Hoppa till innehåll

ÄLGJAKTEN 2011/2012


Foffe

Recommended Posts

Tolvtaggaren som jag sköt vägde bogen 27kg. Vilket ger 230kg slaktvikt. Läste att slaktvikten(Utan skinn, huvud, klövar och urtagen) är 55% av levandevikten. Så runt 400kg tjur fick vi dra fram!

Från nätet om älgen:

"Kännetecken: Färgen varierar från ljust gråbrun till mörkbrun. Hals och hakskägg är grövre hos tjuren än

hos kon. Bakifrån kan kor särskiljas från tjurar på en ljus strimma som går upp runt könsorganen. Kalven

är rödbrun fram till september då den blir gråbrun. Normal slaktvikt hos kalv i oktober är ca 70 kg, och

hos fjoling i oktober ca 150 kg. Vikten hos vuxna djur varierar stort: normal slaktvikt för tjurar är 180 - 230 kg och för kor 170-200 kg. Slaktvikt är kroppen utan inälvor, huvud och nedre delen av benen, den motsvarar ca 55% av den totala vikten."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    55

  • Foffe

    37

  • Teffek

    17

  • Kurok

    15

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tjolahopp! Jag har hittat lite omräkningstal!

Bogvikt(en bog) x 8,5 = Total slaktvikt

Lårvikt(ett lår) x 6 = Total slaktvikt

Lårvikt x 5,2 = Total slaktvikt för fjoling

Lårvikt x 6,6 = Total slaktvikt för stor tjur

¼ (delat mellan 3:e och 4:e revbenet bakifrån) x 4 = Total slaktvikt

Dessa omräkningar är inte lika säkert som totalvägning, men kan vara ett

alternativ om inte jaktlaget har möjligheter att väga hel kropp.

Tack så mycket. Kul med sådana här formel. Hörde att min far hade skjutit i början av sin karriär en älgtjur som hade en stek som vägde lite över 70 kg. Det visar ju att slaktvikten inte var så låg. :P 70x6,6=462kg. Den älgen var en retur älg med 6 taggar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 helgers uppehåll sen är det igång igen. Ska se om man har möjlighet att jaga den 10 okt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir Älgjakt den 10 okt då jag var tvungen att bryta fågeljakten idag för att fara in till stan o jobba lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 7-taggars tjur skjuten samt en kalv och i övrigt har älgarna varit som tokiga idag. 7-taggarn var en brunsttjur som stank tabasco lång väg.rolleyes.gifbiggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 7-taggars tjur skjuten samt en kalv och i övrigt har älgarna varit som tokiga idag. 7-taggarn var en brunsttjur som stank tabasco lång väg.rolleyes.gifbiggrin.gif

Varför skjuter ni tjurarna i brunsten?? här är det uppehåll till den 10 okt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför skjuter ni tjurarna i brunsten?? här är det uppehåll till den 10 okt

Säg det! Någon var skjutkåt!rolleyes.gif Inte jag för jag har inte sett någon levande älg idag.

Han ville väl ha sig ett hjärta att röka el. torka också.biggrin.gif Mmmmmm!biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg det! Någon var skjutkåt!rolleyes.gif Inte jag för jag har inte sett någon levande älg idag.

Han ville väl ha sig ett hjärta att röka el. torka också.biggrin.gif Mmmmmm!biggrin.gif

Sörlänningar !! :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sörlänningar !! :blush:

Vadå sörlänningar???laugh.gif

Skytten är infödd bybo i Bondersbyn, Kalix kommun Norrbotten.rolleyes.gif

Våran jakttid börjar sedan den 15/10 o pågår till 27/11.biggrin.gif

Då kan det vara riktigt tufft att sitta på pass.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/algjakt/jakttider/Pages/default.aspx

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vadå sörlänningar???laugh.gif

Skytten är infödd bybo i Bondersbyn, Kalix kommun Norrbotten.rolleyes.gif

Våran jakttid börjar sedan den 15/10 o pågår till 27/11.biggrin.gif

Då kan det vara riktigt tufft att sitta på pass.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/algjakt/jakttider/Pages/default.aspx

Jaha han föll väl för grupptrycket i jaktlaget!! konstigt? norrlänningar är normalt väldigt smart o företagssam i skogen!!

I vårat jaktlag har vi en sörlänning!!

Han går alltid vilse :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha han föll väl för grupptrycket i jaktlaget!! konstigt? norrlänningar är normalt väldigt smart o företagssam i skogen!!

I vårat jaktlag har vi en sörlänning!!

