Hoppa till innehåll

verkar inte bli någon ruger no1


marcus.söderlund

Recommended Posts

btw finns det någon 7mm kula på runt 80-95gr med varminteffekt? har hittat 100gr

Det är 100grs som gäller. Tror dock inte du ska stirra dig blind på kulvikten. En 120grs V-Max i hyffsad hastighet ger nog ett tennisbolls stort hål på en räv, i vart fall om du drar den genom bogarna. Effekten räcker till, jag lovar dig!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • marcus.söderlund

    38

  • eskimo1

    11

  • RW

    8

  • maddog

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det är 100grs som gäller. Tror dock inte du ska stirra dig blind på kulvikten. En 120grs V-Max i hyffsad hastighet ger nog ett tennisbolls stort hål på en räv, i vart fall om du drar den genom bogarna. Effekten räcker till, jag lovar dig!

MVH/Jocke

tänker mest i tankarna som sådana att ju lättare kula ju högre farter o mindre fragment som kan vara stora nog o göra skada på lite längre avstånd,

fast man kanske skulle gå på vilken kula som är den värsta splitterbomben man kan tänkas hitta, ju mindre fragmenten väger desto kortare borde deras flygsträcka bli?

hur skadligt är egentligen en 30gr fragmentbit efter 100m när den har slagit igenom exempelvis en räv? iof jäkligt svår fråga men men, värt ett försök iaf :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon som klart ut säger vad som gäller- inte bara "att pipan är slut" efter si och så många skott. Tack Henrik!

Köpte nyligen en 22-250 som det enligt förra ägaren hade skjutits 500 skott med. Då borde jag ha ca 1000 skott kvar till ompipning. Det innebär ca 8 års nyttjande skulle jag tro för min del. Jag mängdtränar med 22LR... Vi får se när träffbilderna börjar kajka ur. Då finns egentligen 4 alternativ:

1. Pipa om, vilket är en ren kostnadsfråga

2. Ändra användningssätt. Kortare avstånd och/eller större vilt. Tråkigt men ganska hållbart. Syftet med 22-250 försvinner ju dock.

3. Sälja till någon och vara tydlig med att det är alt 1 eller 2 som gäller. Ärligt och ganska kostnadsneutralt.

4. Sälja och påstå att det bara skjutits 500 skott med den ^_^ (Om min säljare läster detta- den skjuter finfint, jag misstror dig inte).

Såg förresten en Blocketannons för ca ett år sedan där den som sålde en 22-250 skrev att den skjuter mycket bra träffbilder och att endast 50 skott skjutits. Jag mejlade och påstod att det inte finns en 22-250-ägare som säljer en sådan bössa efter 50 skott. Fick en stor smiley till svar :wacko:

Nu blev det lite trådkapning men ligger hyffsat inom ämnet. Det skall bli riktigt spännande att se vad marcus till slut får in i garderoben!

Hej,

jag vet att jag är lite sen in i denna tråd men ett par funderingar har jag såklart i detta ämne B)

Om vi börjar med utskjutna pipor och huruvida det är ett teoretiskt eller praktiskt problem så beror det givetvis på. Jag har själv skjutit ut några pipor genom åren, ett bra exempel är en Sako Euro i 22-250 som jag köpte för dryga tio år sedan. Efterompipning så sköt den rätt konstant femskottare på 15-20mm med rätt laddning. efter drygt 800 skott fick jag sätta ut kulan 1mm för att kunna hålla dessa träffbilder. Vid 12-1300 skott så gick det inte längra att sätta ut kulan tillräckligt lång för att få riktigt bra träffbilder men trots det så presterade den ca 25mm. Vid ca 1600 skott så var det svårt att komma under 40-50mm och då gjorde jag mig av med bössan. Givetvis så dög den även då till att skjuta rådjur på de sedvanliga 100-150m men rävar på 150m var helt plötsligt ett problem. ett annat exempel är väl Lars och hans 6.5-06 som väl blev utskjuten på mindre än ett år..

Frågan man måste ställa sig är såklart hur mycket man har tänkt skjuta med bössan? Om det är en bössa som skall skjutas max 50-100 skott om året så behöver man såklart inte fundera speciellt mycket på piplivslängden. Det är väl också på dessa träningsnivåer som många ligger med sina bössor, många skjuter väl till och med betydligt färre skott än så med sina vapen?

Nu gällde den här frågan väl jakt på bland annat räv och kråkfågel och då ställs det såklart lite andra krav på skytt och utrustning. Baserat på att Marcus pratar om en 6-24 kikare, lite tyngre bössa med benstöd etc så förutsätter jag också att ambitionen är att kunna sträcka ut skotthållen lite grann. Nyckeln för att klara av den ambitionen är såklart att träna rätt intensivt, i mina ögon är då 500 skott per år en miniminivå om man vill kunna ligga på en skaplig nivå och mer är definitivt bättre. I den ekvationen så blir såklart både kostnaden för skotten och pilivslängden i högsta grad intressant, sedan är det givetvis så att skall man kunna bli en bra kulskytt måste man börja betrakta pipor som en förbrukningsvara eller också är man hänvisad till att skjuta 22LR.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tänker mest i tankarna som sådana att ju lättare kula ju högre farter o mindre fragment som kan vara stora nog o göra skada på lite längre avstånd,

fast man kanske skulle gå på vilken kula som är den värsta splitterbomben man kan tänkas hitta, ju mindre fragmenten väger desto kortare borde deras flygsträcka bli?

hur skadligt är egentligen en 30gr fragmentbit efter 100m när den har slagit igenom exempelvis en räv? iof jäkligt svår fråga men men, värt ett försök iaf :D

herregud människa du kommer inte se någon skillnad på flyktsträcka :D .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick en nötskrika att bli 2 meter lång med en 75 grain V-max, räknas det som flyktsträcka?

