Hoppa till innehåll

En ny värld...


Nicanor

Recommended Posts

Jag har länge funderat på att köpa en riktig pilbåge bara för att testa om det verkligen är så kul att skjuta som det ser ut. En bra pilbåge kostar emellertid en hel del pengar så saken fick bero. Av en händelse så fick jag dock möjlighet att byta till mig en pilbåge med diverse utrustning mot ett luftgevär som jag hade över och vips så hade jag blivit bågägare:

190068_10150119552793528_624828527_6725261_4965976_n.jpg

Bågen visade sig vara en Hoyt V-Tech från 2005 någongång (?), samt utrustad med ett Optix sikte och ett DuraLite koger. Till bågen medföljde även diverse pilar samt ett fiskekit (!).

Nåväl..

Jag hade aldrig hållt i en sådan pilbåge så jag tänkte börja kolla hur långt den sköt. Utanför huset så har jag ett fält på 210 meter som går nedåt havet. Jag siktade uppåt runt 25 grader för att se vart pilen landade..

Den pilen såg jag aldrig mera..

Okej, det var uppenbarligen bra fjutt i dessa pilbågar, frågan är ju om man kan träffa något? Första objektet blev ett träd, varpå jag missade och blev ytterligare en pil fattigare. Nästa pil träffade och vips så hade jag ännu en pil mindre - frusna träd är hårda..

Huggkubben framför vedtraven då?

Den träffade jag, pilen satte sig och jag var nöjd - ända tills jag skulle dra ut pilen, det gick inte...

Med hjälp av motorsågen så gjorde jag ett försök att komma åt pilen och det hela slutade med att jag förlorade pil nummer 4 samtidigt som jag får försöka göra en ny huggkubb. Efter en fikapaus och ett konstaterande online att pilarna uppenbarligen kostade 150 spänn styck så började jag inse att något måste göras. En bekant föreslår då att jag ska ta kontakt med en bågskytteklubb för lite praktisk handledning och varför inte?

En vecka senare så knallade jag in på bågskytteklubben och såg förmodligen rätt förvirrad ut eftersom en kille ganska direkt tog kontakt med mig och hälsade välkommen samtidigt som han frågade om jag ville pröva att skjuta lite. Glad över detta varma välkomnande så berättade jag om mina bekymmer och visade min pilbåge. Han bad mig skjuta ett par pilar och gjorde genast ett antal konstateranden:

1. Pilarna ska vila ovanpå fjädergrejen, inte ligga direkt på pilhyllan under fjäderspröten - vips så blev den praktiska precisionen enastående mycket bättre. Nu har jag lärt mig att den kallas trampolinhylla och att det dessutom är noga så att inte fjädrarna på pilarna ska ta i spröten när man skjuter.

2. Draglängden var anpassad efter tidigare ägare, en man som i jämförelse med mig närmast hade gibbonarmar. Min nyvunne vän mumlade lite, lånade bågen och satte upp den i en sträckbänk när han till min förskräckelse började plocka isär bågen med skruvar, strängar och snören hit och tid. Efter lite hummande och micklande så satt emellertid bågen ihop igen och till min förvåning så blev den bra mycket lättare både att dra upp, hålla uppe och träffa med.

3. Jag fick en pedagogisk förklaring till vad man använder den lilla plastringen inuti bågsträngen till, vi gick även igenom hur riktmedlen fungerade och ställde sedan in dessa efter min person.

Till min stora förvåning så kunde jag därefter tämligen omgående börja samla 3-4 pilar inom ytan av en 14 x 14 cm vanlig luftgevärstavla på 20 meter. Glad i hågen så började entusiasmen sprida sig och jag sköt glatt hela kvällen.

Dagen efter kändes det ungefär som att jag gick och bar på ett bowlingklot hela dagen och vips så förstod jag varför de andra skyttarna fikade så mycket istället för att skjuta nonstop hela tiden.

Hursomhelst...

