Hoppa till innehåll

Min sydafrikaresa Maj 2010


Ijahman

Recommended Posts

  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Ijahman

    37

  • amakulu

    24

  • Wizard

    7

  • RW

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack för en åter trevlig läsning och fina foton och grattis till troféerna. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D JÄTTE TREVLIG läsning! och massor med härliga bilder! förstår du haft det bra! RIKTIGT fina djur du fick äran att fälla!

Massor med GRATTIS till Dej! misstänker du kommer åka tillbaka! :D

Mvh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Härlig historia Johne, jag streckläste den. Visste inte att du hade skrivit dagbok, det mesta kände jag igen efter vad du berättat men det var en hel del ny info oxå! Som det där med stenarna, det var roligt! :-)

(Edde förresten, så du vet. ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härlig historia Johne, jag streckläste den. Visste inte att du hade skrivit dagbok, det mesta kände jag igen efter vad du berättat men det var en hel del ny info oxå! Som det där med stenarna, det var roligt! :-)

(Edde förresten, så du vet. ;) )

Hehe. Ja, det var roligt.

Jasså du är tillbaka!

Kul!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan hälsa från SA John

Va kul! Hoppas allt är bra med dom där nere!

Hälsa tillbaka när du pratar med honom nästa gång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe. Ja, det var roligt.

Jasså du är tillbaka!

Kul!

Nej, jag är inte tillbaka, följde bara en länk från facebook hit och loggade in för att kunna svara. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte tillbaka, följde bara en länk från facebook hit och loggade in för att kunna svara. :-)

Aha....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Läste denna tråden nu igen när jag har börjat knåpa på liknande resa och man blir ju inte direkt mindre sugen nu... :blush:

Har redan hittat en plats här hemma där en Oryx kommer att passa mycket bra på väggen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste denna tråden nu igen när jag har börjat knåpa på liknande resa och man blir ju inte direkt mindre sugen nu... :blush:

Har redan hittat en plats här hemma där en Oryx kommer att passa mycket bra på väggen!

Då SKA den vara bogmonterad min jämtländske vän. Har en här med bara skalle och det ångrar jag bittert. Ett av Afrikas absolut vackraste djur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då SKA den vara bogmonterad min jämtländske vän. Har en här med bara skalle och det ångrar jag bittert. Ett av Afrikas absolut vackraste djur

Vi får se, vi får se...

Som det känns nu är det trofésköld som gäller...

Men det är ju några år kvar tills det smäller ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få det så j***a bra!!

Jo jag har börjat förstå det! Speciellt efter man läste din reseberättelse :wub:

Kanske inte har den mest lämpade bössan för safarijakt eftersom jag kör med 325gr Oryx i 9.3x62 men å andra sidan har jag 5200 joule som kommer flygande och den stansar ett hål rakt igenom allt jag har testat den på stort som en femkrona, vilket garanterar en snabb blodförlust samt tämligen bra nock-down effekt.

Oryx skall skjutas med Oryx hade jag tänkt :D

Går det inte bra så stämmer jag Norma! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag har börjat förstå det! Speciellt efter man läste din reseberättelse :wub:

Kanske inte har den mest lämpade bössan för safarijakt eftersom jag kör med 325gr Oryx i 9.3x62 men å andra sidan har jag 5200 joule som kommer flygande och den stansar ett hål rakt igenom allt jag har testat den på stort som en femkrona, vilket garanterar en snabb blodförlust samt tämligen bra nock-down effekt.

Oryx skall skjutas med Oryx hade jag tänkt :D

Går det inte bra så stämmer jag Norma! :lol:

Bössan och särskilt kalibern i sig är ju ett nära på PERFEKT val för safarijakt på antiloper.

Välj dock en lite hårdare kula.

Jag kan lägga in ett par bilder på vad dessa djur gjorde mot mina Swift A-frame 16,2 gram.

Det krävs ganska hårda piller för de större antiloperna.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bössan och särskilt kalibern i sig är ju ett nära på PERFEKT val för safarijakt på antiloper.

Välj dock en lite hårdare kula.

Jag kan lägga in ett par bilder på vad dessa djur gjorde mot mina Swift A-frame 16,2 gram.

Det krävs ganska hårda piller för de större antiloperna.

Mvh John

Hur stora är de "stora" antiloperna?

Jag har enkelt genomskott, även genom ben, på en älg på 400+ kilo med den kulan.

Den svampar inte så mycket eftersom den är så pass långsam som 700 m/s vid mynningen.

Har aldrig hittat en kula från vilt men när jag har testat den i blöta telefonkataloger, och det gick åt många kan jag tala om, så hade den inte svampat mer än en A-frame om jag skall vara ärlig.

Dock har den lite tråkig kulbana över 120 meter pga den tunga vikten.

Annars har jag Lapua Naturalis också men de har jag inte testat på riktigt ännu eftersom jag är så sjukt nöjd med mina tunga Oryx!

Oryxen är nog det största viltet jag har funderat på att jaga men man vet ju aldrig ;)

Tacksam för alla tips! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Zebra, Oryx och Kudu så satt kulorna kvar i kroppen med mina A-frame.

Eland (världens största antilop) väger upp till 900 kg.

Stora prylar med andra ord...

Ja det här tål att tänka på... Kanske Naturalisen inte är en korkad kula till de stora då?

Fast en Oryx ligger väl på max 250 kilo och torde således inte vara en match för den kulan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...