Hoppa till innehåll

Vilken hundjakt är roligast och varför?


hunter96

Recommended Posts

Jag som titlen lyder undrar jag vad du tycker är roligast att jaga med hund och varför? ;) Svår fråga...

Jag går ju i valp tankar kanske dröjer ett år kom familjen fram till men aldrig fel att hör lite om alla hundar som det jagas med, jag kommer inte köpa någon stöt/kortdrivare men tycker du det är kul så säg varför? :) kommer vara antingen köpa en schiller/hamilton stövare, tax, gråhund eller karelare. det är väl dem jag har tänkt på ska bara bestämma mig för vad jag ska jaga i framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det roligt att jaga med ställande smyga på ståndskall.. Men har du fått ett riktigt stövar drev som bucktar fint..

Så finns det inget bättre.. Men det är vad jag tycker. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart en kortdrivare som kommer mot dig och man inte vet vad den kommer med... är det älg... eller kanske rådjur... eller kanske dovhjort... och så kommer den en gris.

Något som jag har blivit allergisk mot, antar att detta är som att kasta tändsticka på bensin, är stövarjakten. Kan inte förstå att man ska plåga hararna med en snabbsprungen hund, har aldrig varit med om en stövare som kan driva räven ordentligt. Nu kan det bero på att jag inte följer med längre på dessa jakter för de jag har varit med på har alltid slutat med fiasko!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem är jag att dömma, men nog finns det fler högbenta och vinddrivande kortdrivare som plågar sitt vilt i snö än en spårnoga stövare? En hare är i princip aldrig stressad för en stövare, ett avhopp och den får lugn och ro en stund.

Tråkigt att du aldrig fått uppleva riktig stövarjakt, men du har nåt kvar att uppleva således.

Håller löshundsjakten på vildsvin med egen ställande hund högst, allt annat känns efter det som lagom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu tycker jag att jakt med finnspets är den roligaaste jaktformen med Hund. Även jakt med Beagle är en trevlig jaktform. Varför just med finnspets är att det är en svår jaktform, det kräver sin jägare att lyckas smyga fram utan skrämma bort fågeln sen gäller det ju även att hitta var den sitter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart en kortdrivare som kommer mot dig och man inte vet vad den kommer med... är det älg... eller kanske rådjur... eller kanske dovhjort... och så kommer den en gris.

Något som jag har blivit allergisk mot, antar att detta är som att kasta tändsticka på bensin, är stövarjakten. Kan inte förstå att man ska plåga hararna med en snabbsprungen hund, har aldrig varit med om en stövare som kan driva räven ordentligt. Nu kan det bero på att jag inte följer med längre på dessa jakter för de jag har varit med på har alltid slutat med fiasko!

Dom plågas väl inte av jagas av en Stövare, har du sett jakt med Stövare och Hare någongång? Haren är inte stressad, låter lite som antijakt förespråkning detta. Låter lite som de som vill stoppa löshundsjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är lika lätt att svara på som att fråga vilken religion som är bäst. Var och en blir salig på sin tro. Har man en bra hund så spelar det inte så stor roll vilken jakt det handlar om för alla har sin tjusning. Jag snöade in på strävhårig vorsteh efter att ha haft labbe och spets. Hade jag haft behov av en kortdrivare så hade det nog blivit strävhårig tax på grund av deras otroligt trevliga sätt när de är hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är lika lätt att svara på som att fråga vilken religion som är bäst. Var och en blir salig på sin tro. Har man en bra hund så spelar det inte så stor roll vilken jakt det handlar om för alla har sin tjusning. Jag snöade in på strävhårig vorsteh efter att ha haft labbe och spets. Hade jag haft behov av en kortdrivare så hade det nog blivit strävhårig tax på grund av deras otroligt trevliga sätt när de är hemma.

