Hoppa till innehåll

Bäverjakt


Borzaa

Recommended Posts

Finns ju lite här och var, på vissa ställen är dom upp lite då och då under nästan hela vintern.

Dock har jag inte varit och kolla vid eran bäck, har ju inte jakträtt där så där är de ju ingen vits och vara och kolla :P

Ja, jag vet!

Nej, det har du inte! Bäcken har gått upp vid vägtrumman där man kör över den mot St. Lappträsk.

Du kan ju åka dit och inspektera och fota och kasta in på forumet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet!

Nej, det har du inte! Bäcken har gått upp vid vägtrumman där man kör över den mot St. Lappträsk.

Du kan ju åka dit och inspektera och fota och kasta in på forumet. :)

Inte fotar jag på andras mark ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va upp till en jaktpolare i kälarne och där va det riktig aktivitet på bävrarna:)

kort och gott så blev det några bävrar den helgen och jag håller fast vid att kvällar är bäst om man vill få många och bra skott lägen:)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte fotar jag på andras mark ;)

Ok! Strunt i det då! ;):lol:

Det finns iofs ett foto från bäverbäcken vid vägtrumman när jag åkte förbi där sist.

Gå lite bakåt i tråden så hittar du det. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Strunt i det då! ;):lol:

Det finns iofs ett foto från bäverbäcken vid vägtrumman när jag åkte förbi där sist.

Gå lite bakåt i tråden så hittar du det. :)

Behövs inte, jag vet vilken bäck de är och hur de ser ut där :P Min farmor har stuga i st. lappträsk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs inte, jag vet vilken bäck de är och hur de ser ut där :P Min farmor har stuga i st. lappträsk.

Ok! Då så! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörru det har snöat här också idag men det har bara varit blötsnö för den har smält lika fort som den har kommit ner på gatan, men däremot så bör det har tagit en del på den gamla snön som är >50 cm djup ännu på gräsmattan. Ordentligt med värme nu så lär det ta fart. :D

Jo de far igentligen bara snabbare för snön blir ju varmare under och det regnar då här också så :)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här vart det en liten bäver i morse. Har räknat 6 bävrar på den hyddan, en stor och 5 små så det finns fler att plocka. Var nog bland mina längsta skott på bäver, ca 50 m från en drivande kanot.

Bilder kommer senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här vart det en liten bäver i morse. Har räknat 6 bävrar på den hyddan, en stor och 5 små så det finns fler att plocka. Var nog bland mina längsta skott på bäver, ca 50 m från en drivande kanot.

Bilder kommer senare.

Grattis :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här vart det en liten bäver i morse. Har räknat 6 bävrar på den hyddan, en stor och 5 små så det finns fler att plocka. Var nog bland mina längsta skott på bäver, ca 50 m från en drivande kanot.

Bilder kommer senare.

Grattis :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här vart det en liten bäver i morse. Har räknat 6 bävrar på den hyddan, en stor och 5 små så det finns fler att plocka. Var nog bland mina längsta skott på bäver, ca 50 m från en drivande kanot.

Bilder kommer senare.

Grattis! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle ut för att jaga bäver nu i kväll, men när jag kom dit såg jag att en kompis redan va där och har skjutit en på 21Kg,

det såg ut som det va en hane, och skulle tro att det är en ur avels paret,

nu till frågorna?

Klarar en ensam hon av att sköta om hela hyddan med dom ungar som är kvar och dom som kommer nu i vår tills nästa år?

Om honan skjuts nästa år kommer nån av ungarna att ta över hyddan?

Eller skulle det va lika bra att skjuta honan redan i år och sen hoppas på att nytt par flyttar in redan i sommar?

MVH JmK,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag har märkt på våra marker är att om man skjuter en stor hane så fortsätter livet för familjen. Skjuter man dock storsuggan så brukar ettåringarna o tvååringarna flytta redan efter några dagar. Är det dock en stor hydda med många individer så brukar en ny sugga kliva fram ganska snart. Kompisen sköt en nu i våras på sin mark som tyvärr var en stor hona. Två dagar senare fanns inga bävrar hemma i hyddan och efter flera dagars vakande så var flytten ett faktum.