En person där hade med sig en lustig båge som liknade ett mellanting mellan en klädgalge (!) och en slangbåge, ytterst liten och lätt. Tyvärr missade jag vad den hette men jag fick ändå intryck av att den var fabrikstillverkad och inget hemmabygge. Trots format som en barnbåge så sköt den riktigt hårt och verkade även ha minst lika god praktisk precision som övriga fullstora bågar där. En udda detalj var att han verkade skjuta rakt igenom bågen och inte vid sidan av den, som alla andra. Jag hann dessvärre inte tala med mannen ifråga som bröt ganska tidigt för att åka hem men bågen han använde gjorde stort intryck på mig. Så liten, så fruktansvärt liten..

Nu tänkte jag fråga er här om någon vet vilken båge det var jag såg och var man kan köpa en sådan någonstans? Är det en bra båge eller bara oerhört udda? Bågskytte verkar vara ett bestående nöje och om detta håller i sig under sommaren så funderar jag på att avyttra min nuvarande båge (se ovan) och investera i den där udda bågen, om den går att uppbringa och är rimligt överkomlig rent ekonomiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Nicanor

    43

  • ASAT_Pro

    33

  • skogtrollet

    13

  • Roger_P

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

:lol: :lol:

Mycket underhållande läsning.

Fortsätt att skriva så kommer jag att läsa även bågtrådarna i fortsättningen.

Välkommen hit btw

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst...

En person där hade med sig en lustig båge som liknade ett mellanting mellan en klädgalge (!) och en slangbåge, ytterst liten och lätt. Tyvärr missade jag vad den hette men jag fick ändå intryck av att den var fabrikstillverkad och inget hemmabygge. Trots format som en barnbåge så sköt den riktigt hårt och verkade även ha minst lika god praktisk precision som övriga fullstora bågar där. En udda detalj var att han verkade skjuta rakt igenom bågen och inte vid sidan av den, som alla andra. Jag hann dessvärre inte tala med mannen ifråga som bröt ganska tidigt för att åka hem men bågen han använde gjorde stort intryck på mig. Så liten, så fruktansvärt liten..

Nu tänkte jag fråga er här om någon vet vilken båge det var jag såg och var man kan köpa en sådan någonstans? Är det en bra båge eller bara oerhört udda? Bågskytte verkar vara ett bestående nöje och om detta håller i sig under sommaren så funderar jag på att avyttra min nuvarande båge (se ovan) och investera i den där udda bågen, om den går att uppbringa och är rimligt överkomlig rent ekonomiskt.

Jag tror du menar en Slingbow

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En person där hade med sig en lustig båge som liknade ett mellanting mellan en klädgalge (!) och en slangbåge, ytterst liten och lätt. Tyvärr missade jag vad den hette men jag fick ändå intryck av att den var fabrikstillverkad och inget hemmabygge. Trots format som en barnbåge så sköt den riktigt hårt och verkade även ha minst lika god praktisk precision som övriga fullstora bågar där. En udda detalj var att han verkade skjuta rakt igenom bågen och inte vid sidan av den, som alla andra. Jag hann dessvärre inte tala med mannen ifråga som bröt ganska tidigt för att åka hem men bågen han använde gjorde stort intryck på mig. Så liten, så fruktansvärt liten..

Nu tänkte jag fråga er här om någon vet vilken båge det var jag såg och var man kan köpa en sådan någonstans? Är det en bra båge eller bara oerhört udda? Bågskytte verkar vara ett bestående nöje och om detta håller i sig under sommaren så funderar jag på att avyttra min nuvarande båge (se ovan) och investera i den där udda bågen, om den går att uppbringa och är rimligt överkomlig rent ekonomiskt.

Bågen du såg var en Liberty.

Gå in på denna länk, och klicka på Liberty Archery i högra kolumnen: http://www.bagjaktskatalogen.se/

Jag har haft en sådan, sålde den för några år sedan.

Otroligt spännande båge, ingen tvekan om att det är en fullt potent jaktbåge, dock är det definitivt inte någon nybörjarbåge, då den är svårskjuten för den som inte har fått in skjutstilen i ryggmärgen.

Den är inte ett dugg förlåtande, den är mycket känslig för snedbelastning, och ett varningens ord om du köper eller provar en igen, dra aldrig aldrig någonsin upp den i fulllt drag och försök att släppa ner den igen genom att hålla i strängen, för då kalvar strängen över och du har ett inköp av en i stort ny båge framför dig.