Sant

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt med ställande eller stående hund på egen hand, på ens egna premisser. Här verkligen provat det mesta i form av jakt med hund och slutligen kommit till denna insikt. Jakt skall bedrivas ensam eller med ett fåtal nära vänner, annars finns det så gott som alltid någon idiot som inte går att lita på med i sammanhanget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det roligaste jag upplevt inom hundjakten är när man får smyga på en träad tjädertupp som sitter och skär näbb för jycken, ändå har jag utackorderad min nobbs till föräldrarna och satsar för fullt på älgjakten med jämten istället. Skulle tro att du ska välja vad du brinner mest för och utgå därifrån. För mig är all hundjakt underbart oavsett om det är älgjakt, fågel, hare, räv eller rå det är underbart med ett riktigt drev på hare rå räv ibland men spänningen när man smyger på ett ståndskall är inte jämförbart med nått annat o då vare sig det är fågel, älg eller björn som är ståndat. Har jag gjort det lättare för dig ?? skulle inte tro det men pröva på alla dessa jaktformer och se vad du trivs med mest, själv vill jag röra mig mycket o då passar jämten mig perfekt för tillfället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvalité är å kunna jaga en heldag själv med sina hundar och inte vara beroende av någon annan, fågeljakten i skogen är min melodi oavsett hund eller ej men har man 2 vorsthrar så blir det sällan tråkigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom plågas väl inte av jagas av en Stövare, har du sett jakt med Stövare och Hare någongång? Haren är inte stressad, låter lite som antijakt förespråkning detta. Låter lite som de som vill stoppa löshundsjakt.

Skulle satt citattecken runt "plåga en hare". Var mer ett uttryck på hur meningslös jag tycker att den jakten är, kan kanske bero på att jag är uppväxt i det södra landskapet där man jagar hare på ett annorlunda sätt.

Tycker att det är konstigt att du ska få det till antijaktförespråkning bara för att jag har en åsikt om hur stövarjakten går till. Mina åsikter om hur det går till är mina, om du tex inte tycker om hur man jagar kronhjort i Frankrike med spjut så tycker inte jag det är antijaktförespråkande, utan din åsikt.

Dra inte alt på för stora växlar direkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt så beror mycket på vart man jagar och vad man personligen gillar ingen hundjakt är egentligen bättre än någon annan utan det handlar om vad man själv gillar och har för marker att jaga på!

Jag är helt frälst av jakten med skällande fågelhund och är helt fast i rasen finnspets skulle inte kunna leva utan dem :wub:

Jag gillar den jakten för att man själv aktivt söker viltet med hundens hjälp. När man jagar med en finne kan man vara helt avslappnad och bara gå och njuta av naturen medan man försöker styra jakten till områden man tror håller fågel.

När hunden väl funnit fågel och börjat skälla börjar den roliga ansmygningen helt utan stress får man försöka att på bästa sätt komma innom skotthåll och upptäcka fågeln trots att man smugit på 1000 tals skall lär man sig ständigt nya saker och när viltet väl fälls är det som regel en trygg fågel som sitter och tittar på hunden under trädet och är man nära får man som regel blickar från hunden som verkar tänka "skjut då" det är ett magiskt ögonblick som man sedan får fira med den överlyckliga bytesmedvetna lilla spets och den skjutna viltet :wub:

Det enkla med jaktformen tilltalar mig också man jagar bäst själv med sin hund och med en bra hund får man smyga på 100 tals stånd varje höst och även skjuta anseliga mängder på stånd och det är enkelt att efter skott stoppa fågeln i ryggsäcken och jaga vidare.

Sedan är alla jaktformer med en BRA hund trevliga medan en dålig hund inte alls gör jakten rolig, här är trädskällarjakten verkligen ett bevis den är underbar med bra hund men samtidigt helt värdelöst tråkig med en dålig hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle satt citattecken runt "plåga en hare". Var mer ett uttryck på hur meningslös jag tycker att den jakten är, kan kanske bero på att jag är uppväxt i det södra landskapet där man jagar hare på ett annorlunda sätt.

Tycker att det är konstigt att du ska få det till antijaktförespråkning bara för att jag har en åsikt om hur stövarjakten går till. Mina åsikter om hur det går till är mina, om du tex inte tycker om hur man jagar kronhjort i Frankrike med spjut så tycker inte jag det är antijaktförespråkande, utan din åsikt.

Dra inte alt på för stora växlar direkt!

Det är dom där argumenten jaktmotståndarna kör med att haren blir stressad/plågad av Stövare. Sen är jag inte imot någon jaktform all jakt som är etiskt rätt och sker så att inte viltet plågats är jag inte imot. Ser gärna jakt med båge i Sverige själv så kommer jag inte att jaga med Båge men dom som vill ska få göra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart en kortdrivare som kommer mot dig och man inte vet vad den kommer med... är det älg... eller kanske rådjur... eller kanske dovhjort... och så kommer den en gris.

