Hoppa till innehåll

Kråkuv!


Hipshot

Recommended Posts

Ja jag tror inte att rörelsen jag har i huvudet på huven drar så mycket. Den funktionen hänger mest kvar från min första uv. man skulle kanske ta och fundera på att använda båda servommotorerna till rörelse i kråkan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jofan! Jag kan faktiskt bidra med en peppling, en roadkill jag hittade för några år sen. Kattuggla, kan det vara ngt?

Absolut, det vore kanonschysst. Tack! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänkte bidra med min pimpade uv.

Min är gjord av And fjädrar som jag fixat under höstens jakter.

Huvudet är kapat och vinklat uppåt precis som ni andra har gjort.

Ögonen är köpt från http://www.skandiahardwood.se/för 109 kr ex moms Obs man bara mailar in beställningen så kommer dom om ett par dagar..

Ni som undrar så kan ni även köpa på http://glasseyes.com/välj EMEO-25

Är jätte intreserad av era projekt med att försöka få till rörelse i kråkan. Sitter och funderar på samma sak.

Hade tänkt en motor som går igång lite oreglebundet men efter era inlägg så verkar det inte alls vara nån bra ide :(

post-10360-0-06414700-1330793504_thumb.j

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte bidra med min pimpade uv.

Min är gjord av And fjädrar som jag fixat under höstens jakter.

Huvudet är kapat och vinklat uppåt precis som ni andra har gjort.

Ögonen är köpt från http://www.skandiahardwood.se/för 109 kr ex moms.

Ni som undrar så kan ni även köpa på http://glasseyes.com/välj EMEO-25

Är jätte intreserad av era projekt med att försöka få till rörelse i kråkan. Sitter och funderar på samma sak.

Hade tänkt en motor som går igång lite oreglebundet men efter era inlägg så verkar det inte alls vara nån bra ide :(

post-10360-0-06414700-1330793504_thumb.j

Min åsikt är att det bör gå att stänga av rörelsen, då kråkorna enligt mig skyggar för rörelsen när de kommer nära. Jag kör med radiostyrning vilket är bökigt. Bössa, pipa och en stor radiokontroll är mycket att hålla koll på när kråkorna närmar sig. En slumpmässig rörelse som går att stänga av borde vara optimal!

Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde det inte gå att ha kontinuerlig rörelse men bara i kråkan?

Funderar på att använda mojon för rävjakten på en bit av en vinge eller så!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att det bör gå att stänga av rörelsen, då kråkorna enligt mig skyggar för rörelsen när de kommer nära. Jag kör med radiostyrning vilket är bökigt. Bössa, pipa och en stor radiokontroll är mycket att hålla koll på när kråkorna närmar sig. En slumpmässig rörelse som går att stänga av borde vara optimal!

Anders

Såg denna på racerback. Den har tydligen fjärkontroll.. Men sen är ju priset där efter oxå.

http://www.racerback.se/jackattack-faagelhare-bulvan-p-1659.html

En sån borde man ju kunna montera så att den får kråkan att flaxa med en vinge eller nått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg denna på racerback. Den har tydligen fjärkontroll.. Men sen är ju priset där efter oxå.

http://www.racerback...van-p-1659.html

En sån borde man ju kunna montera så att den får kråkan att flaxa med en vinge eller nått.

Ser intressant ut. Jag testade med en liknande fast utan fjärrkontroll vilket gjorde att jag tillslut fick klättra upp och stänga av den. Men med fjärrkontroll så borde det ge ett gott resultat. Bara att testa!

/Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser intressant ut. Jag testade med en liknande fast utan fjärrkontroll vilket gjorde att jag tillslut fick klättra upp och stänga av den. Men med fjärrkontroll så borde det ge ett gott resultat. Bara att testa!

/Anders

Jag har mailat dom och frågat hur långt fjärren räcker.. Den måste ju i alla fall klara 25 meter annars är den världelös till detta i alla fall.

Klarar den det så kommer jag nog köpa en :)

Den var ju lite billigare från USA men då får man säkert hem den när kråk jakten är över :(

O som vanligt är man ute i sista sekunden.

/Larsa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här är min uv 90% är tack vare jimbolo s hjälp han gav mig så fina fjädrar gratis :oB):D så den blev faktiskt bra fast tyckte den var lite mörk så satte på lite kycklingfjädrar också från pandurohobbey. se så tror ni jag kan lura några kråkor med denna ? :)

post-10838-0-58334200-1331056598_thumb.j

post-10838-0-00078300-1331056621_thumb.j

post-10838-0-69253900-1331056631_thumb.j

post-10838-0-23869300-1331056647_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan ta detta forum!! Jag har blivit besatt av kråkjakt.

Visst har jag alltid älskat kråkjakt. Ända sen jag fick min första bössa och farsan o jag var ute med hans harskinns beklädda uv o pangade..

Men nu har jag börjat knarka det.

Jag kollade in Anders C ruskigt balla uv och blev riktigt impad!

Jag har beställt den där rävlocksenticer och sitter som på nålar och hoppas jag får den före helgen.

Läste att man inte skulle ha vitt utan grått på uvens haka så då var jag tvungen att fixa det.. Sen skulle uven se argare ut så då var jag tvungen att fixa det..

Det blev sådär men nu har jag inga bra fjädrar kvar bara smått skit så det får duga tills nästa andjakt i höst.

post-10360-0-76299300-1331063583_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan ta detta forum!! Jag har blivit besatt av kråkjakt.

Visst har jag alltid älskat kråkjakt. Ända sen jag fick min första bössa och farsan o jag var ute med hans harskinns beklädda uv o pangade..

Men nu har jag börjat knarka det.