Hipshot här på forumet har testat live hur det känns att kalva av strängen på den bågen, fast det var med pil på har jag för mig.. :P

Jag har ångrat många ggr att jag sålde den bågen, men jag hade så många bågar då, så jag hade inte plats för alla.

Edit: JS hann före.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...Huggkubben framför vedtraven då?

Den träffade jag, pilen satte sig och jag var nöjd - ända tills jag skulle dra ut pilen, det gick inte...

Tänkte bara tipsa om en pildragare som garanterat får ut dina träskjutna pilar! ;)

pildragare_s.jpg

Funkar ungefär som en nötknäckare, utan att knäcka pilen!

Bara lägg den runt pilen och dra RAKT bakåt, bryt ej..

Finns bara styrkan hos användaren att dra, så kommer pilen att lossna från "tavlan"! ;)

Det underlättar dock om pilen sitter fast i nägot som i sin tur står/sitter stadigt i marken.

Eller om man är två; 1 drar i pilen och den andra håller föremålet som pilen sitter fast i..

Som föregående talare redan har nämnt; Det är garanterat en Liberty 1 båge du sett.

Absolut ingen nybörjarbåge, men när man vet hur den ska bemästras så är den grymt trevlig!

Vet en tjej som jagar med en sådan och hon har fällt flera vilt med den. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket allesammans !!

:)

Bågen jag såg var utan tvekan en sådan Liberty, fräckare pilbåge har jag aldrig sett...

:wub:

Varför kan man inte tomdra den, beror det på att det återkommer så mycket energi när letoff släpper eller beror det på att den är onormalt lätt att spåra av igenom att man tiltar den vid återföringen?

Nu har jag fått tag på en kasserad ensilagebal från förra året ("dinosaurieägg") och det fungerar fint som pilfång, tavlorna tejpar jag på med silvertejp.

Om man ska byta pilbåge, finns det då något andrahandsvärde i en sådan båge som jag har nu? Jag funderar som sagt på att avyttra den framöver men tills dess så kan den vara bra att ha som läromedel innan man köper en dyrare och mer avancerad båge.

Vilken dragstyrka ska man för övrigt välja? Den jag har nu är ställd på 58.50 lbs enligt nissen på klubben som ställde om den, han påstod att man egentligen inte ska ställa om en båge mer än 10 lbs under dess riktiga värde, där min båge är byggd för 70 lbs men att Hoyt av den modellen jag har kan klara nedåt 15 lbs?

Jag hade nog helst velat ha ännu mindre dragstyrka, kanske 50 med möjlighet att ställa nedåt 40, så himla kul är det inte att dra upp en aptung båge även om det är facinerande att känna verkan av letoff. Nu kan jag dra den här bågen rakt, utan att behöva börja uppdraget med att rikta bågen mot taket som innan jag fick den omställd. Min draglängd var för övrigt drygt 27 tum, är det normalt eller är jag kortarmad (jag fick intrycket av det när min båge ställdes om).

Med bågen så fick jag en konstig grej med två klor på, den har även en vajer och en vantskruv, jag antar att den fungerar som någon slags bågpress i fält, för strängbyte eller så? Med följde även ett lipsyl med vax, till strängen antar jag? Är det något annat som ska smörjas/vaxas som det löpande underhållet? Fiskepilarna hade för övrigt inga fjädrar (eller det kanske ska heta fenor?), är det normalt? Det satt bara en slags löpring på som man satte harpuntråden i.

Kul o hitta en tidigare ägare av Liberty här, finns det andra för- eller nackdelar, eventuella egenheter som man bör känna till? Är det helt huvudlöst att köpa en sådan som nybörjare, även om man har råkat bli förälskad i modellen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket allesammans !!

:)

Bågen jag såg var utan tvekan en sådan Liberty, fräckare pilbåge har jag aldrig sett...

:wub:

Varför kan man inte tomdra den, beror det på att det återkommer så mycket energi när letoff släpper eller beror det på att den är onormalt lätt att spåra av igenom att man tiltar den vid återföringen?

Drar man den med fingrarna så blir det en vridning av strängen när man släpper tillbaka den. Detta skapar urspårning!

För att vara helt på säkra sidan ska man aldrig dra en compbåge med fingrarna, speciellt inte en av dagens korta axel-axel bågar.

