Hoppa till innehåll

Säljakt 2010


sealhunter

Recommended Posts

Spännande med nytt vilt!

Är det smakligt med sälkött eller är det bara ngt man äter av nöd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • sealhunter

    26

  • Stoltzen

    19

  • Ehnebom

    16

  • L-B

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Finns i alla fall en kokbok att köpa från SJF!

Sälen i det moderna köket.

Nyttig, fettsnål och delikat. I denna unika kokbok om säl lär du dig hur du bäst tar hand om köttet och tillagar en läcker meny med sälkött som bas.

http://www.jagareforbundet.se/butik/produk...roductID=561240

Jag har köpt den själv men inte fått tillfälle att prova något av recepten ännu. :D

Magnum: Var du på kurs i fredags??? Hur var det?

Hälsningar,

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka vackra skinn! Tänk att få blanda ihop säl och bäver i ett par handskar eller en snygg väst uppsydd på samma sätt. Bäverskinn har jag flera av men norra inlandet bjuder inte många chanser på säl. Helt klart en punkt på "att göra innan man trillar av pinn listan"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi körde en skärgårdsstyckning i natt.

Ehnebom fick vara skytt och jag provtagare/styckare.

En fet hona blev det, den enda vi såg.

31706_130085327010742_100000278278369_267878_2182334_n.jpg

Just nu håller jag på att röka lite sälkött till kustvägens dagar som är i helgen.

Smakupplevelser är temat på helgen så vi får väl se hur många som vågar att prova denna delikatess.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi körde en skärgårdsstyckning i natt.

Ehnebom fick vara skytt och jag provtagare/styckare.

En fet hona blev det, den enda vi såg.

31706_130085327010742_100000278278369_267878_2182334_n.jpg

Just nu håller jag på att röka lite sälkött till kustvägens dagar som är i helgen.

Smakupplevelser är temat på helgen så vi får väl se hur många som vågar att prova denna delikatess.

Kul å grattis på er! Vart var ni då? Bladin och jag var ute vi oxå igår men har bara sett säl ute på öppet vatten...synd man lära åka hem och upp å jobba

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marterius, jo, det var väldigt bra. Jag är mycket nöjd och taggad till tusen. Fick en del bra kontakter också. Har övat ännu mer på skyttet efter kursen - på en sälskalletavla...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säl är något jag ännu inte har på skottlistan! Någon som har en plats över

ngnstans så säg till! Jag är ju enkelt flyttbar

på hyggligt kort varsel! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säl är något jag ännu inte har på skottlistan! Någon som har en plats över

ngnstans så säg till! Jag är ju enkelt flyttbar

på hyggligt kort varsel! ;)

Jag åkte med kort varsel 72 mil så du får några mil till men det är bra väg. Det är bara sista biten som det inte är motorväg.

Du kan köra förbi och plocka upp mig för frun har beställt ett skinn till den andra fotöljen också. ;) '

Jag vill prova på den svåra säljakten också. :D

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att få en plats i en båt heller! Gärna med någon erfaren som kan visa hur det går till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra kokbok för säl finns

här

Har varit ute en enda gång iår pga en hel del annat att stå i men säl och is fanns det mer än någonsin!! Kan tilläggas att vikarsälen syns överallt och det verkar vara mer regel än undantag att man ser 50+ st vikare på en timmes båtfärd numera....har också prövat på att röka sälköttet själv istället för att bara koka det. Detta kan rekommenderas och passar utmärkt som snacks eller smörgåspålägg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick Jägareförbundets kurs i säljakt på Sotenäset nu i söndags - en mycket intressant kurs. Kunniga ledare och bra upplägg med praktiska moment. Fokus på juridik, skytte och hantering efter skottet, och man utgick ifrån att deltagarna var sjövana, kände sin kust och hade de jaktliga grunderna. Blev helt klart triggad av detta!

Hälsningar,

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick vi med både Mats å Pikehunter i samma båt så borde väl du också rymmas i den :huh:

Du är rolig du :o)

Kan meddela att jag är 10 kilo lättare på 3 veckor,, så de så!!

Grattis till sälen i alla fall :-)

//Pikehunter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I kväll har Ehnebom och jag varit ut och minskat den svenska sälstammen med två individer.

Ingen avancerad jakt utan lite av attackjakt.

Vi fick se en säl ganska snart vi kommit ut, med på för långt håll får att kunna tas.

På nästa ställe där det bara finns en sten låg det en säl uppe, iland eller upp på stenen med mig.

