Hoppa till innehåll

Bäverjakt


Borzaa

Recommended Posts

He blåse "nannnting" utanför kontoret... <_<

Hoppas att det mojnar framåt kvällen så att man kan dra ut en sväng.

Bäckarna ligger ojagade sen en och en halv vecka. Det måste vi råda bot på! :lol:

...och här uppe har inte snön och isen farit helt ännu. :(

Kanske nästa vecka. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart hemfärd och det blåser fortfarande :( Ser inge vidare ut.

Stefan - Den som väntar på något gott! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska ut ikväll och försöka lura en rackare :)

Molnfritt,15+ ca och en sjö där vi vet att det finns ojagade bävrar kan inte bli bättre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart hemfärd och det blåser fortfarande :( Ser inge vidare ut.

Stefan - Den som väntar på något gott! ^_^

Jepp! Jag ska försöka komma ut på en spaningsrunda imorgon. :lol:

Det blåser här uppe också och +9,7 ute. :D

Solen har skinit större delen av dagen och snö smälter sakta men säkert. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har fått ett återbud av en i bävergänget, så om nån bäverlös/marklös jägare vill vårjaga lite så är det bara att PM:a

Vi far 10/5 och vänder hemåt igen 13/5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu hänger det på vädrets makter om det ska bli snöfritt innan dagen D, alltså den 15/5 kl. 24.00. :(

Det blir en senare vår än vanligt här i år. :(

Ett riktigt slagregn är väl det som skulle få ordentlig fart på snösmältningen om man nu inte ska ta fram skidor el. snöskor för att man ska kunna ta sig ner till bäcken. :lol: Det här är min väg ner till bäcken och den är då täckt med några dm med snö ännu. :(

post-144-0-41049700-1336034539_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<p>Igår frågade grabben om vi inte kunde åka ut o jaga bäver då dom hade pratat om svenska djur i klassen/ förskolan. O vill grabben ut i skog o mark med far sin så blir man bara glad.Saft, bullar o kaffe packades innan avfärd. Det var en riktigt händelserik kväll med bävrar som var upp o slog/hälsade på varandra i vattnet med massa konversationer däremellan o granben bar i extas då vi satt på första parkett!Sakta men säkert gled en bäver upp i läge med en liten kvist i munnen. Grabben satte händerna för öronen och...PANG!!! En ny jägare är född53be4b44-47a2-6d54.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul upplevelse för grabben! :)

Du har lyckats forma honom rätt hör jag. :lol:;)

Snyggt foto och på en stolt jägare med sitt byte. :):wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<p>Igår frågade grabben om vi inte kunde åka ut o jaga bäver då dom hade pratat om svenska djur i klassen/ förskolan. O vill grabben ut i skog o mark med far sin så blir man bara glad.Saft, bullar o kaffe packades innan avfärd. Det var en riktigt händelserik kväll med bävrar som var upp o slog/hälsade på varandra i vattnet med massa konversationer däremellan o granben bar i extas då vi satt på första parkett!Sakta men säkert gled en bäver upp i läge med en liten kvist i munnen. Grabben satte händerna för öronen och...PANG!!! En ny jägare är född

Stort grattis!

Det är något alldeles speciellt att ha med sig jaktintresserade ut på bäverjakt! :wub:

Att sedan dessutom tillsammans få ta del av viltets sociala liv och i stillhet invänta lämplig individ och skjuttillfälle - då närmar man sig "jaktens kärna".

Bättre tillfälle att ha med sig ungdomar finns nog inte: Myggfritt, svala vårkvällar, lite action....

...till skillnad från mina första älgpass <_< kan ju få vilken presumtiv jägare som helst att börja med knyppling istället. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar :)

Ja det gick knappt att få honom i säng igår när vi kom hem. Och nästa gång jag ska ut o jaga så SKA han med, det bestämde han igår.

Roligare jaktsällskap kan man knappast önska sig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar :)

Ja det gick knappt att få honom i säng igår när vi kom hem. Och nästa gång jag ska ut o jaga så SKA han med, det bestämde han igår.

Roligare jaktsällskap kan man knappast önska sig!

Haha! Då har han verkligen fått blodad tand för jakten. :wub::)

Nej, det får du nog leta efter. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul start på jaktlivet och stort grattis. Själv blir det upp til tornedalen för bäverjakt i helgen. Ganska mycket snö men skidorna får komma fram. Bäcken är iaf öppen. Jaktpolaren har rekat flera gånger. Sett bäver och massor av färska gnag. Fällt träd över bäcken så det ska bli spännande. Dessutom prova nya pipan till Blasern. Blir 11,7g vulcan i bössan då det var det enda jag hade att tillgå men det ska nog funka bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ligger det såpass mycket snö kvar än? Man har blivit bortskämd med grönskande björkar o gröna tuvor. Låter iaf som ni kan få en superjakt däruppe ;)

Dom två senaste bävrarna har åkt oryx så vulcan är nog inga problem :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ligger det såpass mycket snö kvar än? Man har blivit bortskämd med grönskande björkar o gröna tuvor. Låter iaf som ni kan få en superjakt däruppe ;)

Dom två senaste bävrarna har åkt oryx så vulcan är nog inga problem :)

Jag vet inte hur mycket Loke har i Tornedalen men ca. 2 mil norr om Kalix ser det ut såhär iaf och det är så att jag skulle kunna ta fram skidorna också. :lol:

Detta är vägen som jag går ner till min bäverbäck men det är stöveldjupt med snö ännu och en del förrädiska gropar som ligger dolda där under samt 2 diken.

