Hoppa till innehåll

Sveriges enda - Medium Long Range Steel Competition Shoot


Peder_w

Recommended Posts

Jättetråkigt att du inte kom Rikard, hoppas du har repat dig.

Nu var vi ju tvugna att ha kul utan dig.;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • cazorp

    14

  • exabit

    10

  • Christian N

    10

  • MarkusR

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Appropå Sanda - ska vi försöka hinna skjuta lite N150-pilar över kronograf genom ditt rör innan mötet från 300 meter, fick ju en del bly kvar då jag knappt vågade skjuta på söndagen (eftersom folk bara skulle inse att jag hade tur på lördagen då).

Möjligt att det kan funka,mina dagar är rätt svårplanerade just nu ;)

Dock är mötet imorgon inplanerat,vi får höras på luren idag eller inorgon.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid intressant att som skjutledare observera hur olika skyttar beter sig både innan och under skottet, det är ingen tvekan om att den här gången var det Mattias och Jo som löste uppgiften för dagen bäst.

På en av de stationer där jag stod skulle en 60x60 plåt skjutas på 853m avstånd och på just denna station blev det extra tydligt hur mycket ett väl samtrimmat par betyder. Vindarna på skjutplatsen var lite luriga eftersom de varierade rätt friskt men Mattias och Jo kommunicerade och stämde av sina observationer på ett snabbt och effektivt sätt vilket ledde till att Mattias för dagen var den enda 308 skytt som träffade 60x60 plåten på 853m (även om marginalen inte var så stor :P ) övriga skyttar som träffade plåten på detta avstånd sköt antingen med 6.5mm eller 7mm.

//Henrik

Tack för de fina orden, jag skulle vilja slå ett slag för kikarfältskyttet, det är ju där jag & Jossan har fått ligga brevid varandra och surra ihop oss om förutsättningarna med tidsbegränsning, övning ger färdighet får man ju hoppas.

Sen så ställer jag mig helt frågande till ditt påstående ang. små marginaler - första skottet satt ju perfekt i höjd, och andra perfekt i sida - vad mer begär du av mig karl :P:D

För att citera mig själv, där i stressen "Vart klockan 9 satt min träff sa du, vänster eller höger?" :wacko::rolleyes:

/Mattias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mattias, eftersom du låg med ryggen mot mig när du ställde frågan missade du mitt ansiktsuttryck :lol:

Det här med stress är rätt intressant, under lördagen så såg jag en hel del dråpliga små incidenter. Jag kan bland annat dra mig till minnes en icke helt orutinerad skytt som gladeligen sköt tre smällar på ett mål som skulle bekämpas med två skott och som sedan inte för sitt liv kunde begripa varför han hade för lite skott i bössan vid nästa delmoment.

Jag tror mig vara rätt tydlig i mina instruktioner på skjutvallen men trots detta såg jag under lördagen i princip samtliga instruktioner feltolkas på ena eller andra sättet av olika skyttar. Nu kom inte detta som en stor överraskning :D

På Station 2 skulle det först skjutas två skott på ett mål varefter skytten skulle förflytta sig några meter och skjuta två skott på ett andra mål, här fanns det alla varianter alltifrån 3+1 till alla fyra skotten på samma mål. Det är av denna anledning som det som man knappast kan vara allt för tydlig i sina instruktioner innan skjutningen...

Nåväl, kul hade jag och många goda skratt blev det.:lol:

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är vår manliga hjärna som spelar oss dylika spratt vid skytte för att göra flera saker samtidigt är JÄTTE svårt!

Själv har jag aldrig varit med på en tävling som denna men är tämligen övertygad att jag skulle flippa ur på många ställen, bara en sådan enkel sak som att räkna avlossade skott har jag aldrig lärt mig :blush:

Vid fältskytte är jag lika överraskad varje gång jag försöker repetera in sjunde skottet men som tur är rymmer magget bara 6st så jag känner oftast att det inte finns någon patron där men torrklick förekommer också :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rutinerade fältnissar pangar på tills de får ett torrklick från pangen,

det kan ju vara så att man har räknar fel, eller hur?

Angående skyttet i lördags, min egen uppfattning var att jag var ganska mosigt av stressen på de första 7 stationerna och när den 8:e skulle skjutas var jag helt enkelt inte så bra som jag borde kunna vara,

ingen sorg i det, bara att bita ihop och försöka.

Att man gör roliga/konstiga saker under stress är inget konstigt, det bara är så, jag är glad att jag slipper mer av mig själv på bild/film/ljudupptagning från helgen än vad som redan har framgått.

Med distans och lite eftertänksamhet finns det som tur är en del saker att träna på för att förbättra sig,

en sak jag var glad över var hur pass snabb jag är in i position och ur, det kändes stabilt och inget som jag behöver fundera extra på, men det är klart, man kan alltid bli bättre.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inser ju nu att det enda logiska tills nästa år är att man riggar en Go Pro HD kamera på huvvet på stationerna så att alla andra kan få sig ett gott flabb över ens SNAFU-agerande ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att citera mig själv, där i stressen "Vart klockan 9 satt min träff sa du, vänster eller höger?" :wacko::rolleyes:

Det beror på vilken sidan om målet du har placerat din spotter.... :wacko::P:o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

271 mil

"är du inte riktigt klok, tänker du köra själv?" sa frun.

Jag har precis varit på en av dom roligaste tävlingarna någonsin. Snacka om att det finns skytte och skytte. Skillnaden är ungefär som med Pistolfältskjutning och dynamiskt skytte, man använder samma grejor på samma sätt fast annorlunda och helt plötsligt så uppenbarar sig en ny värld. Denna form av skytte har tagit in många nya variabler i ekvationen. Jag kommer att öva på många nya saker efter detta äventyr.

