Hoppa till innehåll

ÄLGJAKTEN 2011/2012


Foffe

Recommended Posts

Älgjakt i lördags.

Inget skjutet. men vi såg totalt 8 djur i tre såter under dagen.

Bland annat en stor kviga som kom ut och ställde sig framför mig på 20 meter och stirrade.

Bara kalv kvar på tilldelningen dock. Så hon fick lunka vidare.

Tyvärr så bestämde sig min radio för att lägga av. Så jag fick sitta i tystnad och inte höra vad som hände i skogen.

Lite jobbigt när man knappt har mottagning på mobilen heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    55

  • Foffe

    37

  • Teffek

    17

  • Kurok

    15

Top Posters In This Topic

Posted Images

Älgjakt hela förra veckan, under vecka hade vi kunnat skjuta kviga men vi hade bara tjur och kalv på tilldelningen. I lördags skjöts det bom på en tjur, ett skott som skickades iväg utan tillräckligt med eftertanke som skytten förhoppningsvis ångrar. På söndagen gjorde vi en chansning och jagade av hela området med inlånade extremt långdrivande hundar, tillslut smäller det och en tjur ramlar, ca 2 min senare smäller det igen och en kalv ramlar. Därmed är älgjakten över på den marken för tillfället, ev skulle vi tydligen få en till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Medbjuden på älgjakt i helgen, lyckades jag med att knipa en fin kalv. Kändes skönt då det var min första älg och skottet sattes precis bak bogarna. Kalven gick 35-40 meter.

Man kanske skulle sadla om från inbiten grisjägare till älg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och nu fick vi mera älgjakt, tydligen ska vi få skjuta ett vuxet hondjur till och en kalv. Då är frågan om man ska ta en kviga och en kalv eller om man ska sikta in sig på en ko med tillhörande kalv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och nu fick vi mera älgjakt, tydligen ska vi få skjuta ett vuxet hondjur till och en kalv. Då är frågan om man ska ta en kviga och en kalv eller om man ska sikta in sig på en ko med tillhörande kalv.

Ta en kviga och spara kon samt en kalv.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta en kviga och spara kon samt en kalv.biggrin.gif

Så kan man också göra, men vi har grymt mycket älg så det kanske vore bra att få ner den lite. Troligen ramlar en kviga iallafall för det har vi ett gäng av, hittar vi en gammal ko så skulle ju det vara bättre däremot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så kan man också göra, men vi har grymt mycket älg så det kanske vore bra att få ner den lite. Troligen ramlar en kviga iallafall för det har vi ett gäng av, hittar vi en gammal ko så skulle ju det vara bättre däremot.

Aha, ni har så mycket älg!ohmy.gif Då kvittar det ju vad ni skjuter i hondjursväg.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt flyginventeringen har vi 17 älgar per 1000 ha, jag börjar nästa tro det. Går man med hunden så får man upptag inom ca 500 m så det står älg överallt. Men en gammal ensam ko vore ju faktiskt det bästa, ska dom endå dö snart är det bättre vi tar dom av daga snabbt och smärtfritt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt flyginventeringen har vi 17 älgar per 1000 ha, jag börjar nästa tro det. Går man med hunden så får man upptag inom ca 500 m så det står älg överallt. Men en gammal ensam ko vore ju faktiskt det bästa, ska dom endå dö snart är det bättre vi tar dom av daga snabbt och smärtfritt.

Hoppsan, det var inte dåligt, för det har vi inte här uppe!ohmy.gif

Ja, en gammelko är det bästa då isf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, det var inte dåligt, för det har vi inte här uppe!ohmy.gif

Ja, en gammelko är det bästa då isf!

Dock tror jag ni har finare älgar hos er, här har vi små fjuttiga älgar, kvantitet snarare än kvalitet helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag ni har finare älgar hos er, här har vi små fjuttiga älgar, kvantitet snarare än kvalitet helt enkelt.

Ja, det kan väl vara så men vi har skjutit en 15-taggare samt någon 7-taggare och resten pinntjurar upp till 4-taggare av 7 tjurar.

post-144-0-96080400-1320675731_thumb.jpg

post-144-0-98390800-1320675732_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan väl vara så men vi har skjutit en 15-taggare samt någon 7-taggare och resten pinntjurar upp till 4-taggare av 7 tjurar.

post-144-0-96080400-1320675731_thumb.jpg

post-144-0-98390800-1320675732_thumb.jpg

Älgar som på bilden ser vi inte ens i våra drömmar, här en fyra stor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgar som på bilden ser vi inte ens i våra drömmar, här en fyra stor.

