Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

6 hours ago Hipshot sa:

Förbannat.. Inte ett fjäll i någon av de 5 stugorna/mjärdarna.. Sen fuckade fjärren till garageporten upp sig så nu är jag less på riktigt!

Slängde i tre av de fem mjärdarna igen, flyttade in paralplymjärdarna en smula men jag är skeptisk. Aldrig fått det där att fungera någonsin. Känns knepigt, flyttar man runt grejerna så försvinner de helt garanterat så man är lite begränsad när det gäller att prova andra ställen. Nu testar jag bara där jag vet att folk har uppsikt.

Ska testa till veckan å borra i nån kräftmjärde med ostbågar i en vik här 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testar inatt på runt metern djupt vatten över en jävla massa ris, fällde en tall ut i sjön för några år sedan. Stammen är bärgad men riset är kvar, testar där nu. Kör nog ut i morgon och flyttar ut paraplymjärdarna utanför vassen, marginellt djupare där.

Sökte på Youtube.. fick ordning på garageporten nu :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag brukar pimpla mört med mormyskaspö.. bara en liten krok med maggots och ett litet bb sänke 10-20cm ovanför... Är det sandbotten och 5m djupt så får man oftast mört ganska lätt.. Mäskar med havregryn i borrhålet... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-30 at 22:43 Hipshot sa:

Testar inatt på runt metern djupt vatten över en jävla massa ris, fällde en tall ut i sjön för några år sedan. Stammen är bärgad men riset är kvar, testar där nu. Kör nog ut i morgon och flyttar ut paraplymjärdarna utanför vassen, marginellt djupare där.

Sökte på Youtube.. fick ordning på garageporten nu 

Såhär ser en fin och fet gädda ut hippen!:thumbsup:

IMG_20210201_053615273_HDR.thumb.jpg.8329c23724b54130c18d1cd45d17f827.jpg

https://www.expressen.se/gt/hampus-och-kompisarna-drog-upp-en-jattegadda/

Skitfiske!:P:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har inte hajjat detta Jonsson, gäddor är enbart och uteslutande ett irritationsmoment. Iår överväger jag att ta upp de man får till rävåteln.. 

De är kladdiga, de biter sönder krokar och linor, man fryser om fingrarna för ingenting, de äter upp mörtarna. Bara bök med dem alltså. Men ok.. en 10+-are.. det blir ju mycket rävåtel :whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Du har inte hajjat detta Jonsson, gäddor är enbart och uteslutande ett irritationsmoment. Iår överväger jag att ta upp de man får till rävåteln.. 

De är kladdiga, de biter sönder krokar och linor, man fryser om fingrarna för ingenting, de äter upp mörtarna. Bara bök med dem alltså. Men ok.. en 10+-are.. det blir ju mycket rävåtel 

Det var ju det jag tänkte på närmast att det skulle bli mat på rävåteln.:lol: Sedan finns det dom som gnäller på att man ska C`n`R fisken man får upp och bara behålla det man behöver till dagens måltid och kanske ett mål till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago lsjonsson sa:

Det var ju det jag tänkte på närmast att det skulle bli mat på rävåteln.:lol: Sedan finns det dom som gnäller på att man ska C`n`R fisken man får upp och bara behålla det man behöver till dagens måltid och kanske ett mål till.

Detta med CnR.. Det får inte gå för långt, då är det helt stolligt. Självklart så nackar man skadad fisk. Har flera gånger tänkt mej att klubba gäddor för åtel men varje gång när man står där med en bra krokad fisk så får den likafullt gå tillbaka.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Detta med CnR.. Det får inte gå för långt, då är det helt stolligt. Självklart så nackar man skadad fisk. Har flera gånger tänkt mej att klubba gäddor för åtel men varje gång när man står där med en bra krokad fisk så får den likafullt gå tillbaka

Ja du... Folk verkar inte haja att situationen kan skilja. CR är självklart för gädda i tex Stockholms skärgård (kris för gäddan där). Men skulle absolut kunna tänka mig att ta upp gädda som åtel eller hundmat i vissa sjöar.  Blev ett jävla liv på sociala medier när en känd fiskare tog upp en vild havsöring till jul.   Att avliva en svårt skadad fisk borde ju vara självklart men många verkar inte göra det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago detstorabla sa:

Ja du... Folk verkar inte haja att situationen kan skilja. CR är självklart för gädda i tex Stockholms skärgård (kris för gäddan där). Men skulle absolut kunna tänka mig att ta upp gädda som åtel eller hundmat i vissa sjöar.  Blev ett jävla liv på sociala medier när en känd fiskare tog upp en vild havsöring till jul.   Att avliva en svårt skadad fisk borde ju vara självklart men många verkar inte göra det. 

