Hoppa till innehåll

Minkfällor, vad ska man använda för bete?


alias

Recommended Posts

Hej!

Har ett mindre viltvatten på föräldragården, misstänker att det finns objudna gäster som provianterar där.

Tror det kan röra sig om mink.

Hittade en gammal minkfälla i traktorgaraget hos föräldrarna när jag var där sist - verkar fungera som den ska!

Nu till min fråga, vad är bästa betet att gillra fällan med?

Jag har även förstått att man gärna skall sätta fällan i strandlinjen och sedan försöka styra minkens väg mot fällans öppning genom att göra som en tratt utmed strandlinjen.

Tacksam för svar från er med större erfarenhet av fällfångst (speciellt mink då)!

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på mkt med det där så satte jag fällan på en planka rakt över ån :) Det ska vara av typen levandefångsfälla med god sikt rakt genom.

Hade även 2 st ihjäl fällor men fick aldrig någon mink i dom. Tror det beror på att det är ett mindre hål i dom.

Testade även att bygga en lite flotte dom jag satte fast mitt i ån och lade en planka ut till den :) Det gick fint det med men bäst var med en planka rakt över ån.

När du tagit några minkar i fällan så blir den bättre. beror säkert på lukten. Jag använde aldrig bete på fällorna då dom stog på plankor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyll den med äggskal och fågeldun, täck över lite med mossa/jord/sand/snö/vad som nu finns på backen. Du ska ge minken intrycket av att det är en håla som någon annan mink har gömt mat i. Dra även en död mink igenom fällan om du får tag på någonstans. Eller som per säger, sätt fällorna på en spång.

Då det kommer till att styra minken så har jag inte märkt av någon större effektivitet med styrstacket än utan men det har heller inte gett någon minskad effektivitet så testa om du orkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luktkörtlar från mink, som krossas i parafin-olja e vägen att gå. Tag alltså mink luktkörtlar, sätt i en flaska, parafin-olja på, med en träpinne krossa körtlarna. Rör om. Låt stå över natten. Lägg färdiga oljan i en sprutkanna. Applicera i fällan. Honmink & hanmink olja i olika kanistrar/fällor. Fördel med oljan är att den inte ruttnar i fällan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har 2 fällor hemma som jag aldrig använt tyvärr... spelar det någon roll vd det är för fågeldun som ni lägger i fällan? En kompis använde leverpastej och fick några mi kar i fällan. Är det någon skillnar att sätta ut dom på hösten/vintern än våren?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut där som du har minken,men är det slag eller levandefälla som du har? Du behöver inte "åtla" med något specielt,det räcker med Valeriana droppar i fällan och sedan vänta

minken är av naturen nyfiken och kommer förr eller senare att gå i fällan.Är det en levande fälla måste du vitja den 2ggr/dygn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det underlättar att försöka styra in minken i fällan,har väl fått en mink i fällan så behöver du inte åtla den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tagit en hel del mink i slagfälla. Problemet med slagfälla gentemot levande är att slagfällan inte blir invittrad av en fångad mink.

Men när väl den första är fångad så är minkens körtlar det effektivaste att "lukta in" en slagfälla med.

Behöver inte läggas i olja. Körtlarna som sitter vid anus, på var sida svansroten, skär man väck och gnider in fällan på insidan med det.

Luktar som fan...

Tips använd handskar..

Kanske någon i din bekanskapskrets har någon mink i frysen som du kan ta körtlarna från.

Kanske inte helt vanligt att man har det men kolla med de som har apporterande hundar och tränar dessa på apport med mink.

Typ Vorstherklubben.

Har du en minkfarm i närheten så fungerar minkskit oxå, fast då kan du även få tag på körtlar utan bekymmer.

Någon som har tamiller så går det säkert med illerskit i fällan.

Sen.. när jag höll på krävdes tillstånd från länsstyrelsen för fångst med slagfälla. Vet inte hur det är numera ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...