Hoppa till innehåll

Toppjakt 2006/2007


Dorro

Recommended Posts

  • Svar 374
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    41

  • Dorro

    21

  • Kongratul

    19

  • maddog

    17

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nej jag håller bössan som vanligt när man skjuter ,en annan håller kameran bakom siktet och du tittar genom kameran ! ;)

här en bild från förra helgen !!

Jag är inte så sugen på att visa ansiktet ,sist  jag la ut en bild fick jag en massa  veganskit från nån j kel ! så jag vet inte om man törs!

har ni upplevt nåt här ?

post-1220-1165875911_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
Nej jag håller bössan som vanligt när man skjuter ,en annan håller kameran bakom siktet och du tittar genom kameran ! ;)

här en bild från förra helgen !!

Jag är inte så sugen på att visa ansiktet ,sist  jag la ut en bild fick jag en massa  veganskit från nån j kel ! så jag vet inte om man törs!

har ni upplevt nåt här ?

Nu ser jag ju vem du är din uv! Jakob här...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
tja jag tyckte att det var du ! hur är det grabben ?

Jo bra tack! Själv då?

Kör hårt med toppjakt nu och lär göra det säsongen ut, har inget jobb förrän i mars. Ganska skönt..

Vi har drygt 80cm snö och bra skid och skoterföre. Fågeln beter sig dock en aning konstigt och har så gjort hela vintern tycker jag.

Under drygt en månad efter första snön satt mängder av fågel på vägarna, förmodligen blev dom överraskade av den tidiga "vintern" och hann inte fylla krävorna med grus. Dom vägrar dessutom sitta i topp av någon anledning, långt in i tätaste tallarna sitter dom och toppar inte efter att man stött dom heller. Vet inte vad det beror på? Vi har ont om rovfågel så det kan ju inte vara det.

Ganska svårjagat och man får kämpa ordentligt för varje fälld fågel!

Ska snart ner till en kompis i inlandet och jaga orre, dom har hittat en stationär flock på över 200 tuppar och skjutit ett 20tal men flocken bara växer.. Och stannar på samma plats. Finns dessutom någon mindre tjäderflock i samma område.

Drar väl vidare till en koja i Jämtska fjällkanten och fortsätter med tjäder där sen. Sen vet jag inte, antingen inlandet om det blir bättre förhållanden annars norrut mot norrbottensgränsen där det verkar bra på vissa platser, eller fjällnära hemikring.

Hörde om en tjäderflock på 70 tuppar på ett ställe, men det var över en vecka sen och dom har väl dragit vidare så dom hittar man nog aldrig tyvärr.

Tror toppjakten kan bli riktigt bra i år faktiskt! Har inte sett så här bra med fågel på flera år nu.

Skaffade ljuddämpare nyss och det blir spännande att se om den hjälper i själva jakten. Fågeln bör ju sitta kvar lättare om man bommar eller om det är en flock då smällen blir så pass liten. Sköt två tuppar för nån dag sen som satt i samma träd, den andra flyttade bara en kort bit då jag sköt den första men om det beror på dämpare eller inte är ju omöjligt att säga, dom gör ju ofta så på toppjakten men denna dag var fågeln överlag mycket lättskrämd så kanske...  Kanske kan dra någon slutsats då säsongen är slut, men har sett tydligt att fallet är så då jag jagat ripa med en kompis som skjuter med 22wm! Om jag börjar skjuta med 22lren på en flock så kan dom sitta kvar, men då han skjuter första skottet med magnumen så tar dom till vingarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo bra tack! Själv då?

Kör hårt med toppjakt nu och lär göra det säsongen ut, har inget jobb förrän i mars. Ganska skönt..

Vi har drygt 80cm snö och bra skid och skoterföre. Fågeln beter sig dock en aning konstigt och har så gjort hela vintern tycker jag.

Under drygt en månad efter första snön satt mängder av fågel på vägarna, förmodligen blev dom överraskade av den tidiga "vintern" och hann inte fylla krävorna med grus. Dom vägrar dessutom sitta i topp av någon anledning, långt in i tätaste tallarna sitter dom och toppar inte efter att man stött dom heller. Vet inte vad det beror på? Vi har ont om rovfågel så det kan ju inte vara det.

Ganska svårjagat och man får kämpa ordentligt för varje fälld fågel!