Många verkar bli låsta vid vissa saker tex c&r andra blir låsta för andra saker 

vi kan väl säga att om hippens prestationer med räv skulle komma ut i vissa grupper på Fejjan så skulle facklorna och hötjugorna komma ut jääääääävligt fort 

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt där killer.. 

Just det finns det nog kanske en förklaring på, får ev återkomma där.

Men visst gäller samma med fisket. Har orerat förut över den här pikefight eller vad det var för svinkul tävling.. där ett lag körde in i en vik och konstaterade att någon varit före dem och nackat samt rensat en hel del fisk. De vart så satans upprörda över detta så det liknade ingenting. Sånt lackar jag ur på, självklart så tar man upp matfisk! Men kanske inte allt.. 

Och visst skiljer det från olika vatten.. I Skedis så verkar det finnas bra med gädda, så fort man kommer lite för långt in.. och även pelagiskt så kliver de på stundtals. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Detta med CnR.. Det får inte gå för långt, då är det helt stolligt. Självklart så nackar man skadad fisk. Har flera gånger tänkt mej att klubba gäddor för åtel men varje gång när man står där med en bra krokad fisk så får den likafullt gå tillbaka.

CnR var ju inget känt begrepp på min tid precis. Det var dom där som höll på  med mete som hade stora sumpar som släppte tillbaka all vitfisk i sjöarna o vattendragen. All abborre som togs upp på pimpeltävlingar blev nackade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Hipshot sa:

Du har helt rätt där killer.. 

Just det finns det nog kanske en förklaring på, får ev återkomma där.

Men visst gäller samma med fisket. Har orerat förut över den här pikefight eller vad det var för svinkul tävling.. där ett lag körde in i en vik och konstaterade att någon varit före dem och nackat samt rensat en hel del fisk. De vart så satans upprörda över detta så det liknade ingenting. Sånt lackar jag ur på, självklart så tar man upp matfisk! Men kanske inte allt.. 

Och visst skiljer det från olika vatten.. I Skedis så verkar det finnas bra med gädda, så fort man kommer lite för långt in.. och även pelagiskt så kliver de på stundtals. 

För mej anbelangar så sker uttaget på små till medium gäddor dvs matstorlek så kan du ta ut i princip hur mycket du vill  Därimot större säg från 5 kg å upp bör man vara restriktiv med iofs dels så går dom inte att äta sen kan dom göra viss nytta som inte mindre fixar (hört rykten om att dom kan slå mindre minkar) 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Hipshot sa:

??????

Var och kollade nu, det hade gått in ett gäng i stora stugan. Blir till att flytta ut de små längre ut i morgon samt såga hål för sumpen. Många var för stora för mitt fiske men flera fina! Blir nog fan fiske till helgen..

Grattis! Bra jobbat!:thumbsup:

Vilket djup? Mört runt 60-80 g är inga problem på en angelkrok.

En gädda el gös på varje mört så blir det mat i frysen hos dig!:P:lol: Stort bete är stor gädda el. gös!:thumbsup:

Skitfiske!:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var nog rätt djupt.. var där idag och sågade upp hål för en tillfällig sump.. min kattbur som jag använder när jag avlivar, stålgaller, funkar svinbra hoppas jag! 

Jag inbillar mej att det kan ha gått ur mört, tyckte det var fler när jag kollade igår. Skit samma, flyttat ut paraplymjärdarna och släppt ned allt så djupt det gick.. gissar på 4-5 meter minst. Förvånansvärt djupt faktiskt..

Nu blir det fiske i helgen oavsett, går det inte i mer fisk så köper jag.. 

