Hoppa till innehåll

Allroundbössa i 358 win?


Henrik

Recommended Posts

Nu har jag aldrig gängat ur eller i en pipa själv så jag kanske är ute o cycklar.

Men att dra åt så hårt att gängan/pipan sträcker på sig känns inte helt bra. Det medför ju att patronläget blir smalare o längre o det vill man ju inte.

Att smörja gängan med lite molycoat och sedan dra åt den med "normalt" moment känns som rätt för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig gängat ur eller i en pipa själv så jag kanske är ute o cycklar.

Men att dra åt så hårt att gängan/pipan sträcker på sig känns inte helt bra. Det medför ju att patronläget blir smalare o längre o det vill man ju inte.

Att smörja gängan med lite molycoat och sedan dra åt den med "normalt" moment känns som rätt för mig.

Som Peter skriver måste du upp på minst 1000NM innan man sträcker gängor runt 1" så det blir jobbigt att lyckas med handkraft och rundpipa som inte ska slira i blocket. Så 150NM är långt UNDER normalt moment för gängor av den storlek vi har på pipor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lär mig nytt hela tiden, jag hade definitivt inte funderat på vilket moment som var lämpligt att dra pipan med tidigare. Om jag istället för momentnyckel använder mig av "witness marks" så borde väl effekten i slutändan ändå bli densamma?

Nåja, jag får ta ett snack med Robban så får vi se vad han har för uppfattning i frågan.

Jag har skrivit de sista inläggen på paddan och då blir det lite klurigt att klistra in länkar.

För ordningens skull klistrar jag därför in lite bilder på de aktuella riktmedlena, detta eftersom jag misstänker att i slutändan kommer det att vara just riktmedlen som avgör vilken kikare det blir.

Om vi börjar med BRT 1 som förmodligen är det "ovanligaste" så ser det ut som följer

.thumb_310_405_BRT_I%5B1798%5D.png

Det andra aktuella riktmedlet på Z6i och det som också är betydligt vanligare förekommande är LD-1

som givetvis är mindre "stökigt".

LD_I%5B203%5D.png

Eftersom jag numera är en stor anhängare av diverse TDS riktmedel så kan jag utan tvekan se vinsten med ett BRT-I riktmedel där den röda (orange) punkten i mitten funkar bra för de snabba skotten samtidigt som de övriga referenspunkterna tillsammans med möjligheten till 6 x förstoring gör bössan och kalibern praktiskt användbar på betydligt längre håll än vad ett mer traditionellt riktmedel som LD-I eller för den delen Helias P-Dot gör.

Å andra sidan vinner dessa en del på de riktigt korta hållen, jag tror däremot att med tänt lyse så kommer man bara att uppfatta den tända punkten även på BRT riktmedlet men eftersom jag inte testat detta riktmedel så blir det bara "internettyckande" vilket jag alltid försöker vara lite försiktig med.

Är det någon som har eller har kikat i en kikare med detta riktmedel?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Peter skriver måste du upp på minst 1000NM innan man sträcker gängor runt 1" så det blir jobbigt att lyckas med handkraft och rundpipa som inte ska slira i blocket. Så 150NM är långt UNDER normalt moment för gängor av den storlek vi har på pipor

Sen går det ju inte riktigt att jämföra en pipa med en 1" bult. Patronläget tar ju bort rätt mkt gods. Och materialet är ju också rätt avgörande för när det börjar sträckas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen går det ju inte riktigt att jämföra en pipa med en 1" bult. Patronläget tar ju bort rätt mkt gods. Och materialet är ju också rätt avgörande för när det börjar sträckas.

Det har du helt rätt i men att sträcka gängen kommer man aldrig att lyckas med med handkraft och en rund pipa i ett block, däremot ökar risken att skära ju mer man drar det är nog där faran finns så är rätt övertygad att jag själv drar onödigt hårt :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag drar mina pipor 60Nm i ett Rem700 system på rekomendation av smeden som gjort pipmontaget. Jag har inte sett några tecken på att det inte skulle vara tillräckligt ännu.