Blir det fel så täcker inga garantier detta! Det är inget fel på bågen, utan ett handhavande fel!!

Ska man dra en båge så bör en pil vara nockad och att man drar med en releaser!

Nu har jag fått tag på en kasserad ensilagebal från förra året ("dinosaurieägg") och det fungerar fint som pilfång, tavlorna tejpar jag på med silvertejp.

Om man ska byta pilbåge, finns det då något andrahandsvärde i en sådan båge som jag har nu? Jag funderar som sagt på att avyttra den framöver men tills dess så kan den vara bra att ha som läromedel innan man köper en dyrare och mer avancerad båge.

2a handsvärdet på en redan beg. båge är inte så högt. Kanske får du nån tusenlapp eller 2..

Vilken dragstyrka ska man för övrigt välja? Den jag har nu är ställd på 58.50 lbs enligt nissen på klubben som ställde om den, han påstod att man egentligen inte ska ställa om en båge mer än 10 lbs under dess riktiga värde, där min båge är byggd för 70 lbs men att Hoyt av den modellen jag har kan klara nedåt 15 lbs?

Bågstyrkan på de allra flesta bågarna går att ställa 10 lbs. Vissa går att ställa 15.. Några ännu mera!

Men har du en på max 70 lbs och bara kan ställa 10, så är 60 det minsta du ska skruva ner till.

Ställer du ner den för mycket så slutar det i haveri, du skruvar helt sonika ut bultarna för långt så de släpper!

Jag hade nog helst velat ha ännu mindre dragstyrka, kanske 50 med möjlighet att ställa nedåt 40, så himla kul är det inte att dra upp en aptung båge även om det är facinerande att känna verkan av letoff. Nu kan jag dra den här bågen rakt, utan att behöva börja uppdraget med att rikta bågen mot taket som innan jag fick den omställd. Min draglängd var för övrigt drygt 27 tum, är det normalt eller är jag kortarmad (jag fick intrycket av det när min båge ställdes om).

Nja, vet inte om det finns något som säger vad som är normalt.

Kan tänka att det ligger nånstans mellan 27-29 tum för en vuxen man..

Med bågen så fick jag en konstig grej med två klor på, den har även en vajer och en vantskruv, jag antar att den fungerar som någon slags bågpress i fält, för strängbyte eller så? Med följde även ett lipsyl med vax, till strängen antar jag? Är det något annat som ska smörjas/vaxas som det löpande underhållet? Fiskepilarna hade för övrigt inga fjädrar (eller det kanske ska heta fenor?), är det normalt? Det satt bara en slags löpring på som man satte harpuntråden i.

Den konstiga grejer låter som en bågpress, en BowMaster. Klarar enklare reparationer men säkerligen kan du helt plocka ner bågen med den!

På fiskepilar behövs inga fenor, det är oftast inga längre håll man skjuter på i vattnet. Men det finns fiskepilar med fenor också.

Både sträng och kablar ska vaxas! Vatten och sol är deras 2 största fiender + nötskador av cabelslidern (den svarta plastbiten som cablarna går igenom).

Kul o hitta en tidigare ägare av Liberty här, finns det andra för- eller nackdelar, eventuella egenheter som man bör känna till? Är det helt huvudlöst att köpa en sådan som nybörjare, även om man har råkat bli förälskad i modellen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskepilarna hade för övrigt inga fjädrar (eller det kanske ska heta fenor?), är det normalt? Det satt bara en slags löpring på som man satte harpuntråden i.

bare som info:

fiskjakt går under et annet lovverk.

harpunering av fisk er av nån idiotisk grunn forbudt her i Sverige. og vil fortsatt väre forbudt også når/om det blir lov med bågjakt...

undervannsjakt er, som bågjakt, en jaktform det jobbes med for å få lov til å bedrive...

det er til og med forbudt å eie en harpun hvis du ikke har en spesiell våpentillatelse for det.

om det også gjelder "harpun deler" til båge, så som snelle, line, harpunpiler osv. vet jeg ikke.

kanskje noen andre vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojdå, jag har tomdragit min båge flera gånger, fast då har jag iofs varit noga med att dra den rakt eftersom jag förstod risken innan jag fick höra tals om den. Om man tomdrar inomhus så kanske det kan vara lite lurigt med en pil laddad, i synnerhet med en avtryckare monterad på? Lite jobbigt med en pil i väggen om man klantar sig typ, då föredrar jag nog faktiskt en havererad båge. Om inte annat för husfridens skull...

