Hoppa till innehåll

och vissa säger att 6,5x55 inte duger till grisjakt........


SondreFunkquist

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Raggarö

    17

  • SondreFunkquist

    13

  • Lecha

    7

  • linus22magnum

    6

Lill-Peter o Rottweil hur många vilt har ni skjutit med 6.5;an eller överhuvudtaget ????

Har jagat tillräckligt länge för att ha sett tillräckligt med exempel på hur värdelös 6,5an kan vara med skräpkulor, men å andra sidan har jag sett en massa vilt som snällt dött också.

Min invändning riktade sig mest till att använda ett skallskott på minigris med 17HMR som bevis för att 6,5an är superbra. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

passar på att ställa en snabb fråga i den här tråden.

jag var inne hos en vapen handlare och skulle köpa ammo till min 22a en 10/22 och de sa att 10/22 är till för pistol kalibrar och inte till höghastighets ammo, vilket jag inte tror ett skit på. de sa att det förstör bössan, någon som vet något om detta?

och vad är skillnaden mellan 22 lr och 22 long? som de sa inte alls fungerar i min bössa....

sen tack för en bra nivå i den här tråden och inte massa skit snack om att 6,5 inte är dugligt som ett klass 1 vapen, det som är skrivet tycker jag håller en bra nivå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10/22an görs även i 22wm och 17hmr vilket borde spränga bössan om din handlare hade haft rätt. I call bullshit på honom.

På din kaliberfråga tror jag mig minnas svaret men det är fritt fram att rätta, 22lr(long rifle) är kamringen i vapnet. I Denna kamring kan du skjuta ammunition i 22long och även 22short. Ammunitionen heter alltså 22long och de skjuts i ett 22 long rifle. Om det står 22 long eller 22 long rifle på asken spelar ingen roll, det är samma kaliber men vissa tillverkare skriver patronnamnet och vissa skriver kamringen de skjuts i.

Jag tror inte det är så många som seriöst tror att 6,5x55 inte kan fälla vildsvin, men det är fullt möjligt att en enskild jägare inte finner den duglig i just hans jaktsituation, exempelvis de vildsvinshundförare jag jobbat med som även går eftersök under jakterna. För dem är usla vinklar är vanliga och tiden det tar att reda ut eventuella eftersök är viktig för att kunna driva mer vilt och därmed få nöjda kunder. Bössan ska helt enkelt helst stoppa svinet omedelbart även i kassa vinklar.

Jag jobbade också med ett par viltslaktare på bl.a Kobergs Gods som genom sitt yrke värnar om att viltet ska skjutas med en kaliber som ger god köttkvalite, de förespråkar 9,3x62 och 375H&H. Inte nödvändigtvis maxladdad men en grov och tung kula ska tydligen välta det mesta på stället och ge måttlig köttförstöring utan blod och adrenalin ute i musklerna. De hävdar inte att 6,5x55 inte dödar grisen utan att grova slöa kulor ger bättre köttkvalite. Jag är inte rätt man att säga skillnaden men jag ifrågasätter inte deras yrkeskunskap på den punkten då de tjänar sitt levebröd på just kvalitetskött.

Detta är väl det jag har att tillägga tror jag. Jag vill understryka att jag inte hävdar att en 6,5x55 (naturligtvis laddad med lämplig kula) skulle misslyckas mot bredsidan på en gris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Them rednecks! ;-) Jag var inne i en helt fantastisk jaktbutik i Minnesota i höstas. Det tar ca 1-2 veckor att få licensen sen är det bara ut och panga. Jag hoppas synnerligen INTE att det systemet implementeras i Sverige. Men fantastiskt utbud var det i alla fall. USA är imponerande på sitt sätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där, kulvikten avgör kaliber. Jag blir osäker nu, har aldrig hört den versionen innan.

Vill bestämt minnas att det var nån skillnad jag läst om i Cartridges of the world, men eftersom jag har guldfiskminne så fick jag länka till Wikipedia -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat tillräckligt länge för att ha sett tillräckligt med exempel på hur värdelös 6,5an kan vara med skräpkulor, men å andra sidan har jag sett en massa vilt som snällt dött också.

Min invändning riktade sig mest till att använda ett skallskott på minigris med 17HMR som bevis för att 6,5an är superbra. :)

Jag syftade inte på någon specifik kaliber utan att skallskott kan vara luriga rent allmänt. 6,5 har jag NOLL erfarenhet av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Them rednecks! ;-) Jag var inne i en helt fantastisk jaktbutik i Minnesota i höstas. Det tar ca 1-2 veckor att få licensen sen är det bara ut och panga. Jag hoppas synnerligen INTE att det systemet implementeras i Sverige. Men fantastiskt utbud var det i alla fall. USA är imponerande på sitt sätt!

för mig handlar det mer om en diskussion om att vi kanske underskattar vad våra kulvapen klarar av. sen märk det tycker jag i alla fall att allt fler jägare köper 9,3 eller liknande pga gris. för att de tror att en mindre kaliber inte klarar av det. iget fel med det om man kan skjuta bra med ett gevär med kraftig rekyl.