Ska snart ner till en kompis i inlandet och jaga orre, dom har hittat en stationär flock på över 200 tuppar och skjutit ett 20tal men flocken bara växer.. Och stannar på samma plats. Finns dessutom någon mindre tjäderflock i samma område.

Drar väl vidare till en koja i Jämtska fjällkanten och fortsätter med tjäder där sen. Sen vet jag inte, antingen inlandet om det blir bättre förhållanden annars norrut mot norrbottensgränsen där det verkar bra på vissa platser, eller fjällnära hemikring.

Hörde om en tjäderflock på 70 tuppar på ett ställe, men det var över en vecka sen och dom har väl dragit vidare så dom hittar man nog aldrig tyvärr.

Tror toppjakten kan bli riktigt bra i år faktiskt! Har inte sett så här bra med fågel på flera år nu.

Skaffade ljuddämpare nyss och det blir spännande att se om den hjälper i själva jakten. Fågeln bör ju sitta kvar lättare om man bommar eller om det är en flock då smällen blir så pass liten. Sköt två tuppar för nån dag sen som satt i samma träd, den andra flyttade bara en kort bit då jag sköt den första men om det beror på dämpare eller inte är ju omöjligt att säga, dom gör ju ofta så på toppjakten men denna dag var fågeln överlag mycket lättskrämd så kanske...  Kanske kan dra någon slutsats då säsongen är slut, men har sett tydligt att fallet är så då jag jagat ripa med en kompis som skjuter med 22wm! Om jag börjar skjuta med 22lren på en flock så kan dom sitta kvar, men då han skjuter första skottet med magnumen så tar dom till vingarna!

fasiken du verkar ha det bra !  Jag är ganska less jobbet nu jag har sparat några semester dagar till januari och då blir det mkt jakt .

Ja fågel finns jag har inte riktigt hittat nån jätte flock alla fåglar jag skjutit har stött ut från planteringar eller så sitter dem mitt på träderna efter en massa kikarspaning ,jag jagar ganska nära åsele då vet du vart det är !! men vi har  20-30cm snö, skara ! en annan grej vi har provat om man skjuter på( längre håll) över 200m så sitter dem nästan alltid kvar och du får chans på nästa fågel!

Smygarn som du såg på bilden till höger fick skjuta sin första t.tupp + en orre den dagen , vi var på hans låtsas pappas område det var mkt fågel tjäder mm och ingen som jagar där förrutom vi hehe !!

Hur funkar dämparn ?  sänker den ljudet mkt eller ? och hur mkt väger den ? 

va F n vi kan ju ringa varandra istället ! hoj hoj  ;D

Du förresten jag provat den nya leksaken kolla nere!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen en hyffsad toppjaktsdag, -8 och klart.

Åkte en sväng för att kolla till mina gamla favoritmarker som tyvärr "försvann" vid en avverkning i våras. Började med att "klota" så nu måste jag till att antingen försöka laga mina gamla hederliga Tegsnäsare eller så inhandla nya innan den riktiga säsongen förhoppningsvis kan dra igång. Sicket klantarsel man ändå är...

Har sett och stött orre i princip hela dagen, de finns verkligen överallt! Två av dem ligger i stekgrytan just nu och puttrar, provsmakade precis och det verkar blir kanon!  ;D

Såg tyvärr ingen tjäder men såg rätt så mycket spår av dem på marken och rejäla spillningshögar under några tallar så de verkar finnas i området.

Det verkar bli hyffsat väder i morgon också så det är bara till att göra nya försök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja en del har de bra!

Jag har haft RIKTIG skitjakt idag.

Började med att försova mig rejält. Var inte ut på marken förrän 11.30.

Mest för att rasta hunden då bästa tiden redan varit för toppande fågel.

Fint väder o allt var bra i ca 30min. Då kom de ut en jämthund 100m framför oss som sedan slog följe med oss i ca 2h.

Vägrade lämna vägen eller gå till sin husse, vart han nu va.

Inte nog med det så stötte hon 2 orrar o 2 tjädrar för oss utanför skotthåll  >:(

Efter mkt om o men såg jag att till min bedrövelse hade jämten ingen pejl utan bara reflexhalsband.

Bara o knata tillbaks dit hon kom ut o leta hennes husse som mkt riktigt stog vid bilen min.

Först 13.45 kunde jag börja släppa min hund.

Då handla de inte längre om jakt utan ren rastning.