:rolleyes:

Dåligt andrahandsvärde är ju iofs på gott och ont, man kanske kan knipa en Liberty begagnad för ett vrakpris också? Är de så vanliga att de regelbundet förekommer begagnade? I så fall var, Blocket eller? Fast då kanske man inte får den draglängd och dragstyrka som man önskar, för på den kan man väl inte ändra detta så lätt?

Killen som ställde om min båge förklarade risken med att ställa ner dem för lågt så att skruvarna riskerar att pluppa ur. Dock så försäkrade han att min hade marginaler kvar på 58, hur sant detta är VET jag naturligtvis inte men han gav ett seriöst intryck..

Apropå detta, om man skruvar in/ut de skruvar som ställer lemvinkeln, alltså styrkan, behöver man då backa upp detta med andra justeringar eller är det bara att skruva som man vill? Detta då förutsatt att man inte skruvar UR lägre än vad den redan står? Jag antar att man dessutom måste ställa dem lika, han på klubben var iaf noga med att räkna varven som dessa skruvarna skruvades ur?

Jag vill minnas att min båge stod på dryga 31 tum, det måste man andra ord ha varit en välvuxen tidigare ägare om mitt mått är mera normalt?

Om man ska harpunera, går det även med Liberty-modellen? Fiske känns faktiskt mera lockande än jakt, i synnerhet för mig som ren nybörjare. Jag tror inte att delarna till ett fiskeset är tillståndspliktiga eftersom inga pilbågedelar ligger under Vapenlagen (såvitt jag kan bedömma).

Förresten tack så mycket allesammans för all värdefull input här till mig här som nybörjare, det uppskattas jättemycket.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten...

Här är de lite olika pilar som följde med bågen. Jag har bara testat tavelpilarna längst till vänster ännu. Jag antar att de båda nästkommande är olika typer av fiskepilar, för olika typer av fisk eller vadå, bäver kanske?

Den där pilen med en trefot i ändan, är det typ en sådan grej som man har när man skjuter mot marken, tror de heter "grasshopper"? Jag vill iofs minnas att den tidigare ägaren hade haft dem till jakt, men de har ju inga spetsar? Såvida man inte räknar de ganska trubbiga ändarna på trefoten.

Pilen längst till höger måste vara en jaktpil, det följde med ett gäng sådana, tydligt uppmärkta med 100 och 125, är det storlekarna på dem eller? Det är ruskigt skarpa i alla fall och det följde även med en slags vässare som man sticker spetsarna i för att hålla dem skarpa. Bladen på dessa, alltså "rakbladen" är löstagbara, ska de vara så? Det följde med en speciell "nyckel" som man använde när man skruvade på dem och väl påskruvade så sitter bladen fast. Det är alltså bara när man skruvar loss dem som de faller isär. Spetsen verkar vara av ett annat material, är det typ hårdmetall? Kan man skjuta dessa pilar även som vanliga pilar (utan rakbladen monterade)? Sliter inte sådana pilspetsar hårt på måltavlorna? Jag glömde fråga om detta på klubben. Där hade de även speciella tavlor för compoundbågar och typ halmtavlor som vi med compound inte fick skjuta på. Man kanske iofs inte skjuter på tavla alls med sådana spetsar, men man måste väl ändå skjuta in dem innan man jagar med dem? För min del så känns det dock tryggast att ha dem på hyllan... :unsure:

182943_10150101341738528_624828527_6556693_2967340_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man ska harpunera, går det även med Liberty-modellen? Fiske känns faktiskt mera lockande än jakt, i synnerhet för mig som ren nybörjare. Jag tror inte att delarna till ett fiskeset är tillståndspliktiga eftersom inga pilbågedelar ligger under Vapenlagen (såvitt jag kan bedömma).

nei, jeg trur heller ikke det er förbjudet med delarna, men det ÄR tyvärr olagligt å bruke det...

all form for harpunering er inntill videre ikke lov å utföre...

vi får håpe det endrer seg etter hvert...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1: spiss för blinkskytte

2: spiss for harpunering

3: kan väre for harpunering. men jeg tror det er en mekanisk jaktspiss, skal det väre 2 eller 3 blad på den? kan de legges inntill kroppen på spissen? er bladene skarpe?

