Hoppa till innehåll

ÄLGJAKTEN 2011/2012


Foffe

Recommended Posts

Går inte att svara på efter som behoven är olika beroende på var och hur man jagar.

Själv bor jag i husvagn hela veckan så min lista är lååååååång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    55

  • Foffe

    37

  • Teffek

    17

  • Kurok

    15

Top Posters In This Topic

Posted Images

Då jag ser att det är en salig blandning av nya och erfarna jägare här efterlyser jag en packlista inför älgjakten. Glömmer alltid någon nödvändig attiralj så hur ser era packlistor ut?

En stock snus,Studsaren,Ammo,Jaktradio,Kniv.Koppel eller snöre,varma kläder,licens,jaktkort,medlemskort,Och en stänkare om man får skjuta nåt..Funkar även om man inte får skjuta nåt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En stock snus,Studsaren,Ammo,Jaktradio,Kniv.Koppel eller snöre,varma kläder,licens,jaktkort,medlemskort,Och en stänkare om man får skjuta nåt..Funkar även om man inte får skjuta nåt :D

Du lär ju inte få skjuta något för jag kommer hinna före, så en tröstsup får du ta med dig.

En fibban är aldrig fel om vi får tråkigt i vagnen. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag ser att det är en salig blandning av nya och erfarna jägare här efterlyser jag en packlista inför älgjakten. Glömmer alltid någon nödvändig attiralj så hur ser era packlistor ut?

Då jag jagar älg på hemmaplan så blir det en korvring, Kaffe, mackor ibland framför allt på första älgjaktsdagen så har jag med mig ett rökt älghjärta, har blivit en tradition att ha det med sig. Tändstickor Sen är det ju studsaren ammo, radion och mycket tålamod.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad vägde tjuren den ser inte spec stor ut.

Vet ej! Men gissa runt 250 kg.

Den luktade inte tabasco iaf!biggrin.gif

Vi har ingen våg som vi väger dom med.

Igår fick vi tre kalvar.

Själv har jag sett 6 älgar hitintills men inte lyckats komma till skott på någon. sad.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen helg! Nu är alla packning i bilen å hundarna med så klart. Så nu bär det av till Kolåsen för å jaga älg i hela helgen! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-4173-0-23030500-1316191811_thumb.jp

Inte mycket till horn... :( 12 pinnar, inget utlägg att prata om. Duger att sätta på hundgården iaf.

Men rejäl i kroppshyddan! Knakade endel i älgdragaren när den skulle fram.

Skjuten i skogen av mig när jag gick med hund. Inget hundarbete utan den bara stod framför pipan......

Jag gissar på runt 340kg. Ska försöka väga en bog. Jaktledaren har någon formel för att räkna ut levandevikten från vikten på bogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-4173-0-23030500-1316191811_thumb.jp

Inte mycket till horn... :( 12 pinnar, inget utlägg att prata om. Duger att sätta på hundgården iaf.

Men rejäl i kroppshyddan! Knakade endel i älgdragaren när den skulle fram.

Skjuten i skogen av mig när jag gick med hund. Inget hundarbete utan den bara stod framför pipan......

Jag gissar på runt 340kg. Ska försöka väga en bog. Jaktledaren har någon formel för att räkna ut levandevikten från vikten på bogen.

Ni är lite väll bortskämda med storleken på horn. Här skulle en 12taggare åka upp på vägen inomhus ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni är lite väll bortskämda med storleken på horn. Här skulle en 12taggare åka upp på vägen inomhus ;)

Nja... Det är lite allmänt klent, dåligt utlägg, lite halvtaskig symetri mm.

10 taggaren jag skjöt för något år sedan har ett finare horn, större utlägg, finna pinnar osv. Det står i ett källar fönster omonterat....(Det var även min första tjur så det hornet har ett värde pga det också)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En pinntjur föll idag hos oss och vi hade igång lite mer djur som inte ville gå där vi hade passarna.sad.gif

Jag har sett ko med kalv med en jämte efter sig samt en tjädertupp.biggrin.gif

I övrigt var det en kanondag med +2,6 på morgonen blå himmel och sol hela dagen, så det kommer med stor sannolikhet att bli en kall natt. +3,8 nu.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

-1,2 när man for ut till älgpasset idag på morgonen.biggrin.gif

Äntligen friskt väder med klar och blå himmel och strålande sol.laugh.gifrolleyes.gif

Magert resultat idag. Bara 1 ynklig liten kalv.sad.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en sunkig helg för oss på söder såg ingen älg hadde bara krig med en massa Getingar :angry: Nu är det två dagar kvar att jaga älg i sep sen är det uppehåll till okt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en sunkig helg för oss på söder såg ingen älg hadde bara krig med en massa Getingar :angry: Nu är det två dagar kvar att jaga älg i sep sen är det uppehåll till okt.

..och vi jagar t. o. m. den 2/10.biggrin.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag sett 6 älgar hitintills men inte lyckats komma till skott på någon. sad.gif

Kom hem från jämtland i söndagskväll.Jag såg 6älgar i veckan och fick skjuta en kalv och en 7 taggare :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-4173-0-23030500-1316191811_thumb.jp

Inte mycket till horn... :( 12 pinnar, inget utlägg att prata om. Duger att sätta på hundgården iaf.

Men rejäl i kroppshyddan! Knakade endel i älgdragaren när den skulle fram.

Skjuten i skogen av mig när jag gick med hund. Inget hundarbete utan den bara stod framför pipan......

Jag gissar på runt 340kg. Ska försöka väga en bog. Jaktledaren har någon formel för att räkna ut levandevikten från vikten på bogen.

Får man fråga hur formeln ser ut för att räkna ut levandevikten från vikten på bogen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man fråga hur formeln ser ut för att räkna ut levandevikten från vikten på bogen?

Vi hittade den inte, men ur minnet hittade vi siffran 7,48. Så väg bogen och ta det gånger 7,48.

Nu kan den siffran vara felaktig, då vi var tvugna att leta i minnet.... Så helt säker är vi inte.

Kanske någon annan som har koll och exakt tal??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hittade den inte, men ur minnet hittade vi siffran 7,48. Så väg bogen och ta det gånger 7,48.

Nu kan den siffran vara felaktig, då vi var tvugna att leta i minnet.... Så helt säker är vi inte.

Kanske någon annan som har koll och exakt tal??

har för mig att det finns nerskrivet i någon bok om hur man gör.

men kommer inte ihåg vart jag såg det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en ok avslutning på första halvleken av älgjakten. Fick belöna ungtikens arbete som utvecklats bra under september, med att skjuta en ko på gångstånd. :wub::P

Känns skönt att gå till vila med att det ramlat för henne. Fast önskan var att få gå in på ett fast stånd, men man kan väl inte få allt här i livet. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjolahopp! Jag har hittat lite omräkningstal!

Bogvikt(en bog) x 8,5 = Total slaktvikt

Lårvikt(ett lår) x 6 = Total slaktvikt

Lårvikt x 5,2 = Total slaktvikt för fjoling

Lårvikt x 6,6 = Total slaktvikt för stor tjur

¼ (delat mellan 3:e och 4:e revbenet bakifrån) x 4 = Total slaktvikt

Dessa omräkningar är inte lika säkert som totalvägning, men kan vara ett

alternativ om inte jaktlaget har möjligheter att väga hel kropp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...