De stora mörtarna.. har ju egentligen fler spön än vad som är helt ok att använda. Tänker att man kan rigga ngr spön nära land efter gädda med större mört. Men känner jag mej själv rätt så går det bort, brukar vekna när man ska knacka gäddor i skallen. Å andra sidan.. det kommer inte komma ut ngn mer åtel av kvalité ute på Norrby så lite gädda kanske är vettigt?

Vi får se..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hipshot sa:

Det var nog rätt djupt.. var där idag och sågade upp hål för en tillfällig sump.. min kattbur som jag använder när jag avlivar, stålgaller, funkar svinbra hoppas jag! 

Jag inbillar mej att det kan ha gått ur mört, tyckte det var fler när jag kollade igår. Skit samma, flyttat ut paraplymjärdarna och släppt ned allt så djupt det gick.. gissar på 4-5 meter minst. Förvånansvärt djupt faktiskt..

Nu blir det fiske i helgen oavsett, går det inte i mer fisk så köper jag.. 

De stora mörtarna.. har ju egentligen fler spön än vad som är helt ok att använda. Tänker att man kan rigga ngr spön nära land efter gädda med större mört. Men känner jag mej själv rätt så går det bort, brukar vekna när man ska knacka gäddor i skallen. Å andra sidan.. det kommer inte komma ut ngn mer åtel av kvalité ute på Norrby så lite gädda kanske är vettigt?

Vi får se..

Ok! Ta med dig ett isborr med 150 mm i diam så att du får upp gammelgäddan el. är det motorsåg som gäller för att såga upp hålen?:P:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Motorsåg.. Men inte vid isfisket, nog med bös att släpa på ändå då.. 

Ska röra ihop en laddning mat nu och köra ut och kolla prylarna tror jag.. om jag ids. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Hipshot sa:

Motorsåg.. Men inte vid isfisket, nog med bös att släpa på ändå då.. 

Ska röra ihop en laddning mat nu och köra ut och kolla prylarna tror jag.. om jag ids. 

Det är ju så dom gör i Alaska när dom ska hämta vatten under isen. Det är ju inte alla som har vatten in i huset.

Gör så och lägg mörtstugan på samma djup igen.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha stugan fiskar, står på botten.. kanske 10 mört som gått in på ett dygn. Flyttade ut paraplymjärdarna strax utanför stugan.. ingen fisk alls i dem. Orkade inte mecka med det, petade ned dem igen på samma ställe. Ändrade djupet på ena bara. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Hipshot sa:

Jaha stugan fiskar, står på botten.. kanske 10 mört som gått in på ett dygn. Flyttade ut paraplymjärdarna strax utanför stugan.. ingen fisk alls i dem. Orkade inte mecka med det, petade ned dem igen på samma ställe. Ändrade djupet på ena bara. 

Ok! Har du fått fisk på ett djup så är sannolikheten stor att det finns mer betesfisk där ute.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det är värt att flytta in mjärdarna i linje med stugan.. om det är där mörtarna finns. Undrar hur nära mjärden man kan sänka dem utan att "fiska på samma fiskar"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Hipshot sa:

Funderar på om det är värt att flytta in mjärdarna i linje med stugan.. om det är där mörtarna finns. Undrar hur nära mjärden man kan sänka dem utan att "fiska på samma fiskar"?

Tja, kanske det men du får nog ha runt 75-100 m mellan varje så att du inte fiskar samma mört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

What!? 75-100 meter?? De står kanske 10 m längre ut nu fr stugan..

Grejen är att jag fiskar på syrrans vatten, tror inte hon har vatten så långt ut. Vill gärna hålla mej på hennes vatten så slipper man ev gnäll och hon kan hålla koll på redskapen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Hipshot sa:

What!? 75-100 meter?? De står kanske 10 m längre ut nu fr stugan..

Grejen är att jag fiskar på syrrans vatten, tror inte hon har vatten så långt ut. Vill gärna hålla mej på hennes vatten så slipper man ev gnäll och hon kan hålla koll på redskapen.

Jag menade avståndet mellan mörtstugorna och inte ut från strandkanten. För om du har dom nära varandra så fiskar du samma fisk till alla stugorna. Förstår du mig nu?

Ok!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...