4: jaktspiss for det minste småviltet

5: jaktspiss med faste blad. de skal kunne byttes ut. da spissen lever lengre enn bladene.

vil anbefale å ikke bruke denne på blink, selv om du tar bort bladene. kjöp deg nye piler.

100 og 125 er vekta på dem i grain

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spets nr 3 är inte någon jaktspets!!!

Det är en fiskespets..

På nr 5; Varför måste han köpa nya pilar?

Det är ju bara att skruva bort hela spetsen och byta till tavelspets..

1: spiss för blinkskytte

2: spiss for harpunering

3: kan väre for harpunering. men jeg tror det er en mekanisk jaktspiss, skal det väre 2 eller 3 blad på den? kan de legges inntill kroppen på spissen? er bladene skarpe?

4: jaktspiss for det minste småviltet

5: jaktspiss med faste blad. de skal kunne byttes ut. da spissen lever lengre enn bladene.

vil anbefale å ikke bruke denne på blink, selv om du tar bort bladene. kjöp deg nye piler.

100 og 125 er vekta på dem i grain

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående jaktspetsarna till höger;

När man skjutit dessa 1 gång, så är de oftast slöa och bör inte användas till jakt.

Då är de perfekta till övningsskytte inför jakt! Sedan byter man bara bladen till några rakbladsvassa när jakten drar igång.

Fick du med några extra blad?

Annars så finns det garanterat att köpa. Det ser ut som gamla Thunderheads.

Dessa jaktspetsar finns nog fortfarande i handeln..

Använd inte jaktspetsarna på någon av klubbens tavlor om du inte vill bli ovän med dem!

Utan köp eget målmaterial för de spetsarna..

Förresten...

Här är de lite olika pilar som följde med bågen. Jag har bara testat tavelpilarna längst till vänster ännu. Jag antar att de båda nästkommande är olika typer av fiskepilar, för olika typer av fisk eller vadå, bäver kanske?

Den där pilen med en trefot i ändan, är det typ en sådan grej som man har när man skjuter mot marken, tror de heter "grasshopper"? Jag vill iofs minnas att den tidigare ägaren hade haft dem till jakt, men de har ju inga spetsar? Såvida man inte räknar de ganska trubbiga ändarna på trefoten.

Pilen längst till höger måste vara en jaktpil, det följde med ett gäng sådana, tydligt uppmärkta med 100 och 125, är det storlekarna på dem eller? Det är ruskigt skarpa i alla fall och det följde även med en slags vässare som man sticker spetsarna i för att hålla dem skarpa. Bladen på dessa, alltså "rakbladen" är löstagbara, ska de vara så? Det följde med en speciell "nyckel" som man använde när man skruvade på dem och väl påskruvade så sitter bladen fast. Det är alltså bara när man skruvar loss dem som de faller isär. Spetsen verkar vara av ett annat material, är det typ hårdmetall? Kan man skjuta dessa pilar även som vanliga pilar (utan rakbladen monterade)? Sliter inte sådana pilspetsar hårt på måltavlorna? Jag glömde fråga om detta på klubben. Där hade de även speciella tavlor för compoundbågar och typ halmtavlor som vi med compound inte fick skjuta på. Man kanske iofs inte skjuter på tavla alls med sådana spetsar, men man måste väl ändå skjuta in dem innan man jagar med dem? För min del så känns det dock tryggast att ha dem på hyllan... :unsure

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rolig läsning! tror du lyckades med alla basic nybörjarmisstag där, förutom torrsläpp förstås :)

Det visar varför man inte bara går och köper en båge utan att först få de råd man behöver...

Du har fått bra svar på alla frågor, jag vill bara inflika att ensilagerullar inte är bra, pilen kommer

att försvinna in i rullen så småning om, så en gjutesäck med ull eller trasor är både enkelt och billigt.

