Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

Kikade på linorna.. tänkte att det får väl kosta lite men när jag fick priset.. 4-500 pix så backade jag. De spolade på Fireline 0,14 på rullen som ersättning. 

Sen köpte jag en Sufix 0,08 för lilla jiggspöt så får vi se när/om jag orkar byta.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får hoppas på dej Dahla.. testade linan nu som Dogger spolade på, 0,13 fireline tror jag det var.. Vart inte impad. Flexar en smula och ganska "taggig".. blev en tydlig friktion i rulle och spöögglor, vart tom motstånd i veven.. Inte nöjd.

Var ut i kulingen (nja nästan iaf) i dag en sväng. 8 m/s och gissningsvis ngn knapp mil för sjön att ta fart. Vart lite stökigt, ankaret väger 8 kg tror jag, brukar fungera finfint i normalfallet men idag fungerade det mest som drivankare när det började friska i lite. 

Lyckades snärta av mitt lilla jiggspö med, hade spöt i spöhållare pekandes rätt upp och när jag skulle iväg med gösjiggen m andra spöt så slog jag i något. Vände mej om och kollade, av mellan tredje och andra spöringen uppifrån. Lite trist.. men jag var inte helt nöjd med spöt, litet lätt och mysigt men ingen ryggrad alls. Kul att jigga borre med men svårt att kroka tex gös som är hårdare i käften. Blir nytt jiggspö.. alt att jag kastar över den rullen på ett annat spö som jag har, vi får se.. blir förmodligen nytt :whistling:

Hann med ngt 10-tal gös i alla fall med 3,6 och 4 i topp. Jävlar vilka hugg! Annars en del smått och några väldigt trötta, man märker att där vart det lite tyngre mest bara. 

Nehe en tur till sportfiskebutiken kanske nästa gång man jobbar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tracerbraid är det enda jag kör, såväl på guidespöna som mina egna spön. Den håller och den är bra för både multi och haspel. Dyrare förstås, men den håller 2-3 år för mig och det blir ju lätt några hundra timmar på den då så

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fireline blir trevligare när man använt den lite. Nu vertikalar inte jag allts så det har jag ingen koll på men till det jag fiskar duger den fint.
Spiderwire Ultracast Invisi-Braid ä riktigt bra också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känns som det är varierande med fireline, hade det innan och va riktigt nöjd men så skaffade jag en i somras och den är ju som en wiresåg eller nått. inte alls trevlig. 

tror det va strikewire jag köpte sen, riktigt trevlig lina.  bara fiskat ett par gånger med den , råkade bli nära på 100% flugfiske i år

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Hipshot sa:

Börjar kännas sådär motivationsmässigt för fisket.. Men så åker man till jobbet och loggar in, nu jävlar längtar man ut på sjön :whistling:

Suger det i fisketarmen hippen???;):P:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Hipshot sa:

Japp.. tråkigt på jobbet och sjukt fint väder ute!

Men ska in och proviantera på Söders sportfiske i morgon först.. 

Ja, jag känner till den där sjukdomen och den är hemsk hippen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inhandlat två nya spön, ena till jiggrullen och det andra till min gamla Cardinal 154 som är åter ❤️ Far meddelade att den var trasig.. Den var hel och han hade lyckats trassla till det. Nu är den hemma och ska få följa med ut på sjön förmodligen i morgon. Hittade inte så mycket annat.. ?? Lite lina o ngn ny spinnare.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Hipshot sa:

 min gamla Cardinal 154 som är åter ❤️ ??

Cardinal 154, det är grejor det. Blir smått nostalgisk när jag hör om den rullen. Det var på den tiden ABU byggde grejor för att hålla en livstid, minst.

Ha de.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Franchi sa:

Cardinal 154, det är grejor det. Blir smått nostalgisk när jag hör om den rullen. Det var på den tiden ABU byggde grejor för att hålla en livstid, minst.

Ha de.

Vad skulle du bli om du fick en 55:a i handen??? Det är likadant med hela 50-serien. OBS inte 150-serien Finns ingen rulle så är lika fin och tystgående som en 55:a.:P:lol: Jag har även en 52:a hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago lsjonsson sa:

Vad skulle du bli om du fick en 55:a i handen??? Det är likadant med hela 50-serien. OBS inte 150-serien Finns ingen rulle så är lika fin och tystgående som en 55:a.:P:lol: Jag har även en 52:a hemma.

Jo jag hade även en från den serien men jag minns inte vilken det var. Har ingen aning vart den tog vägen ,tyvärr. Riktiga kvalitets rullar var det.

Ha de.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Franchi sa:

Jo jag hade även en från den serien men jag minns inte vilken det var. Har ingen aning vart den tog vägen ,tyvärr. Riktiga kvalitets rullar var det.

Ha de.

Ok! 50-serien är den absolut bästa serien haspelrullar som har tillverkats i Svängsta. Sådana rariteter ska man vara rädd om och nästan låsa in dom i vapenskåpet ihop med bössorna.:thumbsup: Det var många som gnällde när den serien försvann från ABU:s sortiment.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Franchi sa:

Cardinal 154, det är grejor det. Blir smått nostalgisk när jag hör om den rullen. Det var på den tiden ABU byggde grejor för att hålla en livstid, minst.

Ha de.

Mm jag tror den är kurant trots att jag använt den så mycket redan.. Många minnen med den :wub:

1 hour ago lsjonsson sa:

Vad skulle du bli om du fick en 55:a i handen??? Det är likadant med hela 50-serien. OBS inte 150-serien Finns ingen rulle så är lika fin och tystgående som en 55:a.:P:lol: Jag har även en 52:a hemma.

Detta är paradoxalt! En kompis hade 55:an.. tyckte den var för stor, aldrig fiskat med den men inte betvivlar inte att det är kvalité. Vet att jag köpte en 754 när jag vart vuxen men den är inte alls lika smutt. 

Den ska i alla fall få ny lina nu och kanske lite olja.. sen är det game on!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Dahla said:

Olja till kullager som ska snurra fort och lätt... fett till kuggar och lager som går tungt.

Använder man olja får man ju smörja titt som tätt.

så håller man prylarna i trim.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...