post-144-0-06812300-1336046402_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<p>Igår frågade grabben om vi inte kunde åka ut o jaga bäver då dom hade pratat om svenska djur i klassen/ förskolan. O vill grabben ut i skog o mark med far sin så blir man bara glad.Saft, bullar o kaffe packades innan avfärd. Det var en riktigt händelserik kväll med bävrar som var upp o slog/hälsade på varandra i vattnet med massa konversationer däremellan o granben bar i extas då vi satt på första parkett!Sakta men säkert gled en bäver upp i läge med en liten kvist i munnen. Grabben satte händerna för öronen och...PANG!!! En ny jägare är född53be4b44-47a2-6d54.jpg

Härligt att grabben fick vara med också! :) Blir nog en riktig bäver jägare i framtiden :)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<p>Igår frågade grabben om vi inte kunde åka ut o jaga bäver då dom hade pratat om svenska djur i klassen/ förskolan. O vill grabben ut i skog o mark med far sin så blir man bara glad.Saft, bullar o kaffe packades innan avfärd. Det var en riktigt händelserik kväll med bävrar som var upp o slog/hälsade på varandra i vattnet med massa konversationer däremellan o granben bar i extas då vi satt på första parkett!Sakta men säkert gled en bäver upp i läge med en liten kvist i munnen. Grabben satte händerna för öronen och...PANG!!! En ny jägare är född53be4b44-47a2-6d54.jpg

Härligt :D

det är bra att unga börjar jaga :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den som ger mig ett vettigt svar får en flaska whiskey:

Varför låter man bävern vara lovling i 5 (fem!) dagar mer i övre delen av Sverige än den nedre? Vad kan det spela för roll? Varför drar man inte bara 15 maj över hela riket? Då hade man sluppit eventuella diskussioner kring datum och gränser under de fem dagar då södra Sverige avundas resten. Är det skillnad på bävrarna som gnager på varsin sida av exempelvis en bäck som delar Värmland från Dalarna? Måste va surt när man siktat in sig och bävern plötsligt kliver över gränsen...

Jag tappar en jakthelg på den här regeln, ja, jag är bitter!

Tack!

post-9698-0-43151400-1336114769_thumb.pn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade just med polaren. Han hade varit ut igår med skotern och ca:30cm snö i skogen

Ok! Då är det ju stöveldjupt ännu och det är ju som vi har i Bondersbyn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den som ger mig ett vettigt svar får en flaska whiskey:

Varför låter man bävern vara lovling i 5 (fem!) dagar mer i övre delen av Sverige än den nedre? Vad kan det spela för roll? Varför drar man inte bara 15 maj över hela riket? Då hade man sluppit eventuella diskussioner kring datum och gränser under de fem dagar då södra Sverige avundas resten. Är det skillnad på bävrarna som gnager på varsin sida av exempelvis en bäck som delar Värmland från Dalarna? Måste va surt när man siktat in sig och bävern plötsligt kliver över gränsen...

Jag tappar en jakthelg på den här regeln, ja, jag är bitter!

Tack!

En tes kan nog ha me Tony Rickardsson att göra? Avesta ligger i dalagränsen o från avesta o uppåt så är man inte bitter. 1 mil därifrån, där jag bor, börjar bitterheten och drar sig sakta söderut, med en del nederbörd som följd...?

Detta geniala utlägg måste vell vara värt en wirre? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den som ger mig ett vettigt svar får en flaska whiskey:

Varför låter man bävern vara lovling i 5 (fem!) dagar mer i övre delen av Sverige än den nedre? Vad kan det spela för roll? Varför drar man inte bara 15 maj över hela riket? Då hade man sluppit eventuella diskussioner kring datum och gränser under de fem dagar då södra Sverige avundas resten. Är det skillnad på bävrarna som gnager på varsin sida av exempelvis en bäck som delar Värmland från Dalarna? Måste va surt när man siktat in sig och bävern plötsligt kliver över gränsen...

Jag tappar en jakthelg på den här regeln, ja, jag är bitter!

Tack!

Min vilda gissning är att det p.g.a av det som Jonsson och grabbarna "lider" av just nu, sen vår med mkt snö. Vilket gör att det ofta är de sista dagarna, sista veckan som fungerar vettigt efter vårflodens härjningar.

Eller så är det bara biologiskt med att bävern norrut räknas ha några dagar födsel.

Någonstans ska gränsen dras och denna gång valde de din tröskel ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min vilda gissning är att det p.g.a av det som Jonsson och grabbarna "lider" av just nu, sen vår med mkt snö. Vilket gör att det ofta är de sista dagarna, sista veckan som fungerar vettigt efter vårflodens härjningar.

Eller så är det bara biologiskt med att bävern norrut räknas ha några dagar födsel.

Någonstans ska gränsen dras och denna gång valde de din tröskel ;)

Helt rätt! Vi lider av Bäverjaktsabstinens. :lol: :lol: :lol:;)

Solen skiner fortfarande här uppe så nog smälter snön sakta men säkert men ett riktigt hellregn hade gjort susen. :lol: :lol: :lol:

Dom har ju varnat för skitväder från väster så vi får väl se om dom kan hålla vad dom lovar. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och skitväder från väster blev det!

Snö nu på morron och hela dagen. :angry:

Stackars hunden stod med benen i kors och tittade bedjande på en surmulen husse som inte ville gå ut. :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och skitväder från väster blev det!

Snö nu på morron och hela dagen. :angry:

Stackars hunden stod med benen i kors och tittade bedjande på en surmulen husse som inte ville gå ut. :unsure:

Inte här ännu fast dom har lovat oss en beskärd del också. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...