Hoppa till innehåll

Bilder på sjöfågel från Hangös skärgård...


FinHunter

Recommended Posts

Isarna har nyligen släppt kring Hangöudd, så idag efter kråkjakten sjösatte jag min båt och åkte ut med hundarna för att kolla efter mink.. Fick igång en med hundarna som vi tyvärr inte lyckades ta kål på.

Det blev istället att fotografera lite alfågel och guding  som vi har massor av på våra vattenområden.. Har som medlem i den lokala sjöfågeljaktföreningen möjlighet att idka en begränsad vårjakt på sjöfågel, det blir väl att åka ut nån dag nästa vecka..

83if.jpg

79ar.jpg

21ke.jpg

42rv.jpg

59kq.jpg

39tm.jpg

10fy.jpg

53xm.jpg

24hz.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • FinHunter

    20

  • lsjonsson

    8

  • Seger

    4

  • Hallen

    3

Du råkar inte ha plats för en person till i båten?  ;D

Trist med fågelinfluensan.. Är tveksam till om det blir någon jakt i höst  :'(

Kul att ni gillat bilderna ! Det blir väl flera när man hunnit ut och vända mera på sjön..

Jonti! Jag skulle inte sörja över fågelinfluensan, tycker det verkar ha blåst över.. Man har inte hört mera nyheter på en tid från redan drabbade områden.. Tror att fågeljakten åtminstone för min del kommer att bli som vanligt nästa höst..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja det har ju kommit änder hit till ersnäs också men det är ett tag till innan hulken (båten) sjösätts. men jag ska prova smyga mig ut och ta lite bilder. kanske även gömmer mig och prova att locka på dem med min nya and/kråk pipa ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkligen sköna bilder och att man få se friska fåglar som ligger ochg skvalpar runt i vattnet. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Spökplumpen

Skönt att det blir sjösättning av första båten den här veckan, man börjar verkligen längta ut på sjön... Vår förening fick lov till ca 2 allor per man, hur många fick ni i Hangö? Ni fick väl inte lov till något annat än allor pga EU-beslutet antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att det blir sjösättning av första båten den här veckan, man börjar verkligen längta ut på sjön... Vår förening fick lov till ca 2 allor per man, hur många fick ni i Hangö? Ni fick väl inte lov till något annat än allor pga EU-beslutet antar jag.

400 allor, men vi har ingen personlig tilldelning..  Räcker att man redan får komma ut och vila själen ut på kobben..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

allitlaskeutumassa9ru.jpg

joulualli2nd.jpg

hyhenetjaalli8ji.jpg

ic4yf.jpg

icke skjutbara :

haahkaliidossa0to.jpg

Guding

gsplog9ix.jpg

Vitkindade gäss

2filtered5ww.jpg

Krickor

lyftandekricka3vx.jpg

En lyftande kricka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kamera?

En sån här CLICK

Kul att ni gillat bilderna.. Kommer att fortsätta uppdatera denna tråd med tiden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

flyendekrickor1it.jpg

mera krickor.. fåglarna lite oskarpa, men gillade själv bilden ändå...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Spökplumpen

Fina bilder. Såg på en bild att du använder förbättrad cylinder på bössan, har du hittat nån stålladdning som fungerar bra, eller tar du det säkra före det osäkra och kör med hevi-shot eller något liknande?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina bilder. Såg på en bild att du använder förbättrad cylinder på bössan, har du hittat nån stålladdning som fungerar bra, eller tar du det säkra före det osäkra och kör med hevi-shot eller något liknande?

Skjuter med stål på alla mina sjöfågeljakter... Använder enbart Rottweil Steel Game, 32 grams laddning av femmor... Det fungerar på hagelhåll åt änder och gäss mycket bra... Som du kanske kunde se på en av bilderna så har det rivit i rejält, och fågeln är stendöd...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här e några bilder från den gamla goda tiden...

haahkatkuvilla5za.jpg

kino5filtered6fu.jpg

nartut8cx.jpg

haahkathoukuteltuna5bj.jpg

allitthtimess6rf.jpg

aamunensimmiset3tq.jpg

kino3filtered9tj.jpg

Dessa foton är scannade av kinobilder, därav den usla kvaliten..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka härliga bilder! :o

Sugen blir man, :Pdu är inte intresserad av ett jakt utbyte? :P :P :P

På vårfågeljakten får jag tyvärr inte ta med gäster, men på junijakten (guding 1.6 -->) och senare på hösten (änder o. gäss 20.8 -->) (alfågel o. skrakar 1.9 -->) kunde man nog tänka sig någonform av utbytesjakt, ifall någon påriktigt är intresserad...  ;)

morgonland2yc.jpg

I denna karga miljö, beläget ca 18 km från fastlandet brukar vi övernatta i en mysig jaktstuga med lite bekvämligheter...

allitkuvilla5oi.jpg

Alfåglar simmar bland vettarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder FinHunter :)

Denna jaktform är något jag skulle vilja pröva på efter att ha sett dessa härliga kort.

Vill se ännu mer kort ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Härliga bilder FinHunter :)

Denna jaktform är något jag skulle vilja pröva på efter att ha sett dessa härliga kort.

Vill se ännu mer kort ;)

13yj2.jpg

Ute på årets gudingskytte... En jakt som bedrivs i Finland under tiden 1.6 - 31.12, men säsongen är praktiskt taget slut efter de första veckorna i juni.. Här i trakterna brukar man tala om juniskyttet..

24xm1.jpg

RR här på forumet spanar över vettarna..

37vt.jpg

Under morgontimmarna kan vi se Östersjöns största "borrningsflottor", även kallade till sverigebåtarna glida förbi

45yw.jpg

Så här såg vårt upplägg ut, sett ifrån båten, borde vara ganska lockande för gudingarna..

55fy.jpg

Men det var inte bara gudingarna som lät sig luras.. Kan någon artbestämma?

68uu1.jpg

Tycker det har varit en massa snack på forumet om olika pangar, men vad som gäller halvautomater finns det ju bara ett märke som duger.. ;)

76oy.jpg

I . En suddig situationsbild, sekunden efter denna bild, skickade RR:s berettabock ut en salva ur cylinderpipan..

83tc.jpg

II. En skarpare bild på flocken, flyende..

91uq.jpg

III. Tyvärr hamnade han agera apportör själv...

105ck.jpg

Skjutna gudingar läggs på berget, näbben under vingen. De fungerar då som lockfåglar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...