Hoppa till innehåll

Min sydafrikaresa Maj 2010


Ijahman

Recommended Posts

2010-05-10
2010-05-11

Min resa började på arlanda kl. 16.00.
Efter drygt två timmar var vi i Zûrich för en kort transfer till Johannesburg. Efter drygt tio timmars sömnlös flygning väntade en tre timmar lång paus i Johannesburg.
Två och en halv timmes propellerflyg senare möttes vi av John på flygplatsen i Kimberly.
Han hjälpte mig med vapen mm och sedan bar det av till Amakulu.

Väl framme på farmen möttes vi av hela personalen som stod uppställda utanför entrégrinden.
Det skakades händer och vi möttes av idel leenden.
Vi drack en välkomstdrink och gick sedan för att titta runt och packa upp våra saker.
Sedan var det dags för skjutbanan.. Tre skott på 100 meter för att se att allt fortfarande stämde med bössan. Sedan åkte vi runt lite nära farmen för att se om vi kunde få se några djur på kvällen. Vi såg springbock, Kudu, Impala, Sabel, Nyala mm mm.
Kvällen spenderades framför brasan med gin&tonic, biltong och andra snacks i sällskap med John och Hettie m.fl.

Morgonen efter möttes vi för frukost kl. 06.15.
Efter det åkte vi ut med landcruisern på jakt. Vi körde några kilometer ut på savannen och ställde bilen bakom en kopje. Sedan spenderade vi resten av dagen till fots. Zebra var det första vi inriktade oss på då dom är ganska svårjagade. Dom trivs i öppen terräng och det är verkligen inte lätt att komma dom nära alla gånger.
Under dagen såg vi mängder med djur. Bland annat giraffer.
Mitt på dagen smög vi nära en ensam springbock-ram. Den närmade sig oss och jag la upp bössan på benstödet. Ena benet gled undan och jag bommade springbocken helt. Den hoppade omkring som tokig en stund och ställde sig sedan på 300 meter och stirrade på oss.
Pinsamt då avståndet var ca. 90 meter. Men jag lärde mig att hålla vikten jämt på stödet därefter.
Ett par ansmygningar på springbock blev det men inga fler avlossade skott mot dessa.
När det började närma sig skymning gav vi upp för dagen.
Vi satte oss i bilen och började röra oss hemmåt.
Sam såg då en grupp Kudu på toppen av ett berg och John frågade om jag ville ta en klättring för att se. Självklart.
Vi klättrade upp över berget och på andra sidan såg vi en grupp med två hanar och tre honor. Den största hanen hade fullt upp med att sniffa på en hona och vi smög oss närmare. Jag la upp bössan på ca. 230 meter, men det kändes inte tryggt då jag skjöt i nedförslutning. Så vi klättrade tyst ner hela vägen och smög oss nära. På 150 meter lade jag upp bössan igen. Lät skottet gå. Kudun rusade iväg och försvann utan mycket till tecken på träff. Efter en kvart hittade vi den ligga under ett träd och titta omkring sig. Jag sköt ett skott till och den suckade och föll ihop.
Väl framme visade det sig att första skottet satt mitt i bogen och genom hjärtat. Ändå levde den när vi kom fram.
En ståtlig Kudu. John gissade att den låg på drygt 50 tum och att det var den största som skjutits på området.

Mitt första Afrikanska vilt var nu skjutet och enligt tradition så fick jag blodet från djuret i ansiktet och fick inte tvätta bort det förrän John gav tillstånd till detta. (”Men jag gillar Gin&Tonic så med lite tur får du tvätta dig i kväll” skrattade han)

Nu följde fotografering.
När vi sedan skulle lasta Kudun så märkte vi att vinschen inte fungerade. Vi fick kalla på bärhjälp och lastade Kudun för hand. Sedan följde en nervpirrande tur genom bäcksvart savann.
Hemma väntade en jaktsnaps och sedan middag.
Ett par gin&tonic senare var det läggdags. Frukost i morgon kl. 06.15
post-1121-1274774464_thumb.jpg
post-1121-1274774560_thumb.jpg

 

Med vänlig hälsning John Johnson Hjord

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Ijahman

    37

  • amakulu

    24

  • Wizard

    7

  • RW

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Stort grattis,

otroligt fin buck.

Berätta nu, hur hårt dunkade hjärtat när ni väl hittade åter den liggande Kudun?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort grattis,

otroligt fin buck.

Berätta nu, hur hårt dunkade hjärtat när ni väl hittade åter den liggande Kudun?