Om du inte ska börja jaga så kan du lägga jaktspetsarna i en låda så länge, och skulle inte ens tänka tanken

att stå på en skytteklubb och skjuta med slöa eller vassa jaktspetsar på pilarna, dels för tavlornas skull

men även säkerheten för dina kamrater :)

Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spets nr 3 är inte någon jaktspets!!!

Det är en fiskespets..

På nr 5; Varför måste han köpa nya pilar?

Det är ju bara att skruva bort hela spetsen och byta till tavelspets..

klart. det var spissen jeg mente.

beklager skrivefeil...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick du med några extra blad?

Japp, en hel paket. Tog en stund att komma på vad man hade dem till innan jag hittade spetsarna. Först var jag inne på att det var någon typ av verktyg för att skrapa något i samband med underhåll eller liknande...

:blink:

Använd inte jaktspetsarna på någon av klubbens tavlor om du inte vill bli ovän med dem!

Utan köp eget målmaterial för de spetsarna..

Nä, jag har aldrig prövat dem och kommer nog inte heller att göra det inom en förutsägbar framtid...

Det visar varför man inte bara går och köper en båge utan att först få de råd man behöver...

Visst hade det underlättat om jag hade hittat det här forumet först men bättre sent än aldrig...det kommer säkert att komma fler skumma frågor ifrån mig framöver, om ni inte tröttnar förstås...

Hullingpilen har utfällbara hullingar som inte är vassa alls, de förefaller inte ha någon skärpa överhuvudtaget. Jag trodde hullingarna var någon typ av djupstopp, ungefär som på en borrmaskin. Dessa spetsar går inte att skruva av utan verkar vara limmade vid skaften?

Här en bild på mig där jag skjuter min dåvarande Liberty 1:a.

Det kanske låter lite pubertalt men den bågen bara är SÅÅÅ cool..... :wub:

Hur mycket svårare är den att skjuta än en vanlig båge, typ min?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket svårare är den att skjuta än en vanlig båge, typ min?

Tja, det är ju lite individuellt naturligtvis, men man bör nog ha jobbat in grunderna med en "vanlig" compound innan man ger sig på en Liberty.

På en vanlig compound så har man ju ett öppet grepp om bågens handtag, dvs att bågen vilar i tummgreppet och handflatan med hjälp av trycket bakåt vid uppspännt läge, och den sling som sitter på bågen och är trädd över handleden.

Fingrarna greppar inte om handtaget, utan handen är öppen så att säga.

På Libertyn är det tvärtom, där måste man hålla hela handen runt handtaget, ungefär som på en pistol.

Detta gör att minsta vinkling på handen gör att pilen tenderar att hamna någon annanstans än tänkt.

Speciellt tummen som vilar på en hylla kan ställa till det.

Nu låter det kanske svårare än det är, men det är som sagt en väldigt oförlåtande båge om man dabbar sig, men när man väl kommit underfund med den så är den ack så charmig att skjuta med, och inte väger den mycket heller.. ^_^

Jag ansåg att det måste vara den optimala smygjaktsbågen i tätterräng, och det var det jag hade tänkt haft den till.

Fattar inte att jag sålde den faktiskt.. :blush:

Edit: På bilden så har jag handen öppen, men det är nog helt enkelt så att de lyckats knäppa precis när jag rättar till greppet, och då öppnat handen lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, en hel paket. Tog en stund att komma på vad man hade dem till innan jag hittade spetsarna. Först var jag inne på att det var någon typ av verktyg för att skrapa något i samband med underhåll eller liknande...

:blink:

Nä, jag har aldrig prövat dem och kommer nog inte heller att göra det inom en förutsägbar framtid...

Jaktspetsar är ju inget man börjar med men kanske växer intresset för dessa fram lite senare. :)

Visst hade det underlättat om jag hade hittat det här forumet först men bättre sent än aldrig...det kommer säkert att komma fler skumma frågor ifrån mig framöver, om ni inte tröttnar förstås...

Ingen risk att vi tröttnar, det är bara att fråga på!

Men kika även på tidigare trådar, där finns en hel del redan besvarat. :)

Hullingpilen har utfällbara hullingar som inte är vassa alls, de förefaller inte ha någon skärpa överhuvudtaget. Jag trodde hullingarna var någon typ av djupstopp, ungefär som på en borrmaskin. Dessa spetsar går inte att skruva av utan verkar vara limmade vid skaften?