Mekanismen är inte blueprintat men avplanad i framkant-.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i men att sträcka gängen kommer man aldrig att lyckas med med handkraft och en rund pipa i ett block, däremot ökar risken att skära ju mer man drar det är nog där faran finns så är rätt övertygad att jag själv drar onödigt hårt :wallbash:

Skaffa en burk Molykote G Rapid+ eller Molykote 1000 o smörj på gängan med en pensel så är det ingen risk att du lyckas skära gängan oavsätt matterial i låda/pipa :)

http://maith-international.com/lubricant.htm Dyrt men bättre gängsmörjning är nog svårt att hitta :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förespråkar inte direkt 1000Nm moment, använde bara det för att belysa att det behövs lite kraft för att få pipan på plats ordentligt. Runt 150Nm är nog tillräckligt hårt i kombination med bra antiskärpasta. Eländet ska ju gå att få lös också, något som är väl så bökigt med 150Nm om man glömt förlängningsskaftet hemma :pinch:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik, det är Z6 vi talar om eller hur? Nåja, jag anser att belysningen på svarre är ok men blek på något sätt, helt klart är att fullt uppställt på en vanlig dag för drevjakt, ie när det inte är högsommarsol och tokljust kommer den att fungera som en rm 0 eller motsvarande, man ser bara det belysta och särskilt vid fokus på den delen.

I övrigt är rm:et tilltalande, har du kört det genom Svarres balistiska dator? Linjerar det väl kaliberns prestanda?

Jag har faktiskt skjutit med LD-I varianten och man skjuter väldigt väl och fort med det, dock utan att ha särskild förmåga till att hålla av osv./CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian,

jäpp visst är det Z6i vi pratar om. Jag tror också att punkten är tillfyllest utom möjligen de allra ljusaste dagarna med en massa snö, däremot verkar det inte som att riktmedlet finns med i Swarovski's ballistik mjukvara. Jag hittar helt enkelt inte någon 1-6x24 kikare och därmed inte heller något BRT-I riktmedel.

Jag är likväl mycket intresserad av att prova riktmedlet, eftersom jag misstänker att stödlinjerna i kombination med en lämplig kula kommer att göra 358 win till ett gott alternativ ut till i vart fall +250m vilket i detta fall torde vara "Good enough".

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter lite kommunikation med Swarovski och en del hemarbete så fick jag till lite data för hur riktmedlet linjerar med 358 win och en 225 grains accubond i 770 m/s

BRTmedavstaringnd.png

Inskjutningsavståndet är i detta fall 100m.

det känns helt klart som ett steg framåt även om jag inte brytt mig om att titta på vilka avstånd som de sista referenspunkterna lirar med.

Måste dock säga att jag börjar bli rätt sugen på detta riktmedel.

Jag får kika på hur det linjerar med en 180 grains TTSX i 830-840 m/s lite senare...

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om Circle Dot? Borde man inte kunna använda det som dels drevjaktsriktmedel och dels med hjälp av nedre delen av cirkeln få i alla fall ett extra avstånd som på BRT - I ovan?

http://swfa.com/imag...i_cdi_popup.jpg

EDIT: ser ju ut att vara en ganska stor cirkel på det rm, blir nog lite väl stor upphållning...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om Circle Dot? Borde man inte kunna använda det som dels drevjaktsriktmedel och dels med hjälp av nedre delen av cirkeln få i alla fall ett extra avstånd som på BRT - I ovan?

http://swfa.com/imag...i_cdi_popup.jpg

EDIT: ser ju ut att vara en ganska stor cirkel på det rm, blir nog lite väl stor upphållning...

"Problemet" i det här fallet blir precis som du konstaterat att avståndet ner till cirkelns underkant förmodligen är i vart fall 30 cm på 100m vilket i sådan fall innebär att den matchar kulbanan på 400m. Det innebär att du har en riktpunkt på 100m och nästa på 400m vilket inte riktigt känns optimalt.

För mig är CD-I ett bra riktmedel om du tänker skjuta både kula och hagel med bössan men för rent kulskytte har jag svårt att se fördelen.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kanske är det dags för en liten statusuppdatering när jag sitter och väntar på att dottern skall vara klar med sin dansskola.

Låset blir mitt gamla T3 lås, mest baserat på att det i grunden är ett välfungerande lås som är lättrepeterat och klarar av att hantera det mesta i patronväg.

I första svängen blir det två pipor, en 60 cm LW #1450 med 1/12" räffelstigning i 358 win och en pipa i 6.5x47L med samma pipprofil och längd men här är jag inte riktigt hundra på räffelstigningen ännu, någonstans mellan 8-9" tum blir det. Tar gärna emot egna praktiska synpunkter från er som testat 6.5x47, vilken räffelstigning är att föredra.

Det här skall ned i en KKC kolv och förmodligen blir det öppna riktmedel a la "Herberts Truglo" som får komplettera det hela. För att kunna nyttja de behövs det avtagbara siktesmontage och jag lutar åt att det blir avtagbara Talleyringar och baser.

Optiskt så är jag på det klara med att det blir en Zeiss HT 2.5-10x50 som blir glugg på 358 winpipan, till 6.5x47 pipan är jag inte lika säker men förmodligen blir det något i "4-16 gångers klassen".

