Hoppa till innehåll

Bilder på sjöfågel från Hangös skärgård...


FinHunter

Recommended Posts

Helt sanslöst fina bilder!!!!!!!!!!!!!

Artbestämningen..

Skitsvårt, var inne på bläsand eller årta men vart osäker..

Klippt ur bilden och förstorat den..

Jag vet inte, helförvirrad.. alförrädare eller vad de heter?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • FinHunter

    20

  • lsjonsson

    8

  • Seger

    4

  • Hallen

    3

13yj2.jpg

Ute på årets gudingskytte... En jakt som bedrivs i Finland under tiden 1.6 - 31.12, men säsongen är praktiskt taget slut efter de första veckorna i juni.. Här i trakterna brukar man tala om juniskyttet..

24xm1.jpg

RR här på forumet spanar över vettarna..

37vt.jpg

Under morgontimmarna kan vi se Östersjöns största "borrningsflottor", även kallade till sverigebåtarna glida förbi

45yw.jpg

Så här såg vårt upplägg ut, sett ifrån båten, borde vara ganska lockande för gudingarna..

57zs.jpg

Men det var inte bara gudingarna som lät sig luras.. Kan någon artbestämma?

68uu1.jpg

Tycker det har varit en massa snack på forumet om olika pangar, men vad som gäller halvautomater finns det ju bara ett märke som duger.. ;)

76oy.jpg

I . En suddig situationsbild, sekunden efter denna bild, skickade RR:s berettabock ut en salva ur cylinderpipan..

83tc.jpg

II. En skarpare bild på flocken, flyende..

91uq.jpg

III. Tyvärr hamnade han agera apportör själv...

105ck.jpg

Skjutna gudingar läggs på berget, näbben under vingen. De fungerar då som lockfåglar..

Verkligen fina kort, och det ser skönt ute på havet också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att ni gillar fotona... Ska hjälpa er på traven med artbestämningen.. Om man översätter den finska benämningen av fågeln ifråga, skulle den på svenska kallas "svartfågel".. Denna art häckar i de arktiska regionerna av Ryssland.. Arten är en heldykare.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sjöorre?

[move]BINGO[/move]

Rätt svar.. Kunde du tyda av bilden, eller gav ledtrådarna dig nys om svaret? Sjöorrar e ju inte sådär hemskt vanliga.. Enligt vissa källor är de lite utrotningshotade.. Vet ej, men här hemma ser man av dem lite nu å då.. Vi har faktiskt ett ställe var de brukar även häcka..

BMELNIG050115B01.jpg

bild på sjöorre, ej tagen av mig själv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog mest hjälp av bilden ;) Det är inte så gott om sjöorrar här uppe men man brukar se dom någon gång då och då i Norrbottens skärgård, på hösten är dom borta dock..

Det är inte många sjöfåglar som är helt svarta utan markerade vingspeglar, svärtan är ju en "förväxlingfågel" när dom ligger på vattnet men när dom flyger så ser man ju dom vita vingspeglarna.

Måste även jag stämma in i lovsången över bilderna, mycket fina!

Vad gäller halvautomaten så är det Beretta som gäller va? Man blir sugen att åka söder ut till hösten. Jag har en morbror som jagar på Hävringe utanför Oxelösund, han börjar väl bli lite till åren kommen men jag hoppas kunna följa honom ut på skären för sjöfågeljakt till hösten ändå, det är en härlig jakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. De gånger jag sett sjöorre så har de varit kolsvarta, har ingen susning om deras fjäderdräckt sommartid alltså. Haft dem på vettarna i St Annas skärgård ett antal gånger och jag tror att de var lovliga åtminstone då. Vi sköt dem dock aldrig..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På vårfågeljakten får jag tyvärr inte ta med gäster, men på junijakten kunde man nog tänka sig någonform av utbytesjakt, ifall någon påriktigt är intresserad...  ;)

Vad skulle du vilja byta en Sjöfågeljakt mot?

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du vilja byta en Sjöfågeljakt mot?

/Fredde

fan ni ha väl bra vatten i öjebyn  jag brukar vara där på premiärerna å panga ;D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du vilja byta en Sjöfågeljakt mot?

/Fredde

Blir det inte lång väg att åka från piteå ner till södra-Finland... Men visst, jag ställer upp med logi och jakttillfällen, jaktutbyte kan vi diskutera senare... Det är dock några som anmält sig redan från tidigare.. Men det går nog att ordna mera utrymme i jaktkalendern..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir det inte lång väg att åka från piteå ner till södra-Finland... Men visst, jag ställer upp med logi och jakttillfällen, jaktutbyte kan vi diskutera senare... Det är dock några som anmält sig redan från tidigare.. Men det går nog att ordna mera utrymme i jaktkalendern..

oj...var det ända nere i södra Finland...trodde att du bodde högre upp...då är det nog tveksamt att jag kan komma :- :'(...kanske nästa år? :)

fan ni ha väl bra vatten i öjebyn  jag brukar vara där på premiärerna å panga ;D :D

Kan hända...jag jagar i hortlax ;):D....våra vatten är hyffsade, men det skule vara kul att testa nå nytt :).

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Grattis till en lyckad jakt! Det var väldigt fina höstbilder. :D

Tackar tackar..

Det var en lyckad jakt, vädret var exceptionellt vackert.. Sällan att man kan på hösten sitta och njuta havets brus.. Vinden var svagt nordlig, ingen sjögång alls.. Så jakten vart totalt problemfri.. Man bara njöt av tillvaron med en god kompis..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar..

Det var en lyckad jakt, vädret var exceptionellt vackert.. Sällan att man kan på hösten sitta och njuta havets brus.. Vinden var svagt nordlig, ingen sjögång alls.. Så jakten vart totalt problemfri.. Man bara njöt av tillvaron med en god kompis..

Helt rätt. Det är sällan man fick uppleva ett sådant vakert väder när man var ute till havs och fiskade medans jag bodde i Huskvarna. Det var väl någon gång bara som man fick uppleva det. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan vad man blir jaktsugen när man ser dina bilder FinHunter!  ;D Snyggare bilder hittar man sällan!

Fågeltillgången och det fina vädret gjorde säkert att jakten var kanon! Som sagt, inte alla dagar man kan njuta av havets brus!  :) Själv så hatar jag när det blåser över 7 m/s... Då blir jakten ute vid grynnorna för problematisk  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6om9.jpg

Kompisen swingar fast en alfågel..

Jo, dåligt väder gör jakten svår ute på kobbarna.. Nästan rent av livsfarligt.. Om inte annat så slår man sönder båten i sjögången..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiska bilder,påminner mej igen om att man för eftertiden bör ta fram sin dyrt inköpta digital kamera ur lådan.Om jag nu ens vet var den är ???

Har nu sett så mycket bra bilder på detta forum från olika användare att man blir stilla stum,och mest förundras...

Alla duktiga fotografer på detta forum,ni har min beundran ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...