Hörde dock en tjäder som flög men hitta aldrig igen den  :'( :'(

Så nog har man haft skitjakt idag!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har efter helgens övningar kunnat konstatera att jag inte har nerver för toppjakt. Brände två klockrena lägen på ca 150 meters håll på lördagen, tuppfrossa kanske kan misstänkas då jag skakade så att glasögonen hoppade på nästippen. På söndagen bar det av till skjutbanan för att kontrollera om något inte stod rätt till med bössa/sikte. 5 skott inom 20 mm på 110 meter tyder på att det är dags att övergå till knyppling och makramé...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja nu är snön borta ,och man kan tro att man går på knäckebröd hela tiden det är mkt skarp ute nu -11 grader och ingen snö .

men det gav lite resultat ändå !! ett par orrar idag!

post-1220-1166372869_thumb.jpg

post-51-1166372869_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har efter helgens övningar kunnat konstatera att jag inte har nerver för toppjakt. Brände två klockrena lägen på ca 150 meters håll på lördagen, tuppfrossa kanske kan misstänkas då jag skakade så att glasögonen hoppade på nästippen. På söndagen bar det av till skjutbanan för att kontrollera om något inte stod rätt till med bössa/sikte. 5 skott inom 20 mm på 110 meter tyder på att det är dags att övergå till knyppling och makramé...

Tja det finns gott om tid när man skjuter fågel ! jag försökte tex att filma+ bilder när jag sköt en orre ,k´jag höl på säkert 5-10 innan jag kunde hitta den rätta positionen med kameran.

Ett bra tips är att du bäddar så bra att bössan ligger helt själv på fågel,och även om du skakar den lite så ska den inte flytta sig mkt alls från fågel! (siktet menar  jag)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rödingfiskarn
ja nu är snön borta ,och man kan tro att man går på knäckebröd hela tiden det är mkt skarp ute nu -11 grader och ingen snö .

men det gav lite resultat ändå !! ett par orrar idag!

Lite suddigt.. Måste vara en Simonskikare? Lånade du Urbans? Köp en svajs du också...

Eller var bilrutan skitig? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja det finns gott om tid när man skjuter fågel ! jag försökte tex att filma+ bilder när jag sköt en orre ,k´jag höl på säkert 5-10 innan jag kunde hitta den rätta positionen med kameran.

Ett bra tips är att du bäddar så bra att bössan ligger helt själv på fågel,och även om du skakar den lite så ska den inte flytta sig mkt alls från fågel! (siktet menar  jag)

Du är iskall! 8) Fina bilder! Ser framemot en film!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite suddigt.. Måste vara en Simonskikare? Lånade du Urbans? Köp en svajs du också...

Eller var bilrutan skitig? ;)

ja jag lånade urbarns  simmonssiktet  hehe den va bra ;D, jag ska tänka på att rengöra rutorna innan jag siktat genom rutorna !!

Kan man lägga en film här den är bara på några mb i 640x upplösning  då filmar jag genom siktet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja jag lånade urbarns  simmonssiktet  hehe den va bra ;D, jag ska tänka på att rengöra rutorna innan jag siktat genom rutorna !!

Kan man lägga en film här den är bara på några mb i 640x upplösning  då filmar jag genom siktet

Bara och ladda upp den på http://www.youtube.com om inte annat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag var också nära på att få skjuta en orrtupp, men det var svårare att smyga över en äng än jag trodde så den flög bort. kul att stefan har börjat lägga upp drömmbilder igen, men iår får du nog konkurans av pacco :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får lov att gratulera och lyfta på hatten, både för bytet och för bilderna!

Det är ju precis sådär det ska se ut, någon decimeter lössnö som dämpar alla ljud i skogen och upplega - inte skare och blåbärsris som vi har det just nu  >:(

Håller precis på att packa bilen för att åka ned till Västmanland och fira jul så jag håller tummarna för att det kommer snö under mellandagarna så att toppjakten kommer igång när vi åker hemmåt igen kring nyår.

Jag bifogar en bild från förra året, inte undra på att man ser nöjd ut när det hänger 3 fina tuppar på mesen. Såg mellan 15-20 tuppar den dagen så det var en underbar jaktdag.

God jul på er alla toppjaktsjägare, håll igång under ledigheten så orkar ni äta ännu mera julmat...

/Dorro

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...