358 wn kommer att matas med kulor runt 200 grain och här är uten tvekan den nya 200 grains Acuubond den främsta kandidaten men även andra kulor i samma viktklass kan bli aktuella.

När det gäller 6.5x47 så är tanken att köra den med kulor i 100-123 grains klassen, i varje fall primärt möjligen kommer jag äbven att testa något lite tyngre.

Hela kittet kommer såklart att få någon lämplig finish vilket med största sannolikhet innebär duracoat.

Finns det fler funderingar där ute är det bara att skriva så skall jag besvara dem efter bästa förmåga.

Henrik

Vilken kolv har du i nuläget? Vil minns att du köpte en specialkolv åt Tikkan. Varfor bytte?

vh Lars

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars,

den enda kolven jag har till T3:an i dagsläget (förutom KKC kolven som står i garaget i väntan på vidare transport till Robban) är originalkolven.

Jag har haft två stycken "specialkolvar" till min T3:a. den ena som var en tacticalkolv från Robertsson sålde jag till Wizard då jag tappade gnistan för långhållskyttet och ville ha en lättare kolv.

Den lättare kolven (från PSE) var klockren på alla sätt men när jag var inne på att sälja T3:an så insåg jag rätt snabbt att det var enklare att sälja kolven separat än att försöka få ut en vettig peng för kolven om den satt monterad på bössan.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter lite kommunikation med Swarovski och en del hemarbete så fick jag till lite data för hur riktmedlet linjerar med 358 win och en 225 grains accubond i 770 m/s

BRTmedavstaringnd.png

Inskjutningsavståndet är i detta fall 100m.

Men det där var väl inte sådär jätteintuitivt precis?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Let me rephrase: hurpass van är du vid dessa riktmedel och ffa att punkter och linjer i höjdled inte matchar med var 100:e meter? För en oinvigd ter det sig lite komplicerat när det ser ut som det gör på bilden, men du kanske kört så mycket med detta att du inte har några problem med det? Det torde ju vara väldigt individuellt vad man mäktar med också - vissa människor blir rimligen så stressade att de ska inte ha varken BDC eller rattar då de vid adrenalinpåslag glömmer bort att hålla över eller skruva på ratten. Eftersom du inte lär tillhöra denna kategori så vore det intressant med en liten utläggning kring detta från dig iom att detta är ditt sikte och inte något som generellt fungerar för alla :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med bdc och liknande avstånd. Det var inga problem och hade inga skadeskjutningar vad jag minns men hade jag inte tränat in mig på riktmedlet hade det inte varit lika lätt.

Oj det blev det tråkiga svaret igen. Träna träna träna ha ha ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i sig inget problem med att linjerna inte stämmer med kulbanan på jämna hundratal. På mitt 3-10x42 med TDS riktmedel så lirar stödlinjerna på 217, 297 och 364 m (men då är jag inskjuten på 150m). Den kikaren sitter på min 8x57 IRS och har funkat helt klockrent under de år jag använt den. Det handlar bara om att träna med riktmedlet på olika avstånd för att få lite av en fingertoppskänsla för hur olika avstånd skall hanteras.

Det som stör mig med BRT-I riktmedlet är istället att det är för stora avstånd mellan linjerna, framför allt till den första linjen. Att inte ha någon referenspunkt mellan 100 och 230m känns som ett lite för stort gap, framför allt eftersom jag räknar med att skjuta en stor del av det vilt som kommer att skjutas i just detta intervall. Rävar på 150-200m kan bli lite trixiga utan "bättre" referenser...

Jag är rätt säker på hur själva bössan skall specas men velar däremot en hel del runt just optiken. min senaste tanke är att satsa på ett 1.7-10x42 istället antingen med 4A-300-i eller med BT och därtill hörande 4A.

Nåväl, sista ordet är inte sagt i denna fråga ännu.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag världens dummaste, men jag förstår ärligt talat inte behovet av sådant riktmedel till 358W :pinch: . Är det snabba skott på lite håll så känns det enklare att bara hålla av(buklinjen på korta håll och ryggen upp till drygt 200m), och sedan klicka kikaren på längre håll än ~220m.

Jag menar att när man går bortom 220m eller så börjar avståndsbedömningen bli så jäkla viktig att man ändå måste lasra, och har man tid att lasra så har man tid att klicka kikaren, i min värld :tongue: Med en flackskjutande patron så kan jag förstå nyttan, eftersom lite småmissar i avståndet inte blir lika avgörande. Men med 358W? Jag skulle inte våga!