En annan sak som måste nämnas är att jag tycker att det är annmärkningsvärt att komma från ingenstanns och bli mottagen som en i gänget utan en blinkning. En sådan samling med trevliga mäniskor växer inte på träd.

Tack tävlingsledningen och alla trevliga likasinnade.

271 mil "var det värt det" frågade frun.

Tveklöst

PS. Nästa gång skall jag få med mig några fler, hoppas jag.

/Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter väldig roligt och lärorikt.

Kann ni, nu i efterhand, tala om vilke moment som fanns på dom olika stationer?

vh Lars

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka redogöra för de olika stationerna under morgondagen, nu skall jag ta en kopp thé och umgås lite med hustrun innan det är dags för tapto.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

271 mil

"är du inte riktigt klok, tänker du köra själv?" sa frun.

Jag har precis varit på en av dom roligaste tävlingarna någonsin. Snacka om att det finns skytte och skytte. Skillnaden är ungefär som med Pistolfältskjutning och dynamiskt skytte, man använder samma grejor på samma sätt fast annorlunda och helt plötsligt så uppenbarar sig en ny värld. Denna form av skytte har tagit in många nya variabler i ekvationen. Jag kommer att öva på många nya saker efter detta äventyr.

En annan sak som måste nämnas är att jag tycker att det är annmärkningsvärt att komma från ingenstanns och bli mottagen som en i gänget utan en blinkning. En sådan samling med trevliga mäniskor växer inte på träd.

Tack tävlingsledningen och alla trevliga likasinnade.

271 mil "var det värt det" frågade frun.

Tveklöst

PS. Nästa gång skall jag få med mig några fler, hoppas jag.

/Tobbe

Tobbe, du är nog inte klok - men du är i gott sällskap! :D

Jag skulle säga att man blir mottagen som man förtjänar, och kommer man med ett glatt och öppet sinne så är man snabbt en i gänget - Kul att träffas, vi ses nästa gång! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer en kort rapport kring tävlingen:

Ett återkommande tema var att all medhavd utrustning skulle transporteras mellan stationerna, dessutom var det en generell tidspress på det sättet att det i princip var 30min mellan varje skjutning. Dessutom fanns det en maximal skjuttid på varje station. Utöver att du behövde bära med dig utrustningen behövde du som skytt se till att få i dig vätska och näring under dagen.

På grund av lite tekniska problem med de rörliga fallmålen så fick vi dessutom tänka om under fredagens dukning, konsekvensen blev att i princip alla mål var hardoxmål med några undantag.

Till saken hör också att Remmene skjutfält är ett rätt utmanande skjutfält i sig självt eftersom det som regel blåser rätt varierat på skjutfältet.

Station 1

Här sköts det på tre olika plåtar med förflyttning mellan varje mål på kända avtånd. Det gällde att på kortast möjliga tid få träff på samtliga mål och skyttarna poängsattes efter hur lång tid de tog på sig med tidstillägg för varje bom. Stationen blev svårare än vad som var tänkt dels på grund av att det blåste mer än vi räknat med men också för att denna del av fältet inte ger någon feedback till skytten om hur skotten tog, eftersom momentet sköts enskilt hade man inte heller hjälp av någon spotter.

Station 2

På denna station skulle skyttarna först skjuta två skott mot ett mål från en skjutställning bakom skjutvallen, d v s i en viss uppförsbacke för att sedan flytta sig till framkanten och skjuta två skott mot ett annat mål men nu från en skjutställning som låg i nedförsbacke. Bägge målen stod på kända avstånd

Station 3

Här skulle det återigen skjutas på två olika mål men den här gången sköt man stående med stöd av ett träd. Även här var det kända avstånd.

Station 4

På denna station stod det en stor träskiva med ett antal A4 papper på mitt på varje papper satt en 1" lapp. Målen som bestod av lerduvor satt bock på träskivans baksida och var inte möjliga för skytten att se. Skytten fickt. ex. instruktion om att "Ditt mål sitter 22 cm under och 36 cm till höger om 1" pricken". Målet skulle också avståndsbedömas genom mätning av A4 pappret sedan skulle det skruvas eller hållas av :P

Station 5

Här gällde det att hitta ett antal mål i terrängen på okända avstånd och att skjuta på så många mål som möjligt inom tidsramen.

Station 6

Detta var den ända riktiga "långhållsstationen" då de andra stationerna hade mål på mellan 130 och 600m. Här stod det en 60x60 plåt på 852 m, efter det att skytten skjutit ett skott på denna plåt skulle skytten förflytta sig 85m närmare målet till en annan skjutruta och från denna ruta skjuta ytterligare ett skott. Avstånden var kända för skytten.

Station 7

På denna station sköts det fem skott från ett lite speciellt "barrikadstöd" där skjutställningarna för samtliga skyttar blev rätt "knöliga". Det sköts från både höger och vänster axel på ett mål på känt avstånd.

Station 8

Här gällde det att känna sina egna begränsningar, Skytten sköt på ett A3 papper på känt avstånd mot kvadrater med succesivt minskande storlek, ju mindre kvadraten var ju mer poäng gav den givetvis men bommade du ett skott så fick du noll poäng på stationen.

Det kan möjligen tilläggas att vi hade en nionde station förberedd men denna var av reservkaraktär och skulle bara genomföras om vi hann. Eftersom sista skytt var klar med sitt skytte 30min innan skjutförbudet så fanns det ingen tid för att genomföra denna station.

Hoppas att detta gett en skaplig bild av vad vi roade oss med under lördagen.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...