narkomaner utan snarare tungdlyftare :D

bara för att du inte lyckades ens ta ner det en trappa :D

Får jag tre starka grabbar och en säckkärra så har jag nog skåpet ute på ett par minuter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bara för att du inte lyckades ens ta ner det en trappa ;)

Får jag tre starka grabbar och en säckkärra så har jag nog skåpet ute på ett par minuter

hehe ja men ska man göra det utan märkas tror jag man måste bo djupt i någon skog,men vill man ta skåpet finns det inget som stoppar dem :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. När jag skrev innan så menade jag inte att man ska låta bli och bulta fast det om man kan, men jag menar bara att det är fullt tillåtet att bara vikta upp det.

Huvudsaken är att man själv känner sig trygg med det så länge man följer gällande reglemente.'

David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillfället gör ju ofta tjuven.. om dom nu inte är ute specifikt just för skåpet... men kan dom lätt bara iväg med det, kontra behöva slita för det, så ökar ju risken...

Det finns ju särskilda plattor som är till för att vikta upp ett vapenskåp till rätt vikt så man slipper att bulta fast det.

Det är ju faktiskt så att vaäger skåpet över 150 kg så behöver det inte bultas och skulle någon ta det ändå så täcker väl försäkringen det...

Men det är lättare sagt än gjort att kånka iväg ett vapen skåp på +150 kg, finns ju inget att hålla i.

Jag personligen har bultat fast mitt SP88, vikt 152 kg tomt, både i alla 4 hål i botten och i de 2 övre hålen med 110 mm långa M10 franskskruv in i timmerväggen. Kommer då ingenstans det, om man inte spränger...

David

När jag flytta in i nuvarande lägenhet (3 lååånga spiraltrappor upp) bar vi 2 pers upp skåpet på 150kg med stängd dörr utan problem..

Så att om man nu ska vikta upp så är ju tipset med överdimensionerade plattor nått att ta i beaktande..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nått som är rätt jävligt att få bort är när folk i affärs eller kontorsutrymmen först bultat fast en plåt på golvet typ 60x60 cm i trägolvet och sedan i den plåten satt fast kassaskåpet med bultar inifrån och dessutom dolt de bultskallana som fäster plåten i golvet med botten på skåpet. fy fan :D då blir man svettig och det tar tid att få bort det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nått som är rätt jävligt att få bort är när folk i affärs eller kontorsutrymmen först bultat fast en plåt på golvet typ 60x60 cm i trägolvet och sedan i den plåten satt fast kassaskåpet med bultar inifrån och dessutom dolt de bultskallana som fäster plåten i golvet med botten på skåpet. fy fan :rolleyes:då blir man svettig och det tar tid att få bort det.

Hmm, låter som att du har lite erfarenhet i den här..."branschen"...? :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, låter som att du har lite erfarenhet i den här..."branschen"...? <_<

har sysslat med "rivning" :) i 17 år.

näru, jag e för fattig för att vara kriminell B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Vad säger lagen? Måste det bultas i golv och vägg? Eller räcker det med exempelvis väggen?

 

Lagen är lite luddig, detta svar fick jag från polisen när jag skulle förankra mitt skåp: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/42707-regler-gällande-förankring-av-skåp-150kg/?p=705276

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På jobbet viktas en skåp upp med följa de järnbitar, de väger nog närmre 10 än 5 kg. Hade ingen våg tillgänglig.

post-6360-0-37912200-1377778664_thumb.jp

post-6360-0-51900400-1377778884_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...