Något som jag har blivit allergisk mot, antar att detta är som att kasta tändsticka på bensin, är stövarjakten. Kan inte förstå att man ska plåga hararna med en snabbsprungen hund, har aldrig varit med om en stövare som kan driva räven ordentligt. Nu kan det bero på att jag inte följer med längre på dessa jakter för de jag har varit med på har alltid slutat med fiasko!

Synd att du aldrig fått vara med om någon bra stövarjakt.

Själv röstar jag klart på stövare :) (Schiller ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar själv med wachtel. I mitt fall är det nog det nära samarbetet med hunden som ger den extra dimensionen till jakten. Det är helt enkelt underbart att se ett gott hundarbete oavsett vilken ras och i vilken jaktsituation det än är i. Snygga hundarbeten är helt enkelt ljuvligt att få uppleva!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger en del på vilket vilt du har att tillgå.

Älgjakt med ståndhund är nr1 för mig!

Stövarjakt på hare är också kul.

Jag skjuter en del skogshöns men har bara varit med och jagat med trädskällare en gång. Det var riktigt kul så det är helt klart något jag har i tankarna när labben går ur tiden.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är dom där argumenten jaktmotståndarna kör med att haren blir stressad/plågad av Stövare. Sen är jag inte imot någon jaktform all jakt som är etiskt rätt och sker så att inte viltet plågats är jag inte imot. Ser gärna jakt med båge i Sverige själv så kommer jag inte att jaga med Båge men dom som vill ska få göra det.

Bra, då är vi på samma linje!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklans vad det hade hänt saker här, Jag är inte ute efter att ni ska säga vilken som låter bäst för mig, även om jag tar emot tips men meningen var att ni skulle säga vad ni tycker om de hundjakten som är roligast. För mig är det knappt jakt om man jagar utan hund ;) jodå men det är ju inte alls lika kul utan hund. Farfar har en stövare som är jaktidiot, hon driver hare rätt dåligt och för många timmar sist va hon lös i dygnet... men det är ju kul när man är nära, har varit med jaktlagets hundförare med hans gråhundar och dem är riktigt bra, väldigt rolig jakt men vet inte om det är dags för en spets ännu för mig. Just nu känner jag för en rävstövare men jag har varit inne på de felsta raserna utom just stöthundar o sådana hundar, jag vill veta vad som kommer när jag jagar, om det är hagel eller kula som gäller. Taxjakt är också mycket spännade med en duktig tax, ALLT ÄR ROLIGT MED EN GUKTIG HUND, MEN ROLIGAST...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv så tycker jag att jakt med kortdrivande "sällskapshundar" som wachtel, munsterländer, med flera är den tråkigaste jaktformen med hund man kan vara med på!

Dels så kommer djuren 9 av 10 gånger alldeles för fort! Sen får man 9 av 10 gånger endast drevdjuret i pass MAX 1 gång! När jag "tvingas" att stå på pass så vill jag höra hunden så länge som möjligt... O då är det drivande hundar som gäller. Jag har alltid jagat med Tax o Drever o har faktiskt alldrig släppt min nu 10 åriga Tax på någon mark utan att han fått upptag! En annan ras jag har varmt om hjärtat är Alpenländische dachsbracke! Har bara jagat med 1 sådan men den är GRYM! Snabb men noggran i söket o driver endast lite fortare än en Drever. Hon brukar ca 20-25 min innan hon släpper o kommer då direkt tillbaka till föraren utan att ta upp på nytt! Vet inte varför hon inte tar upp innan hon sökt upp föraren men tror det beror på att hon är så pass kontaktbenägen o vill ha koll på föraren. Just att hon kommer tillbaka uppskattar jag till 100% :)

Förra året bestämde jag mig för att skaffa en älghund. Efter mkt funderingar hit o dit så vart det en Gråhund. Att det vart en grå var mest pga att jag jagat med procentuelt fler duktiga gråhundar än jämtar. men jämtarna är säkert minst lika bra. Laikorna gick bort pga att dom flesta jag har jagat med vart helt klart dåliga. Finns givetvis bra laikor men dom är det enligt min uppfattning glesare med.

Nu längtar jag till hösten 2012 då jag ska börja jaga in Dingo! :)

Min sambo har bestämt sig för att köpa en Weimaraner trots att hon vet att jag inte är överförtjust i hundtypen... :P Men till fågeljakten, eftersök o för klövvilt på jordbrukslandskapet så kan det säkert funka... :P Hade hon lysnat på mig så hade det blivit en Alpenländische dachsbracke! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...