Hoppa till innehåll

Vilken hundjakt är roligast och varför?


hunter96

Recommended Posts

Skaffa en stövare efter bra rävlinjer. Jaktens Formel1!!! Får du till en bra hund lär du bli inbjuden på hur mycket jakt du vill med den.

Dessutom en lång jaktsäsong. Jag har jagat med de flesta hundtyper/jakter/vilt, men kan kan inte komma på något som jag håller högre än rävjakt med stövare, tyvärr tycker inte min Hamilton som husse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, Hamiltonen är väl inte den vanliga rävstövaren, visst finns det en del men det brukar väl vara schiller, eller finne till räv, Får se hur det blir nu lutar det åt den schiller eller finne, men vet inte :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligare jakt än den med duktiga wachtlar finns inte för mig.

Visst, det går fort när drev djuret kommer, men det är ju action man (jag) vill ha när jag står på pass.

Men det krävs ju marker med rätt mycket vilt om det ska bli bra.

Såtar på 20-100 ha med gris, rå & dov innebär ju att man inte sitter och har trist på passet!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att gå ut själv eller med ett par jaktkompisar och jaga med en bra stövare eller drever är alltid en höjdare.

Men nr 1 för mig är ju ändå jakten med ställande hund och framförallt då grisjakten. Och det är likadant där att den avnjuts bäst i mindre sällskap. Men även grävlingjakten ligger bra till hos mig. ;)

Gillar inte jakter där såtar ska tömmas så fort som möjligt och det inte får finnas vilt kvar när man gått igenom.

Men jag skulle gärna haft en trädskällare om det funnits fågel till det i mina trakter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligare jakt än den med duktiga wachtlar finns inte för mig.

Visst, det går fort när drev djuret kommer, men det är ju action man (jag) vill ha när jag står på pass.

Men det krävs ju marker med rätt mycket vilt om det ska bli bra.

Såtar på 20-100 ha med gris, rå & dov innebär ju att man inte sitter och har trist på passet!

Sent from my iPhone using Tapatalk

+1 fast med en duktig TJT för min del
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt med hund oavsett form är kul.. Sedan om det är ett ståndskall på gris,grävling,älg eller någe annat eller om det är någon av mina älghundar eller wachtlar som skäller det spelar mindre roll..

Ett bra rävdrev eller lodrev med stövare håller jag som drevjaktens formel ett

.likväl som en bra kortdrivarjakt i vilttäta marker kan vara bland de mest spännande som finns med snabba skott och härlig variation..

Jag är när jag försöker välja en allätare som uppskattar ett bra hundjobb oavsett form

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt med hund oavsett form är kul.. Sedan om det är ett ståndskall på gris,grävling,älg eller någe annat eller om det är någon av mina älghundar eller wachtlar som skäller det spelar mindre roll..

Ett bra rävdrev eller lodrev med stövare håller jag som drevjaktens formel ett

.likväl som en bra kortdrivarjakt i vilttäta marker kan vara bland de mest spännande som finns med snabba skott och härlig variation..

Jag är när jag försöker välja en allätare som uppskattar ett bra hundjobb oavsett form

Håller med Jensa tillfullt,

all jakt har sin tjusning. bara de är bra hundar som är inblandade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att lyckas smyga in på ett härligt ståndskall och komma till skott under svåra förhållanden med prassligt underlag, dåliga vindar mm, sen om det är älg eller gris spelar mig ingen roll.

Man är nöjd länge efter en sån dag. :)

/ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt så beror mycket på vart man jagar och vad man personligen gillar ingen hundjakt är egentligen bättre än någon annan utan det handlar om vad man själv gillar och har för marker att jaga på!

Jag är helt frälst av jakten med skällande fågelhund och är helt fast i rasen finnspets skulle inte kunna leva utan dem :wub:

Jag gillar den jakten för att man själv aktivt söker viltet med hundens hjälp. När man jagar med en finne kan man vara helt avslappnad och bara gå och njuta av naturen medan man försöker styra jakten till områden man tror håller fågel.