sen skulle det väl vara underbart om man kunde köpa vapen lika lätt som i usa :). men då ur mitt eget perspektiv som jägare såklart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

hittade en grisvideo som jag blev väldigt upprörd över fast det är ju i Texas så det förvånar mig inte -_-:angry: jag kan inte länka så sök på Youtube följande PIGLET HEADSHOT DOUBLE KILL. och så tar du den översta videon när en sugga ligger död och två kultingar jämte. kolla på den man blir ju inte lite arg killen är nog inte smart heller för han jagar med savage mod 93 17 hmr :o men återigen det är ju texas -_-:angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag slog av efter halva filmen, sjukt...

ja tycker med det fattar inte det <_<
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här är ett annat video klipp som är lite dumt står att dom använder savage mod 93 17 hmr ni får kolla och skriva vad ni tycker om sådan här jakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klaga inte så mycket om att de skjuter grisar med 17. hmr. det är väl ingenting? :mellow:

http://www.youtube.com/watch?v=uo6iM7Yv1oA

man ska visst klaga på 17 hmr för det är också helt sjukt men förstår din tanke beretta 56 ;) men det här går nog inte att klaga på dom värkar ju vara sjuka i huvudet på allvar sök hjälp säger jag till dom !!! :angry: och sedan att dom tycker det är kul att springa runt och sticka vildsvin i bröst och hals säger ju ännu mera om dom det gör man ju bara i värsta nöd fall det är ju inget man tycker är kul utan en sak som man kanske måste göra ibland när man skadeskjutit t.e.x jag trodde det fanns någon gräns men jag hade nog fel :angry::(
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om USA, Australien eller Nya Zeeland är speciellt laglösa länder, man har dock en historia av mindre vettiga tillskott till den naturliga faunan.....

Jag föredrar att skjuta skadedjur istället för att de ska dö giftdöden - vilket brukar vara myndigheternas alternativ.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

In 2002, Stewart began selling hog-hunting leases, charging $150 to $200 for a daylong hunt and $300 for weekends. But wild hogs have become so common around the state that it’s getting hard to attract hunters. “Deer hunters tell us they have a lot of hogs at home,” Oakes says, “so they don’t want to pay to come shoot them here.”

..och de Amerikanska bönderna verkar lida lika svårt som våra..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om USA, Australien eller Nya Zeeland är speciellt laglösa länder, man har dock en historia av mindre vettiga tillskott till den naturliga faunan.....

Jag föredrar att skjuta skadedjur istället för att de ska dö giftdöden - vilket brukar vara myndigheternas alternativ.

Raggarö

Ett klokt val, men sedan är du likt många svenskar präglad på de tunga lagarna vi har.(tack och lov). Jag har inget emot jänkare, nyazzeländare och australienare, men i grund och botten har de(oftast) själva skapat problemen med de inplanterade djuren, precis som vi gjort i Sverige. Men man måste ta ansvar för hur jakten ska gå till väga(på bästa humana sätt) . Att låta djur lida för det vi människor gjort är bara en stor skam... :(
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns avarter av jakt överallt, Nyzeeländarna skäller som bandhundar över att vi svenskar skjuter på djur i rörelse (drevjakt) samt skjuter utan att veta vart kulorna hamnar (toppfågeljakt)

Det vi kallar "flyktsträcka" kallar de skadeskjutning med lyckligt slut.......pga fel kulval.

Jag har skjutit massor av djur på fel sätt enligt svenska lagar, anser dock att det i de fallen funnits försvarbara skäl.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns avarter av jakt överallt, Nyzeeländarna skäller som bandhundar över att vi svenskar skjuter på djur i rörelse (drevjakt) samt skjuter utan att veta vart kulorna hamnar (toppfågeljakt)

Det vi kallar "flyktsträcka" kallar de skadeskjutning med lyckligt slut.......pga fel kulval.

Jag har skjutit massor av djur på fel sätt enligt svenska lagar, anser dock att det i de fallen funnits försvarbara skäl.

Raggarö

vad menar de att det ska vara för kulor då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

undra om det inte är så att vi svenska jägare underskattar våra kulvapen. om man ser i usa och australien så använder många 30-30 till gris och 243 till hjort. vågar inte uttala mig men vitsvanshjorte är väl ungefär samma storlek som en dovhjort?

Man skall nog tänka på en sak angående gris i Australien nämligen den att det är förvildade tamgrisar.

Det finns inga vildsvin i Australien utan samtliga grisar där är ättlingar till utsläppta tamgrisar.

Detta gäller förövrigt också stora delar av USA & då speciellt i sydstaterna, vet inte om det finns någon ursprunglig stam av vildsvin i Nordamerika .

Skälet till detta är att man under segelfartygens tid släppte ut tamdjur på många ställen där man bunkrade vatten, för att ha något nästa gång man kom dit.

//Lasse D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...