Hoppa till innehåll

Samueljagare

Recommended Posts

Hej! Jag har köpt två stycken gävleborgs mårdfällor, men jag är lite osäker på vart jag ska sätta ut dom på våran mark.

Vi har en del myrar och mycket gammal skog där jag har tänkt sätta ut dom.

Jag har hört att det är bra i bergig terräng och mellan gammal skog och ung skog?

Vart tycker ni är bäst att sätta ut dom?

Vad brukar ni ha i fällorna för locka ditt mården?

Tack på förhand:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Placering är A och O när det gäller mårdfällor att locka mården utanför sina normala stråk är svårt.

Bäst är att kolla markerna under snö perioden för att se vart det går mycket mård, ett tips är smala passager med öppna marker runt om då mården inte gärna springer långa sträckor i öppen mark. Som du säger är bergsidor med stenskravel ofta bra ställen.

Tycker fällor placerade i träd är bäst så man slipper bekymmer med snö och mindre möss i fällan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jag har hört att längst med myrar är bra också stämmer det?

Sen vad brukar du ha i fällorna?

Jag har två duvor jag tänkte dra längst med träd runt omrking och hänga upp några vingar som får dingla. Sen hade jag tänkt kanske kleta lite honung i fällan men vet inte riktigt vad som är det som håller längst i luktmässigt som drar mården.

Ska det vara olika "beten" beroende på olika tider på året?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mården är anpassningsbar, där det finns mat, finns mården. De syns oftast vid stenmurar, åkerholmar, förrådsbyggnader och sommarstugor .( syns inte så ofta på öppen mark) Håll koll på där ekorrar, kaniner, harar har sina boplatser.

Mården är en grym trädklättrare men rör sig oftast på marken.

Fågelägg, as, grodor, smågnagare och bär är en lite del av vad de livnär sig på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen vad brukar du ha i fällorna?

Jag har två duvor jag tänkte dra längst med träd runt omrking och hänga upp några vingar som får dingla. Sen hade jag tänkt kanske kleta lite honung i fällan men vet inte riktigt vad som är det som håller längst i luktmässigt som drar mården.

Ska det vara olika "beten" beroende på olika tider på året?

Har inte fångat många men blev tre förra året, då hade jag kokat älglungor och lagt i fällan, tror inte det sprlar någon roll så länge det luktar mat för dem! skulle tror mest på kött men honung kan nog också va bra me deras sötsug :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah okej tack för tipsen:). Dock har jag inte särskillt mycket åkrar eller stenmurar där jag jagar eftersom det är västra Värmland. Men jag förstår vad du menar ;).

Hunter96 Du ska alltså börja på viltvårds gymnasium? :) Jag går på forshagaakademin och gått där 1 år nu snart:).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska prova att fånga mård för första gången jag med nästa säsong! Har alldrig provat på de!? Har skaffat 2 st Ihjälfällor. Som jag målat med nötblod.

Sen spårade jag av i vintars så jag tror jag har koll på passagerna? Tänkte bygga en brygga mellan 2 träd. längs ett berg där jag såg mårdspår i vintras.

Tänkte göra de i juli sen i augusti tänkte jag ta slaktavfall från bockjakten och lägga i en potatissäck och hänga där som doftåtel.

Har fått tips om att lax ska funka bra men vet inte?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hs_merkel det lär nog funka jätte bra;) Men se till så inte mården kommer åt påsen istället för att gå in i fällan ;). Några polare till mig hade "god" saker bredvid deras fälla i ett träd som mården tog.

Rökt lax har jag också hört funkar väldigt bra. ( Läst i jakt tidningar )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok annars kanske blodet räcker? Körde de när jag fångade mink och funkade kanon!

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra det också, Jag vet en i min skola ( Vildvård/jakt inriktning ) Han sköt en grävling en dag så det var bara en liten blod fläck kvar i fällan. Det räckte för att locka in en räv dan där på. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har två av mina utmed bäckar och i en av den fick jag en mård i vintras efter att ha haft ute den i bara tre veckor men där hade jag sett mårdspår på toppjakten så men jag har då hört att utmed bäckar också är bra :) Jag betar me kött som blir över från lite här och där men i den jag fick i hade jag gammal köttfärs :)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger även dit en vinge vid varje fälla så den hänger och dinglar i vinden så den drar till sig mårdens uppmärksamhet :)

Jo det ska jag med göra, har 2 duvor i frysen som jag ska ta vingarna och hänga upp samt dra duvorna längst med träd runt omkring så det luktar hade jag tänkt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plocka duvorna och fyll fällan med fjädrar. släng i lite äggskal och grejer också, känner du någon som har höns så städa deras hönsgård och använd spånet i fällan också. Jag brukar köra hönsfjädrar med lite äggskal och spån i till både mink och mård. Börja åtla in mården redan nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plocka duvorna och fyll fällan med fjädrar. släng i lite äggskal och grejer också, känner du någon som har höns så städa deras hönsgård och använd spånet i fällan också. Jag brukar köra hönsfjädrar med lite äggskal och spån i till både mink och mård. Börja åtla in mården redan nu.

Tack bra tips. Jag ska sätta ut de fällor jag har nästa helg hade jag tänkt. Även grävlingsfällan ( Dock alla fällor öppna* )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska nog åtla in mården i år förra året satte jag ut dom mitt i vintern bara :-) man kanske fångar mer mård om man åtlar in mården:-)

Mvh

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får iallafall lite koll. Om mården inte går och käkar vid fällan under hösten (sep-okt) kommer han antagligen inte göra det under jakten heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska ut med fällorna jag också nu snart, så att mården vänjer sig att gå i fällan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag ska nog försöka få upp mina fällor näst nästa helg. Sedan håller jag på att bygga två fångst fällor för kråkor,skator och nötskrikor bland annat som vi har en del av... Hoppas hjälpa skogsfåglarna en del med det, samt fånga någon mård..

Ska också sätta ut vår genomgångs fälla för grävling snart och fånga nån räv eller grävling förhoppningsvis :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad bygger du mådr fällorna av? det du har runt om minns inte va det heter nu....vilket trä o mått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte byggt mårdfällor själv, dock inte särskilt svårt, något sorts plywood tror jag de använder, eller liknande. Det är i alla fall tåligt för regn och rusk.

Jag har köpt 2 gävleborgs mårdfällor. Bra pris. 300/st. Ska sätta ut dom i år, och troligen kanske bygga 2 egna av samma ritning nu när man har den så man kan bygga efter ^^. Dock blir det nästa vår när jakten är över ;)

De 2 fällor jag byggt är Kråkbåset, väldigt enkel konstruktion för att fånga några skator eller kråkor, nötskrikor mm. Ska bli kul att testa ^^. Har man tråkigt = Bygg en kråkbåsetfälla ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...