Hoppa till innehåll

Laikaägare


Musköt

Recommended Posts

Jag har en östlaika på 4mån heter Arrow efter eget påhitt, är efter Kätkes Miska och undan Bjärvarnas Betty.

Inriktar mig på älg i år och beroende på hur det går även nästa år, tanken är att även jaga björn och kanske vildsvin men det har vi inte på marken än, mark i C-län gör att vi inte lär få vara med och desarmera stammen på lodjur än på ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en östlaika valp (Bjärvarnas Egil). Han är efter Karloskargården Sarek och undan Skrockens Mira.

Kallar honom Kolja därav nicket  ;) Egil känndes lite fåningt att stå och ropa.

Vore roligt att veta vad ni jagar med era laikor också.

Har tänkt att jaga allt med huggtänder tillsammans med kolja (om jag får som jag vill ;)).

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara en Västlaikatik (än så länge) Dunklets Lina, hon är 4år. Används mest till grävling ,gris och älg.

Kommer troligen att starta henne på älgprov i höst. Fast jag har väl inte så stora förhoppningar om resultatet. :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Rysk-Europeisk Laika, Pihkatapin Pia heter hon och blir två år nu i augusti. Har jagat grävling och älg med henne hittills och har väl även tänkt att prova med vildsvin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

En kompis som föder upp jämthundar brukar alltid säga till sin granne som har laika

"Laika för dom som inte riktigt är jakt intresserade"

grannen kan inte utala sig då han har en jämte från den andres kennel som är sj(Lö)ch :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis som föder upp jämthundar brukar alltid säga till sin granne som har laika

"Laika för dom som inte riktigt är jakt intresserade"

grannen kan inte utala sig då han har en jämte från den andres kennel som är sj(Lö)ch :D

Jaktintresset är bundet till priset på bössan och inte till hunden ;)

Det finns jättemånga bra jämtar men valet av laika beror mycket på orken, friskheten och lite jävlaranamma samt förmågan att kunna jaga mer än bara älg (björn, lo, vildsvin) om man nu är intresserad av jakt förstås.

Hälsa från mig att jämten är älghundarnas Rolls Royce!

och Laikan en Range Rover !

vem skulle ta ut en Rolls Royce i skogen ;) men en Range Rover skäms aldrig för sig någostans ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag har en västlaika! Nio månader och jag har skjutit fyra grävlingar för henne  ;D.

Musköt nu har jag också hittat hit (Freve).

/Fredrik

Välkommen Fredrik!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Är ju ingen "ny" laika ägare. Dock väntar jag en ny valp om 4veckor. ;D

Är i nästan samma situation. Väntar på besked från uppfödaren om det är valpar på gång. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart har ni bokat valp? kolja tror jag tar från Edman om jag minns rätt i en annan tråd, jag ska jaga in plutten ordentligt innan det blir fler och han fyller året nu i slutet på mars, sen funderar jag på en till eller två beroende på vad jag hittar för valpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart har ni bokat valp? kolja tror jag tar från Edman om jag minns rätt i en annan tråd, jag ska jaga in plutten ordentligt innan det blir fler och han fyller året nu i slutet på mars, sen funderar jag på en till eller två beroende på vad jag hittar för valpar.

Jo min blir från edman.

Vad är det för parning Musköt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart har ni bokat valp? kolja tror jag tar från Edman om jag minns rätt i en annan tråd, jag ska jaga in plutten ordentligt innan det blir fler och han fyller året nu i slutet på mars, sen funderar jag på en till eller två beroende på vad jag hittar för valpar.

Jag har bokat efter Känneparkens Nikki / Shanto af Krokslett. Dom parade för ungefär en månad sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, var in och läste lite på hemsidan till uppfödaren. Verkar vara en intressant parning Musköt.

Visst är det. Finns ju tyvär inte så mycket meriterade tikar bland väst. Men jag var faktiskt nästan på gång att beställa en i första kullen efter Nikki. Hade lite funderingar på känneparkens kull också. Dunklets Rex är ju kullbror till min tik.

Är din valp efter Ilim/Pippi?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det är lite tunt på väst sidan (än så länge ;)). Nej valpen jag ska ha är efter kolja och caliber. Ilim är pappa till kolja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det är lite tunt på väst sidan (än så länge ;)). Nej valpen jag ska ha är efter kolja och caliber. Ilim är pappa till kolja.

Här nere i söder har vi ju så lite snö på vintrarna så man har ju inte så stor nytta av en draghund. ;) ;D

Då är det bara att hoppas att valpningarna går bra. Sen kan vi ju se vem som hinner först till prisprov. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...