Hoppa till innehåll

vakjakt på räv efter skogsbilväg!


jaktkille

Recommended Posts

funderar på att lägga mej efter en skogsbilväg som inte är trafikerad mer än folk som ska jaga eller ska ut och kolla till skogen och vaka efter lite räv, de springer mycket med räv efter denna väg på nätterna och jag orkar inte anordna en åtel då jag har en sådan hemma och de tar mycket på av min tid å fixa i ordning den så jag tänkte bara lägga mej i snöcamo kläder, liggunderlag och en sovsäck och ligga i skjutpossion under en natt och vänta.

finns de någon som provat denna.....fungerat??

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

funderar på att lägga mej efter en skogsbilväg som inte är trafikerad mer än folk som ska jaga eller ska ut och kolla till skogen och vaka efter lite räv, de springer mycket med räv efter denna väg på nätterna och jag orkar inte anordna en åtel då jag har en sådan hemma och de tar mycket på av min tid å fixa i ordning den så jag tänkte bara lägga mej i snöcamo kläder, liggunderlag och en sovsäck och ligga i skjutpossion under en natt och vänta.

finns de någon som provat denna.....fungerat??

Vad har du att förlora om du redan tänkt tanken?..kör på och utvärdera :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen kulfång om du ligger nedbäddad på en väg - eller räknar du kallt med att bli friad då du inte hade uppsåt att skjuta ihjäl skidåkaren som dina halvt igenfrusna ögon aldrig såg?

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man ska passa på räv utan åtel så är en väg inte dålig eftersom rävarna gärna följer vägar annars är sjö och havs isar bra också.

Upptag har annars rätt för själv så hade jag väl hellre rört mig lite än legat platt i en sovsäck och spanat en hel natt  :happy:

Vad gäller kulfång så är det ju en självklarhet att man ska vara försiktig även om man jagar mitt ute i ingenstans mitt i natten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förslag:

ta med en surströmmingsburk o skjut ett hål i denna, lockar nog bra OCH du kan placera den där du kan släppa ett säkert skott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo de är klart att jag ska ha bra kulfång, vet av några sträckor i skogen som skulle funka kanon bra, man ligger lite högre och skjuter neråt för att sedan så planar vägen ut igen på platten om ni förstår vad jag menar.

men de finns väldigt lite räv i år=( desto bättre för alla rådjur och hare jägarna.

jag skulle ju kunna hacka lite harkött och slänga ut efter vägen för de är ju något som de äter i vanliga fall eller en strömmingsburk som en erfaren jägare tipsade om.

får se när jag hinner, ska bli roligt å se hur de slutar=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte locka?

jo visst kan jag locka oxå men jag är den typen av jägare att jag är en liten "ensam varg" som vill smyga mej på mina byten och inte dom som ska smyga på mej.

jag har provat och lockat men de kommer från helt fel vind alla gånger eller så upptäcker jag dem för sent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen kulfång om du ligger nedbäddad på en väg - eller räknar du kallt med att bli friad då du inte hade uppsåt att skjuta ihjäl skidåkaren som dina halvt igenfrusna ögon aldrig såg?

 

-- Mats

klart jag ska ha bra kulfång, de handlar ju om vapen och ammunition, den regeln får man inte tumma på

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt dig så att du kan skjuta mot backen på sidan av vägen och släng ut kattmat några dagar i förväg. Dessa små matkulor kan inte räven bära iväg och den är vansinnigt förtjust i dem. Det är inte lätt att sitta stilla i åtta timmar utan att röra sig och några nävar kattmat kastade i en slänt på sidan av vägen ger dig en svartvit silhuett att skjuta mot och en betydligt större chans att lyckas om du nu inte ska testa lock istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när det gäller lock så ska man ju sitta i fel vind

Tack, ska prova de nästa gång:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt dig så att du kan skjuta mot backen på sidan av vägen och släng ut kattmat några dagar i förväg. Dessa små matkulor kan inte räven bära iväg och den är vansinnigt förtjust i dem. Det är inte lätt att sitta stilla i åtta timmar utan att röra sig och några nävar kattmat kastade i en slänt på sidan av vägen ger dig en svartvit silhuett att skjuta mot och en betydligt större chans att lyckas om du nu inte ska testa lock istället.

Ja kattmat eller hundmat är effektiva, jag har en rävåtel i gång hela året, på sommaren slänger jag ut en näve med hundmat eller katt mat varje kväll innan jag går och lägger mej, för jag vet att räv och grävlingen gillar de skarpt, så gör jag ända tills att de blir frost och minusgrader ute, då övergår jag till att slänga ut hackad kött på åteln, men de är en annan tråd de;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu slängt ut hundmat på vakplatsen som jag ska ligga och vaka över natten mellan fredag och lördag:-) ska bli skoj å se hur de går

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska bli intressant att höra hur det går för dig... :)

vilken tråkig vinter om det inte är -26 grader så är de + grader och tjockdimma......suck!!! jag var ut en sväng iaf på fredagen då jag skulle ut men de var sådan dimma så jag såg inte mer än max 2 meter :( 

ska prova igen nu snart bara de blir lite kallare och månljust

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...