Vänligast,

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i sig inget problem med att linjerna inte stämmer med kulbanan på jämna hundratal. På mitt 3-10x42 med TDS riktmedel så lirar stödlinjerna på 217, 297 och 364 m (men då är jag inskjuten på 150m). Den kikaren sitter på min 8x57 IRS och har funkat helt klockrent under de år jag använt den. Det handlar bara om att träna med riktmedlet på olika avstånd för att få lite av en fingertoppskänsla för hur olika avstånd skall hanteras.

Det som stör mig med BRT-I riktmedlet är istället att det är för stora avstånd mellan linjerna, framför allt till den första linjen. Att inte ha någon referenspunkt mellan 100 och 230m känns som ett lite för stort gap, framför allt eftersom jag räknar med att skjuta en stor del av det vilt som kommer att skjutas i just detta intervall. Rävar på 150-200m kan bli lite trixiga utan "bättre" referenser...

Jag är rätt säker på hur själva bössan skall specas men velar däremot en hel del runt just optiken. min senaste tanke är att satsa på ett 1.7-10x42 istället antingen med 4A-300-i eller med BT och därtill hörande 4A.

Nåväl, sista ordet är inte sagt i denna fråga ännu.

//Henrik

när du ska sälja den kikaren vill jag att du tänker ut vad du vill ha och kontaktar mig. :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag världens dummaste, men jag förstår ärligt talat inte behovet av sådant riktmedel till 358W :pinch: . Är det snabba skott på lite håll så känns det enklare att bara hålla av(buklinjen på korta håll och ryggen upp till drygt 200m), och sedan klicka kikaren på längre håll än ~220m.

Jag menar att när man går bortom 220m eller så börjar avståndsbedömningen bli så jäkla viktig att man ändå måste lasra, och har man tid att lasra så har man tid att klicka kikaren, i min värld :tongue: Med en flackskjutande patron så kan jag förstå nyttan, eftersom lite småmissar i avståndet inte blir lika avgörande. Men med 358W? Jag skulle inte våga!

Vänligast,

Peter

358 win är mycket len i rekylen och vissa kulor gör att den fixar längre avstånd jättebra,

Den går nog bättre på långa håll än vad många tror, fast det är inget man skjuter orre på 300m med det är sant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju 358W själv, därav tankeställningen. Har lite småsvårt att se vilka kulor man skulle ladda bössan med för att möjliggöra ett någorlunda tillförlitligt skytte på lägre håll, speciellt ett långhållsskytte som kräver snabba skott(alltså julgransriktmedel). BC´n är så kass på de lättare kulorna att man redan bortanför 250meter inte har så mycket fart kvar.

320 och 400markering känns för min del klart onödiga för jakt med 358an!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju 358W själv, därav tankeställningen. Har lite småsvårt att se vilka kulor man skulle ladda bössan med för att möjliggöra ett någorlunda tillförlitligt skytte på lägre håll, speciellt ett långhållsskytte som kräver snabba skott(alltså julgransriktmedel). BC´n är så kass på de lättare kulorna att man redan bortanför 250meter inte har så mycket fart kvar.

320 och 400markering känns för min del klart onödiga för jakt med 358an!

sierra 225gr funkar bra för mig på längre håll. haller runt lerduvan på 300m men jag klickar och har inget bd rikmedel. det riktmedlet är inte mitt förstaval heller jag gillar klick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får väl börja med att önska er alla en God Jul!

Daniel, när det gäller min 3-10x42 med TDS riktmedel så får du nog ta upp den frågan med mina arvingar. det är min absoluta favoritkikare alla kategorier.

Idag sitter den som jag tidigare skrivit på min 8x57 IRS och inte heller denna patron har väl rykte om sig att vara någon "flackskjutare" av rang men rent praktiskt har kombinationen funkat över all förväntan och jag har skjutit vilt med den på närmare 300m utan problem.

När det sedan gäller 358 win så ser jag utan tvekan den som en praktiskt användbar 300m patron med kulor i 180-225 grains området. dessa kulor har i vart fall +550 m/s i anslagshastighet på 300m vilket enligt tidigare empiriska studier torde vara tillräckligt.

Frågan blir då självklart hur man hittar en kikare som dels fixar hastigt uppdykande vilt på korta håll (vilket är själva grundtanken med bössan) men samtidigt klarar av att leverera om skotthållen ligger på 250-300m. Ärligt talat så ser jag ingen annan utväg än att kompromissa i ena eller andra ändan och just nu känns det som att en Z6i1.7-10x42 BT med belyst 4A riktmedel är den vettigaste kompromissen men som sagt, osvuret är bäst!

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...