/Christian

Haha. Eftersom jag inte sett något skottecken så dunkade det ganska bra.

Men John sa att det troligen berodde mycket på att den var upptagen i brunsten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt Ijahman. Måste varit en dålig PH som satte upp skjutkäppen om den gled undan för dig :lol:

Haha. Nja, bättre och trevligare får man leta länge efter. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2010-05-13

Frukost 06.15.
Vi är fortfarande ute efter Zebra.
Efter att vi gått ca två timmar klättrar vi upp på en kopje för att kikarspana. Då ser vi dom långt bort. Vi rör oss sakta mot platsen där dom står men dom vill inte stå stilla. Ledarstoet verkar driva dom till att springa omkring planlöst på savannen.
Vi sätter oss och väntar i ca 30 minuter, men dom följer inte våran plan.
Vi hittar en uttorkad flodbädd med spår av zebra i. Vi följer denna en bra bit. John smyger upp över kanten för att ta sig en titt.
post-1121-1274861738_thumb.jpg
Han kommer ner och viskar. ”Det står två Impala-rams 60 meter bort”
Jag kryper upp och gör mig klar. Jag får välja själv vilket djur jag vill skjuta.
En impala står fint uppställd med bredsida mot mig och jag låter skottet gå. Impalan faller i skottet. Ett fint bogskott och mitt andra afrikanska vilt ligger
Vi märker upp Impalan med min färg, blå, för skull mount och flatskin.
John är förvånad att jag väljer den. Det var inte den största. Men det var den som ställde sig bäst. :)
post-1121-1274861362_thumb.jpg
Lunchen intas i bilen på väg till nästa område.

Nästa område ligger någon mil bort.
Vi är fortfarande ute efter Zebra.
post-1121-1274861960_thumb.jpg
I ungefär en timme följer vi en grupp zebror som håller sällskap med en gupp oryx och tre giraffer.
Ansmygningen är genom ålning ca 100 meter till en liten buske upp på ett krön. Nedanför oss på ca 200 meter står zebrorna.
Precis när jag lägger upp bössan på skjutstödet så får djuren vind på oss och springer iväg.
John sitter i denna stund och kikar till vänster. Han knackar mig på axeln och visar vart en fin springbock-ram står och betar. Han har inte tagit notis om vår närvaro och jag lägger lugnt om bössan åt det hållet.
John har svårt att uppskatta avståndet i nedförslutningen och med det höga gräset, men han gissar på närmare 200 meter.
Skottet går och springbocken faller i skottet.
När vi kommer ner ser jag att skottet har tagit fint i bogen men något långt fram. Men den föll på platsen för min 9,3x62 Swift A-frame kula på 250 grain.
Hornen är enligt John minst en ”big silver”
Hur som helst en mycket vacker springbock efter en tuff jakt.
post-1121-1274861860_thumb.jpg
post-1121-1274861439_thumb.jpg
En ny tradition visar sig nu.
När man skjutit sin första springbock som är sydafrikas nationaldjur så ska man äta en bit av dess lever direkt efter skottet. Enligt Sam så skulle man äta en bit av testikeln men det slapp jag.
post-1121-1274861580_thumb.jpg
Med lite vatten gick levern ner.
En ny pürch efter zebra. Vi kom som närmast in på 200 meter men precis i skottögonblicket så sprang dom iväg.
På väg tillbaka såg vi en noshörning med sin kalv. Vilken upplevelse!!

Väl tillbaka på farmen åt vi lunch. En hamburgare på Blue wildebeest.
Arne sov middag och jag passade på att skriva lite dagbok.

På jaktmenyn för eftermiddagen står Oryx och Warthog. Zebrorna i det området är mountain zebra. Dessa kostar 15 000zar att skjuta.

