Hoppa till innehåll

hur går det med åtlarna?


linus22magnum

Recommended Posts

Var och kollade åteln idag. Och till mIn förvåning så var de aktiviteter:O

Trots mjölkmogen vete 300 m därifrån. Vickning?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hur går det med era åtlar? Här har det inte vart någon nämnvärd jakt på gris men det är på besök på båda åtlarna. Två olika grupper som är på besök några gånger i veckan. En stor grupp med mycket gris i blandade valörer och det tre små ensamma som snart tar steget ut i vuxenvärlden ränderna syns knappt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortfarande bra ruljans men med väderomslaget och mycket regn har de lättare att böka och hitta käk lite varstans.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute i går kväll för att sitta ett tag. Tömde kameran på eftermiddagen och kunde konstatera att det går minst sex olika grupper på åteln och där är i stort sett gris varje natt. Tyvärr så verkar de komma mitt i natten oftast, men där är gris både kväll och morgon också. Sen går där en grupp om sex smågrisar i lite olika storlek utan sugga och de kommer mitt på dagen i bland. 

 

Passade på att sätta mig och kolla efter räv och bock efter en svamptur, men såg bara bakdelen av en älg under den tiden. Sätter mig på åteln vid halv nio och gör det bekvämt för mig i tornet. För bekvämt skulle det visa sig. Sitter och lyssnar och vid 22-tiden börjar man höra lite småbråk från några grisar en bit bort. Efter ett tag vaknar jag till av en gren som knäcks och blir klarvaken. Jodå, det är gris på gång. Hör hur de smågrymtar med varandra. Det konstiga är att de verkar försvinna. Och så luktar det ju jättemycket gris? Kollar klockan och det visar sig att det "försvunnit" en halvtimme ungefär.    :wallbash:  :wallbash:

Så den här gången fick de små grisarna leva.

 

post-14420-0-08053600-1409232462_thumb.j

 

Smågrisarna som går utan sugga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Växer majs på mina åtlar.Så jag har stängt av spridarna..

Grisarna är inte kvar på "min" sida..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Växer majs på mina åtlar.Så jag har stängt av spridarna..

Grisarna är inte kvar på "min" sida..

Perfekt ju.....majsodlingar brukar dra gris ;-)

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när det blir mindre spannmål på åkrarna börjar det bli mer frekvent besök.

Eftersom jag "blivit av med" en kamera innan så sätter jag bara upp den sporadiskt men i helgen var det sugga med 6 st ~30-kilos kultingar framme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur göra inga grisar på åteln[emoji35]

Har satt vetemäsk men den ser ut o bli stark med alkohol. Fick 2 ton veterens av en bonde för 500kr. Så för tillfället finns det 3ton vete men inga grisar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var inte jag som sköt, men jag fick ner två 25 kilos i korn-åkern en timme senare

såg det på instagram förut! Grattis!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen visade sej galten som vi sett på kameran ett par gånger senaste året7af635739d3e5e2e75331234f109bc6c.jpg

Vill se en film på svin-trackern i fält ;)
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen visade sej galten som vi sett på kameran ett par gånger senaste året

 

 

Grattis! :smile:

Kul att du fick den till slut. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är allt igång igen! Efter ett kortare driftstopp;-)

De roliga är att dem har varit där utan att spridaren varit på!;-)

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev första åtelgrisen imorse! Startade åteln för runt 2 månader sen o haft en hel del gris på åteln. 3-4 olika gäng, med från 7-15 grisar i varje gäng. Suttit o bakat ett antal gånger, utan resultat. Inatt bestämde jag mig för o inte vaka, men sen fixk jag en bild på gris från kameran. SNABBT upp på cykeln o cyklar upp med bössa till åteln. Av mer skorna o smyger likt en indian de sista 300 metrarna. Framme på 50m hör jag fortfarande inget men ser en stor svart sugga. Framme på 30m ser jag att det är ett antal grisar. Lägger korset på en större kulting o trycket av. PANG! Blev på plats, en kulting på runt 25-30 kg levande vikt, riktigt kul!

/Jakob

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...