Då det var för mycket vatten för att ligga eller sitta så blev det ett stående skott på ett avstånd av 20m.

På det andra stället vi var till fanns det ett antal sälar simmande runt på grundet.

Då en säl efter några minuters väntan samm in på grunt vatten så var Ehnebom inte sen att sätta skottet.

Nu kom dimman och det blev för mörkt att fortsätta men det bli nya tag i morgon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I kväll har Ehnebom och jag varit ut och minskat den svenska sälstammen med två individer.

Ingen avancerad jakt utan lite av attackjakt.

Vi fick se en säl ganska snart vi kommit ut, med på för långt håll får att kunna tas.

På nästa ställe där det bara finns en sten låg det en säl uppe, iland eller upp på stenen med mig.

Då det var för mycket vatten för att ligga eller sitta så blev det ett stående skott på ett avstånd av 20m.

På det andra stället vi var till fanns det ett antal sälar simmande runt på grundet.

Då en säl efter några minuters väntan samm in på grunt vatten så var Ehnebom inte sen att sätta skottet.

Nu kom dimman och det blev för mörkt att fortsätta men det bli nya tag i morgon.

Grattis på Er! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens jakt kan sammanfattas så här.

Fredag den 13

Dimma

Små vågor

En säl synlig

Ett mindre bra skott

Eftersök

Avfångning på djupt vatten

Förlorad säl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens jakt kan sammanfattas så här.

Fredag den 13

Dimma

Små vågor

En säl synlig

Ett mindre bra skott

Eftersök

Avfångning på djupt vatten

Förlorad säl

Tråkigt att det inte gick att bärga sälen. :wub:

Har ni legat låg under sommaren eller har ni bara inte skrivit om sommar jakten.

Grattis till sälarna i går.

Lasse som hoppas på en säl till i framtiden där jag får jobba lite också. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det inte gick att bärga sälen. :wub:

Har ni legat låg under sommaren eller har ni bara inte skrivit om sommar jakten.

Grattis till sälarna i går.

Lasse som hoppas på en säl till i framtiden där jag får jobba lite också. :rolleyes:

Det har varit dåligt med säl i sommar och därför har det blivit lite skrivet.

Vi tror att det har vänt nu och förhoppningsvis kommer vi i fortsättningen kunna skriva om lyckade jakter.

A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har varit dåligt med säl i sommar och därför har det blivit lite skrivet.

Vi tror att det har vänt nu och förhoppningsvis kommer vi i fortsättningen kunna skriva om lyckade jakter.

A.

Låter trevligt. Lite bilder också är alltid trevligt.

Väntar med spänning på fortsättning.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I kväll har Ehnebom och jag varit ut och minskat den svenska sälstammen med två individer.

Ingen avancerad jakt utan lite av attackjakt.

Vi fick se en säl ganska snart vi kommit ut, med på för långt håll får att kunna tas.

På nästa ställe där det bara finns en sten låg det en säl uppe, iland eller upp på stenen med mig.

Då det var för mycket vatten för att ligga eller sitta så blev det ett stående skott på ett avstånd av 20m.

På det andra stället vi var till fanns det ett antal sälar simmande runt på grundet.

Då en säl efter några minuters väntan samm in på grunt vatten så var Ehnebom inte sen att sätta skottet.

Nu kom dimman och det blev för mörkt att fortsätta men det bli nya tag i morgon.

Grattis, ja det börjar komma in nu tro jag. Fick du nån ordning på proverna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sealhunter: på Åland ha det varit mindre säl på många ställen i år också. Vad tror du att är orsaken? Ha dom blivit skyggare av jakten, isläget i vintras...?? Var i Sverige jagar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sealhunter: på Åland ha det varit mindre säl på många ställen i år också. Vad tror du att är orsaken? Ha dom blivit skyggare av jakten, isläget i vintras...?? Var i Sverige jagar du?

Om jag det visste, jag tror att det är isläget som var i vintras som är största orsaken.

Om sälen har blivit skyggare av att vi jagar den så har vi ju lyckats, men jag tror det tar några generationer innan det kommer att synas.

Jag jagar några mil söder om Sundsvall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis, ja det börjar komma in nu tro jag. Fick du nån ordning på proverna?

Dom är i ordning och levererade tillsammans med denna.

post-764-1281861873_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är i ordning och levererade tillsammans med denna.

post-764-1281861873_thumb.jpg

Se där ja, kan ju bli så där också. Var ute ikväll vi och kompisen fick skjuta sin andra säl efter lite väntan.

IMG_1572.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...