Efter lunch blir det ändrade planer. Vi håller oss i området runt en mil från farmen.
Fortfarnade på jakt efter dessa zebror.
Vi går upp på en kopje för att kikarspana. John ser zebrorna borta i horisonten.
Fler ansmygningar och ålningar senare kommer vi till en öppen del av savannen. Vi tar oss istället in i tätare bush. Vi smyger oss sakta förbi några unga oryg och sabelantiloper.
Vi hittar en buske där vi sätter oss för att invänta och se vad zebrorna tar sig för.
Vi väntar länge men dom rör sig inte mycket. Vi tar oss sakta framåt när zebrorna plötsligt börjar springa i vår riktning.
Vi sätter oss intill ett träd och jag gör mig klar. Efter ca tio minuter kommer zebrorna springande på inte mer än 20 meters håll. Men dom stannar inte till utan springer rakt förbi oss i hög fart. Jag tar inte risken att skjuta.
Efter zebrorna kommen en grupp oryg och ställer sig på drygt 100 meter. John ger klartecken på den sista i gruppen.
Jag vänder snabbt ditåt, men gör samma miss igen. Jag vrider med mig skjutstödet och det faller ihop. Skottet går en meter framför djuret i marken. IGEN…………………………..
För säkerhets skull kommer Sam och kontrollerar spåren. Inga tecken på att något träffat.
Jakten på zebrorna fortsatte. Men ingen zebra idag heller. Dom är grymt svårjagade. Antingen känner dom ens närvaro eller så står dom så tätt i gruppen att man inte kan komma till skott.
Dessutom med en ledare som får dom att nervöst springa omkring hela dagarna.
Det börjar mörkna och vi börjar packa bilen för hemfärd.
Sam säger något till John. John säger åt mig att sitta med bössan klar.
”Sit in the front with your rifle ready. The night I jakal-time”
Sam star med strålkastare och jag sitter redo.
Men ingen jakal vågar visa sig denna kväll. Men vi ser bat eared fox och wildcat.
post-1121-1274862043_thumb.jpg

Väl hemma väntade Hettie och Anne med middagen.
Förrätt: Brown mushroom , ugnsbakad med fyllning.
Varmrätt: Eland med couscous-potpuri.
Efterrätt: Glass med kiwi och marräng.
Och gott sydafrikanskt vin.

Efter det, den obligatoriska G&T.

 

/ John Johnson Hjord

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HÄFTIG läsning!

Det får bli något man drömmer om att få vara med om i framtiden.

Om jag får vara så fräck att fråga, har du ett visst antal djur att skjuta ingånget i själva jaktpriset eller är det fällavgifter på allt som skjuts?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis igen som sagt vad och åter igen trevlig läsning och fina foton! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HÄFTIG läsning!

Det får bli något man drömmer om att få vara med om i framtiden.

Om jag får vara så fräck att fråga, har du ett visst antal djur att skjuta ingånget i själva jaktpriset eller är det fällavgifter på allt som skjuts?

Jag personligen gillar inte det upplägget då man har ett paket med ex antal vilt.

Jag betalar efter prislista.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2010-05-14

Upp 06.00. Snabb frukost.
Klockan 07.00 bär det iväg. Det regnar lite och gräset är blött. Vi tar oss till den högsta toppen och kikarspanar i soluppgången. Jag blir mer och mer imponerad av John och Sams ögon, men denna gång var det jag som såg zebrorna först.
Vi gick flera kilometer. Vi kröp, sprang och klättrade över savannen. Efter mycket om och men kom vi fram till en liten glänta. Där ser vi hur zebrorna springer ifrån oss. Ledda av sitt galna ledarsto. Men efter en stund började de sakta röra sig emot oss igen. Upp och ner med bössan flera gånger men jag fick aldrig någon ren skottchans.
Tillslut försvann dom igen.
Dags för kaffe, skorpa och en ny plan.
Sam som åkt iväg med landcruisern rapporterade att han såg zebrorna fortfarande på väg tillbaka.
Vi var inte sena att ta tillvara den informationen. John rev ur nedre delen av en taggbuske och vi gjorde ett litet gömsle. Där satt vi och väntade en stund på zebrornas nästa drag.
Vi ser zebrorna springa omkring länge på runt 600 meters håll och vi var nära att ge upp och prova ett annat område istället. ”The zebra is just crazy here”
Men då vänder Zebrorna och springer åt vårt håll.
Jag gör mig snabbt skjutklar. John säger ”It would be great if you could take out the first one”
Det var uppenbart att dom ville ge en annan zebra en chans att leda flocken nu.
Zebrorna kommer in på runt 150 meter och dom stannar till. Ledaren ställer sig 20 meter framför de andra. Jag får snabbt in henne i kikaren. Jag ser triangeln som ränderna bildar i korset och släpper skottet. Hon vänder och springer nästan 200 meter innan hon faller ihop. Men hon kommer upp igen och springer ytterliggare nästan 150 meter. John har sett att skottet sitter bra så jag sitter kvar en stund innan jag börjar röra mig mot zebran. När jag kommer fram ligger ett mycket stort och fint sto där. Skottet satt precis där det skulle. När vi tar ur djuret ser vi att jag skjutit itu hjärtat i två delar och även lungan. Ändå sprang hon nära 400 meter!
John hälsar och tackar från Sam att jag skjutit ledarstot. Nu kommer en ny zebra snart få chansen att leda flocken.
Kontrac kommer vartefter med bilen och vi riggar för trofébilder.
Sam hittar tomhylsan. Jag har sparat alla.

post-1121-1274875758_thumb.jpg

Tillbaka på farmen blev det lunch.
Fruktcocktail med färsk frukt och müsli
Juice och kaffe
Toast, sylt och ost
Stekt ägg, bacon, hemgjord korv på warthog och grillad tomat.