När hunden väl funnit fågel och börjat skälla börjar den roliga ansmygningen helt utan stress får man försöka att på bästa sätt komma innom skotthåll och upptäcka fågeln trots att man smugit på 1000 tals skall lär man sig ständigt nya saker och när viltet väl fälls är det som regel en trygg fågel som sitter och tittar på hunden under trädet och är man nära får man som regel blickar från hunden som verkar tänka "skjut då" det är ett magiskt ögonblick som man sedan får fira med den överlyckliga bytesmedvetna lilla spets och den skjutna viltet :wub:

Det enkla med jaktformen tilltalar mig också man jagar bäst själv med sin hund och med en bra hund får man smyga på 100 tals stånd varje höst och även skjuta anseliga mängder på stånd och det är enkelt att efter skott stoppa fågeln i ryggsäcken och jaga vidare.

Sedan är alla jaktformer med en BRA hund trevliga medan en dålig hund inte alls gör jakten rolig, här är trädskällarjakten verkligen ett bevis den är underbar med bra hund men samtidigt helt värdelöst tråkig med en dålig hund.

Exaktlemente. +1 på ovan sagda, plus att jag nästan har utvecklat att koka kaffe efter fälld fågel till en helig handling i min religion. Mindre effektivt, men ritualer är viktiga inom alla religioner. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda som möjligtvis skulle kunna slå fågeljakt med trädskällare är i så fall mårdjakt med trädskällare, det är så roligt så att det nästan är obegripligt när det lyckas...

Just enkelheten i trädskällarjakten och den premissen att man kan rulta runt långt ute i ödemarkerna helt för sig själv utan en masssa måsten är nog det jag uppskattar allra mest.... (blir mer och mer folkskygg ju äldre jag blir har jag upptäckt :unsure: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

synd att man inte testat att jaga med trädskällare, verka kul men får väl testa det framåt i livet :D många som är fast i den jakten ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

synd att man inte testat att jaga med trädskällare, verka kul men får väl testa det framåt i livet :D många som är fast i den jakten ;)

Zlatan var med på en lyckad tjäderjakt i Jämtland i höstas, enligt OP.se. Det gjorde tydligen intryck på bollgeniet som nu ska bygga en 127kvm jaktkoja i det väglösa tjäderland han jagade i. Det är ofta svårt för en frälst att förklara det underbara för en oinvigd. Men genom Zlatans agerande kan man skönja hur han uppfattade tjäderjakt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en jämte som vi jagar älg med och det går inte att beskriva känslan av att få smyga på ett ståndskall och sen få se hunden arbeta med älgen medans man försöker komma till skott :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All hundjakt är rolig , det är kul och få se hur hunden arbetar, löser problem etc.Har haft Tax, Beagle, Drever, Vorsteh, men tyckte mest om min lilla drever som alltid kom tillbaka efter 2 timmar, man kunde ställa klockan efter henne och hon blev bara bättre med åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min sambo har bestämt sig för att köpa en Weimaraner trots att hon vet att jag inte är överförtjust i hundtypen... :P

Vilken bra sambo du verkar ha. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älskar verkligen jakten för stående fågelhund. Sedan det kom in en tax i familjen, (frun i huset tvingade mig) så är det ju det också en liten favorit. Tänk när man hör drevet bukta tillbaka mot en... uj uj uj.

Inget ont om raser eller dylikt, men jag kan tycka att jakt med kortdrivar (så som tex Wachtel) inte riktigt är min grej. Fast det är klart, nog har jag varit med om roliga jakter med dem osså...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget ont om raser eller dylikt, men jag kan tycka att jakt med kortdrivar (så som tex Wachtel) inte riktigt är min grej. Fast det är klart, nog har jag varit med om roliga jakter med dem osså...

exakt som mig bara att jag va sämre på att uttrycka mig, eller du bättre! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken bra sambo du verkar ha. ;)

Hade tills igår!... :/ Men nu kan jag ju jaga så mkt jag vill istället! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...