Han går alltid vilse :P.

Nej, det gjorde han nog inte. Vi 23 st varav 5 hundförare utspridda på drygt 2000 ha.

Vi har 7 pass just nu som vi får skjuta någon älg ifrån p g a allt regn under sept. månad och mer kommer det visst imorgon.

Skulle det skjutas någon älg vid dessa pass så får vi ta en kanot el. roddbåt till hjälp för att kunna lägga en snara om halsen och dra in den.

Vattnet går upp över knäna på älgarna vid dessa pass.rolleyes.gif

Det är första hösten som jag har ett komplett ombyte i bilen med mig under jakten.rolleyes.gif

Jag har blivit blöt en gång i år, men det var till knäna bara.laugh.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det gjorde han nog inte. Vi 23 st varav 5 hundförare utspridda på drygt 2000 ha.

Vi har 7 pass just nu som vi får skjuta någon älg ifrån p g a allt regn under sept. månad och mer kommer det visst imorgon.

Skulle det skjutas någon älg vid dessa pass så får vi ta en kanot el. roddbåt till hjälp för att kunna lägga en snara om halsen och dra in den.

Vattnet går upp över knäna på älgarna vid dessa pass.rolleyes.gif

Det är första hösten som jag har ett komplett ombyte i bilen med mig under jakten.rolleyes.gif

Jag har blivit blöt en gång i år, men det var till knäna bara.laugh.gif

Ni har ju en massa vatten i Norrbotten, vi har klarat oss lite bättre men en del skördare måste stå stilla för att inte förstöra marken. Vi har mycket vatten i diken och bäckar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni har ju en massa vatten i Norrbotten, vi har klarat oss lite bättre men en del skördare måste stå stilla för att inte förstöra marken. Vi har mycket vatten i diken och bäckar.

Ja, stora delar av länet kommer att få sina gamla regnrekord slagna som är 150 år gamla. Vi har väl fått +210 mm ungefär. Jag har ingen exakt siffra ännu.sad.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett gäng på 18 tappra jägare trotsade dagens väder som skulle bli regn och regn blev i ett jämt strilande hela fm.

2 kalvar blev fällda samt vi hade igång lite fler djur men inget av dom kom i skottläge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan nu klear det i hela kroppen, en vecka av ren tortyr i en evig väntan :blush: Den 10 börjar den jakt av de fyra jag är med i som ger mig mest..... Då åker jag ner till Mora trakten ut en mil i skogen till en liten micro stuga och bor där med hundarna och nästintill hela jaktlaget bor tillsammans i som en liten by med bastu och badtunna på kvällarna.. På den jakten brukar älgarna stå för hundarna och de finner oftast älg redan under första timmen :D

Fan va jag längtar till den lilla stugan vid sjön, hela paketet är perfekt år efter år och jag får en härlig veckas semester...

De jakterna jag haft hitills innebär jakt runt knuten här hemma och inte riktigt sån semester och ledighet man vill ha, älgarna springer vare sig hunden är för het eller försiktig....

Om en vecka smäller det!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte många dagar kvar nu innan det hela börjar om igen. HAr tagit ledigt på måndag då det ska jagas här i byn. Men tyvär måste man byta till vinterdäck innan måndag då det ska börja bli minusgrader på nätterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

precis som foffe är man självklart riktigt taggad inför måndag! sydnytt rapporterade dock om att vargen var tillbaka på marken igen. man får väl hoppas att han smyger vidare tills måndag utan att ha skrämt viltet allt för mycket. han brukar inte göra så mycket skada. i somras slog han en kviga som han återkom och åt på i en vecka men i övrigt märkte vi ingen skada i marken i form av sämre vilttillgång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var det daxs att börja packa igen :D i morgon är det daxs att åka dem där 50 milen igen.. Fick ett trevligt samtal att det var gott om älg på markerna ocg även storoxar har vart synliga på marken, sånt höjer ju alltid pulsen lie xtra :D ...

Skit jakt på er !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var det daxs att börja packa igen :D i morgon är det daxs att åka dem där 50 milen igen.. Fick ett trevligt samtal att det var gott om älg på markerna ocg även storoxar har vart synliga på marken, sånt höjer ju alltid pulsen lie xtra :D ...

Skit jakt på er !!

:D

knuffa omkull några fina nu :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha ha... Om det vore så lätt så.. Men funkar hunden som har bör och som han gjorde i september så blir det nog en rolig vecka...

VA!!!! står dom inte på rad och väntar....... :lol:

hoppas hunden går bra....fast det tror jag. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...