Arne och jag tog en promenad till slakteriet. Kontrac hade hittat kulorna från kudun och zebran.

Efter lunch åkte vi till ett nytt ställe. På den marken var ett staket det enda som skiljde oss från vilda lejon.
Nära oss fanns också vilda bufflar så det blev till att ta det varligt.
När vi kliver av har både jag och Arne vapen med oss. Jag vill att vi i första hand koncentrerar oss på Arnes springbock. Men kommer det en warthog vill jag också vara beredd.
Inom kort har vi hittat en fin springbock. Den står efter en ansmygning på ca 130 meter.
Arne får instruktioner och han låter skottet gå.
John ser att skottet träffar men djuret lägger sig inte. Han frågar om Arne vill skjuta igen. Men Arne är lite skärrad och låter John ta bössan
Men avståndet har nu ökat till drygt 300 meter och John tar upp jakten för att komma närmare.
Men vi hittar inte djuret. Efter lite radiokrångel kommer Sam med Laika (Johns hund) som tar upp spåret.
Vi hittar springbocken. Arne hade därmed nedlagt sitt första vilt i livet.
Samma procedur som för mig. Blod i ansiktet och äta lever. Och hjärtliga gratulationer ifrån oss alla.
Vi hade med oss en ung kille från den marken som hette Joseph. John och Sam skulle utbilda honom till tracker.
Vi tog ur springbocken och tog trofébilder till musiken från rytande lejon någon kilometer bort.
post-1121-1274875907_thumb.jpg
post-1121-1274875989_thumb.jpg
post-1121-1274876076_thumb.jpg
post-1121-1274876165_thumb.jpg
Sedan hem för middag.
Varmrätten var Solefish och vitt vin.

 

/ John Johnson Hjord

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till en bra skytte (när stödet stod still) och många fina minnen. Bra och trevligt berättat. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2010-05-15

Idag var vi och tittade på när dom matade lejonen på en närliggande farm.
Dom visade folk varje lördag.
Vi kramade lite lejonungar.
Dom hade en stor hanne med kolsvart man. Ägaren och John lurade mig lite. Dom sa åt mig att sätta mig nära staketet på knä. Precis framför porten där dom skulle släppa ut honom. Där skulle jag få de bästa bilderna när han sprang mot maten.
När som öppnade grinden så var jag förståss det första lejonhannen såg och trodde väl att jag antingen skulle ta maten för honom eller också att jag VAR maten, för han gjorde ett anfall som nästan fick mig att ramla baklänges.
John och de andra skrattade glatt. Hannen attackerade tydligen alltid den som satte sig där.
post-1121-1274878091_thumb.jpg
post-1121-1274878141_thumb.jpg
post-1121-1274878199_thumb.jpg

Efter det så åkte vi till Kimberly. Shoppade lite i ett köpcentrum och John bjöd på lunch.
Köpte ett par tröjor till mig själv och en tröja till Julia.
I parkeringsgarraget fick vi punktering.
Efter det så åkte vi till ”big hole”
Den stora handgrävda diamantgruvan som hela staden grundar sig på.
Vi tittade på museet och på den gamla staden utanför.
Köpte en afrikansk klänning till Julia.
post-1121-1274878293_thumb.jpg
post-1121-1274878375_thumb.jpg
Efter det skulle vi hämta upp ett par danskar som skulle komma på eftermiddagen.
Men flyget var försenat och vi väntade vid big hole och tog en kaffe.
Sedan hämtade vi upp dem. Sören och Henning. Två bröder med 11 års åldersskillnad.

Tillbaka på farmen blev det välkomstdrinkar.
Till middag blev det T-bone. Förrätt och efterrätt minns jag inte.
Rött vin och ett par G&T.

I morgon blir det jakt med en annan PH. Mark. Oryx+warthog.

 

/ John Johnson Hjord

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...