Ja, jag kan tänka mig det, men titta i länken och läs var vår broder har skjutit sin oxe.rolleyes.gif

Det måste väl vara någonstans i närheten av dig. Långt ner på sidan.biggrin.gif

http://www.jaktsidan...r/page__st__325

Jag har skjutit en10-taggare här uppe som hade 279 kg i slaktvikt och den sköt jag sista jakthelgen innan brunsten.biggrin.gifDen hade vägt ca. 310-320 kg om den inte var i brunstperioden sa gubbarna som kan det där.ohmy.gifbiggrin.gif

Då fick skytten filéerna och bara dom vägde ca. 4 kg ihop.biggrin.gifFy f*n vad den luktade tabasco. rolleyes.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Medbjuden på älgjakt i helgen, lyckades jag med att knipa en fin kalv. Kändes skönt då det var min första älg och skottet sattes precis bak bogarna. Kalven gick 35-40 meter.

Man kanske skulle sadla om från inbiten grisjägare till älg!

Lycka till du inbitna grisjägare....;)

/dennis 26

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa jakt dagen hittils i höst.

kom till samlingen i morse ingen på plats,så man fick fara ut ensam med hunden :(

fan vad skönt inga störande moment som tex passskyttar samt andra hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min första älgjakt säsong över, min far fick skjuta sitt första djur...en kviga. Hade läge första dagen då jaktledaren går i ett blött område säger han pass upp Hampus tjur på väg mot dig. Man blev inte lite skakig inte mindre när den kommer ut på 60meter med bresidan och ser minst 4taggar på ena sidan. Min farfar sitter jämte och säger tjur och skjuta men den tjuren fick gå ur markerna då min skakningar va alldeles för stora för att avlossa ett säkert skott men kommer nog aldrig glömma denna dag, Måndagen den 10 okt. Har skjutit fullt nu 2kalvar, 1kviga på 158kg, en tjur på 217kg 6taggar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå det är på "andra sidan byn" som han jagar har jag för mig, har jagat alldeles i närheten men aldrig sett något i den storleken där. På en av två marker har vi en något mindre men endå fin tjur med 6-8 taggar och skovel så visst finns dom, dom har dock varit fler och jämför jag med hur det såg ut uppe i orsa där jag jagar björn så är det enorm skillnad på hur många skovlar (stora och små) man ser, där såg vi överlag även mera stora älgar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgskogen nästa och det blir sista dagen som det blir älgjakt för mig.biggrin.gif

1 tjur+1 kalv kvar att skjuta samt 2 kalvar till hundförarna.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har man avverkat årets sista älgjaktsdag för min del och det blev en tjur skjuten för en av hundarna. Nu återstår det bara en kalv och den sparar dom till nästa lördag.

Vi var 12 man idag och det har varit runt +1- +2 grader hela dagen men disigt. Man har ju knappt sett ändarna på myren resp. hygget idag som har suttit på idag.sad.gif

Hundförarna har skjutit sina kalvar här tidigare i veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och nu fick vi mera älgjakt, tydligen ska vi få skjuta ett vuxet hondjur till och en kalv. Då är frågan om man ska ta en kviga och en kalv eller om man ska sikta in sig på en ko med tillhörande kalv.

[/quote

Vill man ha en stam på marken tar man en kviga eller en gall ko.. Men gall ko kan varken du eller jag döma en ko till, därför skjuter man en kviga....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har man avverkat årets sista älgjaktsdag för min del och det blev en tjur skjuten för en av hundarna. Nu återstår det bara en kalv och den sparar dom till nästa lördag.

Vi var 12 man idag och det har varit runt +1- +2 grader hela dagen men disigt. Man har ju knappt sett ändarna på myren resp. hygget idag som har suttit på idag.sad.gif

Hundförarna har skjutit sina kalvar här tidigare i veckan.

Riktigt hundförar-väder...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt hundförar-väder...

Ja, det är det! Idag jagar dom den sista kalven, dom som ids och sedan är årets jakt över. Imorgon styckning av förra helgens tjur.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis på dig!biggrin.gif

Idag har vi styckat sista älgen från förra lördagen som blev en tjur.

1 kalv får vara kvar till nästa år, för vi har även städat ur slakthuset nu och gjort vinter där.biggrin.gif

Nu börjar projekt ombyggnation av slakthuset med separat kylrum.biggrin.gif

14 vuxna o 13 kalvar blev skjutna. Vi gick ner från 18 vuxna till 14 vid 1/2-tid när vi märkte att det var mindre med älg än vanligt på markerna och det var likadant inom hela ÄSO på ca. 19020 ha.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis på dig!biggrin.gif

Idag har vi styckat sista älgen från förra lördagen som blev en tjur.

1 kalv får vara kvar till nästa år, för vi har även städat ur slakthuset nu och gjort vinter där.biggrin.gif

Nu börjar projekt ombyggnation av slakthuset med separat kylrum.biggrin.gif

Tackar Isjonsson! Ååå ett schysst slakthus med kylrum ligger hökt på min önskelista tror nog att jag får fixa det själv då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...