/Chrisitan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FLYGsträcka talar jag om, inte flyktsträcka :D de struntar jag ju i, vet vad en 100gr sierra varminter gör mot diverse djur o flyktsträckorna där = noll :DB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

liten fundering som dök upp!, blaser? borde inte det funka, finns väl den vanliga modellen ( vad dom heter kan jag inte alls ) av R93:an för runt 12-14k kr, kan inte det vara vettigt alternativ?

iof har jag hittat en högintressant bössa men men, nu är de lite funderinga om plastiplastbössan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick en nötskrika att bli 2 meter lång med en 75 grain V-max, räknas det som flyktsträcka?

/Chrisitan

Ungefär som min skata som fick en 40 gr sierra i 1250 m/s genom buken. Ungefär samma scenario :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att 7-08 är ingen dum kaliber. Finns mycket fina kulor i 7 mm. Fast personligen hade jag nog valt en 260 om man ska ha en 308 baserad patron. Fast jag är väl lite färgad :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MatsN: 260? du vet väl att jag fortfarande bara är nybörjare på de här med lite roligare kalibrar än 6,5 o 30gubbsnusk :D

förklara gärna! jag tycker de låter jäkligt smutt o med 100gr kula så kommer man ju upp i rätt så fina farter B)

fast f*n blaser hade varit roligt o testa ju helt klart, bara för jag har pratat emot dom så mkt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

260=308 med 6,5 kula. Där har du möjlighet till sierras 85 gr varmint kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha det låter ju om ännu mer elakt!

vilka farter handlar det om då egentligen? :D lär vara ganska så bra flås i detta paket då 7-08:an tyckte jag verkade räcka med flås i röven på kulan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha det låter ju om ännu mer elakt!

vilka farter handlar det om då egentligen? :D lär vara ganska så bra flås i detta paket då 7-08:an tyckte jag verkade räcka med flås i röven på kulan :D

Utan att veta säkert kring 1050-1100 m/s ska nog funka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eftersom din budget kanske är lite stram skulle jag inte ta en 260 då skillnade mot 6,5x55 är väldigt liten.

det dräller av bra 6,5 bössor här och där och även om dom är tråkiga så är det roligt att se djuren dö utan problem och det är roligt att ha pengar att jaga och träna med.

jag själv kan skjuta djur och papptavlor dagarna i ända med 6,5x55 utan att bli less.

en blaser 93 är vansinne för mig då det dräller av finska bössor därute för samma kostnad som ett blaser kikarmontage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eftersom din budget kanske är lite stram skulle jag inte ta en 260 då skillnade mot 6,5x55 är väldigt liten.

det dräller av bra 6,5 bössor här och där och även om dom är tråkiga så är det roligt att se djuren dö utan problem och det är roligt att ha pengar att jaga och träna med.

jag själv kan skjuta djur och papptavlor dagarna i ända med 6,5x55 utan att bli less.

en blaser 93 är vansinne för mig då det dräller av finska bössor därute för samma kostnad som ett blaser kikarmontage.

Instämmer helt!

Har själv lärt mig den hårda vägen att har man snäv budget så är inte Blser ett alternativ, det är bara att glömma. Precis som Maddog skriver så får du en bra bössa för kostnaden som bara ett blaser kikarmontage går lös på....

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med!

Lägg pengarna på skytteträning istället, kanske några timmar med instruktör mm.

Väl värt pengarna..

//Pikehunter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blaser är mest en fundering o råd o träna har jag oxå så det är inga probloem så sätt, o en ren 6,5x55 är inte av intresse nu då jag helt enkelt vill testa något nytt, 708 ska de varken vara något vidare mkt jobb med o fixa iordning hylsorna eller något, vilket jag uppskattar,

fastnar man i samma enkla spår hela tiden så lär man sig ju inte lika mkt, så här ska de prövas kalibrar :)

Pikehunter: lägga pengarna på skytteträning är inget som är så aktuellt då de mesta av mina pengar redan går till det, o tiden oxå för den delen! lägger nog i genomsnitt bra många mer timmar i månaden än vad ett norrlänskt jaktlag gör på ett helt år :D

kanske skytteinstruktör för hagel? nä de är så jäkla pisstråkigt ändå så B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

budgeten ligger på 18-19k för bössan med allt så den är inte så tajt ändå B)

sen kikarsiktet utöver det oxå, men de är redan räknat på :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7-08 är inte så trixigt med hylsor, bara helkalibrera o ladda. Ska du ha trix ska du ha en improved med formskjutning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blir ingen blaser tror jag för min del iår, de blir nästa års projekt det, då med 2 pipor = jag behöver egentligen inget annat kulvapen då.

men nu blir de inge blaser försen till våren så,

o som du säger Mats 7-08:an är inte så trixig ändå o de är det jag gillar med den :(

aja inget bestämt ännu så, men 7-08:an eller en viss persons 6x45:a är iaf för stunden mest lockande ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sa vi inte att jag skulle dyka upp med 222:an och 6 PPC:n inskjutna med Blitzking respektive V-Max? Du får låna valfri bössa och panga på bäst du orkar <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

exabit:

du har mitt nr, bara o ringa :rolleyes: ( om nu min tele vill funka )

ringer du så står jag startklar inom en timme ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...