Jag kollade in Anders C ruskigt balla uv och blev riktigt impad!

Jag har beställt den där rävlocksenticer och sitter som på nålar och hoppas jag får den före helgen.

Läste att man inte skulle ha vitt utan grått på uvens haka så då var jag tvungen att fixa det.. Sen skulle uven se argare ut så då var jag tvungen att fixa det..

Det blev sådär men nu har jag inga bra fjädrar kvar bara smått skit så det får duga tills nästa andjakt i höst.

Jo när man börjar greja med radiostyrningar och annat så öppnas nya dimensioner! Jag har sedan förra året klistrat på en grå/vit haklapp på min uv. Mest för att testa om det är någon skillnad med och utan, det verkar ju vara delade meningar angående detta. Personligen har jag inte märkt någon större skillnad, men ska testa att plocka bort de vita fjädrarna nu och se vilket effekt detta ger. Väntar bara på lite mildare väder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är smått irriterad på racerback det står att dom har jack attack i lager men, jag får svaret Tyvärr är följande produkt restnoterad när jag har beställt.. Hur fan kan den vara det när den finns i lager???

Där rök chansen att prova den i helgen :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skit i jack attack kör utan för din uv ser så jäklas bra ut så testa ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!!

Självklart skall jag ut och lufta uven i helgen, men när jag har fått nått på hjärnan kan jag inte släppa det..

Efter som det sket sig med Jack Attacken så skall jag prova en fiskelina i den ena vingen på kråkan..

Själv då skall du ut och prova din skapelse i helgen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lurat lite på att testa att hänga en gummisnodd i fågelfästet på uven och sedan fästa den i vingen. Därefter en sån här tokstum fiskelina så man kan dra lite försiktigt från skyddet och på så sätt få rätt rörelse i vingen. Inte hittat min lilla röda rulle med lina ännu men det kommer väl..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lurat lite på att testa att hänga en gummisnodd i fågelfästet på uven och sedan fästa den i vingen. Därefter en sån här tokstum fiskelina så man kan dra lite försiktigt från skyddet och på så sätt få rätt rörelse i vingen. Inte hittat min lilla röda rulle med lina ännu men det kommer väl..

Mvh!

Hmm jag fick läsa det flera gånger, men tillslut tror jag att jag fattar.. Du använder gummisnodden för att vingen skall gå tillbaka till utgångs positionen efter att du dragit i linan?

Ja en gummisnodd borde inte vara så svårt att fixa fram :) helt klart värt att testa.

Jag kommer snart behöva skaffa en terängbil för att frakta fram alla prylar :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp helt rätt! Alt fästa linan i uvens näbb eller något så man får en rörelse uppåt. Att bara dra i kråkan nedåt lär inte nytta till något då den helt enkelt sitter fast..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske funkar att borra ett litet hål i undersidan av näbben och seda dra linan genom uven och ut nere vid fästet till pinnen. Nackdelen är om man drar av den är ju att pilla dit en lina igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drar av? Kör den här Fireline eller någon annan spunnen nylonlina så torde uven komma ned från sin pinne långt innan linan går av :lol:

EDIT: En grej här, asviktig! Ska man testa detta så kör förfan inte vanlig nylonfiskelina. Den är på tok för elastisk och totalt obra. Måste vara en stum historia typ Fireline..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, tänkte mer att den kanske nöts mot kanten i det borrade hålet. Och ja, stum lina är ju ett måste, annars sitter man ju och drar flera meter i linan. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!!

Självklart skall jag ut och lufta uven i helgen, men när jag har fått nått på hjärnan kan jag inte släppa det..

Efter som det sket sig med Jack Attacken så skall jag prova en fiskelina i den ena vingen på kråkan..

Själv då skall du ut och prova din skapelse i helgen?

brodern hann inte denna helgen men måste tjata mer för om jag inte får jaga med honom snart så dör jag nog :(:D och förresten du är väldigt intreserad av kråkjakt då har du rätt bra marker var bor du? för hipshot han bor ju runt stockholm där uppe någonstan och han skjuter ju kråka så det bara skvätter <_<:D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.. för hipshot han bor ju runt stockholm där uppe någonstan och han skjuter ju kråka så det bara skvätter <_<:D

:lol: :lol:

Rätt säker på att tex Jimbolo har fler i backen än jag iår. Han började tidigare, mer vädertålig än jag, och håller nog i lite längre dessutom.

I morgon lär jag ställa in förövrigt, verkar vara för jävla kallt..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

brodern hann inte denna helgen men måste tjata mer för om jag inte får jaga med honom snart så dör jag nog :(:D och förresten du är väldigt intreserad av kråkjakt då har du rätt bra marker var bor du? för hipshot han bor ju runt stockholm där uppe någonstan och han skjuter ju kråka så det bara skvätter <_<:D

Nä mina marker är tyvärr inga bra kråk marker.. En riktigt bra dag kanske jag kan plocka 10.

Jag har inte testat på min senaste mark men konstigt nog har jag har inte sett några som flygit där :( fast det ligger en återvinnings station ca 5 km där ifrån.

Jag tror inte Hipshot skulle kliva ur sängen för ett sånt klent resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå är man riktigt sugen så :lol: Däremot så skulle jag aldrig köra 2-3 mil för det resultatet.

Sen, och det är rätt påtagligt ffa på sensommaren, så är det lite triss över detta. Ni vet plötsligt händer det! Varit med om att köra ut vid några tillfällen med målsättningen att tar vi oss upp till 10 så får vi vara nöjda..och så har man skjutit groteska mängder! Häfigast var en morgon där jag hoppades på just 10 kanske och drog med 52.. Den morgonen finns med här i jaktdagboken men hitta dit orkar jag inte :unsure:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...