Japp, dessa måste sitta hårt på skaftet så de inte släpper när man vevar in "fångsten"!

Missade i ett tidigare inlägg där du undrat om det var även för bäver. Det finns en liknande spets för bäverjakt, man behåller hullingsdelen men byter spetsen längst fram mot en jaktspets. Då har man både skärande och samtidigt hullingar som gör det möjligt att enkelt att få in bävern till båten/stranden. Innerloc har den spetsen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag kontaktade jag en Lars Holmström på Bågjaktskatalogen och han hade tydligen sålt Liberty under ett antal år. Det visade sig att han var en mycket trevlig bekantskap och bjöd på en hel del information om just den här bågen.

:)

Dessvärre så hade han ingen 50# med 28" draglängd på hyllan men han hade en 63# som han kunde använda för att skapa en båge med just 28" igenom att byta någon grej som han relativt raskt kunde kompletteringsbeställa ifrån USA och därefter pyssla ihop till en färdig båge för mig.

Så långt allt gott..

Nu har jag dock börjat tvivla, 20" axel till axel ÄR faktiskt väldigt kort och frågan är hur mycket "pilbågekänsla" man egentligen får utav en sådan konstruktion, om ni förstår hur jag menar. Det kanske inte blir en pilbåge på samma sätt utan snarare "något annat" som kanske inte blir lika universellt användbart som en mer normal båge? Man kanske ska skjuta Libertyplanerna på framtiden lite inte minst i skenet av att jag ännu inte har blivit så varm i kläderna på den båge jag redan äger? Därtill så kanske det är dumt att sälja bort en perfekt användbar båge av vettigt fabrikat som jag kanske med fördel kan köra in mig själv på och skapa de grundläggande färdigheterna på? Låter det förvirrande, vad tycker ni?

Sedan så fick jag nya insatser ifrån ett annat företag (Bågar & Pilar), en tös vid namn Ulrika skickade insatser till ett par pilar som jag hade lyckats kvadda igenom att använda för hårda pilfång, eller rättare sagt fångstytor vid sidan om målet. Insatserna visade sig passa perfekt i pilskaften men dessvärre så passade inte mina spetsar i insatserna, jag trodde bara det fanns en sort men där bedrog jag mig uppenbarligen... :(

För närvarande så har jag en styck intakt pil, med nya spetsar på posten så kan jag förhoppningsvis komma upp till ytterligare två pilar så det börjar bli dags att köpa ännu några nya. Den här gången så funderar jag på att köpa några andra pilar än de käcka pilar vid namn Apache med en fin indianhövding (Geromino?) på som den lokala jakthandlaren har sålt på mig ifrån Fondprodukter. Vad ska jag tänka på när jag ska köpa pilar? Diverse handlar anger något de kallar för spine (ryggrad?), som jag antar har med pilens styvhet att göra, hur ska jag tänka där?

Ifrån klubben så fick jag reda på att jag har knappt 28 tum verklig draglängd och 58.50 lbs dragstyrka i bågen, hur kan jag "översätta" detta till vilken pil jag ska använda? Vilket material ska jag välja för pilen, är det bara kolfiber som gäller eller? Tydligen så har olika pilar olika rakhet, hur "skeva" pilar duger?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde...

Det limstiftsliknande vaxstiftet, hur ska jag använda det? På bågsträngen antar jag, men ska det även köras på de andra kablarna som inte gör någon nytta (alltså som man inte skjuter med)? Hur ofta vaxar man, var vaxar man och hur mycket vax använder man? Ska vaxet värmas först (typ skidvalla) eller ska det kletas på, typ som Lypsyl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde...

Det limstiftsliknande vaxstiftet, hur ska jag använda det? På bågsträngen antar jag, men ska det även köras på de andra kablarna som inte gör någon nytta (alltså som man inte skjuter med)? Hur ofta vaxar man, var vaxar man och hur mycket vax använder man? Ska vaxet värmas först (typ skidvalla) eller ska det kletas på, typ som Lypsyl?

her er en video.

gå også inn på www.bowtuningtips.com

der er det masse gode videoer på diverse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...