Må gott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog en ekvation som nog ingen kan svara på, men att skjuta nån ur alfaparet brukar resultera i att de flyttar på sig. Har endast skjutit en stor hona på hemmaplan, i ett område där de hade bekymmer med fällningar över hästhagar. Kolonin övergavs enligt planerna.

Vill man ha bäver på markerna så gäller det att vara konsekvent med att skjuta de mindre, vilket kan vara svårt med skjutkåta jaktkamrater.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lär hålla med strävhår om att skjutkåta jaktkamrater kan ställa till det. Där inräknat personer som bara MÅSTE skjuta bäver i vattnet. Är dom i vattnet kan det vara grymt svårt att se hur stora de igentligen är. Många som har skjutit en liten bäver och sedan blivit överaskade när dom knappt kan lyfta den över vattenytan. Landskott är det bästa (enligt mig).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för svaren,

ja den blev skjuten på land så det va inge problem,

ja han va lite skamsen övet att ha skjutit en vuxen, jag hade talat om för han att jag ville att vi bara skulle skjuta "små" bävrar, (det va hans första bäver) och han har nog inte varit ut och bara spanat på bäver, så han hade inte så stor koll på hur stor en vuxen bäver är,, ja vi får se hur det kommer att bli framöver,

Har en till hydda på våran mark men den blev byggd i höstas så där blir det inte jakt förens nästa vår,,

MVH JmK,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag råkade skjuta en vuxen hona i en sjö för ett par år sedan men hyddan övergavs inte varken av dom yngre eller den stora hanen (den som skulle skjutas pga att den "var" ensam i några år )

där jag bedriver min mesta bäverjakt så finns det bara småbävrar verkar det som av dom flesta skjutna så är det 1 eller 2 åringar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstag görs av alla och det kan vara svårt att storleksbedömma ibland, låter i alla fall som ni är överens om målsättningen och då kan det bli många lyckade och roliga aftnar vårarna framledes B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute på en ny mark igårkväll. Bedårande vacker kväll, 5 grader över strecket.

Hyddan vi spanat in var inte mer än någon halvmeter hög, men isen var öppen kring ingången. Nyfällda alar intill skvallrade om aktivitet.

Det som var riktigt roligt var att vi tog med polarens systerson (13 år gammal). Vi fick syn på bävern när vi kikarspanade uppe från en kulle.

Han fick sedan följa efter när jag gjorde ansmygningen ca 150 meter. Grabben kippade efter andan av spänning!

Jag kunde till slut på 50 meters avstånd sätta mig med bra stöd på en nyfälld björk. Effekten av en 110 gr Winchester Superspeed påknuffad av en .30-06 lät inte vänta på sig.

Bävern, en liten fjoling på runt 12 kg, blev på plats. En lycklig tonåring följde storögt tillvaratagandet av skinn, baklår, rygg och gällpung.

Och längtade tills han kunde ta jägarexamen!

post-4665-0-26545000-1335163540_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis på dig! :)

Oj oj oj det är inte lätt att vara jakttokig och tonåring som inte får jaga ännu. :lol:

Du får väl bjuda honom på en liten bäverhojt när får till åldern. :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha tackar! :lol:

Bävergäll dä ä gräjer de! :D

Nu ska jag och kone tyvärr till fjälls i helgen, men som tur är återstår 3 veckor potentiell bäverjakt! :wub:

Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha tackar! :lol:

Bävergäll dä ä gräjer de! :D

Nu ska jag och kone tyvärr till fjälls i helgen, men som tur är återstår 3 veckor potentiell bäverjakt! :wub:

Skitjakt på er!

Ja visst är det! :lol:

Den hinner väl nästan bli färdig tills du är tillbaka. :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å här är baklåren och ryggbitarna färdiga för saltlag och rökning.

Gällpungen ligger och drar sig i en burk med renat för senare avnjutning.

Skinnet får ligga i frysen tills bäverjakten är över. Bättre att skicka alla skinnen i samma kolli till beredarn. Nu är jag en slö fan som flår fort. Mycket kött och fett blir kvar och kostar 150 spänn extra när man lämnar in det, men det får det vara värt.

Slippa stå och pilla.

Nu ska jag njuta av en måndagsmackmyra och gå en liten kvällspromenad med hunna. Gokväll!

post-4665-0-33584200-1335207207_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...